Mikrofon till kommunication

Permalänk
Medlem

Mikrofon till kommunication

Jag är på jakt efter en billigt och bra mikrofon som jag kan använda till att kommunicera via mumble eller liknande då jag sitter framför dator.

Har ett bra bra hörlurar och tänkte då bara lägga pengarna på en hyfsat mikrofon som jag kan ha på datorbordet eller som man fäster på tröjan eller liknande.
Är bara ute efter någon som har erfarenheter som kan ge lite råd på vad man kan prova och vad man ska undvika.

Kan tänka mig att bordsmikrofoner tar upp en hel del skitljud som tex tangentbordet smattrande(mekaniskt).
Finns det någon lösning om man inte vill använda headset. Har tex sett dem som kör med mikrofon som man har på stativ men då börjar det bli lite för mycket pengar tror jag.

Behöver lite tips.

Visa signatur

...

Permalänk

Budget?

Blue snowball ligger väl runt 500:-
Blue yeti ligger väl strax över 1200:-

Bägge är bra usb condensator micar som ofta rekommenderas om det är vad man söker.

För att minimera resonansljud osv från skrivbordet dock är det rekommenderat att komplettera med stativ/saxarm och gärna suspensionupphängning för att dämpa att ljud sprids via bordsskivan upp i micken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Modmic, rekommenderas varmt!

Den sätts bara på med ett clip på dina hörlurar, som det sedan är magnet mellan den och mikrofonen, riktigt enkelt och smidigt att ta av/på mikrofonen när du vill.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Budget?

Blue snowball ligger väl runt 500:-
Blue yeti ligger väl strax över 1200:-

Bägge är bra usb condensator micar som ofta rekommenderas om det är vad man söker.

För att minimera resonansljud osv från skrivbordet dock är det rekommenderat att komplettera med stativ/saxarm och gärna suspensionupphängning för att dämpa att ljud sprids via bordsskivan upp i micken.

Vet du om något bra stativ för en Snowball?

Har kollat runt lite och är otroligt dålig på hitta detta verkar det som.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en MiniDSP UMIK-1 och ett mikrofonstativ. Det är en riktigt trevlig mic som i grunden är en mätmikrofon men funkar helt ok att spela in med också.

Annars, kolla om du kan hitta en mygga till lämpligt pris. Vet inte vad dom går på men en sådan borde ge bäst resultat om det bara är tal du är ute efter.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare