Permalänk
Medlem

Extremt slö dator

Hejsan,

Igår när jag startade datorn tog den en rejäl lång tid på sig att starta upp. När jag väl var inne i Windows tog det väldigt lång tid att starta Skype och Steam, och när jag väl var inne i Skype och skulle skriva till en polare tog det var det en lång fördröjning mellan knapptryckningarna och tills dess att bokstäverna dök upp. Jag startade om datorn och denna gången tog det säkert 30 minuter för Windows att ladda och starta upp. Nu när jag väl är inne i Windows tar det otroligt lång tid att öppna mappar och filer och när filerna väl är öppna laggar de fast så fort jag ska scrolla genom texten. Det tar alltså vääldigt lång tid för datorn att bearbeta det jag gör, så att säga.

Moderkortet, CPU, GPU och RAM är "nyligen" köpta, men inte hårddisken. Därför tror jag nu att hårddisken är kass. Vad tror ni?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

lite delar kan vara bra att få reda på.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Prova skanna med något spybot program!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Kolla även i BIOS/UEFI. Jag vet att om jag sätter min processorn frekvens på t.ex 4GHz i Fixed mode, så blir datorn MYCKET slöare, än om jag sätter den på 4GHz, men istället har den på Dynamic Mode.
Så kolla att din processor arbetar i Dynamic mode. Jag vet inte om det är så för alla, för rent logiskt borde datorn bli mycket snabbare i fixed mode, men så är det alltså inte i mitt fall.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Vad är det för delar ?
Kan vara allt från en Pentium III till en i7 4790k, så du måste säga vad din dator består av.

Permalänk
Medlem

Du kan även testa att dra ur "alla" onödiga usbanslutningar. Jag hade precis det där problemet när jag höll på och överklocka nämligen. Verkade vara nån strulande usbport som gjorde det.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Jag förstår det som om TS har ägt datorn "ett tag" och att detta är ett nytillkommet problem. Så EGENTLIGEN är vad det är för delar rätt ointressant.

TS misstänker hårddisken, det är en möjlighet. Någon nämnde spyware etc. Vilket också är en möjlighet. Även kan saker som att kylaren har ramlat på sniskan och datorn throttlar konstant kunna vara något. Men jag skulle också börja med att scanna datorn efter virus/malware. Om hårddisken är uråldrig kanske en defrag skulle kunna hjälpa? Och det solklara är ju format c:

Permalänk
Medlem

OM du tror att det är hårddisken så kan du ju ladda ner http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html för att kolla. (Eller liknande program)

Annars tar du disken och sätter i polarens dator och ser om den beter sig misstänkt där? Om du tror att disken är på väg att ge upp är en backup din första prio (om du har något som du vill behålla)

Hårddisken är ju inte involverad när du skriver i skype, så jag tror inte att du har felet i hårddisken. I stället tror jag att du har problem med throttling på CPU'n. Vad har du för temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Prova skanna med något spybot program!

Datorn är så pass slö att det inte kommer att gå. Försökte även starta Chrome igår men det stod att Windows inte kunde öppna filen (exakt vad det stod vet jag inte, screenshot lägger jag upp sen när jag väl får igång datorn).

Skrivet av Lifooz:

Kolla även i BIOS/UEFI. Jag vet att om jag sätter min processorn frekvens på t.ex 4GHz i Fixed mode, så blir datorn MYCKET slöare, än om jag sätter den på 4GHz, men istället har den på Dynamic Mode.
Så kolla att din processor arbetar i Dynamic mode. Jag vet inte om det är så för alla, för rent logiskt borde datorn bli mycket snabbare i fixed mode, men så är det alltså inte i mitt fall.
/Lifooz

Jag har inte pillat på något i BIOS så att problemet ligger där är väl osannolikt? Eller?
System Performance stor dock på Normal.

Skrivet av Kilrah:

Du kan även testa att dra ur "alla" onödiga usbanslutningar. Jag hade precis det där problemet när jag höll på och överklocka nämligen. Verkade vara nån strulande usbport som gjorde det.

