The Pirate Bay öppnar på nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hur kan så många vara positiva till att TPB är tillbaka? Finns det så många pirater på sweclockers?

Piratar inte men tycker det är bra. Företagen ska anpassa sig efter tiden och inte leva under sina stenar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Polisen arbetar från div. organisationer, musikbolag, artister, anmälningar osv. Polisen jagar inte spöken i detta fall, laget bakom TPB är och har åkt fast.

Tror majoriteten av den svenska IT-generationen har fildelat i någon mån. Ingen reagerar när Viasat/Comhem/Canal+ skickar ut inspelningsbara digitalboxar som möjliggör privatkopiering. Varför dras inte dessa medieleverantörer inför rätta? Din naivitet är slående, dock allt mer vanligt i dagens sinnesslöa Sverige där individer som ifrågasätter straffas och dönickar som rättar in sig i ledet får en klapp på axeln.

Anledningen till att Polis och intresseorganisationer lägger så pass stor fokus på detta område är nog uppenbart för dem flesta som tänkt till, MONEY IS POWER! Tro inte för en sekund att lobbyister från stora (oftast amerikanska) imperium inte har sina klor i beslutsfattare och lagstiftare (politiker), korruptionen inom EU är ett exempel, och dess klor nådde till Sverige för många många år sen. Myten om minskade intäkter inom filmindustrin har krossats sedan lång tid tillbaka, trots ökad fildelning bland populationen.

Med detta sagt, om man mot förmodan fildelat och införskaffat sig copyright material, KÖP DÅ PRODUKTEN!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Det jag laddat ned ifrån TPB har varit "i stort sett omöjligt" att fått tag på via andra vägar.

Tror nog att vi är många som letar på TPB efter sådant man inte kan få tag i på något annat sätt.

Skrivet av tcntad:

Polisen arbetar från div. organisationer, musikbolag, artister, anmälningar osv. Polisen jagar inte spöken i detta fall, laget bakom TPB är och har åkt fast.

Och vad gjorde det för skillnad? Minskning av piratkopieringen? Det var väl inte ens en piss i havet...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Enda sättet att släcka ner TPB permanent, vore att stänga av Internet helt och hållet. En inte alltför enkel uppgift.

Amerikanerna slog ju ut Nord Korea digitalt, varför skulle dem inte kunna attackera TPB likaväl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vore lika effektivt om de "bekämpade" "problemet" genom att ta ut pengarna i kontanter och elda upp dem. Det vore i alla fall lite underhållande att se på. Antingen det eller så kan de skicka ut informationsbrev till folk, föra tv-reklam där de upplyser om att det är synd om artisterna eller vad fan det nu är de vill ha sagt, men som de gör det nu så gagnar det ingen.

Eller varför inte bara ta och ge pengarna till Radiotjänst eller Copyswede så de kan sluta gnälla?

Kort sagt så är alla andra sätt bättre att spendera pengarna på än vad de gör nu. Visst.. Enskilda individer kanske får sota, men de som laddar ner bryr ju sig inte om det, och man kan inte lagstifta bort attityder, som sagt. Vill man inte ladda ner så kan man låta bli, helt enkelt.

Enligt din logik ska snuten köpa en cykel till dig om den blir stulen? Polisen är ingen välgörenhet utan ett rättsväsen.
Det är inte ok att bryta mot lagen även fast man kanske kör lite fort ibland :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Samhällsproblemet är väl att snorungar vill få allt gratis.

Jag tror att det skulle vara billigare att ge varenda tonåring allt gratis än att spendera belopp på att privatisera yttrandefriheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Samhällsproblemet är väl att snorungar vill få allt gratis.

Nej, problemet är att ingen vill behöva dra ner till stan eller beställa en film på nätet som kommer några dagar senare. Efter Spotify och Netflix har jag inte laddat ner någonting som finns där, om det inte finns där så kan jag tänka mig att tanka det. Problemet är och har aldrig varit att det är för dyrt, det är dock alltid bekvämare att ladda ner än att få tag i en fysisk kopia.

Folk betalar för bekvämlighet.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Det gör jag!
Dagen då det finns vettiga demos på majoritet spel och trailers till filmer som gör filmen rättvisa istället för att bara visa dem enda fem minuterna i filmen som inte är dåliga, det är dagen då jag slutar pirata. Eller att spelen släpps utan kopieringsskydd (eller helt utan skydd, har ändå rätt till privatkopiering i sverige) som försämrar prestanda/gör spelet jobbigt att använda, eller att spel släpps betydligt bättre betatestade och bugstompade, är andra anledningar till att inte köpa spel.
Men jag köper det jag gillar, av diverse anledningar: tex multiplayer funktionalitet, att jag vill stödja företag som gör saker jag gillar etc etc.

Skrivet av Cooling23:

Hur kan så många vara positiva till att TPB är tillbaka? Finns det så många pirater på sweclockers?

Ja, troligtvis ännu fler än så. Alla säger inte sånt rakt ut.
yay pirater!

Skrivet av Danmyr:

Ingen reagerar när Viasat/Comhem/Canal+ skickar ut inspelningsbara digitalboxar som möjliggör privatkopiering.

Måste dock skilja på pirat och privat kopiering. I Sverige har vi rätt till privat kopiering, så att kabeltvföretagen gör på det sättet är inte konstigt.
Men att spel kommer med kopieringsskydd som gör spelen mycket sämre samt att de förhindrar vår lagliga rätt till att privatkopiera, samt att alla filmer är kopieringsskyddade (även där har vi rätt till privatkopiering) och en del musik är kopieringsskyddad (än en gång, även där har vi rätt till privatkopiering).

Att vi sen har copyswede som tar betalt för något som är fysiskt omöjligt att göra, gör allt detta ännu mer orimligt och bisarrt!

Ps. Jag förutspår att alla torrentsidor som kommit till pga tillslaget mot TPB kommer få en rejäl nedgång i besökare nu.
Dels för att TPB är bäst och dels för att en hel del av dessa är scamsidor/virussidor. Hade inte förvånat mig heller om nån av dem drevs av amerikanska motsvarigheten till antipiratbyrån så de kan spåra pirater för att stämma dem. De har redan gjort så med enskilda torrents ett flertal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Enligt din logik ska snuten köpa en cykel till dig om den blir stulen? Polisen är ingen välgörenhet utan ett rättsväsen.
Det är inte ok att bryta mot lagen även fast man kanske kör lite fort ibland :).

Nej, men om det ät absolut noll chans att jag återfår min cykel, eller att den som snott den blir straffad, så tycker jag det vore bättre om pengarna de spenderat på att försöka lösa fallet istället gått till att dela ut gratis cykellås till folk, eller något.

Sedan pekar dessutom all forskning på att fildelning är ett brott utan offer, vilket det ibland händer att fortkörning inte är. Och tycker man att fortkörning är OK borde man inte ha något problem med fildelning heller.

Som en sidenote så kan jag ju nämna att jag själv hostar mina fullt lagliga torrents med min musik på TPB, så jag är såklart glad att siten är Upp and Running igen, så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag tror att det skulle vara billigare att ge varenda tonåring allt gratis än att spendera belopp på att privatisera yttrandefriheten.

Privatisera yttrandefriheten?? Vad hände här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag tror att det skulle vara billigare att ge varenda tonåring allt gratis än att spendera belopp på att privatisera yttrandefriheten.

Att folk inte betalar för andras arbete har absolut ingenting med yttrandefrihet att göra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hade ju varit ganska kul om detta är en plott från polisens sida att återigen lägga upp TPB fast under polisens kontroll där allt loggas

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hade ju varit ganska kul om detta är en plott från polisens sida att återigen lägga upp TPB fast under polisens kontroll där allt loggas

Snabbt! Ta på dig foliehatten!

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Polisen arbetar från div. organisationer, musikbolag, artister, anmälningar osv. Polisen jagar inte spöken i detta fall, laget bakom TPB är och har åkt fast.

TPB är ju bara en länksamling som berättar var du kan hitta diverse filer. Filer som inte nödvändigtvis är olagligt material.
Du surfat in på TPB, frågar efter tex Avatar och får en länk.

Ska man dra en parallell till icke internet så borde man bura in alla som kan berätta för dig var du hittar hembränt, droger, smuggelcigaretter och annat olagligt.
Du går ut på stan, frågar valfri person var du kan köpa hembränt. Får du ett svar ska personen alltså buras in.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Hur många miljoner lade polisen på att stänga ner piratebay? Nu e dom tillbaka igen haha. Kan polisen göra något vettigt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

TPB är ju bara en länksamling som berättar var du kan hitta diverse filer. Filer som inte nödvändigtvis är olagligt material.
Du surfat in på TPB, frågar efter tex Avatar och får en länk.

Ska man dra en parallell till icke internet så borde man bura in alla som kan berätta för dig var du hittar hembränt, droger, smuggelcigaretter och annat olagligt.
Du går ut på stan, frågar valfri person var du kan köpa hembränt. Får du ett svar ska personen alltså buras in.

Piratebay tog ju ändå bort länkar till barnporr från sajten. Det är okej att ta bort men inte andra länkar till upphovsrättsskyddat material?

Permalänk
Medlem

Haha, what?

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Polisen arbetar från div. organisationer, musikbolag, artister, anmälningar osv. Polisen jagar inte spöken i detta fall, laget bakom TPB är och har åkt fast.

Är betydligt mer en principsak för min del.
Skiter fullständigt i om folk laddar ner eller inte, men censuren mot allt på nätet osv står jag verkligen inte bakom.
Precis samma patetiskt lag om viss anime/manga i Sverige.

PS. Köper saker jag tycker är värda att köpa, tolka de hur du vill

Alldeles för hög fokus på fildelning i vårat land, hell högre straff för fildelning än mord. Något har gått snett....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Polisen arbetar från div. organisationer, musikbolag, artister, anmälningar osv. Polisen jagar inte spöken i detta fall, laget bakom TPB är och har åkt fast.

Du har inte tänkt på att torrent-hemsidor används som lagring också? Lagring som man är villig att dela med sig av? Till exempel om du har filmer, foton, konfigurationer, mods etc... Sånt som du gjort själv, hemma.

Jag tankar dock mest torrents för att få tag på vinyl-utgåvor. Hatar kvalitéten på dagens skivor, är ett stort steg neråt från vinyl. Säg vilka butiker idag som säljer vinyl-utgåvor som idag. Många utgåvor som jag vill få tag på såldes heller aldrig ordentligt, bara i extremt begränsade exemplar.

Nej då, jag ska bara bita på det sura äpplet och skita i att få tag på dessa som finns på några torrent-hemsidor, för då betalar jag ju ingenting.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

De som ändå tankar nämnvärt mycket material sitter väl för det mesta på "stängda" sidor? Visst finns det väl en del som drar ner senaste storfilmen på öppna trackers men det känns ändå som att den mer dedikerade skalan användare håller sig borta från sidor som t.ex TPB.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Piratebay tog ju ändå bort länkar till barnporr från sajten. Det är okej att ta bort men inte andra länkar till upphovsrättsskyddat material?

Så du tycker att piratkopiering är ett brott på samma nivå som pedofili? Jävligt osmakligt om du frågar mig.

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk

Piratebay har varit uppe ett bra tag ,jag använde denna adress då den vanliga var nere .com.ua.
Otroligt att så många missat detta =P

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Så du tycker att piratkopiering är ett brott på samma nivå som pedofili? Jävligt osmakligt om du frågar mig.

Det har jag inte skrivit någonstans. Bara det att man ska framställa TPB som oskyldiga är felaktigt.

Permalänk

Tycker sweclockers.se börjar likna lite av en hyckleri sida, samtidigt som det är jätte strängt förbjudet att prata om PRIVATkopiering av spel osv, så är det ändå väldigt mycket nyheter/reklam om TPB?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Att stänga ner TPB är väl som att försöka förbjuda religion. Det poppar alltid upp nått nytt.
Men jag föredrar TPB framför religion

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kilroy:

Istället?
Man kan göra både och.

