Permalänk

Systemkamera för Actionsport!

Hej! Jag söker en kamera som går att både filma och fota med, det jag hade tänkt att fota och filma är BMX och lite skidåkning men även fota lite allt möjligt. Värt att nämna är att det kommer bli min första riktiga kamera så jag har inte jättemycket erfarenhet. Jag har kollat siktat in mig på "canon-laget" då jag förstått att de har bättre filmmöjligheter, (rätta mig om jag har fel). Jag har kollat på Canon Eos 600d, 650d, 700d och 60d, sen när det kommer till objektiv så skulle jag vilja ha ett pannkaksobjektiv då det är sjukt smidigt, ett fisheye för filmning underifrån och nära håll och ett objektiv med lite mer zoom. Men objektiv skaffar man ju med tiden.

Skulle ni rekommendera en annan kamera kanske från Nikon-laget eller har ni åsikter? Har jag tänkt någorlunda rätt någonstans eller ska jag tänka om helt och hållet? Vilken kamera av dem jag har nämnt borde jag satsa på? Desto billigare desto bättre (är det värt att gå för exempel en 700d över 600d?) Är tacksam för alla svar!

EDIT: Föredrar nytt sålänge det inte är ett pangerbjudande-kommer-aldrig-igen

EDIT 2: Jag ljög smått när jag sa att jag inte har en kamera i min ägo. Jag äger en GoPro men har tröttnat på att den är ganska begränsad när det kommer till inställningar osv. Förlåt för möjlig förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildFlyingTurtle:

Hej! Jag söker en kamera som går att både filma och fota med, det jag hade tänkt att fota och filma är BMX och lite skidåkning men även fota lite allt möjligt. Värt att nämna är att det kommer bli min första riktiga kamera så jag har inte jättemycket erfarenhet. Jag har kollat siktat in mig på "canon-laget" då jag förstått att de har bättre filmmöjligheter, (rätta mig om jag har fel). Jag har kollat på Canon Eos 600d, 650d, 700d och 60d, sen när det kommer till objektiv så skulle jag vilja ha ett pannkaksobjektiv då det är sjukt smidigt, ett fisheye för filmning underifrån och nära håll och ett objektiv med lite mer zoom. Men objektiv skaffar man ju med tiden.

Skulle ni rekommendera en annan kamera kanske från Nikon-laget eller har ni åsikter? Har jag tänkt någorlunda rätt någonstans eller ska jag tänka om helt och hållet? Vilken kamera av dem jag har nämnt borde jag satsa på? Desto billigare desto bättre (är det värt att gå för exempel en 700d över 600d?) Är tacksam för alla svar!

P.S:

Jag har kollat en del på blocket så begagnat funkar utmärkt.

För fotografering funkar 600/700 och uppåt utmärkt. Även 100D. Hänger mer på objektiven i många av fallen.
När det gäller video är det mycket stora skillnader mellan olika tillverkare där både Canon och Nikon tar hem vinsterna i objektivutbud och ligger i topp på bildkvalitén i ren stillbildsfotografering men hamnar långt efter konkurrenter i filmning.

Alla kameror i prissegmentet 700D och över är mycket bra kameror. Men stirra dig inte blind på Nikon och Canon (jag föredrar Canon för foto) då det finns flera andra fabrikat som är högintressanta. Både Sony och Panasonic är bägge bättre (smulan upp i pris kanske) än ALLA Nikon / Canon när det gäller just filmning då dessa har filmfunktioner (Zebra/false/lut/peaking) som Canikon saknar.

Har du en budget så du kan börja spana in efter rekommendationer ?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

För fotografering funkar 600/700 och uppåt utmärkt. Även 100D. Hänger mer på objektiven i många av fallen.
När det gäller video är det mycket stora skillnader mellan olika tillverkare där både Canon och Nikon tar hem vinsterna i objektivutbud och ligger i topp på bildkvalitén i ren stillbildsfotografering men hamnar långt efter konkurrenter i filmning.

Alla kameror i prissegmentet 700D och över är mycket bra kameror. Men stirra dig inte blind på Nikon och Canon (jag föredrar Canon för foto) då det finns flera andra fabrikat som är högintressanta. Både Sony och Panasonic är bägge bättre (smulan upp i pris kanske) än ALLA Nikon / Canon när det gäller just filmning då dessa har filmfunktioner (Zebra/false/lut/peaking) som Canikon saknar.

Har du en budget så du kan börja spana in efter rekommendationer ?

Jag hade väl tänkt max 5-6 tusen för kamerahus med 1 objektiv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Sonys A6000 är en rosad kamera för både stillbild och video som dessutom med adapter klarar snorbilliga gammelgluggar.

Ingen dum idé.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Hej igen kollat vidare lite nu och tycker att Sony A65 och Panasonic Lumix G6 verkar som bra alternativ? Men som jag förstått är G6:an sämre när det kommer till foto och färger etc, medans A65:an är sämre när det kommer till buffringstider etc.? Har jag förstått rätt?

Inte kollat något på a6000 ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildFlyingTurtle:

Hej igen kollat vidare lite nu och tycker att Sony A65 och Panasonic Lumix G6 verkar som bra alternativ? Men som jag förstått är G6:an sämre när det kommer till foto och färger etc, medans A65:an är sämre när det kommer till buffringstider etc.? Har jag förstått rätt?

Inte kollat något på a6000 ännu.

G6:an är en bra kamera för video då den har massa funktioner. Som fotokamera är den väl bra också även om den börjar bli lite äldre. Den använder MFT-fattning vilket tillåter dig att i princip stoppa på alla tillverkade objektiv, förutom möjligtvis vissa Sonymounts.

Enklast är att du går in på Flickr och söker på en kameramodell du är ute efter och tittar vad folk publicerat. Då vet du att folk har tagit en bild och troligtvis arbetat med den så du kan se hur slutresultatet kan bli. Annars måste du väl leta upp bilder tagna med den med ett spcifikt objektiv så du inte bedömmer en kamera efter ett riktigt skitobjektiv.

För prislappen du har satt finns det en hel del att välja på. Kanske en begagnad Canon 550D samt en GoPro? Bägge kan filma varav GoPron tål lite mer våld?

550D kan dessutom modifieras med Magic Lantern vilket ger den alla funktioner konkurrenterna har + att du kan filma i RAW.
Även 600D klarar detta men kliver upp strax högre i pris.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

G6:an är en bra kamera för video då den har massa funktioner. Som fotokamera är den väl bra också även om den börjar bli lite äldre. Den använder MFT-fattning vilket tillåter dig att i princip stoppa på alla tillverkade objektiv, förutom möjligtvis vissa Sonymounts.

Enklast är att du går in på Flickr och söker på en kameramodell du är ute efter och tittar vad folk publicerat. Då vet du att folk har tagit en bild och troligtvis arbetat med den så du kan se hur slutresultatet kan bli. Annars måste du väl leta upp bilder tagna med den med ett spcifikt objektiv så du inte bedömmer en kamera efter ett riktigt skitobjektiv.

För prislappen du har satt finns det en hel del att välja på. Kanske en begagnad Canon 550D samt en GoPro? Bägge kan filma varav GoPron tål lite mer våld?

550D kan dessutom modifieras med Magic Lantern vilket ger den alla funktioner konkurrenterna har + att du kan filma i RAW.
Även 600D klarar detta men kliver upp strax högre i pris.

Oj insåg att jag skrivit att det skulle bli en första riktigt kamera.. Jag äger redan en Gopro men tyckte det blev trist att man inte kunde anpassa inställningar och sånt lika lätt/bra + att den inte tar så bra foton imo. Sen magic lantern tycker jag inte verkar så jättefantastiskt helt ärligt, + att med canon kamerorna är man ju ganska låst till en ganska låg framerate när man filmar så blir inge bra med slowmo's.

Sony A6000 verkade riktigt bra men att den inte har ett mikrofonintag är lite av en dealbreaker för mig.. :/ Till Gopron så använder man ju Micro(mini?)-usb till 3,5mm adapter, någon som vet om en sådan kanske skulle fungera?

Permalänk
Medlem

För Actionsport så behöver du en kamera som har snabb sekvenstagning 8 bilder i sec och uppåt och även riktig snabb Fokusering.
Hade budgeten varit högre så hade jag direkt rek Canon EOS 7D Mark II som jag är mycket nöjd med. Men för en billigare peng så faller valet på Pentax K-3

Permalänk
Medlem

Ska du filma med systemkamera måste du ha fokuspeaking, speciellt om det är action. Så känner jag iaf. Vilket utesluter Canon om du inte använder ML. Nikon kanske har det på sina nya kameror? Annars saknar GH3 också peaking om det inte kommit i nån ny programvara?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Panasonic G6 är bästa tipset hittills imo.
Har focus peaking, zebra, 50/60fps, mer alternativ vad gäller objektiv än canikon, grym sensor (samma som gh2) osv.

Permalänk
Medlem

Det verkar som det är en Foto mässa (CP+) i Japan 12-15 Februari.
http://www.cpplus.jp/en/aim/outline.shtml

Kan ju vara av intresse om det släpps något nytt..
hoppas Sony A99II och A7000 (uppföljare till NEX7) kommer släppas.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

För Actionsport så behöver du en kamera som har snabb sekvenstagning 8 bilder i sec och uppåt och även riktig snabb Fokusering.
Hade budgeten varit högre så hade jag direkt rek Canon EOS 7D Mark II som jag är mycket nöjd med. Men för en billigare peng så faller valet på Pentax K-3

Jo, jag vet att man behöver bra sekvenstagning men iom att jag ska filma en del så är det en viktig punkt. Kameran är lite väl utanför min budget då jag maximalt kan sträcka mig till 7000

Skrivet av bran:

Ska du filma med systemkamera måste du ha fokuspeaking, speciellt om det är action. Så känner jag iaf. Vilket utesluter Canon om du inte använder ML. Nikon kanske har det på sina nya kameror? Annars saknar GH3 också peaking om det inte kommit i nån ny programvara?

Magic Lantern kan var ett alternativ om jag skulle gå för Canon, däremot så har jag hört om folk osm pajjat sina kameror med just ML, är detta vanligt?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Panasonic G6 är bästa tipset hittills imo.
Har focus peaking, zebra, 50/60fps, mer alternativ vad gäller objektiv än canikon, grym sensor (samma som gh2) osv.

Jo det lutar mot en G6:a.

Skrivet av Alpha77:

Det verkar som det är en Foto mässa (CP+) i Japan 12-15 Februari.
http://www.cpplus.jp/en/aim/outline.shtml

Kan ju vara av intresse om det släpps något nytt..
hoppas Sony A99II och A7000 (uppföljare till NEX7) kommer släppas.

Kan vara av intresse.

Som sagt lutar det mot en Panasonic G6 men Sony a65 och a6000 tycker jag också verkar som bra alternativ. Problemet med a6000 ligger som sagt vid att den inte har en mikrofonplugg, någon som vet om det finns någon slags adapter för sådant?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

7D

Såg att Elgiganten säljer Canon 7D för 7000 nu:

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOS7DBODY/canon-eos-7d-systemkamera

Kanske något i överkant för din budget, men om det är action som du vill fota så har jag svårt att tänka mig ett bättre val givet pengarna. Bra action-foto är krävande för tekniken och därför ofta dyrt...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Såg att Elgiganten säljer Canon 7D för 7000 nu:

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOS7DBODY/canon-eos-7d-systemkamera

Kanske något i överkant för din budget, men om det är action som du vill fota så har jag svårt att tänka mig ett bättre val givet pengarna. Bra action-foto är krävande för tekniken och därför ofta dyrt...

/M

Problemet är att TS även vill filma action och då är 7D inte någon höjdare.
Sedan är den ju fortfarande sämre för action stillbilder (och det mesta om vi ska vara ärlgai) än tex a6000 som är i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Tveksam

"Sedan är den ju fortfarande sämre för action stillbilder (och det mesta om vi ska vara ärlgai) än tex a6000 som är i samma prisklass. "

Jag har ärligt talat inte koll på sonyn, och ska jag vara helt ärlig så är inte actionfoto min grej. Men eftersom jag tidigare i några år jobbat som fotograf (jag tog ett break från mitt "vanliga" jobb och provade på att jobba kreativt istället), så tror jag mig i alla fall kunna något om foto...

Som jag ser det är det flera saker man bör tänka på när man köper en systemkamera. Exempelvis bör man fundera på vilka behov och vilken ambitionsnivå man har idag, och det är ju detta som TS försöker komma fram till. Men en annan faktor som jag ser som minst lika viktig, är fundera över var finns potentialen för växande. Om TS fastnar för foto, kan han då växa med sin utrustning eller har han kört in i en återvändsgränd?

Canon-kameran har bra AF och är snabb - dvs de kvaliteter som man behöver för actionfoto. Visst sensorn är lite gammal, men som jag ser det fortfarande ok. Men det som verkligen talar för Canon är det stora utbudet av nya och begagnade linser - särskilt på långa brännvidder. Och ska man fota action är ju just långa brännvidder en stor fördel, så att man kommer nära actionen. Det är ju närhetskänslan som gör mycket av bilden - Capa sa "Om är dina bilder inte är tillräckligt bra, så är du inte tillräckligt nära", och det kan det nog ligga en del i - iaf när det gäller action. Det är ju inte en slump att alla fotografer på fotbolls-VM och OS sitter med enorma objektiv, inte sällan från just Canon.

Sedan var det det där med filmning - där canonen är rätt svag. Detta är ju upp till TS att prioritera, men där har han ju redan en GoPro så frågan är hur mycket TS bör prioritera detta vid val av systemkamera. Man kan ju inte få allt - särskilt inte på en så liten budget.

Men den viktigaste faktorn är ändå tveklöst vilken utrustning som TS känner sig mest hemma och kreativ med. Det spelar ingen roll hur fina bilderna blir i teorin, utan det som räknas är bilderna du faktiskt tar. För egen del har jag exempelvis till mycket stor del övergivit min stora fina systemkamera med flera riktigt bra linser, för en eos-m med 22mm fast lins, eftersom jag helt enkelt trivs bättre med den är med en stor och tung utrustning.

Vilken kamera TS trivs med kan han bara svara på själv, men mitt råd till TS är att fundera över behov nu och planer för framtiden, och sedan gå ut i olika butiker och prova. De flesta systemkameror idag (oavsett märke) håller hög kvalitet, och det viktigaste är därför att man "kommer överens" med kameran - att den funkar i skarpt läge. På så sätt menar jag att ett handgrepp om kameran säger mer än 1000 recensioner. Ut och prova!

/M

Permalänk

Hej! Har varit smått inaktiv..

Iaf det visade sig att far min hade fotat en del och hade därför några gamla objektiv från en canon eos 10 tror jag som jag har förstått så ska dessa objektiv passa med nyare kameror också, lutar därför mot en canon.

Jag har siktat in mig på en canon eos 700d då jag har testat bekants kamera en canon eos 600d, ett stort plus enligt mig är att den är något mindre än tex 7d eller 60/70d. Den bästa kameran är ju ändå den man har med sig. Sen den utfällbara skärmen är ett stort plus vid filmning där man håller kameran långt ner med tex. en opteka x-grip eller liknande + fisheye (kan lägga till video för att förtydliga). Sen att det är en pekskärm tror jag skulle hjälpa mig som är ny att ställa in inställningar lättare.

Jag måste säga att jag gillar både sony a6000 och panasonic g6 väldigt mycket men pga det mindre utbudet av objektiv och (som på sonyn) att den saknar ett mikrofon-jack, på g6:an så är den bristande biten enligt mig fotobiten och att färgerna inte verkar bli så bra som de kan.

0:38 tiill 0:46 så kan man se hur kameran hålls långt ner mot marken.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt Sony eller Panasonic före Canon pga det överlägsna objektivutbudet och bättre videokvalite men annars är Canon reko.

Fick jag ändra en sak på min videokamera skulle det vara bort med Canon fattningen men de gluggar jag har är väldigt trevliga, prisvärda och bra.
Så oavsett blir du nog nöjd.

Permalänk