Hur installerar jag windows på ssd när set redan ligger på hdd?

Permalänk

Hur installerar jag windows på ssd när set redan ligger på hdd?

Som titeln lyder så var jag idag och köpte ett nytt ssd, tänkte använda det till windows,mm. Jag ominstallerade datorn men fick inte fram något alternativ att installera det på ssd, utan den installerades automatiskt på hdd. Snabba svar uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden1998:

Som titeln lyder så var jag idag och köpte ett nytt ssd, tänkte använda det till windows,mm. Jag ominstallerade datorn men fick inte fram något alternativ att installera det på ssd, utan den installerades automatiskt på hdd. Snabba svar uppskattas!

Hur kan den installera automatiskt på hdd när du är tvungen att välja vart windows ska installeras någonstans?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Under installationen får du upp en lista på diskar som är ikopplade.. Välj den disken som har motsvarande storlek på ssdn du köpt..
Kom ihåg att aktivera AHCI i BIOS..

Vill du gå lite mer "hardcore" så kan du göra en GPT installation, Finns program/guider för sånt..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

För att göra det riktigt enkelt, koppla bort den mekaniska disken/diskarna medan du installerar, så vet du att du får rätt partitioner på din SSD från början.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att göra det riktigt enkelt, koppla bort den mekaniska disken/diskarna medan du installerar, så vet du att du får rätt partitioner på din SSD från början.
B!

så du menar att jag kan koppla ur hdd'n när jag ominstallerar windows? sry men är inte så kunnig gällande detta område

Permalänk
Medlem

Precis så ja. Det räcker att koppla bort ena sladden från den / de gamla diskarna, på så vis finns bara SSD'n tillgänglig när windows installationen vill partitionera disken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Min kompis skrev att jag skulle kunna göra följande: stänga av datorn, koppla ur hdd, sätta in ett USB med windows installeringsfilen då ssd endast är inkopplad, koppla in hdd när windows är installerat. Skulle detta fungera?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anden1998:

Min kompis skrev att jag skulle kunna göra följande: stänga av datorn, koppla ur hdd, sätta in ett USB med windows installeringsfilen då ssd endast är inkopplad, koppla in hdd när windows är installerat. Skulle detta fungera?

Det är den bästa metoden, ja.
Tänk på att det inte bara är att kopiera filerna till ett USB-minne.
Det enklaste är att använda det här verktyget från Microsoft: http://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-downl...

Och för att upprepa rådet oven, kom ihåg att aktivera AHCI i BIOS innan du startar installationen!

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden1998:

Min kompis skrev att jag skulle kunna göra följande: stänga av datorn, koppla ur hdd, sätta in ett USB med windows installeringsfilen då ssd endast är inkopplad, koppla in hdd när windows är installerat. Skulle detta fungera?

Ja helt rätt.

Här kan du se hur man aktiverar AHCI i BIOS och installerar Windows 7 på en ny SSD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Och här ser du hur man tar bort dom gamla partitionerna på HDD eller SSD och gör en ny och helt ren Windows installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Edit: Nu vet jag ej vilken dator/moderkort som du använder men här är en liten lista som visar vilken funktionstangent för olika moderkort som man skall trycka på när datorn startar för att få upp en bootmeny där du kan välja boota USB minnet med Windows 7 installationsfilerna

Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Och använd en USB 2.0 för att undvika att installationen frågar efter drivrutiner.

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack för alla svaren! Uppskattar det, skall testa när jag kommer hem.

Permalänk
Skrivet av janee:

Ja helt rätt.

Här kan du se hur man aktiverar AHCI i BIOS och installerar Windows 7 på en ny SSD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Och här ser du hur man tar bort dom gamla partitionerna på HDD eller SSD och gör en ny och helt ren Windows installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Edit: Nu vet jag ej vilken dator/moderkort som du använder men här är en liten lista som visar vilken funktionstangent för olika moderkort som man skall trycka på när datorn startar för att få upp en bootmeny där du kan välja boota USB minnet med Windows 7 installationsfilerna

Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Och använd en USB 2.0 för att undvika att installationen frågar efter drivrutiner.

Använder windows 8, men antar att det är samma sak som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden1998:

Använder windows 8, men antar att det är samma sak som gäller.

Ja aktiveringen av AHCI och borttagningen av gamla partitioner fungerar likadant för Windows 8 och 8.1 som för Windows 7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Edit: Nu vet jag ej vilken dator/moderkort som du använder men här är en liten lista som visar vilken funktionstangent för olika moderkort som man skall trycka på när datorn startar för att få upp en bootmeny där du kan välja boota USB minnet med Windows 7 installationsfilerna

Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Och har du en HP-dator så är det F9 som gäller.

Permalänk
Skrivet av janee:

Ja aktiveringen av AHCI och borttagningen av gamla partitioner fungerar likadant för Windows 8 och 8.1 som för Windows 7.

Behöver jag avinstallera windows från hdd innan jag installerar det på ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden1998:

Behöver jag avinstallera windows från hdd innan jag installerar det på ssd?

Nej det behöver du inte göra, när Windows installationen är helt klar och allt fungerar bra med den nya installationen på SSDn så kan du koppla in den gamla hårddisken och starta datorn med SSDn som första bootenhet i BIOS/UEFI då finns möjligheten att ta bort alla partitioner som finns på gamla hårddisken i Diskhantering och skapa en Ny enkel volym.

I denna guide kan du scrolla ner till "Ta bort en partition i Windows 8" http://support.hp.com/se-sv/document/c03529139

Visa signatur

janee

Permalänk

någon av er vet inte hur man skriver '=' i cmd eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden1998:

någon av er vet inte hur man skriver '=' i cmd eller?

På samma sätt som alltid annars?

Jag antar att ditt problem egentligen är att du använder en tangentbordslayout i "DOS" som inte är svensk. Då fungerar inte Shift + 0, utan man får lista ut vad som är rätt i stället. Som en ren genväg kan du prova ALT + 61. Det borde vara rätt.(Håll inne ALT, tryck 6 1 på det numeriska tangentbordet, och släpp ALT.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam

Tror att det är just till vänster om backspace på ett amerikanskt tangentbord.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bara undrar nu... om det nu är en märkesmaskin, har någon av er tänkt på att anledningen till att den bara "installerade om sig själv" var för att återställningen kördes???
Dvs om nu TS kopplar ur HDDn och ännu värre, tömmer den innan, hur ska TS installera om??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bara undrar nu... om det nu är en märkesmaskin, har någon av er tänkt på att anledningen till att den bara "installerade om sig själv" var för att återställningen kördes???
Dvs om nu TS kopplar ur HDDn och ännu värre, tömmer den innan, hur ska TS installera om??

Skrivet av anden1998:

Min kompis skrev att jag skulle kunna göra följande: stänga av datorn, koppla ur hdd, sätta in ett USB med windows installeringsfilen då ssd endast är inkopplad, koppla in hdd när windows är installerat. Skulle detta fungera?

Känns som om det redan är hanterat...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.