Kamera med objektiv för nybörjare?!

Permalänk
Avstängd

Kamera med objektiv för nybörjare?!

Tjao! Ska snart skaffa mig en systemkamera då jag har nå jävla skräp just nu! Hade tänkt skaffa mig Nikon D3200 + 18-55/3,5-5,6 VR kittet men har hört att objektivet inte är så värst bra?! Ska jag då ist köpa bara kameran och sen ett objektiv separat eller? Är verkligen kass på systemkameror så jag har ingen aning om hur mycket ett objektiv verkligen kostar, vill ha ett så billigt som möjligt för mina behov ;);) Ska fota solnedgångar, lastbilar, skogar, fiske och vill verkligen kunna fota stjärnor och gö en nice time lapse Som sagt, vill ha det billigaste möjliga för mina behov om det ens går :') :I

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Tjao! Ska snart skaffa mig en systemkamera då jag har nå jävla skräp just nu! Hade tänkt skaffa mig Nikon D3200 + 18-55/3,5-5,6 VR kittet men har hört att objektivet inte är så värst bra?! Ska jag då ist köpa bara kameran och sen ett objektiv separat eller? Är verkligen kass på systemkameror så jag har ingen aning om hur mycket ett objektiv verkligen kostar, vill ha ett så billigt som möjligt för mina behov ;);) Ska fota solnedgångar, lastbilar, skogar, fiske och vill verkligen kunna fota stjärnor och gö en nice time lapse Som sagt, vill ha det billigaste möjliga för mina behov om det ens går :') :I

Du kan ju kolla på tex cyberphoto hur mycket gluggarna ligger på,brukar även finnas en liten recension om produkten,det som kostar stålar är om det ska vara ljusstarkt och ha megalång zoom,just kitzoomen är inte så jättedålig den duger till att börja med.
Sen finns det inga nybörjarkameror,du kan lika gärna köpa en D800.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Du kan ju kolla på tex cyberphoto hur mycket gluggarna ligger på,brukar även finnas en liten recension om produkten,det som kostar stålar är om det ska vara ljusstarkt och ha megalång zoom,just kitzoomen är inte så jättedålig den duger till att börja med.
Sen finns det inga nybörjarkameror,du kan lika gärna köpa en D800.

Får gö det snart, tackar :)! Det har du väl rätt i men man kanske inte köper en sån dyr som sin första kamera

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

D3200 med kit är mycket bra för nybörjare.
När du har använt det ett tag, så vet du ungefär vad du vill skaffa till den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Frugan fick en 100d. Ett år senare snodde hon min 5D och alla L-gluggarna. Så, att köpa billigt är bara en extra utgift. Spar och köp högre upp i linjen direkt. Man får alltid vad man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Man får alltid vad man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae - inte helt sant. De flesta gammelgluggar jag shoppat för hundralappar presterar i klass med nygluggar för 10 ggr priset. Sen finns vissa nya Leicagluggar (30 papp +) som visat sig vara överprisade i jämförelse med vissa andra tex. Zeissgluggar.

Ex.: http://www.dearsusan.net/2015/01/26/317-zeiss-distagon-t-1-43...

Så, höga priser garanterar ej alltid högsta kvalitet, den påläste kan göra fynd. Sen är frågan om vilken kompetens/erfarenhet och uthållighet man har att läsa tester/omdömen som en byfåne dagarna/nätterna långa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Njae - inte helt sant. De flesta gammelgluggar jag shoppat för hundralappar presterar i klass med nygluggar för 10 ggr priset. Sen finns vissa nya Leicagluggar (30 papp +) som visat sig vara överprisade i jämförelse med vissa andra tex. Zeissgluggar.

Ex.: http://www.dearsusan.net/2015/01/26/317-zeiss-distagon-t-1-43...

Så, höga priser garanterar ej alltid högsta kvalitet, den påläste kan göra fynd. Sen är frågan om vilken kompetens/erfarenhet och uthållighet man har att läsa tester/omdömen som en byfåne dagarna/nätterna långa.

