3DMark API Overhead Test jämför Mantle, DX11 och DX12

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alibaba123:

Så det är alltså värt att byta upp sig från Windows 7 nudå.

Lämpligt till hösten när det släpps, MS bjuder ju också på en gratis uppdatering från Windows 7 och Windows 8.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Jag är väldigt positiv till detta. Har provat win10 i någon vecka nu och jag måste säga att jag är ganska nöjd. Fick några extra FPS och Windows 10 i övrigt verkar helt ok!

DX12 på detta vore ju som grädde på moset.

Edit!
Det är inte så att AMD bakar in det i sin 70% "bättre" prestanda i 380X korten?
Just a thougt =P

Det är inte AMD som uppgett 70%. Folk måste bli bättre på att skilja på rykten och företagens egna uttalanden. Det har ju hänt mer än en gång att ett företag får skit för att de inte lever upp till ett rykte de inte har att göra med. Men med 4096 shaders så kommer 380X nå 70% högre prestanda utan problem. Och nej, jämförelsen är då inte mellan DX12 och DX11. AMD har ju för det första redan Mantle och för det andra så jämför man helt enkelt inte så.

Permalänk
Medlem

Blir att uppdatera till W10 helt klart

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Nu bryr jag mig inte speciellt mycket om Futuremarks produkter längre

får man fråga varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Trevligt . Med DX12 så borde min i5 2500K hålla ännu längre. Blir i så fall förmodligen ännu en uppgradering av grafikkortet med samma moderkort och processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

tror nog snarare det är amd som inte vill arbeta med nvidia med tanken på alla reklam filmer imot nvidia/amd osv som amd lägger mer tid på en nvidia.

Fast så är det ju inte i och med att Nvidia tackat nej till att använda/ge stöd till AMDs fria alternativ.

(Det ska sägas att jag varken hejar på de "gröna" eller "röda" laget, jag köper grafikkort från båda lägren, så är på inget vis nån "fanboy" om nån skulle få för sig det.)

Permalänk
Medlem

Tydligen bara jag som saknar allmänbildning här. Vad f-n betyder Procedurell. Ja, jag har googlat men inte blev jag klokare för det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tydligen bara jag som saknar allmänbildning här. Vad f-n betyder Procedurell. Ja, jag har googlat men inte blev jag klokare för det.

I princip innebär det att de genererar spelvärlden automatiskt utifrån algoritmer. Det finns alltså inte en färdig "planlösning", utan miljön ritas upp och skapas allt eftersom.

Wiki har info: http://en.wikipedia.org/wiki/Procedural_generation

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Längtar tills mitt kort får hugga tänderna i DX12...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

I princip innebär det att de genererar spelvärlden automatiskt utifrån algoritmer. Det finns alltså inte en färdig "planlösning", utan miljön ritas upp och skapas allt eftersom.

Wiki har info: http://en.wikipedia.org/wiki/Procedural_generation

Tack för förklaringen! Kikade faktiskt på Wiki men den svenska versionen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

DX12 och 8 trådad cpu bör alltså vara vinnande koncept? Någon som är mer insatt? Dumt att satsa på i5 såhär års?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tydligen bara jag som saknar allmänbildning här. Vad f-n betyder Procedurell. Ja, jag har googlat men inte blev jag klokare för det.

Skrivet av emilakered:

I princip innebär det att de genererar spelvärlden automatiskt utifrån algoritmer. Det finns alltså inte en färdig "planlösning", utan miljön ritas upp och skapas allt eftersom.

Wiki har info: http://en.wikipedia.org/wiki/Procedural_generation

Praktexempel är ju Minecraft, där alla som har samma version av spelet från ingenting genererar exakt samma nära oändligt komplexa värld om de använder samma "seed". Som kan vara så simpel som bokstaven "J".

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

Praktexempel är ju Minecraft, där alla som har samma version av spelet från ingenting genererar exakt samma nära oändligt komplexa värld om de använder samma "seed". Som kan vara så simpel som bokstaven "J".

En gång i tiden gjorde jag proceduellt "blodsplatter" som labb när jag pluggade. Undrar om det finns kvar någonstans..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

En gång i tiden gjorde jag proceduellt "blodsplatter" som labb när jag pluggade. Undrar om det finns kvar någonstans..

Mycket konstruktivt!
Vore kul att se btw.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

får man fråga varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Mest det att jag inte känner att 3DMark och dess tester säger så mycket i dagsläget. Finns så mycket annat man kan testa med som då dessutom ofta är gratis. Det sagt så har jag advanced edition av samtliga 3DMarks sedan 06 samt någon PCMark. Är lite som något jag känner att jag bör ha, även om jag använder det otroligt sällan.

Permalänk

Måste jag byta GPU för att kunna ta del av DX12? Har nyligen köpt ett GTX 780 och vill gärna vänta med en uppgradering ett par år till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sirme:

Men vänta hur fungerar det? de kan inte mena sann DX 12 compabilitet, så som jag förstått det iaf krävs det faktiska hårdvaru implementationer i grafikkort för att stödja dx 12 fullt ut? Minns jag rätt så gör inte ens 700 serien det,

någon får gärna rätta mig då jag är nyfiken:)

Det är ungefär som att uppdatera ett vanligt program, fast med en helt annan tillgänglighet till hårdvaran.

Nya funktioner i mjukvaran bara, för att förklara det enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Mest det att jag inte känner att 3DMark och dess tester säger så mycket i dagsläget. Finns så mycket annat man kan testa med som då dessutom ofta är gratis. Det sagt så har jag advanced edition av samtliga 3DMarks sedan 06 samt någon PCMark. Är lite som något jag känner att jag bör ha, även om jag använder det otroligt sällan.

aa förstår! Någon gratis du kan rekommendera?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Egentligen är det ju inte så illa att DIrectX 12 är exklusivt för Windows 10 om man tänker efter för när det gällde till exempel övergången till DirectX 11 så behövde man ju köpa ett nytt grafikkort för att ta del av det men nu behöver man "bara" ett nytt operativsystem som dessutom är gratis i ett tag.

Sen kan man ju tycka att OpenGL bör lyftas fram mer men...

Microsoft har fortfarande inte sagt allt om vad vilka nya funktioner DX12 får

DX11 hade s.k "feature levels" för bakåtkompatibilitet för DX9 och DX10/10.1. Mjukvaruförbättringarna i DX11 kunde även de äldre korten ta del av, men hårdvaruspecifika funktioner som tessellering krävde nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Wow tänk vilken prestanda man kommer få med AMD Hexa/Octa med DX 12(:

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

aa förstår! Någon gratis du kan rekommendera?

Den jag gillat mest är väl den numera ganska åldrade Heaven Benchmark vad gäller mer syntetiska benchmarks: https://unigine.com/products/heaven/

Bencha direkt i spel är något jag föredrar mer då det ger intressantare siffror på hur kort faktiskt fungerar. Men de flesta spel saknar inbyggda benchmarks och av de som har är de ofta ganska dåliga.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flexiblus:

Måste jag byta GPU för att kunna ta del av DX12? Har nyligen köpt ett GTX 780 och vill gärna vänta med en uppgradering ett par år till.

Nej det skall du inte behöva.
http://www.pcgameshardware.de/Geforce-GTX-970-Grafikkarte-259...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"Every time I hear someone say “but X allows you to get close to the hardware” I want to shake them. None of this has to do with getting close to the hardware. It’s all about the cores. Getting “closer” to the hardware is relatively meaningless at this point. It’s almost as bad as those people who think we should be injecting assembly language into our source code. We’re way beyond that.

To to summarize:
DirectX 11: Your CPU communicates to the GPU 1 core to 1 core at a time. It is still a big boost over DirectX 9 where only 1 dedicated thread was allowed to talk to the GPU but it’s still only scratching the surface.

DirectX 12: Every core can talk to the GPU at the same time and, depending on the driver, I could theoretically start taking control and talking to all those cores.

That’s basically the difference. Oversimplified to be sure but it’s why everyone is so excited about this. "

Via: http://www.littletinyfrogs.com/article/460524/DirectX_11_vs_D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte AMD som uppgett 70%. Folk måste bli bättre på att skilja på rykten och företagens egna uttalanden. Det har ju hänt mer än en gång att ett företag får skit för att de inte lever upp till ett rykte de inte har att göra med. Men med 4096 shaders så kommer 380X nå 70% högre prestanda utan problem. Och nej, jämförelsen är då inte mellan DX12 och DX11. AMD har ju för det första redan Mantle och för det andra så jämför man helt enkelt inte så.

Luuuugn!

Jag spekulerade bara.. Rätta mig gärna, men kanske med lite bättre attityd nästa gång?

Vad har du fått din info i från (Nyfiken som jag är)

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Det är inte så att AMD bakar in det i sin 70% "bättre" prestanda i 380X korten?
Just a thougt =P

Låter mer som nvidias PR-avdeldning.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Dx 12 ser ut o bli jättebra! Ser fram emot det!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja, det hade varit intressant med jämförelse av DirectX 12 och Mantle mot OpenGL också.
http://www.extremetech.com/gaming/179010-who-needs-directx-am...

Kommer inte hända för då kommer alla problem med låg GL prestanda på Windows / AMD.

Helst skulle man tycka att OpenGL alternativt OpenGL-Next släpps och alla hjälps till att utveckla det istället för DirectX/Mantle/Glide3d alternativt att Microsoft släpper loss DirectX och blir som Khronos group men detta är Microsoft vi pratar om.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

DX12 och 8 trådad cpu bör alltså vara vinnande koncept? Någon som är mer insatt? Dumt att satsa på i5 såhär års?

Skrivet av Flexiblus:

Måste jag byta GPU för att kunna ta del av DX12? Har nyligen köpt ett GTX 780 och vill gärna vänta med en uppgradering ett par år till.

Om jag förstått det rätt så är just poängen att du snarare kan byta till en i3a och ÄNDÅ få bra prestanda. Om du idag begränsas av CPUn, får du mer prestanda. Om du idag begränsas GPUn så kommer ingen CPU i världen att hjälpa dig, både med DX11 eller DX12/Mantle.

Skrivet av dunis90:

Microsoft har fortfarande inte sagt allt om vad vilka nya funktioner DX12 får

DX11 hade s.k "feature levels" för bakåtkompatibilitet för DX9 och DX10/10.1. Mjukvaruförbättringarna i DX11 kunde även de äldre korten ta del av, men hårdvaruspecifika funktioner som tessellering krävde nytt grafikkort

Skrivet av strejf:

Du kommer med all säkerhet vara tvungen att köpa ett nytt DirectX 12-grafikkort för att dra nytta av alla nya funktioner med DirectX 12. Trots det kommer många DirectX 12-funktioner fungera även med äldre kort.

Det jag läst, både från början när det började pratas om, samt senaste info är att det ska fungera fullt ut med dagens DX11.1 kort. Tekniskt sett är det DX11.2, som de valt att döpa om, där det enda de gjort är att effektivisera anropen så att man kan jobba mot hårdvaran.
Det kommer dock kräva omkodning av spelen för att använda denna funktion, precis som mantle behövde.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Om jag förstått det rätt så är just poängen att du snarare kan byta till en i3a och ÄNDÅ få bra prestanda. Om du idag begränsas av CPUn, får du mer prestanda. Om du idag begränsas GPUn så kommer ingen CPU i världen att hjälpa dig, både med DX11 eller DX12/Mantle.

Det jag läst, både från början när det började pratas om, samt senaste info är att det ska fungera fullt ut med dagens DX11.1 kort. Tekniskt sett är det DX11.2, som de valt att döpa om, där det enda de gjort är att effektivisera anropen så att man kan jobba mot hårdvaran.
Det kommer dock kräva omkodning av spelen för att använda denna funktion, precis som mantle behövde.

DirectX 11.2 släpptes tillsammans med Windows 8.1. Hur kan det då vara 11.2 som de valt att döpa om? Eller syftar du på att DirectX 11.X redan har vissa delar av DirectX 12? Men den används ju bara för Xbox.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Den jag gillat mest är väl den numera ganska åldrade Heaven Benchmark vad gäller mer syntetiska benchmarks: https://unigine.com/products/heaven/

Bencha direkt i spel är något jag föredrar mer då det ger intressantare siffror på hur kort faktiskt fungerar. Men de flesta spel saknar inbyggda benchmarks och av de som har är de ofta ganska dåliga.

aah okej! Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |