Far Cry 4 Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Tyvärr nu har jag samma problem igen:(
Förstör ju hela spelupplevelsen,Med denna dubbla bild eller vad man ska kalla det.f-n

Bättre köra utan AA då :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

FC 4 problem. På sista tiden ( har spelat FC 4 en tid nu ) så har spelet börja hänga sig titt som tätt. Bara hänger sig, och windows 7 meddelar att FarCry 4 har slutat svara - bara sådär mitt i gamet? Bara att avsluta och starta om. Alltså ingen BSOD eller datorhängning, ljudet fortsätter ifrån spelet.

Ominstallera FC 4, ominstallera Win 7 tips tar jag som sista utväg

Edit: tempen är ok, CPU ca 60 grader ( 4790k ), GPU ca 65 grader ( gtx 980 )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EsoxLucius:

FC 4 problem. På sista tiden ( har spelat FC 4 en tid nu ) så har spelet börja hänga sig titt som tätt. Bara hänger sig, och windows 7 meddelar att FarCry 4 har slutat svara - bara sådär mitt i gamet? Bara att avsluta och starta om. Alltså ingen BSOD eller datorhängning, ljudet fortsätter ifrån spelet.

Ominstallera FC 4, ominstallera Win 7 tips tar jag som sista utväg

Edit: tempen är ok, CPU ca 60 grader ( 4790k ), GPU ca 65 grader ( gtx 980 )

Hm, samma problem med Far Cry 3 innna det var färdigpatchat och man spelat klart för länge sedan, dvs, tröttnat och gått vidare. I Fra Cry 2 fanns det några buggar som stoppade en i kariären så man inte kom vidare och patchades även det bort när man hunnit tröttna på spelet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Börjat köra detta på PC, men tusan vad det smålaggar... har gjort efter den där guiden och ändrat som i guiden, DisableLoadingMip0 = "1" och GPUMaxBufferedFrames="1". Men tycker ändå det är massa smålagg/konstiga lagg...
Datorn är en i7 -2600k Cpu 3.40ghz, och klockad till 3.8 tror jag det va... 8gig ram och ett AMD Radeon R9 280x... är det amd som ära kassa på sina drivisar eller..? :unsure:
Kör på nästan lägsta på allt, inge AA, SSOA, vert sync av osv...

Hej.
jag har en sandy i5:a och ett AMD 290x. Bägge lite lagom överklockade.
Jag har testat med alla möjliga inställningar och det är först nu jag lyckats få spelet att flyta på helt ok. dippar aldrig under 48 fps för mig. 95% av tiden orkar den med att hålla 60 fps (1920x1080). Jag kör med en blandning av high/very high/ultra. Dessutom har jag Hbao+ och Enhanced godrays men det blir nog overkill på ett 280x.

1. stäng av v-synk men använd programmet "Rivatuner statistics server"
http://www.guru3d.com/files-details/rtss-rivatuner-statistics...
eller "Radeon Pro" för att låsa frameraten till 60 (framecap, obs ej v-synk)
http://www.radeonpro.info/download/

2. stäng av pagefile i windows. (Obs. kör inte en massa andra program i bakgrunden då det virtuella minnet nu är avstängt, risk för krasch)
3. Ställ grafik-inställningen "Geometry" till medium eller low. (denna iställning tycks sänka fps:en mest av alla inställningar på min rigg iaf)

Hoppas du får det att flyta lite bättre...

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Börjat köra detta på PC, men tusan vad det smålaggar... har gjort efter den där guiden och ändrat som i guiden, DisableLoadingMip0 = "1" och GPUMaxBufferedFrames="1". Men tycker ändå det är massa smålagg/konstiga lagg...
Datorn är en i7 -2600k Cpu 3.40ghz, och klockad till 3.8 tror jag det va... 8gig ram och ett AMD Radeon R9 280x... är det amd som ära kassa på sina drivisar eller..? :unsure:
Kör på nästan lägsta på allt, inge AA, SSOA, vert sync av osv...

Tror det är så för alla oavsett inställningar, jag la spelet på hyllan framt till nu. tänkte att nu har patch 1.5 kommit..nope. fortfarande massa hackande..orkar inte. Finns annat kul att spela så länge....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Spelet är rätt lätt att få upp i 60Fps. Men det är en massa små lagg. Det är konstigt lagg, för spelet flyter på som smör i solen.

Spelet har massa buggar fortfarande. Som när jag startar spelet och det är i helt fel upplösning och inte helskärm.
Tar ibland väldigt lång tid innan det laddar klart från start.
Är tvungen att stänga av min 360 kontroll och sätta på igen för att få uppdrag, få saker att ladda i uppdrag, kunna avsluta uppdrag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Spelet är rätt lätt att få upp i 60Fps. Men det är en massa små lagg. Det är konstigt lagg, för spelet flyter på som smör i solen.

Spelet har massa buggar fortfarande. Som när jag startar spelet och det är i helt fel upplösning och inte helskärm.
Tar ibland väldigt lång tid innan det laddar klart från start.
Är tvungen att stänga av min 360 kontroll och sätta på igen för att få uppdrag, få saker att ladda i uppdrag, kunna avsluta uppdrag.

De har failat både med WatchDogs och AC-Unity, och nu FC4...börjar bli något trött på Ubisoft. Får hoppas att GTA inte blir en dålig konsolport det med...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Spelet flyter bättre än aldrig förr för mig nu, när jag aktiverade v-sync och använde sparse... Får bara 30 fps, men all musacceleration är borta. Spelar i Windowed också. Känns mycket skönare än 50-60 fps och muslagg...

Fick bort muslagget för gott nu. För mig fungerade det när jag tog bort Mussacc inställningarna i GamerProfile.xml + EditorGamerProfile.xml.

Thanks!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

har ni löst Crossfire problemet än? Hittade ett sätt att kringgå det i alla fall.

På ett AMD forum

Fingers crossed that you are wrong and we do get a proper crossfire profile by the next iteration of drivers.

I am a patient man (not).

Anyway,

Open CCC/ 3d application settings/ add/ (choose FarCry4.exe located in bin folder on the location you installed the game)/ select the profile/ go down to "AMD CrossFireX Mode" and select "AFR friendly"

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

Jag har ett oändligt loop problem. Har klarat nästan 90 procent av det jävla spelet och fastnat nu. Är vid Royal Palace uppdraget och spelade den första delet av kampanjen. Sedan skulle jag bara springa ner till början av palatset för att riva ner två propaganda affischer.

Där får jag MISSION FAILED och laddningsskärmen kommer. Jag får börja på samma ställe, alltså nere vid affischerna där jag fick mission failed. Där kan jag röra mig inom en 10 meters radie tills jag får mission failed. Eftersom jag är mitt i ett uppdrag kan jag inte snabbresa. Jag kan omöjligen ta mig någonstans och jag kan inte återställa uppdraget. Eller jo jag kan återställa till den punkt där jag får mission failed bara för att få mission failed IGEN.

Jag blir så jäkla förbannat. Har ominstallerat skiten utan någon lösning. Jag har till och med försökt fuska och skaffa NO CLIP, men har inte lyckats få upp någon konsol trots guider. Så jag är fast och den ända lösningen måste vara att börja om spelet från början vilket gör att jag tappar suget direkt. FYFAN SÄGER JAG! USCH OCH FY!

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen av spelet har gjort att min fps droppat under 30 fps ifrån 50-60! Några tips på vad ubisoft klantat till?
Och något gjort musaccelerationen åt helsike, känns som man lirar i slowmotion..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Senaste uppdateringen av spelet har gjort att min fps droppat under 30 fps ifrån 50-60! Några tips på vad ubisoft klantat till?
Och något gjort musaccelerationen åt helsike, känns som man lirar i slowmotion..