Jag har en ganska gedigen filmsamling, dock är det rätt ofta att jag laddar hem filmen istället för att leta upp den i filmhyllan eftersom det går snabbare och är smidigare.
Framförallt nu efter att jag flyttat och inte fick plats med mina bokhyllor.
Hela grejen med skivor är mest bara irriterande för mig numer.
Framförallt med tv-serier. Att hålla på med massa dvd-skivor och hålla kolla på vilka avsnitt man är på osv är grymt irriterande.

Jag lägger över 1000 kronor i månaden på film, serier, musik och spel.
Dock är det ofta att jag väljer att kolla på piratversioner även för sånt jag betalar för då det kanske är högre kvalitet och/eller smidigare.

1000 spänn i månaden är inte speciellt mycket i dessa kategorier, speciellt inte om man köper nytt eller det som bara är nåt år gammalt.

Ja det kan man, man får också ta och förstå andra. Polisen gör sitt jobb på uppdraga av andra, av sådana som dig och mig. Olaglig fildelning som TPB tillhandahåller är olagligt.

Jag hyr. köper och laddar ned film själv. Jag håller med om att dessa lagar bör skrivas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Piratebay har varit uppe ett bra tag ,jag använde denna adress då den vanliga var nere com.ua.
Otroligt att så många missat detta =P

Det där är inte The Pirate Bay. Det är bara en klon.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Varför är så många anti-internet...?

Handlar inte om piratkopiering. Handlar om att internet ska vara fritt, ingen äger internet.
Teknologin har gjort att vi kan dela saker via internet. Film företagen måste anpassa sin verksamhet till framtiden så dom kan konkurrera med fildelnings sidorna. Kolla på spotify tex.

Sjuka summor pengar går till att sätta fast dessa fåtal personer och sätta dom i fängelse. Till vilken nytta? Ändras något? Nae.
Fildelning kommer alltid att finnas. Ge upp bara..

Filmbolagen är rikare än någonsin vad gnäller dom om.?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

TPB är ju bara en länksamling som berättar var du kan hitta diverse filer. Filer som inte nödvändigtvis är olagligt material.
Du surfat in på TPB, frågar efter tex Avatar och får en länk.

Ska man dra en parallell till icke internet så borde man bura in alla som kan berätta för dig var du hittar hembränt, droger, smuggelcigaretter och annat olagligt.
Du går ut på stan, frågar valfri person var du kan köpa hembränt. Får du ett svar ska personen alltså buras in.

Nja... man kan ju inte direkt förneka vad syftet med "The Pirate Bay" är eller hur? Speciellt med tanke på namnet.

Vissa jämför med Google... men det är ju lite fel eftersom det är en "sökmotor" som indexerar internetsidorna. På TPB så är det användare som "aktivt" delar med sig av "Torrent-filer" och "Magnet-länkar".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Polisen arbetar från div. organisationer, musikbolag, artister, anmälningar osv. Polisen jagar inte spöken i detta fall, laget bakom TPB är och har åkt fast.

Om de ändå kunde hitta mina fälgar, däck och div annat stulet.

När polisen vägrar göra tillslag när en mobilägare spårat sin stulna telefon, och de ändå vägrar göra något. Då kan de banne mig jaga de som rånar och förstör för oss "vanliga" istället för att bara jaga för de rika. För nu pga dessa stölder så har jag ca 1500 i självrisk, 50% av däckens kostnad och 25% av fälgarnas kostnad som jag nu måste betala ur egen ficka.

Så jag kan hjärtligt säga att jag skiter fullständigt i dessa organisationer, musikbolag och artister, som tjänar allt från 100-tusen till flera miljoner (och mer) varje månad. Lika inför lagen, my ass.
Polisen måste inse att för varje småbrott som de missar, så SKAPAR de en grovt kriminell person, både för de som aldrig åker fast, och för oss som nu inte har råd med annat än dessa torrenter.