Telia Max 25 - blockering av Facebook

Permalänk
Medlem

Telia Max 25 - blockering av Facebook

Hej!
Jag har länge varit en Teliakund (Telia Max 25) men nu funderar jag om jag kommer kunna vara det i fortsättningen. Det är nämligen så att Telia blockerar trafiken som går till/från Facebook och Instagram när min surfmängd, 1 gb per månad, är förbrukad. Med detta menar jag både mobilappar och webbsida (mobil och via mobil AP till dator). Det går inte ens att pinga någon av deras servers. I mitt avtal med Telia får Telia sänka min hastighet till 120 kbit/s efter min surfmängd för månaden blivit förbrukad. Detta är jag okej med. Jag behöver dock ha tillgång till dessa tjänster så jag inte blir okontaktbar.

Tre dagar in i en mailkonversation med Telia där jag förklarat hur det står till och att jag inte ens kan pinga 32 bytes till varken Facebooks eller Instagrams servers trots att jag sitter mitt i centrala Ljusdal.

Med att inte kunna pinga så menar jag 100 % package loss mot Facebooks/Instagrams servrar. Googles server däremot är det 0 % package loss (aningen hög MS men det är OK, det är trots allt begränsad hastighet).

Tillstlut ringde jag Telias support (29/1) där de gav mig 1 gb medan de skulle kolla upp problemet. Vips fungerade Facebook och Instagram. Det gick att pinga server, Messenger, Facebook och Instagram fungerade.

Jag har tidigare suttit ute i skogen med kass täckning (utan begränsning), alltså i krokarna på den hastighet som jag begränsats till nu. Det går bra där ute, sakta men ping går fram och Messenger/Facebook fungerar. Så att hastigheten är låg är det inte problemet. Supporten säger att det står ingenting om att Telia garanterar en fungerande tjänst när datahastigheten stryps. Jag tycker det är orimligt då Facebook är en av de mest populära webbsidorna och apparna bland gemene man.

Detta problem har uppkommit varje gång Telia begränsat min datahastighet (sedan en tid tillbaka, osäker när det uppstod).
Telias support skulle återkomma i morgon angående eventuell lösning men det låter inte som det kommer hittas en lösning. Som alternativ lät det på supporten som jag kommer få välja mellan att gilla läget (för de skulle inte ta bort spärren trots att den krånglar) eller avbryta mitt abonnemang.

Jag kan förstå ur Telias synpunkt att det skulle vara trevligt för dem att få sina kunder att byta från äldre abonnemang som har höga surfmängder till lägre priser. Därför tycker jag att man ska vara källkritiskt i den synpunkten. Det är ju ett effektivt vis att få kunderna att betala mer för sin ”obegränsade” surf – ta bort populära tjänster ur tjänsten.

Jag är inte ensam med detta problem, en snabb sökning gav detta: https://forum.tewss.telia.se/topic/10715-facebook-blockerat-n...

Har jag ingen rätt som kund att behålla mitt abonnemang och vad som följer med det? Eller kan Telia hypotetiskt blockera saker som är populära för att driva användare av billigare abonnemang till att köpa mer surf varje månad/byta till abonnemang av dyrare sort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swe91:

Har jag ingen rätt som kund att behålla mitt abonnemang och vad som följer med det? Eller kan Telia hypotetiskt blockera saker som är populära för att driva användare av billigare abonnemang till att köpa mer surf varje månad/byta till abonnemang av dyrare sort?

Nej, det har du inte om Telia ändrat sina villkor. Du har däremot rätt att säga upp abonnemanget eftersom det inte längre följer villkoren som gällde när du tecknade det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är ju ett brott mot nätneutraliteten, jag tror att IIS (.se) skulle uppskatta att ta del av dina erfarenheter.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan det vara så att problemet egentligen inte handlar om en avsiktlig filtrering utan är en bieffekt av att de stryper farten ? Om man ökar latensen för mycket kanske paketen försvinner utan att det egentligen handlar om en spärr, symptomen kan bli liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan det vara så att problemet egentligen inte handlar om en avsiktlig filtrering utan är en bieffekt av att de stryper farten ? Om man ökar latensen för mycket kanske paketen försvinner utan att det egentligen handlar om en spärr, symptomen kan bli liknande.