Jag har dragit ur allt utom skärm, mus, tangentbord och nätverkskabeln. Jag har aldrig överklockat min dator och pillar aldrig i BIOS (såvida jag inte ska installera om Windows, då jag får välja boot-prio).

Skrivet av KoloN:

Jag förstår det som om TS har ägt datorn "ett tag" och att detta är ett nytillkommet problem. Så EGENTLIGEN är vad det är för delar rätt ointressant.

TS misstänker hårddisken, det är en möjlighet. Någon nämnde spyware etc. Vilket också är en möjlighet. Även kan saker som att kylaren har ramlat på sniskan och datorn throttlar konstant kunna vara något. Men jag skulle också börja med att scanna datorn efter virus/malware. Om hårddisken är uråldrig kanske en defrag skulle kunna hjälpa? Och det solklara är ju format c:

Tycker också datordelarna skulle vara ointressanta, men datum på när jag köpte hårddisken kanske säger ett och annat?
Moderkort: ASUS Z87-A
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
GPU: Gigabyte Geforce Gtx 660 OC 2GB
PSU: Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
Hårddisk: Samsung SpinPoint F3, köpt 2011-02-21

Ladda ner ett program is out of the question. När jag försöker starta Chrome för jag ett felmeddelande som lyder: <filnamn>.dll är antingen inte utformat för att köra på Windows eller så innehåller det ett fel. Försök att installera programmet igen med hjälp av det ursprungliga installationsmediet eller kontakta systemadministratören eller programvaruleverantören för support. Felstatus 0xc0000020.

Chassit har öppnats och fläktarna fungerar som dom ska. En liten uppdatering längst ner i meddelandet ang. ljud i chassit :).

Skrivet av epkmack:

OM du tror att det är hårddisken så kan du ju ladda ner http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html för att kolla. (Eller liknande program)

Annars tar du disken och sätter i polarens dator och ser om den beter sig misstänkt där? Om du tror att disken är på väg att ge upp är en backup din första prio (om du har något som du vill behålla)

Hårddisken är ju inte involverad när du skriver i skype, så jag tror inte att du har felet i hårddisken. I stället tror jag att du har problem med throttling på CPU'n. Vad har du för temps?

Nu snackar jag inte om hur lång tid det tar att skicka iväg ett meddelande på Skype, utan hur lång tid det tar för bokstäverna att dyka upp i meddelanderutan från dess att jag tryckt ned tangentknappen.

Jag öppnade chassit idag för att kolla ifall fläktarna fungerade som de skulle. Fläktarna fungerade, men jag lade märke till ett rasslande ljud, som kom från hårddisken. Det rasslande ljudet förekom var / varannan sekund.

Edit: Tänkte testa att installera om Windows, ifall det skulle vara så att något gått vejsing i Windows-filerna. Så jag håller för tillfället på att lägga över installationsprogrammet på ett usb-minne. Update kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epkmack:

OM du tror att det är hårddisken så kan du ju ladda ner http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html för att kolla. (Eller liknande program)

Annars tar du disken och sätter i polarens dator och ser om den beter sig misstänkt där? Om du tror att disken är på väg att ge upp är en backup din första prio (om du har något som du vill behålla)

Hårddisken är ju inte involverad när du skriver i skype, så jag tror inte att du har felet i hårddisken. I stället tror jag att du har problem med throttling på CPU'n. Vad har du för temps?

Lyckades få igång Explorer och laddade ner programmet du länkade. Om jag förstår rätt så är hårddisken så kass den kan vara, utan att vara helt död. Alla värdena låg på "Sämst" utom Temperature, som låg på 64 och sämst är 52 (alltså ännu värre än sämst?:)). Men 25 grader är väl inte för varmt för en hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Lyckades få igång Explorer och laddade ner programmet du länkade. Om jag förstår rätt så är hårddisken så kass den kan vara, utan att vara helt död. Alla värdena låg på "Sämst" utom Temperature, som låg på 64 och sämst är 52 (alltså ännu värre än sämst?:)). Men 25 grader är väl inte för varmt för en hårddisk?

