Hårddisk Icke Allokerat

Permalänk
Medlem

Hårddisk Icke Allokerat

Tjena, jag köpte mig en 3 TB igår och så har jag detta för första gången och vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta hjälp med detta. Får helt enkelt bara ut 1,99 TB~2TB men ska få ut 3TB.

Länken till bilden (större bild) http://i.imgur.com/EGMYtQB.jpg?1

Permalänk
Medlem

Om du höger klicker på det blå fältet/disken borde det komma upp en meny som du kan välja utöka partition.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siickest:

Tjena, jag köpte mig en 3 TB igår och så har jag detta för första gången och vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta hjälp med detta. Får helt enkelt bara ut 1,99 TB~2TB men ska få ut 3TB.

http://i.imgur.com/EGMYtQBl.jpg?1

Länken till bilden (större bild) http://i.imgur.com/EGMYtQB.jpg?1

du har en disk på 750gb det är troligen för att disken inte kunde göras större en 2tb som en enhet. en 3tbn disk är runt 2,7gb i slutändan så alokera upp den diskenheten som är på 750gb åxå om inte måste du konvertera disken till GPT men det är en process

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Om du höger klicker på det blå fältet/disken borde det komma upp en meny som du kan välja utöka partition.

Den är bara grå när jag vill välja den.

Skrivet av Kocken2015:

du har en disk på 750gb det är troligen för att disken inte kunde göras större en 2tb som en enhet. en 3tbn disk är runt 2,7gb i slutändan så alokera upp den diskenheten som är på 750gb åxå om inte måste du konvertera disken till GPT men det är en process

Sen samt, om jag ville ha 2 TB skulle jag köpt det och inte köpt mig en 3TB dock..

Permalänk
Medlem

Du måste köra GPT för att ha större partitioner än 2TB. Flytta allt på disken någon annanstans - gör ny (GPT) partition. Kopiera sedan tillbaka.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Begränsningar i MBR gör att NTFS bara stödjer diskar upp till 2TB.
Som Kocken2015 påpekade så måste du ändra till GPT om du vill komma åt resterande utrymme.
Om du inte är sugen på att installera om ditt system så får du gilla läget och köpa en hårddisk till.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siickest:

Den är bara grå när jag vill välja den.

Sen samt, om jag ville ha 2 TB skulle jag köpt det och inte köpt mig en 3TB dock..

ja det förstår jag åxå helt klart men verkligheten är en annan. du gjorde säkert samma tabbe som mig för jag fick förfrågan om jag ville konvertera den men ignorerade det och då blev det en annan process för att jag ska få ut det jag ville

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Du måste köra GPT för att ha större partitioner än 2TB. Flytta allt på disken någon annanstans - gör ny (GPT) partition. Kopiera sedan tillbaka.

Ska göra det, tar mig typ 5+ timmar haha xD

Skrivet av Uslingen:

Begränsningar i MBR gör att NTFS bara stödjer diskar upp till 2TB.
Som Kocken2015 påpekade så måste du ändra till GPT om du vill komma åt resterande utrymme.
Om du inte är sugen på att installera om ditt system så får du gilla läget och köpa en hårddisk till.

Fuck att köpa ny, gör om allt igen xD

Skrivet av Kocken2015:

ja det förstår jag åxå helt klart men verkligheten är en annan. du gjorde säkert samma tabbe som mig för jag fick förfrågan om jag ville konvertera den men ignorerade det och då blev det en annan process för att jag ska få ut det jag ville

mhh

Permalänk
Medlem

Ja det är nog det bästa att du gör om allting.
Man kan inte ändra från MBR till GPT på flyttbar disk och det är väl din om man ser till bilden du länkade.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Ja det är nog det bästa att du gör om allting.
Man kan inte ändra från MBR till GPT på flyttbar disk och det är väl din om man ser till bilden du länkade.

Korrekt xD