Det borde ju kunna felsökas i sådana fall, speciellt av Telia. Men även av användaren själv: Lite lek med mtr och så ser man var paketen försvinner.

Permalänk

Kan bekräfta att detta händer mig med på telia max 25.

Edit: Värt att notera är att pushnotiserna tillåts, lite av en tease?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Detta låter ju helt absurt? vad fan är det för någon metod att stänga av vissa sidor? detta finns det nog många skvallerpressar och liknande som skulle vilja få reda på

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Kan bekräfta att detta händer mig med på telia max 25.

Edit: Värt att notera är att pushnotiserna tillåts, lite av en tease?

Pushnotiserna på iOS går genom Apples servrar och blockas antagligen inte då. Detta borde berörda kunder gå vidare med. Det är inte så att surf efter förbrukad datamängd är INTE någon form av "goodwill" från Telias sida, det är en tjänst på lik linje med surf inom given datamängd men till reducerad hastighet.

Edit: Jag glömde en negation ovan. Det är INTE goodwill från Telia, utan en del av tjänsten precis som att kunna ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet riktigt. Om det nu är så viktigt för dig att bli nådd på Facebook så får du väl skaffa dig mera än 1GB/månad. Att du får 120kbit när din data är slut är ju bara schyst av Telia. Dom kunde lika gärna stänga av helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Förstår inte problemet riktigt. Om det nu är så viktigt för dig att bli nådd på Facebook så får du väl skaffa dig mera än 1GB/månad. Att du får 120kbit när din data är slut är ju bara schyst av Telia. Dom kunde lika gärna stänga av helt

Jag skaffade abonnemanget just för att jag kunde dra över 1 gb och det skulle vara fungerade ändå. Det handlar om att Telia säger att det fungerar fortfarande och tar betalt för det. Det är fler som har samma abonnemang och antagligen inte orkat kontakta/märkt av det, ev mörkertal. Telia gör ett ingrepp i en fungerande tjänst och väljer att hellre förstöra tjänsten (felaktig begränsning) istället för att först laga felet innan de fortsätter att begränsa.

Rimligtvis bör de fixa begränsningen FÖRE den används mot abonnenter i framtiden. Inte fortsätta med ett icke fungerande system för att de inte vill gå ut med information angående detta till sina kunder. Alla kunder med Max 25 bör få ta del av denna information och göra ett kunnigt beslut gällande om de vill fortsätta betala för en tjänst som inte gäller länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Förstår inte problemet riktigt. Om det nu är så viktigt för dig att bli nådd på Facebook så får du väl skaffa dig mera än 1GB/månad. Att du får 120kbit när din data är slut är ju bara schyst av Telia. Dom kunde lika gärna stänga av helt

Problemet bestod ju inte i att de sänkte hastigheten, utan att vissa tjänster verkar stängas av helt i samband med att hastigheten sänks.

Jag kör också ett gammal Max 25-abonnemang och upplever samma sak. Facebook och Instagram går ej att nå, andra tjänster fungerar. För min del spelar det ingen större roll, upptäckte det faktiskt inte fören jag läste denna tråden och försökte ta mig in på Facebook (min datamängd tog slut igår).
Ska man vara lite konspiratorisk så kanske Telia tror att dessa tjänsterna är så pass viktiga, att kunderna är beredda att betala för extra data bara för att nå just Facebook och Instagram.

Permalänk
Skrivet av beh:

Pushnotiserna på iOS går genom Apples servrar och blockas antagligen inte då. Detta borde berörda kunder gå vidare med. Det är inte så att surf efter förbrukad datamängd är någon form av "goodwill" från Telias sida, det är en tjänst på lik linje med surf inom given datamängd men till reducerad hastighet.

Är på Windows phone om det spelar någon roll, har inte så bra koll på hur push fungerar. Var ju en tråd för ett tag sen om att de skulle ta bort surf efter datamängd är slut helt och där hävdade telia iallafall att det var just goodwill, vet dock inte vad slutsatsen blev.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla ni som är drabbade ska anmäla detta till Ktj och fråga efter numret på felanmälan så att andra kan hänvisa till samma fel. Det är så man eskalerar en fråga hos Telia.

Gör lite felsökning själva:

  • Kan ni nå Facebook och Instagram från en dator med tethering?

  • Kan ni använda appar från annan telefon eller tablet om ni delar ut internet via wifi från telefonen med Max 25?

  • Fungerar det om ni aktiverar VPN till skola eller anonymiseringstjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Jag skaffade abonnemanget just för att jag kunde dra över 1 gb och det skulle vara fungerade ändå. Det handlar om att Telia säger att det fungerar fortfarande och tar betalt för det. Det är fler som har samma abonnemang och antagligen inte orkat kontakta/märkt av det, ev mörkertal. Telia gör ett ingrepp i en fungerande tjänst och väljer att hellre förstöra tjänsten (felaktig begränsning) istället för att först laga felet innan de fortsätter att begränsa.

Rimligtvis bör de fixa begränsningen FÖRE den används mot abonnenter i framtiden. Inte fortsätta med ett icke fungerande system för att de inte vill gå ut med information angående detta till sina kunder. Alla kunder med Max 25 bör få ta del av denna information och göra ett kunnigt beslut gällande om de vill fortsätta betala för en tjänst som inte gäller länge.

OK, om man går över 1GB gränsen nån gång per år. Men på dig låter som du gör det väldigt ofta. Så skaffa ett abonnemang som passar för hur mycket data du använder per månad så slipper du problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nej, det har du inte om Telia ändrat sina villkor. Du har däremot rätt att säga upp abonnemanget eftersom det inte längre följer villkoren som gällde när du tecknade det.

Även om du har rätt om lagen tror jag knappast att det står något om att blockera specifika websidor i avtalet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

OK, om man går över 1GB gränsen nån gång per år. Men på dig låter som du gör det väldigt ofta. Så skaffa ett abonnemang som passar för hur mycket data du använder per månad så slipper du problemet

Visa vilka villkor som TS och andra Max25-kunder bryter mot när de drar över datamängden. Till din hjälp har du Prislistan för Max 25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Visa vilka villkor som TS och andra Max25-kunder bryter mot när de drar över datamängden. Till din hjälp har du Prislistan för Max 25.

Det var inte om dom bryter mot villkor.

Men om man i snitt behöver 1,5GB/mån så ska man inte ha ett abonnemang med 1GB/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det var inte om dom bryter mot villkor.

Men om man i snitt behöver 1,5GB/mån så ska man inte ha ett abonnemang med 1GB/mån

Nej, det är bara om man behöver mer än 120 Kb/s som man "ska ha" ett abo med mer än 1GB/månad. Om Telia menar något annat får de ändra i sina villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det var inte om dom bryter mot villkor.

Men om man i snitt behöver 1,5GB/mån så ska man inte ha ett abonnemang med 1GB/mån

Om man inte behöver full hastighet för den resterande halva gigabyten så finns det ingen som helst anledning att betala mer. Du verkar inbilla dig att den sänkta hastigheten är något som Telia bjuder på, när det i själva verket är en del av det som kunden betalar för.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Förstår inte problemet riktigt. Om det nu är så viktigt för dig att bli nådd på Facebook så får du väl skaffa dig mera än 1GB/månad. Att du får 120kbit när din data är slut är ju bara schyst av Telia. Dom kunde lika gärna stänga av helt

Ja hoppas du inte var seriös där det är enorm skillnad att stänga av en lina när man nått bandbreddsgränsen och att istället begränsa hastigheten tills man antingen skaffar mer bandbredd eller gått in i nästa kalendermånad att göra som telia och blocka tjänster istället föratt bara minska på anslutsningshastigten är bara riktigt vidrigt gjort och det ska upplysas om så dom inte ska tro att dom ska komma undan med det.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Skrivet av beh:

Jag tycker att alla ni som är drabbade ska anmäla detta till Ktj och fråga efter numret på felanmälan så att andra kan hänvisa till samma fel. Det är så man eskalerar en fråga hos Telia.

Gör lite felsökning själva:

  • Kan ni nå Facebook och Instagram från en dator med tethering?

  • Kan ni använda appar från annan telefon eller tablet om ni delar ut internet via wifi från telefonen med Max 25?

  • Fungerar det om ni aktiverar VPN till skola eller anonymiseringstjänst?

1. Nej.
2. Nej, efter att ha eliminerat felkällor går det inte längre nå Facebook.
3. Ja, fungerar precis som när jag har data, dvs inte bandbredd, latens eller något liknande som är problemet.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag tycker att alla ni som är drabbade ska anmäla detta till Ktj och fråga efter numret på felanmälan så att andra kan hänvisa till samma fel. Det är så man eskalerar en fråga hos Telia.

Gör lite felsökning själva:

  • Kan ni nå Facebook och Instagram från en dator med tethering?

  • Kan ni använda appar från annan telefon eller tablet om ni delar ut internet via wifi från telefonen med Max 25?

  • Fungerar det om ni aktiverar VPN till skola eller anonymiseringstjänst?

Nej till 1 & 2. Ej provat 3. Kan inte prova just nu heller då de gav 1 gb för januari igår under felsökning.
Går ej att nå Facebook via någonting på mobila nätet när begränsning sker.
Skriver via telefon.
Helt absurt att kundtjänsten säger att det antagligen är Facebook och Instagram som har en spärr på webbsidan för de som har lägre hastigheter. Hur gynnar det Facebook att sålla bort dem? Allra helst nu när de även lanserat en lättare app för segare telefoner i Indien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Nej till 1 & 2. Ej provat 3. Kan inte prova just nu heller då de gav 1 gb för januari igår under felsökning.
Går ej att nå Facebook via någonting på mobila nätet när begränsning sker.
Skriver via telefon.
Helt absurt att kundtjänsten säger att det antagligen är Facebook och Instagram som har en spärr på webbsidan för de som har lägre hastigheter. Hur gynnar det Facebook att sålla bort dem? Allra helst nu när de även lanserat en lättare app för segare telefoner i Indien.

Det måste ju vara lätt att motbevisa, finns nog ett antal (har ej kollat) program där man kan strypa internet till den hastigheten och prova.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

OK, om man går över 1GB gränsen nån gång per år. Men på dig låter som du gör det väldigt ofta. Så skaffa ett abonnemang som passar för hur mycket data du använder per månad så slipper du problemet

Jag vet inte om du ör serriös eller inte men låt oss utgå ifrån att du är det:

Säg att du hyr en ferrari av ett bolag som du får köra 10 mil per månad, när du kört dessa mil "nedgraderas" du till en gammal volkswagen golf från 2001 för den resterande tiden av månaden.

Detta passar dig perfekt för du mpate ha en ferrari i arbetet av någon oklar anledning, samt att du i 11 av 12 månader kör mindre än 10mil/månad.

Den 12:e månaden körde du dock 11 mil och fick köra golfen den sista milen i månaden, det visar sig då att du inte får köra denna bilen överallt, tex inte till ICA där du brukar handla mat eller till närliggande butiker.

Detta nämndes aldrig i kontraktet och du blur utan mat de tre sista dagarna i månaden.