http://oi61.tinypic.com/2rw96gx.jpg

Jag skulle ha backupat allt viktigt idag. När min senaste hårddisk dog fick jag en massa knasiga fel innan. När backup är gjord, formatera datorn för att utesluta mjukvarufelande med tanke på att du får felmeddelanden vid öppnande av crome. Men det ser ju onekligen ut som att din hårddisk är på väg att ge sig tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Lyckades få igång Explorer och laddade ner programmet du länkade. Om jag förstår rätt så är hårddisken så kass den kan vara, utan att vara helt död. Alla värdena låg på "Sämst" utom Temperature, som låg på 64 och sämst är 52 (alltså ännu värre än sämst?:)). Men 25 grader är väl inte för varmt för en hårddisk?

http://oi61.tinypic.com/2rw96gx.jpg

Du kan ju prova att byta kabeln till hårddisken för säkerhets skull. Har haft liknande problem då min kabel blivit skadad.

Permalänk

Kan det vara att du har fyllt hela hårddisken? Råkade göra det förut och då blev allt riktigt segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag skulle ha backupat allt viktigt idag. När min senaste hårddisk dog fick jag en massa knasiga fel innan. När backup är gjord, formatera datorn för att utesluta mjukvarufelande med tanke på att du får felmeddelanden vid öppnande av crome. Men det ser ju onekligen ut som att din hårddisk är på väg att ge sig tyvärr.

Yes, ska se över vad jag har på datorn och se om något är värt att spara. Kanske sticker ner till stan och köper mig en SSD om man nu ändå ska köpa nytt.

Någon som har någon åsikt om denna SSDn? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414
Edit: Meh, läste nyss detta... http://www.sweclockers.com/nyhet/19362-samsung-840-och-840-ev...

Permalänk
Skrivet av Acetyl:

Yes, ska se över vad jag har på datorn och se om något är värt att spara. Kanske sticker ner till stan och köper mig en SSD om man nu ändå ska köpa nytt.

Någon som har någon åsikt om denna SSDn? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414
Edit: Meh, läste nyss detta... http://www.sweclockers.com/nyhet/19362-samsung-840-och-840-ev...

Det som har hänt är att din dator märkt att hårddisken sjunger på sin sista vers, då saktar datorn ner allting för att skriva/läsa så lite på disken som möjligt. Med andra ord så får du en varning och en chans att rädda det viktigaste från datorn.

Minns jag inte fel så är det en del av S.M.A.R.T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caprisonne:

Det som har hänt är att din dator märkt att hårddisken sjunger på sin sista vers, då saktar datorn ner allting för att skriva/läsa så lite på disken som möjligt. Med andra ord så får du en varning och en chans att rädda det viktigaste från datorn.

Minns jag inte fel så är det en del av S.M.A.R.T.

Det är ju rätt fräckt att det finns en sådan funktion!

Som sagt, blir nog en tur ner till stan. Eftersom jag idag använder ungefär 180GB tänkte jag köpa mig en 250GB SSD. Vilken hade ni valt mellan Crucial Mx100 256GB och Samsung 850 Evo 250GB? Finns även Kingston SSDNow V300 240GB på 990kr. Tips uppskattas!

Tack för all hjälp hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Det är ju rätt fräckt att det finns en sådan funktion!

Som sagt, blir nog en tur ner till stan. Eftersom jag idag använder ungefär 180GB tänkte jag köpa mig en 250GB SSD. Vilken hade ni valt mellan Crucial Mx100 256GB och Samsung 850 Evo 250GB? Finns även Kingston SSDNow V300 240GB på 990kr. Tips uppskattas!

Tack för all hjälp hittills.

Samsung, lätt. Men mx100 är också bra om du kan få den billigare. Undvik v300 som fan.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Det är ju rätt fräckt att det finns en sådan funktion!

Som sagt, blir nog en tur ner till stan. Eftersom jag idag använder ungefär 180GB tänkte jag köpa mig en 250GB SSD. Vilken hade ni valt mellan Crucial Mx100 256GB och Samsung 850 Evo 250GB? Finns även Kingston SSDNow V300 240GB på 990kr. Tips uppskattas!

Tack för all hjälp hittills.

