Avinstallera Ubuntu, installera Win 8.1 - men hur nå Bios?

Permalänk
Medlem

Avinstallera Ubuntu, installera Win 8.1 - men hur nå Bios?

Hej!

Jag har en ca 1 år gammal bärbar Acer där Windows 8 havererade för en månad sen. I stället för att ominstallera det gjorde jag en snabbfix: installerade Ubuntu + lite annat så att min son skulle kunna spela LOL. Och det har fungerat rätt bra, men sen började det lagga och till sist inte fungera alls. Så nu vill jag avinstallera Ubuntu och installera Win 8.1 som jag fått på skivor av Acer Sverige. (Det är ju ändå ingen särskilt bra idé att köra Windowsprogram i Ubuntu.)

Problemet är bara att jag inte når Bios och därmed inte kan ändra bootordning. Jag har gjort i ordning en live-USB-sticka med Win 8.1 (datorn saknar optisk enhet), men det har jag ju ingen glädje av så länge inte datorn kan boota via den.

Fråga 1: Hur tusan når jag Bios? Jag har försökt med omstarter, med att hålla nere shift/esc/F8 med flera F-tangenter. Men antingen hamnar jag bara i den vanliga Ubuntumenyn eller så hamnar jag i GRUB. Så länge Win fanns som standard kunde jag nåt den nya UEFI-menyn och ange bootordning etc där, men den kommer jag inte åt längre.

Fråga 2: Vad händer om jag försöker avinstallera Ubuntu helt? Jag misstänker att jag inte heller då kommer att nå bios/uefi utan bara står där med en obrukbar burk.

Jag har googlat mig sönder och samman, men lyckas inte begripa hur jag ska bära mig åt.

Tacksam för svar - inte minst skulle min spelande son vara tacksam!

Permalänk
Medlem

Function-key (FN) + F2 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_H:

Hej!

Jag har en ca 1 år gammal bärbar Acer där Windows 8 havererade för en månad sen. I stället för att ominstallera det gjorde jag en snabbfix: installerade Ubuntu + lite annat så att min son skulle kunna spela LOL. Och det har fungerat rätt bra, men sen började det lagga och till sist inte fungera alls. Så nu vill jag avinstallera Ubuntu och installera Win 8.1 som jag fått på skivor av Acer Sverige. (Det är ju ändå ingen särskilt bra idé att köra Windowsprogram i Ubuntu.)

Problemet är bara att jag inte når Bios och därmed inte kan ändra bootordning. Jag har gjort i ordning en live-USB-sticka med Win 8.1 (datorn saknar optisk enhet), men det har jag ju ingen glädje av så länge inte datorn kan boota via den.

Fråga 1: Hur tusan når jag Bios? Jag har försökt med omstarter, med att hålla nere shift/esc/F8 med flera F-tangenter. Men antingen hamnar jag bara i den vanliga Ubuntumenyn eller så hamnar jag i GRUB. Så länge Win fanns som standard kunde jag nåt den nya UEFI-menyn och ange bootordning etc där, men den kommer jag inte åt längre.

Fråga 2: Vad händer om jag försöker avinstallera Ubuntu helt? Jag misstänker att jag inte heller då kommer att nå bios/uefi utan bara står där med en obrukbar burk.

Jag har googlat mig sönder och samman, men lyckas inte begripa hur jag ska bära mig åt.

Tacksam för svar - inte minst skulle min spelande son vara tacksam!

Testa spamma f2 eller delete när du precis klickat på startknappen, är sj tvungen att göra så väldigt snabbt på min laptop för att kunna komma in i bios annars bootar den som vanligt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

BIOS ligger på moderkortet, det försvinner inte.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte avinstallera Ubuntu, installera Windows med formatterad disk så är Ubuntu borta.

Permalänk
Entusiast

Operativsystemen är helt oberoende av BIOS/UEFI. Det spelar ingen roll vad för operativsystem man har, eller om det saknas helt. BIOS/UEFI-menyn når man alltid. Den ligger på ett chip på moderkortet.

Det var bara på den riktigt gamla goda tiden då hedenhös gick i kortbrallor (Tidig stenålder ) som datorers firmware/BIOS låg på hårddisken (Mer än 20 år sedan)

Det enda ni behöver göra är att radera hela hårddisken och helt sonika installera Windows. Det är till och med en fördel att göra så. Annars riskerar GRUB att bli kvarlämnad, varav den kan bli ett störande moment.
Ni kan enkelt radera hela hårddisken ifrån installations-programmet för Windows.
Så starta bara upp datorn på Windows installationsmedia, så är ni igång direkt. Inga konstigheter.
För att starta på USB-minne eller DVD-skiva, kolla i ert moderkorts/dators manual.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte säger vad du har för dator kan vi inte ge några ingående instruktioner eller tips. Det är antingen Delete, F2, F12, eller F10 som används på Acer-datorer för att nå UEFI/BIOS däremot. För att nå boot-menyn brukar det vara ESC, F12 eller F9. Innan du ändra bootmanager och partitioner så kom du säkert till systemåterställningen om du trök på ALT+F10.

Ett tips är att se till att ni fixar återställning-media innan ni mixrar och förstör eller tar bort återställningspartitionen. T.ex. fixar ett USB-minne med systemåterställningen på. Annars blir det svårt att göra en fabriksåterställning. Ber ni tillverkarna (ser många göra det) om återställningsmedia kommer de skicka skivor, och de är inte nödvändigtvis så lätta att använda utan optisk läsare/med USB. Microsoft har inte tänkt att ni ska använda retailmedia även om det går att ordna så det fungerar med den inbyggda nyckeln för de som vet vad de gör.