Venne om du förstår denna extremt överdrivna liknelse men det var värt ett försök...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swe91:

Nej till 1 & 2. Ej provat 3. Kan inte prova just nu heller då de gav 1 gb för januari igår under felsökning.
Går ej att nå Facebook via någonting på mobila nätet när begränsning sker.
Skriver via telefon.
Helt absurt att kundtjänsten säger att det antagligen är Facebook och Instagram som har en spärr på webbsidan för de som har lägre hastigheter. Hur gynnar det Facebook att sålla bort dem? Allra helst nu när de även lanserat en lättare app för segare telefoner i Indien.

Skrivet av xpanterx:

Det måste ju vara lätt att motbevisa, finns nog ett antal (har ej kollat) program där man kan strypa internet till den hastigheten och prova.

Ja, svarar de inte ens på ping så är det väl rätt svårt för fejjan och instagram att utvärdera hur snabb ens uppkoppling är. Det låter som en riktigt tokig förklaring från Telia.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det är ju ett brott mot nätneutraliteten, jag tror att IIS (.se) skulle uppskatta att ta del av dina erfarenheter.

Som beh sa, detta bryter mot nätneutraliteten. Inte någon lag vad jag vet, men ett väldigt diskuterat ämne där det garanterat finns många som anser att det Telia gör är fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Net_neutrality

Det finns massor av info på https://www.iis.se och jag håller med beh om att du borde kontakta dem och berätta detta, då att inte upprätthålla nätneutraliteten kan leda till ett begränsat internet som man inte kan lita på överhuvudtaget.

https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/sparrar-och-graddfiler/...

(om det uppmärksammas att Telia medvetet gör detta kommer det ge dem massor av badwill och de kommer garanterat att ändra villkoren)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det måste ju vara lätt att motbevisa, finns nog ett antal (har ej kollat) program där man kan strypa internet till den hastigheten och prova.

När jag hade Telia för nåt år sedan så ströp de hastigheten till 88kbit/s när man gick över gränsen. Jag kunde fortfarande göra ALLT, bara att det tog längre tid - Facebook, YouTube, Instagram. Allt.

Så ja, det ska gå. Telia stoppar dessa tjänster, antagligen för att Facebook och Instagram är det folk mest vill komma åt från sin telefon och på så sätt får Telia sälja fler GB.

Vet att de tidigare har haft ett erbjudande där man kunde teckna ett abonnemang och man fick Spotify på köpet. Man hade då nån GB/månad, och när surfen tog slut sänktes hastigheten på allt utom just Spotify. Visserligen inget negativt med det direkt, men det är ett till exempel på att Telia inte bryr sig om Nätneutraliteten och inte har något problem med att bara strypa vissa tjänster.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd

Som den gamle Sokrates faster en gång sa; snålheten bedrar visheten.

Du måste ju ändå snart byta bort ditt barnabbonnemang, så varför inte passa på nu?

Permalänk
Medlem

Det skulle vara roligt att se om Telia kunde reda ut saken eller skall man lägga detta på högen med misslyckanden från deras sida? Högen borde kunna tävla med K2 i fråga om höjd och bredd...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Nu har Telia ringt mig igen. De sa att de testade det själva med en likadan telefon (Oneplus One). De kunde inte heller komma åt dessa sidor under samma förutsättningar.

Dock kunde de inte fastslå vart felet låg så de skulle inte göra en felanmälan. Då bad jag kundtjänsten att informera resterande kunder som har Telia max 25 om detta då de säljer en tjänst som de nu vet att de inte levererar. Det skulle ej ske någon kommunikation till kunderna utan det skulle stanna här. Då sa jag att om de inte ens kan informera sina kunder om medvetna fel eller laga dem utan endast sälja vidare så skulle jag kontakta ARN/Konsumentombudsmannen vilket blir nu nästa steg.

Så det är bevisat även hos Telia att det är såhär men inget kommer göras då det skulle kräva mer tid än eftermiddagen som användes igår. De skyller på apparna har begränsningar och de säger endast "vet ej" gällande ping.

Jag förstår att jag inte kan kräva guld och gröna skogar för att jag inte får vad jag betalar för men kunderna har en rätt att få kännedom om detta. Att Telia inte vill informera kunderna om detta är absurt.