Kolla mitt inlägg några rader upp. Pröva att ändra i dom config filerna!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Jag har fastnat på Longinus uppdrag Recompence, Händer ingenting när jag kommer fram till bron.

1:18 på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=ZsvBYi85ees
När jag når målet så händer inget utan står jag rakt på så står det bara "0 m till målet"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raymond:

Senaste uppdateringen av spelet har gjort att min fps droppat under 30 fps ifrån 50-60! Några tips på vad ubisoft klantat till?
Och något gjort musaccelerationen åt helsike, känns som man lirar i slowmotion..

Samma här, otroligt bra uppdatering,,,ironi..
Enda lösningen var att gå tillbaks till 1.7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raymond:

Senaste uppdateringen av spelet har gjort att min fps droppat under 30 fps ifrån 50-60! Några tips på vad ubisoft klantat till?
Och något gjort musaccelerationen åt helsike, känns som man lirar i slowmotion..

Skrivet av retro123:

Samma här, otroligt bra uppdatering,,,ironi..
Enda lösningen var att gå tillbaks till 1.7

Också lika här med GTX 970. Spelet är inte spelbart i dagsläget. Huvudvärk, som på beställningen. Och gå tillbaka en version är svårt om man kör genom Uplay?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Någon som testat med 14.11.2 drivarna för AMD?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Någon som testat med 14.11.2 drivarna för AMD?

Om jag inte minns fel så blev det bättre med Omega (14.12).

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Någon som testat med 14.11.2 drivarna för AMD?

Jag kör med dem istället för Omega och det flyter på bra tills man spelat i 1,5-2 timmar då börjar spelet rålagga och man får starta om det för att det skall börja flyta igen.

Inget annat spel gör såhär så det är fortfarande något med drivare eller patchar som är fel och det har redan kommit många patchar redan.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Spelet flyter bättre än aldrig förr för mig nu, när jag aktiverade v-sync och använde sparse... Får bara 30 fps, men all musacceleration är borta. Spelar i Windowed också. Känns mycket skönare än 50-60 fps och muslagg...

Fick bort muslagget för gott nu. För mig fungerade det när jag tog bort Mussacc inställningarna i GamerProfile.xml + EditorGamerProfile.xml.

Thanks!

Fast det är väl just den metoden som inte alls tar bort mouseacceleration, utan bara gör det lite bättre? För att få bort det i princip helt är man ju tvungen att använda ett mod-program från FC3 och ändra i patch.dat?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Raymond:

Senaste uppdateringen av spelet har gjort att min fps droppat under 30 fps ifrån 50-60! Några tips på vad ubisoft klantat till?
Och något gjort musaccelerationen åt helsike, känns som man lirar i slowmotion..

Om det känns som att du lirar i slowmotion är det nog för att din FPS ligger under 30 Om det kommit en uppdatering behöver du ju för övrigt göra om ändringarna i patch.dat för att bli kvitt mouseacceleration, eftersom det är en ny fil.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast det är väl just den metoden som inte alls tar bort mouseacceleration, utan bara gör det lite bättre? För att få bort det i princip helt är man ju tvungen att använda ett mod-program från FC3 och ändra i patch.dat?

Det känns väldigt precist och bra! Efter senaste patchen får man ändra i configfilerna igen. Tror inte v-sync och windowed mode var någon lösning. Men det är stor skillnad på windowed och fullscreen för mig. Musen blir mycket mer oprecis i fullscreen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Känns nästan som ska fortsätta på ps4an igen, plug and play, flyter stabilt med... Inte konstigt En del bara kör på konsoll nu för tiden, allt verkar ligga i fokus där... Bara det att fps spel är inte så go känsla, köra med sniper är ju bara att glömma typ!

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Det känns väldigt precist och bra! Efter senaste patchen får man ändra i configfilerna igen. Tror inte v-sync och windowed mode var någon lösning. Men det är stor skillnad på windowed och fullscreen för mig. Musen blir mycket mer oprecis i fullscreen.