Det är svårt att veta vad du bedömer som kvalité.

Men, det är alldeles sant. Du kan inte jämföra ett nypris med ett begagnatpris.
En Volvo 240 är inte en skitbil för att den kostar 10000:- beggad i hyfsat skick.
Däremot var en Daihatsu Charade alltid en skitbil.

Skiten du hittar på Elgiganten, typ 20-200mm f/12-16 eller hur gräsliga de nu än är för 1500:- är väl absolut i linje med att du får vad du betalar för om du lägger på några tusenlappar och köper ett 24-70 f/2.8 från Sigma, Canon, Nikon mfl. (Canon/Nikon kostar iofs rätt mycket).

Att köpa Leica är dyrt. Du får bland det bästa. Kanske inte värt 3ggr priset mot t.ex en Canon L men det är fortfarande bättre. Zeiss är inte särskilt mycket billigare om man tittar på direkt konkurrerande objektiv. Zeiss har gluggar i alla prisnivåer.

Tittar man på Leicas senaste uppsättning glas för filmning ligger man redan en miljon back. Cooke, Zeiss mfl. flåsar precis 10-15% under dem i pris i samma segment. Bättre? Oklart..

Sen handlar allt vad man söker. Det finns en viss "look" vissa objektiv ger som folk frågar efter. Leicalook, Cookelook osv.

För den biten kan det absolut vara värt att betala extra.
Sen att fynda, absolut. 85mm Canon FD 1.2L är jävligt fint. Det kostade mer i dåtidens pengar än vad 85mm EF 1.2L gör idag.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Det är svårt att veta vad du bedömer som kvalité.

Tror inte min åsikt om kvalitet skiljer sig från andras. Vi vill alla ha hög optisk kvalitet: färg, kontrast, upplösning, bokeh. Liten CA, vinjettering, distortion mm..

Sen uppskattar jag välbyggda kompakta objektiv i metall framför billig plast. Visst kan plastgluggar vara lättare att släpa runt på men det tycker jag inte är värt priset om byggkvaliteten är sämre. Dock har även jag en drös plastgluggar av hyfsad kvalitet så man får se upp så man inte blir religiös.

Somliga välbyggda (metall) gammelgluggar med hög optisk kvalitet till 1/10 av priset av sina nyare plastiga kamrater stiger i pris medan plasten sjunker.

Ex.: Har en plastig billig Canon 50 mm f/1.8 II med AF, visst den e prisvärd (800:-) å gör ett hyfsat jobb men har inte så stor chans mot en 45 år gammal cron 50 som stigit i pris, tror inte min plastCanon gjort det om 45 år.

Summering: Köp objektiv av hög kvalitet även om det kostar så blir det billigare/roligare/bättre i längden. Att se på gamla bilder tagna med undermåliga budgetgluggar gör ingen glad. För den med tunn plånbok - prova en gammelglugg för nån hundring.

PS Gav bort min 245:a mot avhämtning, allt e bra så länge det funkar å inte kräver för mycket underhåll

Permalänk

Ett annat alltenativ kan ju vara en spegellös som tex Sony Alpha A5000 - Samsung NX300. Dom är en del mindre, och lite smidigare. Själv har jag en Canon Eos M och är skitnöjd med den.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Det är klart det finns äldre optik som är bra.. men då får man nog leta också.. eller ha tillgång till bättre affärer med begagnat. Har letat på loppisar och likanande och bara hittat gamla kitlinser.. sedan att någon enstaka sagt att vi hade inne för några dagar sedan någon köpte rubbet. Känns nästan totalt hopplöst att leta efter begagnat.

Men jag vill isåfall ha med rätt objektivfattning och autofocus. Antar att Joker här kör med adaptrar eller iaf med manuell focus vilket inte känns direkt lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Frugan fick en 100d. Ett år senare snodde hon min 5D och alla L-gluggarna. Så, att köpa billigt är bara en extra utgift. Spar och köp högre upp i linjen direkt. Man får alltid vad man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar min 100D för den är så smidig att ha med sig, för att vara en DSLR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är klart det finns äldre optik som är bra.. men då får man nog leta också.. eller ha tillgång till bättre affärer med begagnat. Har letat på loppisar och likanande och bara hittat gamla kitlinser.. sedan att någon enstaka sagt att vi hade inne för några dagar sedan någon köpte rubbet. Känns nästan totalt hopplöst att leta efter begagnat.

Men jag vill isåfall ha med rätt objektivfattning och autofocus. Antar att jookeer här kör med adaptrar eller iaf med manuell focus vilket inte känns direkt lockande.

Äldre objektiv finns på blocket, fotosidan och tradera samt ebay (såklart). Har aldrig köpt i butik eftersom det sällan finns det man söker + det blir dyrare än på nätet. Så hopplöst är det inte, möjligen tidsödande - man får i vanlig ordning läsa tester/omdömen.

Adapter? Ja, du behöver adapter, kostar ca. 100:- på ebay.

Manuell fokus är inte alls så svårt att lära sig, har kameran focus peaking är det en barnlek. Dock rekommenderas AF till snabbrörliga (sport/action) motiv. Ett bra objektiv till sport (ofta tele) kostar skjortan därtill en snabb kamera vilket jag antar TS inte är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Gillar min 100D för den är så smidig att ha med sig, för att vara en DSLR.

Den är riktigt kompetent. Tänkte kränga denna men är tveksam pga. dess mycket smidiga format.
Men eftersom alla objektiv vi har är high-end-gluggar blir paketet stort ändå. Möjligtvis kan jag ta en simpel 50mm f/1.8 och häkta på och får en kompaktare.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är klart det finns äldre optik som är bra.. men då får man nog leta också.. eller ha tillgång till bättre affärer med begagnat. Har letat på loppisar och likanande och bara hittat gamla kitlinser.. sedan att någon enstaka sagt att vi hade inne för några dagar sedan någon köpte rubbet. Känns nästan totalt hopplöst att leta efter begagnat.

Men jag vill isåfall ha med rätt objektivfattning och autofocus. Antar att Joker här kör med adaptrar eller iaf med manuell focus vilket inte känns direkt lockande.

Skrivet av Holck:

Den är riktigt kompetent. Tänkte kränga denna men är tveksam pga. dess mycket smidiga format.
Men eftersom alla objektiv vi har är high-end-gluggar blir paketet stort ändå. Möjligtvis kan jag ta en simpel 50mm f/1.8 och häkta på och får en kompaktare.

Har en sån men denna skulle jag köpt i stället, en riktig kul liten kompakt smutt K(C)anonglugg, must have...
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/24mm-f28-stm.htm

Skall shoppa föregångaren 40 mm imorrn däfföatt den passar både FF å cropsensorn samt A7:an med adapter.

Såååååååå söööööööööööööööt, man häpnar. Båda har fått mycket fina omdömen överallt. STARKT KÖP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Den är riktigt kompetent. Tänkte kränga denna men är tveksam pga. dess mycket smidiga format.
Men eftersom alla objektiv vi har är high-end-gluggar blir paketet stort ändå. Möjligtvis kan jag ta en simpel 50mm f/1.8 och häkta på och får en kompaktare.

Inte bara storleken utan även vikten! Men canons 50mm f1.8 är ju riktigt trevlig att slänga på. Klarar man ganska mycket av det vardagliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Inte bara storleken utan även vikten! Men canons 50mm f1.8 är ju riktigt trevlig att slänga på. Klarar man ganska mycket av det vardagliga.

https://www.youtube.com/watch?v=w_-qJWmaDDw

Visar att pannkakan vinner alla dagar i veckan utom den mörkaste.