Jag hade nog lagt på ett par hundra för en OCZ Vertex 460 240gb. Och beklagar, det låter verkligen som SMART fel på gamla disken. Den gör korrigeringar oavbrutet vilket ger dig en jättelag.
Lycka till och posta gärna hur det gick.
MVH
Lennart i Norrköping

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Samsung, lätt. Men mx100 är också bra om du kan få den billigare. Undvik v300 som fan.

Samsung för 1299kr eller Mx100 för 1099kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Acetyl:

Samsung för 1299kr eller Mx100 för 1099kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på Samsungs prestandaproblem med 840 skulle jag valt Mx100 även om de kostade samma. Nu med Mx100 billigare är det ett lätt val imo. Ska väl nämnas att jag äger en 840 som har samma problem som 840 evo men utan någon fix...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Med tanke på Samsungs prestandaproblem med 840 skulle jag valt Mx100 även om de kostade samma. Nu med Mx100 billigare är det ett lätt val imo. Ska väl nämnas att jag äger en 840 som har samma problem som 840 evo men utan någon fix...

Jag har 2st samsung 840 evo. Båda utan problem,

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Nu talar jag dock om 850 evo.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: det står alltså mellan samsung 850 evo 250gb för 1299kr och crucial mx100 256gb för 1099kr.

Permalänk
Medlem

Pruta så du får en OCZ Vertex 460 240Gb för runt 1300. Du betalar troligtvis kontant nu när chanukka och jul med mera är över. Och webhallen säljer dem för 1190kr. Snabbare till och med i idle. Just kidding.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Pruta så du får en OCZ Vertex 460 240Gb för runt 1300. Du betalar troligtvis kontant nu när chanukka och jul med mera är över. Och webhallen säljer dem för 1190kr. Snabbare till och med i idle. Just kidding.

Jag står på Netonnet just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Jag står på Netonnet just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Crucial MX100 512GB 1690kr most bang for buck. Lite över budget dock...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-...

Men den är värd lite ärtsoppa och raviolidagar med tanke på prestanda per gb/kr

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Crucial MX100 512GB 1690kr most bang for buck. Lite över budget dock...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-...

Men den är värd lite ärtsoppa och raviolidagar med tanke på prestanda per gb/kr

Slut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Det är ju rätt fräckt att det finns en sådan funktion!

Som sagt, blir nog en tur ner till stan. Eftersom jag idag använder ungefär 180GB tänkte jag köpa mig en 250GB SSD. Vilken hade ni valt mellan Crucial Mx100 256GB och Samsung 850 Evo 250GB? Finns även Kingston SSDNow V300 240GB på 990kr. Tips uppskattas!

Tack för all hjälp hittills.

den som är billigast skulle jag valt, skiljer inte särskilt mycket på SSD's

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Slut

Skickades från m.sweclockers.com

256 GB av samma skriver lite sämre. Men jag håller med de övre kommentarerna då jag inte litar på Samsungdiskarna.
Så Crucial MX 100 256Gb 1099kr istället för Samsungen.
256 gb har 550 MB/s läshastighet
330 MB/s skrivhastighet
85kIOPS

Corsair Force Series GS 240GB | Art.nr: 204825 1290kr
om du behöver snabb skrivning.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Blev en Mx100 256GB.

Kom på mitt under Win-installationen att jag glömde ändra Sata i BIOS till AHCI. När jag rebootade datorn och tog en titt på BIOS stod det redan på AHCI. Bör jag göra något eller är det lugnt att fortsätta?

Edit: Jag "monterade" dessutom SSDn med häftmassa på en plan yta nära fläktar. Är det ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Blev en Mx100 256GB.

Kom på mitt under Win-installationen att jag glömde ändra Sata i BIOS till AHCI. När jag rebootade datorn och tog en titt på BIOS stod det redan på AHCI. Bör jag göra något eller är det lugnt att fortsätta?

Edit: Jag "monterade" dessutom SSDn med häftmassa på en plan yta nära fläktar. Är det ok?

En SSD kan sitta på vilket sätt som helst, bara du är säker på att den sitter bra och inte riskerar ramla ner och på så sätt skada komponenter.