Jo, men att enbart ändra i configfilerna har aldrig tagit bort all mouse acceleration, om de inte har ändrat det i senaste patchen, fast hade de gjort det borde de också ändrat så att inställningen i options faktiskt stängde av det också, så det tvekar jag på. Vill du prova om mouse acceleration är borta är det bara att ställa dig och titta på något i spelet med musen på ena sidan av musmattan, dra musen sakta över till andra sidan av musmattan, och sen dra den snabbt tillbaka, stannar "kameran" på exakt samma ställe den var på från början är mouse acceleration avstängt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har ett annat problem när jag spelar coop med brorsan! Spelet fryser sig och sedan fastnar jag i spelmenyn och spelet blir också i window mode.
Brorsan har fått samma problem när han hostat!

kan tillägga att jag även hör spelets ljud i bakgrunden!
Kan spela ett tag men sedan händer det! Igår dock spelade vi säkert i 7 tim utan problem!

Någon som fått samma fel?

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Började spela lite längre igår, datorn varit på service nästan sedan jag köpte det och bara på de 2 h jag spelade så krascha spelet 2 gånger.....

Jag kör på de inställningarna som Geforce experience rekommendera, men börjar tro att de inte kanske är de bästa.. pga dålig kodning i spelet / buggiga gfx drivrutiner.

Ena gången så krascha spelet och "låste" grafikkortet.. så fort jag försökte starta spelet igen så kom ljud och rutan starta men bilden buggade och ladda aldrig som den skulle. Samt skulle jag starta andra spel så gick inte det pga något error som dök upp med att spelet inte fick tillåtelse att ladda gfx drivrutinen eller något. Starta om datorn sedan funka det igen. Andra gången kraschade den och fick en error om nvidia fil i enhetshanteraren samt att farcry4.exe krascha, men kunde starta andra spel samt farcry 4 igen utan problem.

Är det värt att ändra om till ultra i spelet istället för att använda nvidias "rekommenderade" inställningar och se om det blir stabilare. Men efter man läst alla problem som ni haft så verkar detta spelet vara riktigt dåligt optimerat / kodat, och kommer nog hålla mig borta från ubisoft spel förutom till möjligen ps4:an.

Permalänk

Tja, undrar ifall min dator är kapabel till att köra FC4 på High(och högre). Kan köra BF4 på Ultra utan problem, men känns som om det laggar på alla inställningar.
Har en i5 2500K 3.3GHz och ett Geforce 770 twin frozr. Så ska jag klara av att köra det på bra grafik eller är det fel med själv spelet?
Det blir även windowed när jag tabbar eller liknande.

Permalänk
Medlem

Så fruktansvärt dåligt att de fortfarande inte fungerar med crossfire till detta spel. Det verkar bara gå utför för ubisoft numera.

Permalänk
Medlem

Ok att det fryser sig var inte med COOP att göra! Har fått det i OFFLINE också! Spelade nyss och det frös sig mitt i en strid
Riktigt tråkigt!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk

Tja
Spelar FC4 sen en tid tillbaks, och har nu klarat alla utmaningar, samt framsteg - förutom sista Shangri la uppgiften - ni vet där fågelfaan flyger runt och spyr eldbollar - men orka....
Undrar nu om det händer något mer / nytt kul om man klarat denna sista utmaning? Lr får man fortsätta kuta runt och krascha masker, mörda djur / människor - börjar tröttna på det nu.

Permalänk
Medlem

Varför är det omöjligt för mig att spela Far Cry 4 med senaste 1.8 versionen i vettig fps? Har inga problem i andra spel med fps.

Testade allt från medium till ultra och får samma resultat varje gång. Stutter var tredje sekund typ. Fps går 40-60 hela tiden.

Någon som har liknande gpu som mig som har samma problem?

Kolla bara gpu usage så ser ni vad jag pratar om.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q