+ mindre, smuttare, mycket mer kompakt, sööööötare
+ skarpare
+ bättre bokeh
+ lättare
+ mer välbyggd
+ mindre plast, https://www.youtube.com/watch?v=15tUQhVMScc
+ bajonett i metall
+ STM

- lite dyrare än 50 mm f/1.8 II, men uppvägs lätt av ovanstående

http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EF_40mm_f2-8_STM/
https://www.youtube.com/watch?v=SphCFILQd7w
https://www.youtube.com/watch?v=z8MZXRmh08g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Ett annat alltenativ kan ju vara en spegellös som tex Sony Alpha A5000 - Samsung NX300. Dom är en del mindre, och lite smidigare. Själv har jag en Canon Eos M och är skitnöjd med den.

Själv tycker jag inte att EOS M är något att hänga i granen då den inte har någon sökare, vilket jag anser göra den värdelös.

TS: Jag rekommenderar dig att köpa begagnat. Dels får du bättre grejor billigare, men den största fördelen med att köpa din första kamera begagnad är att du kan sälja den för samma pris om du inte tycker det är roligt, eller så kan du byta upp dig om du fastnar utan att den kostat dig ett öre.

Jag rekommenderar en Canon EOS 40D, den kan du få tag på för 1000 kr. Sen behöver du ett objektiv också, försök att leta upp någon kitzoom (18-55) med bildstabilisator (IS i modellnamnet) eller en 17-85. 18-55 med IS kan du nog hitta för 500 - 700 kr och om du letar lite kan du hitta 17-85 med IS för 1000 kr. Håll utkik på Blocket, Tradera, Fotosidan.se och ev. Sweclockers marknad. (Vet inte om det brukar säljas kameror här.)

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Själv tycker jag inte att EOS M är något att hänga i granen då den inte har någon sökare, vilket jag anser göra den värdelös.

TS: Jag rekommenderar dig att köpa begagnat. Dels får du bättre grejor billigare, men den största fördelen med att köpa din första kamera begagnad är att du kan sälja den för samma pris om du inte tycker det är roligt, eller så kan du byta upp dig om du fastnar utan att den kostat dig ett öre.

Jag rekommenderar en Canon EOS 40D, den kan du få tag på för 1000 kr. Sen behöver du ett objektiv också, försök att leta upp någon kitzoom (18-55) med bildstabilisator (IS i modellnamnet) eller en 17-85. 18-55 med IS kan du nog hitta för 500 - 700 kr och om du letar lite kan du hitta 17-85 med IS för 1000 kr. Håll utkik på Blocket, Tradera, Fotosidan.se och ev. Sweclockers marknad. (Vet inte om det brukar säljas kameror här.)

Rykten säger att det kommer en ny EOS M på fredag. Denna kan man koppla in en sökare på.

Begagnat är absolut inte att spola bort. Kolla marknaden.

40D har sämre ISO-brushantering än en 550D. Hade isf hellre tittat på den sistnämnda eller motsv. från andra fabrikat.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hade kollat på 50d eller 550d före 40d.
Bägge går att få med kitzoom för typ 1500kr.

Steg ett för en nybörjare är också att köpa ett 50mm med stor bländare.
Det ligger många nästan oanvända systemkameror på blocket med kitzoom eftersom bilderna inte alls blev sådär episka i mörkret eller med den drömska bakgrundsoskärpan som säljaren hoppats på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Hade kollat på 50d eller 550d före 40d.
Bägge går att få med kitzoom för typ 1500kr.

Steg ett för en nybörjare är också att köpa ett 50mm med stor bländare.
Det ligger många nästan oanvända systemkameror på blocket med kitzoom eftersom bilderna inte alls blev sådär episka i mörkret eller med den drömska bakgrundsoskärpan som säljaren hoppats på.

50D är fin. Hade en för ett tag sedan. Dock har inte 50D videofunktion som standard om nu TS skulle fråga efter det. Men för stillbilder - helt klart!

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM