Permalänk
Medlem

Mini-PC i väska istället för laptop??

Hej!

Jag är relativt nybörjare i elektronik. Har letat runt efter liknande idé men hittade inget så nu testar jag med er.

Jag är på jakt efter en laptop egentligen men då kom jag på idéen att man (även om det blir tungt) kan bära med sig en mini PC. (Har kollat in lite Tango PC men också intels nya) som ju har helt okej specifikationer i en väska. Köpa till en smidig bärbar skärm (typ ASUS). Koppla ihop datorn med ett batteri som jag egentligen har till elcykeln. (batteriet är 36v och 10 amperetimmar), och ha hela paketet i väskan? Och om man behöver datorn så sätter man bara på den i väskan, tar upp skärm och tangentbord/mus och är igång.

Går detta rent tekniskt eller är jag helt ute och (el)cyklar?

Det vore rätt kul iallafall. Ha hela datorn i en väska bara. Smidigt ju.

Finns säkert en hel drös med nackdelar (överhettning t.ex. men då tänker jag att man kör intels senaste Broadwell chip som inte kräver så mycket fläkt vad jag hört)

Kul o höra vad ni har o säga om det hele!
/Edwin

Permalänk
Skrivet av eduin:

Hej!

Jag är relativt nybörjare i elektronik. Har letat runt efter liknande idé men hittade inget så nu testar jag med er.

Jag är på jakt efter en laptop egentligen men då kom jag på idéen att man (även om det blir tungt) kan bära med sig en mini PC. (Har kollat in lite Tango PC men också intels nya) som ju har helt okej specifikationer i en väska. Köpa till en smidig bärbar skärm (typ ASUS). Koppla ihop datorn med ett batteri som jag egentligen har till elcykeln. (batteriet är 36v och 10 amperetimmar), och ha hela paketet i väskan? Och om man behöver datorn så sätter man bara på den i väskan, tar upp skärm och tangentbord/mus och är igång.

Går detta rent tekniskt eller är jag helt ute och (el)cyklar?

Det vore rätt kul iallafall. Ha hela datorn i en väska bara. Smidigt ju.

Finns säkert en hel drös med nackdelar (överhettning t.ex. men då tänker jag att man kör intels senaste Broadwell chip som inte kräver så mycket fläkt vad jag hört)

Kul o höra vad ni har o säga om det hele!
/Edwin

Låter bökigt och inte speciellt användarvänligt.

Kul idé, men hade de varit jag så hade den hamnat i en garderob eller liknande ändå, just för att den blir jobbig att ta med.

Om det är praktiskt genomförbart låter jag någon med större kunskap om el avgöra.
Men är det inte ändå enklare att köpa en bärbar?

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Kommer bli väldigt osmidigt skulle kört på en traditionell laptop istället.

Permalänk
Medlem

Jo det skulle egentligen vara enklare. Men man får betala så väldigt mycket för en laptop. "Bara" för att det är en laptop.

Vill också kunna köra os x OCH windows och jag tål inte riktigt lagget i macbook retinan.... nån som har tips?

anyway. Vet någon annan om datorer kan få tillräckligt med kraft från ett 36v batteri?

Tack för svaren förresten!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av eduin:

Hej!

Jag är relativt nybörjare i elektronik. Har letat runt efter liknande idé men hittade inget så nu testar jag med er.

Jag är på jakt efter en laptop egentligen men då kom jag på idéen att man (även om det blir tungt) kan bära med sig en mini PC. (Har kollat in lite Tango PC men också intels nya) som ju har helt okej specifikationer i en väska. Köpa till en smidig bärbar skärm (typ ASUS). Koppla ihop datorn med ett batteri som jag egentligen har till elcykeln. (batteriet är 36v och 10 amperetimmar), och ha hela paketet i väskan? Och om man behöver datorn så sätter man bara på den i väskan, tar upp skärm och tangentbord/mus och är igång.

Går detta rent tekniskt eller är jag helt ute och (el)cyklar?

Det vore rätt kul iallafall. Ha hela datorn i en väska bara. Smidigt ju.

Finns säkert en hel drös med nackdelar (överhettning t.ex. men då tänker jag att man kör intels senaste Broadwell chip som inte kräver så mycket fläkt vad jag hört)

Kul o höra vad ni har o säga om det hele!
/Edwin

Kommer kosta mer än vad du tror jämfört med en laptop. Du kan inte köra datorn på 36V utan måste köra en DC-DC krets för att konvertera ner till 12V, 5V samt 3.3V. Den måste kylas så flänsar som väger en massa och en fläkt. Sedan måste du leta strömsnåla skärmar, förslagsvis en laptop panel + kontrollerkrets till denna för att kunna köra vanlig DVI/HDMI/VGA från grafikkortet om du skall ha ett sådant (integrerat är smartare).

Kan batteriet laddas och användas samtidigt? Det är relativt ovanligt så då kan du inte ladda och köra datorn igång om du inte använder ytterligare en strömkrets till detta.

Laptop kommer nog ge mer men absolut ett roligt projekt. Du behöver dock lära dig en hel del kring lödning för att få det ordentligt och kompakt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin