Permalänk
Medlem

Webbkamera till youtube 1080p

Hej!
Har kollat på den här http://m.netonnet.se/art/dator/kringutrustning/webbkamera/tru... och vet inte riktigt om den är bra?
Har kollat på logitech c920 men den är för dyr för mig.
Undrar också vad man använder för att spela in video med webbkameran som andra youtubers gör? 😊

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta som gör bättre youtube videos använder en vanlig DSLR. Yogscast använder till exempel uteslutande high end konsument DSLR. Alltså absolut inte en skypekamera för 400kr.

En typisk modern DSLR är det du vill ha, typ den superfina CANON EOS 7D.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101

Du använder kameran för att spela in video och en mikrofon för att spela in ljud. Sedan ett program som SONY Vegas eller Adobe Premier för redigering och paketering. För youtube video vill du ha ett paket ungefär som detta: h.264, 2-pass VBR at 3-6mbps bitrate with audio in 128kbps 48khz AAC format.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag tror de flesta som gör bättre youtube videos använder en vanlig DSLR. Yogscast använder till exempel uteslutande high end DSLR. Alltså absolut inte en skypekamera för 400kr.

En typisk modern DSLR är det du vill ha, typ den superfina CANON EOS 7D.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101

Du använder kameran för att spela in video och en mikrofon för att spela in ljud. Sedan ett program som SONY Vegas eller Adobe Premier för redigering och paketering. För youtube video vill du ha ett paket ungefär som detta: h.264, 2-pass VBR at 3-6mbps bitrate with audio in 128kbps 48khz AAC format.

Okej, men det jag vill ha är en webbkamera och inte en systemkamera för över 2000kr, men tack för svar😊

Permalänk
Hedersmedlem

Beror väldigt mycket på vad det är som produceras och vad man vill uppnå.
Kända kanaler som linustechtips och liknande kör troligen med dyra systemkameror medan många spelkanaker använder vanliga webkameror för några hundralappar. Day9 verkar exempelvis ha kört med Microsoft LifeCam HD och pewdipie har säkerligen inte heller en dyr webkamera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Glöm inte en bra mic oxå, det är viktigare än bra videokvalitet. Suger ljudet (typ headsetmic) orkar man inte titta... Men annars är en c920 "okay"om du inte har råd med en dslr. Se bara till att du har bra ljus! sitta i ett halvmörkt rum med headset och en kass webcam kommer inte ge dig några återkommande tittare:)
Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Okej, men det jag vill ha är en webbkamera och inte en systemkamera för över 2000kr, men tack för svar😊

Jag försår inte, du behöver ju ändå programvara för över 2000kr, varför inte satsa på en bra kamera också. En bra DSLR kan du nog hitta begagnat för runt 2000.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Går att använda Open Broadcaster Software eller XSplit t.ex om du ska spela och ha kamera samtidigt. Det använder de flesta som streamar på twitch.tv.
Går att spela in med programmen också.

Permalänk

Man kan förstås börja på låg nivå och sen öka sin budget.
Du kanske redan har en mobil med 720i?
Eller prova en webkamera som den i din länk och gå vidare från det.
Om kameran bara ska filma statiskt från en position så kan du göra dina första filmer från en enkel kamera.

Själva funktionen att filma dig själv framför datorn, t.ex. medans du spelar ett spel, för att streama det, går att uppnå med med en skaplig webkamera. Det finns en liten fördel att använda märken som Logitech, Microsoft eller Creative före de lite mindre kända märkena som Trust o.s.v.

Men att starta med en Canon EOS är kanske att ta i.

Lycka till.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag försår inte, du behöver ju ändå programvara för över 2000kr, varför inte satsa på en bra kamera också. En bra DSLR kan du nog hitta begagnat för runt 2000.

De flesta som är popis på youtube startar inte med fina kameror eller awsome program (som vegas eller liknande) utan använder billigare saker som 'duger' så länge. Sedan när behovet för något bättre växer och man har möjlighet så skaffar man sig bättre saker.
Att säga att han ska slänga ut 4000kr (eller mer) bara för att göra youtube videos är ju bara dumt på alla sätt. Vilken typ av tips är det egentligen? Har han inte pengar till det så har han inte.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

De flesta som är popis på youtube startar inte med fina kameror eller awsome program (som vegas eller liknande) utan använder billigare saker som 'duger' så länge. Sedan när behovet för något bättre växer och man har möjlighet så skaffar man sig bättre saker.
Att säga att han ska slänga ut 4000kr (eller mer) bara för att göra youtube videos är ju bara dumt på alla sätt. Vilken typ av tips är det egentligen? Har han inte pengar till det så har han inte.

Jahapp, uräkta att man ger tips då. Han frågade hur andra youtubers gör. Jag tipsar hur de duktiga gör det. Skjut mig.

Det blir liksom inte bra med en webkamera för 400kr. Trust me. Vill han ha billigare kan han köra ett kameralån från en kompis eller fotoklubb eller köpa begagnat.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Beror väldigt mycket på vad det är som produceras och vad man vill uppnå.
Kända kanaler som linustechtips och liknande kör troligen med dyra systemkameror medan många spelkanaker använder vanliga webkameror för några hundralappar. Day9 verkar exempelvis ha kört med Microsoft LifeCam HD och pewdipie har säkerligen inte heller en dyr webkamera.

Min kanal är en spelkanal så behöver inte ha någon systemkamera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Glöm inte en bra mic oxå, det är viktigare än bra videokvalitet. Suger ljudet (typ headsetmic) orkar man inte titta... Men annars är en c920 "okay"om du inte har råd med en dslr. Se bara till att du har bra ljus! sitta i ett halvmörkt rum med headset och en kass webcam kommer inte ge dig några återkommande tittare:)
Lycka till!

Skrivet av ggwp:

Jag försår inte, du behöver ju ändå programvara för över 2000kr, varför inte satsa på en bra kamera också. En bra DSLR kan du nog hitta begagnat för runt 2000.

Skrivet av m4gnify:

Går att använda Open Broadcaster Software eller XSplit t.ex om du ska spela och ha kamera samtidigt. Det använder de flesta som streamar på twitch.tv.
Går att spela in med programmen också.

Skrivet av Dylanator:

Man kan förstås börja på låg nivå och sen öka sin budget.
Du kanske redan har en mobil med 720i?
Eller prova en webkamera som den i din länk och gå vidare från det.
Om kameran bara ska filma statiskt från en position så kan du göra dina första filmer från en enkel kamera.

Själva funktionen att filma dig själv framför datorn, t.ex. medans du spelar ett spel, för att streama det, går att uppnå med med en skaplig webkamera. Det finns en liten fördel att använda märken som Logitech, Microsoft eller Creative före de lite mindre kända märkena som Trust o.s.v.

Men att starta med en Canon EOS är kanske att ta i.

Lycka till.

Skrivet av ggwp:

Jahapp, uräkta att man ger tips då. Han frågade hur andra youtubers gör. Jag tipsar hur de duktiga gör det. Skjut mig.

Det blir liksom inte bra med en webkamera för 400kr. Trust me. Vill han ha billigare kan han köra ett kameralån från en kompis eller fotoklubb eller köpa begagnat.

Som ni alla säger så behöver jag ingen proffskamera/systemkamera, bara någon webbkamera så jag kan filma mig själv medans jag spelar. Tack för alla svar!
Jag har en elgato och blue snowball ice mic så behöver inte ha någon mikrofon. Men skulle vara skönt med en 1080p webbkamera och vet någon vad t.ex. faze använder för program för att spela in sin kamera bild?