GeForce GTX 580 -> GeForce GTX 970

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 580 -> GeForce GTX 970

Det är nämligen så att jag har en 4 år gammal dator som jag köpte hos Inet och vill nu köpa ett nytt grafikkort. Jag köpte datorn helt klar så jag har ej pillat något, så har inte den bästa kunskapen om just detta.

Har kollat runt lite grann och hittade detta grafikkortet: http://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-gaming-4g.

Nu är min fråga, går det att byta från en så pass "gammal" modell till den nya? Behövs kanske ett nytt moderkort? Har hört att man ska bara kolla nätaggregatet, men eftersom de nya grafikkorten tar mindre ström så borde det ej vara några problem?
Ska även fixa en ny datorskärm vilket gör att jag kommer ha 2 st samtidigt. Då tänkte jag att jag kanske böra fixa lite mer minne. För tillfället har jag 8 gb, tänkte öka till 16?
Märkte precis att jag har Sandy Bridge processor. Lite gammalt? Måste man uppdatera det om man ska fixa nytt grafikkort?

Sammanställer min dator nedan:
Mitt moderkort är: MSI P67A-C45 (MS-7673)
Processor: Intel Core i7-2600K CPU @ 3.40GHz (8CPUs)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 580
Minne: Detta är det enda jag hittade - http://gyazo.com/0f421d67b0ea0ddf463abe8341e24ed6

Förlåt om jag kanske lägger lite dumma frågor men har tyvärr ingen annan att fråga och kan själva ingenting. Att googla gjorde bara saken värre.
Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Det går jättebra att byta till en GTX 970. Jag tycker att GTX 970 modellen du valde är lite onödigt dyr. Denna modell från komplett.se kostar nästan 600kr mindre:
https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/8...

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem

Ska funka klockrent, Kolla runt på youtube videos på hur man installerar ett grafikkort så lär du fatta hur man gör det:) Lycka till.

16GB ram är nästintill onödigt om du inte har behov utav det. (Troligtvis inte om du bara spelar spel) annars ser det okej ut. Inte funderat att överklocka processorn eller?

Permalänk
Medlem

Ptja, ett 290X med bra kylning är ju lika bra prestandamässigt och är billigare, köpte själv 970 eftersom det var kampanj då jag köpte det.

Edit: Glöm det jag sa, 290X har höjt i pris verkar det som, är väl pga det där med dollarn

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Du behöver faktiskt inte byta något annat då du sitter på en fortsatt riktigt kompetent processor - jämför t.ex här så ser du att det inte skiljer mycket i spel iaf. http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...

8GB ram har du med så även där ligger du bra till. Med andra ord skulle jag säga att du bara behöver köpa ett nytt grafikkort och direkt uppleva en sjukt stor skillnad

Ett 970 drar ju som bekant även mindre än ditt nuvarande GTX 580 så även nätagget borde klara sig lugnt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Det går jättebra att byta till en GTX 970. Jag tycker att GTX 970 modellen du valde är lite onödigt dyr. Denna modell från komplett.se kostar nästan 600kr mindre:
https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/8...

Ja det kvittar väl, men tack så mycket!

Skrivet av NewCamps:

Ska funka klockrent, Kolla runt på youtube videos på hur man installerar ett grafikkort så lär du fatta hur man gör det:) Lycka till.

16GB ram är nästintill onödigt om du inte har behov utav det. (Troligtvis inte om du bara spelar spel) annars ser det okej ut. Inte funderat att överklocka processorn eller?

Jag får göra det. Jag tänkte mer på att jag ska ha 2 skärmar nu framöver så kanske 8GB inte är tillräckligt. Ja, jag ska bara spela spel för det mesta. Nej har inte tänkt på att överklockar, vågar ej haha. Behövs det en ny kanske? Känns som en rätt gammal modell.

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera att överklocka processorn. Annars ska det väll fungera bra. Så som jag ser det så skulle jag nog inte klara mig med bara 8GB. Sitter dock på tre skärmar där jag både har spel, webbläsare och andra program uppe samtidigt så då krävs det lite extra minne. Så det beror ju på hur mycket annat du hade tänkt att ha uppe på den andra skärmen/ eller i bakgrunden samtidigt som du spelar. Annars brukar 8GB räcka för att spela.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ptja, ett 290X med bra kylning är ju lika bra prestandamässigt och är billigare, köpte själv 970 eftersom det var kampanj då jag köpte det.

Edit: Glöm det jag sa, 290X har höjt i pris verkar det som, är väl pga det där med dollarn

Skadar aldrig att veta mer hehe. Tack!

Skrivet av Xyborg:

Du behöver faktiskt inte byta något annat då du sitter på en fortsatt riktigt kompetent processor - jämför t.ex här så ser du att det inte skiljer mycket i spel iaf. http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...

8GB ram har du med så även där ligger du bra till. Med andra ord skulle jag säga att du bara behöver köpa ett nytt grafikkort och direkt uppleva en sjukt stor skillnad

Ett 970 drar ju som bekant även mindre än ditt nuvarande GTX 580 så även nätagget borde klara sig lugnt

Fan va nice, tack så mycket!

Skrivet av Tezzeen:

Skulle nog rekommendera att överklocka processorn. Annars ska det väll fungera bra. Så som jag ser det så skulle jag nog inte klara mig med bara 8GB. Sitter dock på tre skärmar där jag både har spel, webbläsare och andra program uppe samtidigt så då krävs det lite extra minne. Så det beror ju på hur mycket annat du hade tänkt att ha uppe på den andra skärmen/ eller i bakgrunden samtidigt som du spelar. Annars brukar 8GB räcka för att spela.

Vet inte riktigt med överklockning, har för lite kunskap om det för att våga röra om där inne. Hade jättegärna velat om det inte är svårt? Jag tänkte kanske ha på film, musik osv på andra skärmen. Vet ej, kanske räcker med 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qracc:

Skadar aldrig att veta mer hehe. Tack!

Fan va nice, tack så mycket!

Vet inte riktigt med överklockning, har för lite kunskap om det för att våga röra om där inne. Hade jättegärna velat om det inte är svårt? Jag tänkte kanske ha på film, musik osv på andra skärmen. Vet ej, kanske räcker med 8?

Fördelen med Nvidia är att dom drar mindre och du kan vara säker på att du inte behöver nytt agg

...Och angående RAM så räcker 8GB väldigt långt, men om du märker att det blir segt med att spela och ha något annat uppe på andra skärmen så är det bara att köpa lite extra, tänk bara på att det ska köras i Dual Channel och helst ska det vara samma modeller som dina nuvarande

Permalänk
Hjälpsam

Kör själv med dubbla GTX 780 och tre skärmar med en oklockad 2600K, glider utmärkt, så en 970 med en 2600K går utmärkt.

970 är ett gott val för massa prestanda för pengarna

Lycka till

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fördelen med Nvidia är att dom drar mindre och du kan vara säker på att du inte behöver nytt agg

Är det stor skillnad på prestandan då? Eller är dom lika bra fast Nvidia drar mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kör själv med dubbla GTX 780 och tre skärmar med en oklockad 2600K, glider utmärkt, så en 970 med en 2600K går utmärkt.

970 är ett gott val för massa prestanda för pengarna

Lycka till

Fan va skönt att höra! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qracc:

Är det stor skillnad på prestandan då? Eller är dom lika bra fast Nvidia drar mindre?

Nej dom är väldigt lika i prestanda, det som gör att man kanske väljer AMD är väl för detta tjafset om hur 970 blir slött för vissa om det använder mer än 3.5GB VRAM (den har 4GB) vilket egentligen bara påverkar dom som kör i typ 4k upplösning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej dom är väldigt lika i prestanda, det som gör att man kanske väljer AMD är väl för detta tjafset om hur 970 blir slött för vissa om det använder mer än 3.5GB VRAM (den har 4GB) vilket egentligen bara påverkar dom som kör i typ 4k upplösning osv.

Jaha. Jag vill ju bara att spelen ska rulla på bättre. Så mig kommer det inte störa så mycket iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qracc:

Jaha. Jag vill ju bara att spelen ska rulla på bättre. Så mig kommer det inte störa så mycket iaf.

Du kör 2 skärmar i 1080p antar jag? Då ska det inte vara problem speciellt eftersom du bara använder en för att spela eller? Egentligen är nog 4GB för lite för 4K ändå skulle jag tro i alla fall i många tyngre spel om man vill ha ok fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du kör 2 skärmar i 1080p antar jag? Då ska det inte vara problem speciellt eftersom du bara använder en för att spela eller? Egentligen är nog 4GB för lite för 4K ändå skulle jag tro i alla fall i många tyngre spel om man vill ha ok fps

För tillfället kör jag bara med en skärm men ska köpa en till skärm samtidigt som grafikkortet. Jag tänkte köra båda i 1080p ja. Har sett många spela på ena skärmen och på den andra kanske haft på en film eller liknande. Kanske streama någon match eller så. Inget avancerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qracc:

För tillfället kör jag bara med en skärm men ska köpa en till skärm samtidigt som grafikkortet. Jag tänkte köra båda i 1080p ja. Har sett många spela på ena skärmen och på den andra kanske haft på en film eller liknande. Kanske streama någon match eller så. Inget avancerat.

Ska själv införskaffa en till skärm för just sådant, ska inte vara några problem, men kör då på ett 970, du behöver inte heller välja något av de dyrare eftersom prestandan är i princip samma egentligen. Så länge dom fått bra recensioner ang. kvalité så funkar dom billigare fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ska själv införskaffa en till skärm för just sådant, ska inte vara några problem, men kör då på ett 970, du behöver inte heller välja något av de dyrare eftersom prestandan är i princip samma egentligen. Så länge dom fått bra recensioner ang. kvalité så funkar dom billigare fint

Härligt. Ja men då kör jag på det. Får tacka dig och alla andra som har hjälpt mig så tar jag bort denna tråden så den ej stör. Uppskattas! Ha de!