Microsoft Surface 2 - Alternativ?

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface 2 - Alternativ?

Precis köpt en Microsoft Surface 2 och även om den funkar som den är nu så känns det lite dumt att Windows 10 inte kommer till den. Så jag undrar om det finns bra alternativ som inte kostar allt för mycket jämfört med vad jag gav för denna, 1990:-?

Kraven är väl att den helst ska ha samma eller högre upplösning, 1920 x 1080, ha lika stor eller större skärm, 10.6" (blir väl 10.1" som gäller som minsta storlek). Att hitta en windowsbaserad som inte kostar multum är ju kört. De som verkar mest lovande är dessa:

Lenovo Miix 3 10 - ~3000:-

Samsung Galaxy Note 10.1 SM-P600 16GB - ~3500:- på dustin just nu.

Samsung Galaxy Tab Pro 10.1 SM-T520 16GB - ~3400:-

Samsung Galaxy Tab S 10.5 SM-T800 16GB - ~4200:-

Ska man lägga 4200:- på en Samsung Galaxy Tab S 10.5 SM-T800 16GB så känns det plötsligt inte så långt upp till 5000:- som man kan får dessa för:

Samsung Galaxy Note Pro 12.2 SM-P900 32GB

Samsung Galaxy Tab Pro 12.2 SM-T900 32GB

Men då har man kommit rätt långt från de ursprungliga 2000:- jag gav för Surface 2. Vilket då gör att Samsung Galaxy Note 10.1 SM-P600 16GB och Samsung Galaxy Tab Pro 10.1 SM-T520 16GB känns mest sansat, om man inte ska gå på en Lenovo Miix 3 10. Problemet med den är väl att det finns inga tester av den så man vet inte om den är bra eller mindre bra.

Jag är egentligen inte missnöjd med Surface 2, förutom det med att den inte kommer att få fler uppdateringar (finns inga garantier att den får det iaf).

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt använda plattan till?

Permalänk
Medlem

Är väl tänkt att användas for "kontorsprogram", word, excel och pdf's typ. Kommer antagligen användas väldigt sällan, om alls, till att kolla filmer, serier, youtube och vanlig surfning. Så det behövs ingen större kraft, att skärmen är bra och inte för liten är viktigast.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Åsa-Nisse:

Är väl tänkt att användas for "kontorsprogram", word, excel och pdf's typ. Kommer antagligen användas väldigt sällan, om alls, till att kolla filmer, serier, youtube och vanlig surfning. Så det behövs ingen större kraft, att skärmen är bra och inte för liten är viktigast.

Miix är underbara men tangentbordet är grymt trist att skriva på då pekplattan på undre dockan hoppar gång om man bara nuddar den. Skriver från min platta just nu.

Att koppla in med USB eller blåtand är att rekommendera om mycket skall skrivas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Finns några fina kinaplattor med Windows och hög upplösning, t.ex. Teclast X98.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Synd, du skulle varit kvick förra veckan på Surface 2 Pro - Siba hade lagerrensing, 5000kr för 8gb/256gb versionen. 6000kr idag på ett fåtal ställen. Dom verkar fasa ut 2 Pro nu så dom har ju sjunkit vansinnigt i pris (varför Surface 2 RT är billig också).

Eftersom du redan har plattan så skulle jag säga ha den kvar o vänta till senare på året till nästa gen plattor börjar komma, se om det finns nåt intressant då. Om du inte planerade att lämna tillbaka den dvs. Att skaffa en i princip likadan platta vid sidan om känns lite meningslöst. Inte för att Windows RT är särskilt imponerande, men om det är surfande och inget Android specifikt program funkar den väl?

Annars skulle jag säga skaffa en mindre platta för att kompletera din större WinRT platta. Typ Galaxy Tab S 8.4". Du kan tom få billiga full Win8.1 plattor i den storleken med Atom cpu (dom är dock ungefär lika snabba som RT plattorna). Vill du ha nåt annorlunda kan du tom skaffa en *urk* Ipad Mini *blerk*

Permalänk
Medlem

Tanken var att lämna tillbaka den och köpa en annan. Men lutar åt att jag behåller den och ser vad som kommer under året.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behålla den. Absolut den bästa plattan du kan köpa för dom pengarna speciellt med tanke på vad du vill använda den till. Av allt att döma hittills så är ju användarupplevelsen bättre i Win8.1 än Win10 för plattor som Surface 2.

Jag använder Excel tillsammans med Type cover flitigt på min, har även Office 365 på stationära, sparar allt i Onedrive. Fungerar kalas.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital