Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Segas:

View distance gör varken till eller från för mig. Har ingen direkt märkvärdig setup, men den glider på fint. 780Ti, 4790K, 16GB RAM och film grain i spelet avslaget (ser inte klokt ut när det är igång). TB kanske slösar enorma resurser på att spela in sitt skit och förlorar kanske en hel del prestanda bara där? Jag är extremt petig med vilka processer som ska ligga och tugga i bakgrunden när jag spelar.

Ingen behöver dessutom ljuga och att skapa en filmsekvens för att bevisa att jag har en perfekt spelupplevelse känns onekligen överarbetat. Mitt Windows 8.1 är minimalistiskt, TB har säkert sin dator sprängfylld med skräp. Som de flesta är medvetna om så används mer- eller mindre bara en kärna i Dying Light...med ett minimalistiskt processträd så finns det mer resurser över till spelet. Dessutom så borde TB veta att den SLI-profilen som finns för Dying Light är ett skämt. Forum är sprängfyllda med rekommendationer att stänga av SLI - undra varför?

Logik - inga lögner.

Det är uppenbart att du inte har sett hans videor. Han använder Nvidia Shadowplay just för att den drar minst resurser av de alternativ som finns. Han har garanterat inte en dator full av skräp som du vill uttrycka det.

Själv så spelar view distance stor roll på prestandan. Sitter på en i5 2500k, GTX 680. Angånende processoranvändning så går min CPU på 80-90% belastning.

Han vet mycket väl att SLI-profilen är kass och han kommenterar även det i sin video.

Du påstår saker i text och han bevisar saker i film, givetvis så förstår du min skepsism mot dina uttalanden.

NINJA EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=VDqVv5xQ5eo

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

View distance gör varken till eller från för mig. Har ingen direkt märkvärdig setup, men den glider på fint. 780Ti, 4790K, 16GB RAM och film grain i spelet avslaget (ser inte klokt ut när det är igång). TB kanske slösar enorma resurser på att spela in sitt skit och förlorar kanske en hel del prestanda bara där? Jag är extremt petig med vilka processer som ska ligga och tugga i bakgrunden när jag spelar.

Ingen behöver dessutom ljuga och att skapa en filmsekvens för att bevisa att jag har en perfekt spelupplevelse känns onekligen överarbetat. Mitt Windows 8.1 är minimalistiskt, TB har säkert sin dator sprängfylld med skräp. Som de flesta är medvetna om så används mer- eller mindre bara en kärna i Dying Light...med ett minimalistiskt processträd så finns det mer resurser över till spelet. Dessutom så borde TB veta att den SLI-profilen som finns för Dying Light är ett skämt. Forum är sprängfyllda med rekommendationer att stänga av SLI - undra varför?

Logik - inga lögner.

Nu är det ju inte bara TB utan t.om utvecklarna själva som säger att 50% view distance är rekommendation för bra prestanda.

" Please make sure the VIEW DISTANCE slider in MAIN MENU>OPTIONS>VIDEO is set to EXACTLY HALF.

The half-point value is the default for HIGH QUALITY settings, anything above has little impact on visual quality while being extremely taxing for even top-notch hardware. "

Men du är givetvis en av väldigt få som kör 100% view distance utan problem...

Permalänk
Medlem

Jobbigt när "use"-knappen bara slutar fungera mitt i allt. Hänt två gånger nu. Blir ju tvungen att starta om. Ena gången spawna jag vid ett safehouse som var på andra sidan kartan.. kul.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Det är uppenbart att du inte har sett hans videor. Han använder Nvidia Shadowplay just för att den drar minst resurser av de alternativ som finns. Han har garanterat inte en dator full av skräp som du vill uttrycka det.

Själv så spelar view distance stor roll på prestandan. Sitter på en i5 2500k, GTX 680. Angånende processoranvändning så går min CPU på 80-90% belastning.

Han vet mycket väl att SLI-profilen är kass och han kommenterar även det i sin video.

Du påstår saker i text och han bevisar saker i film, givetvis så förstår du min skepsism mot dina uttalanden.

NINJA EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=VDqVv5xQ5eo

Min CPU ligger på 39% just nu, vilket jag antar inte är flaskhalsen för spelet.

...och varför skulle jag vara intresserad av hans video? Han har ju uppenbarligen stora problem med att få spelet att flyta ordentligt; kan väl inte vara kul att se på?

Permalänk
Medlem

jag märkte att stuttering flög ut genom dörren bara man stängde av nvidia gamerworks specificerade vide funktioner:P, Vad fan nu NDOF är? jag menar sen när uppfann nvidia Depth Of Field?, de som har samma problem med Cutscenes som jag hade att de laggade sönder och nästan låste sig slå av NDOF så flyter det på galant:)

jag ställer mig fortarande frågande till gameworks:P

Permalänk
Medlem

Kolla på Nvidias guide om spelet. Där visar de vad alla inställningar gör med bilder på massor av olika distancevärden också. Nvidias DOF drar en hel del kräm, de andra grejerna inte lika mycket.

Permalänk
Medlem

1.2.1 patch notes (Windows & Linux)

• numerous performance optimizations, both general and configuration-specific, that resolve many performance problems
• compatibility fixes – related to language and regional system settings
• fixes a number of crashes in various situations
• blocked cheating by changing game’s data files
• new issue tracking mechanisms (-safemode switch, additional logs, minidumps always, full dumps on request)
• numerous audio compatibility fixes

• Bug fixing:
o resolved disappearing inventory in a save game in specific circumstances
o resolved blocked using of items after breaking reloading of shooting weapon
o removed weapon duplication glitch of throwable weapons
o limited camera field of view on cutscenes when in-game FOV set to other than default
o lowered frequency of docket availability information

KNOWN ISSUES WE ARE WORKING ON:
• performance issues of systems based on the AMD processor
• freezes when using Nvidia DoF
• unsatisfactory performance on multi-GPU systems

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

1.2.1 patch notes (Windows & Linux)

• numerous performance optimizations, both general and configuration-specific, that resolve many performance problems
• compatibility fixes – related to language and regional system settings
• fixes a number of crashes in various situations
• blocked cheating by changing game’s data files
• new issue tracking mechanisms (-safemode switch, additional logs, minidumps always, full dumps on request)
• numerous audio compatibility fixes

• Bug fixing:
o resolved disappearing inventory in a save game in specific circumstances
o resolved blocked using of items after breaking reloading of shooting weapon
o removed weapon duplication glitch of throwable weapons
o limited camera field of view on cutscenes when in-game FOV set to other than default
o lowered frequency of docket availability information

KNOWN ISSUES WE ARE WORKING ON:
• performance issues of systems based on the AMD processor
• freezes when using Nvidia DoF
• unsatisfactory performance on multi-GPU systems

Har denna släppts eller är det på G?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Har denna släppts eller är det på G?

släppts

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Hur är spelet ni som lirar på Playstation 4? (hittade ingen tråd för spelet i konsolforumet)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Segas:

Min CPU ligger på 39% just nu, vilket jag antar inte är flaskhalsen för spelet.

...och varför skulle jag vara intresserad av hans video? Han har ju uppenbarligen stora problem med att få spelet att flyta ordentligt; kan väl inte vara kul att se på?

"The fluctuating frame rates on our GTX 980 aren't that noticeable as they don't dip below 40fps and for the most part never go below 50fps. However GPUs that only managed around 50fps in our benchmarks would often drop to 20fps or below, causing very noticeable frame rate lag. It's also worth noting that the same issue was seen on both AMD and Nvidia hardware
After further investigation we discovered the issue seemed to be the game's draw distance setting. As explained in our testing notes, this doesn't appear to have much of an impact indoors where we conducted our testing, so the performance as shown in our benchmark graphs is accurate with draw distance performance at 100%.
However, during a normal gaming session you'll likely find that once you hit ground level and walk outside frame rates will take a huge hit. Until Techland fixes this issue via a patch, our results should be treated as though the draw distance was set to 50%."

Sauce: http://www.techspot.com/review/956-dying-light-benchmarks/pag...

Sluta sprida desinformation.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Snusfri

Gillar spelet skarpt, men tycker tyvärr att vapnena tar för lite skada, speciellt melee.
Vet att spelet mer är inriktat på "fly" via hustak, bussar, bilar osv men det skulle vara betydligt roligare om zombiserna dog av 2-3 slag istället för 9-10 som det är nu.

Då har jag bara modifierade vapen med electroshock, poison, osv som ger rätt mycket skada.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

"The fluctuating frame rates on our GTX 980 aren't that noticeable as they don't dip below 40fps and for the most part never go below 50fps. However GPUs that only managed around 50fps in our benchmarks would often drop to 20fps or below, causing very noticeable frame rate lag. It's also worth noting that the same issue was seen on both AMD and Nvidia hardware
After further investigation we discovered the issue seemed to be the game's draw distance setting. As explained in our testing notes, this doesn't appear to have much of an impact indoors where we conducted our testing, so the performance as shown in our benchmark graphs is accurate with draw distance performance at 100%.
However, during a normal gaming session you'll likely find that once you hit ground level and walk outside frame rates will take a huge hit. Until Techland fixes this issue via a patch, our results should be treated as though the draw distance was set to 50%."

Sauce: http://www.techspot.com/review/956-dying-light-benchmarks/pag...

Sluta sprida desinformation.

Jag sprider ingenting. Mitt fungerar, så enkelt är det. Läser du däremot på, så kan du snabbt inse vilken ökning i prestanda det blir om man inaktiverar movie grain. På Steams forum (där jag hittade guiden) har folk fått närma 20 fps ökning med effekten avstängd.

Det är dock ingen inställning som går att ändra direkt i spelet utan måste ändras i .scr-filerna - men i spelet är allting på ultra ändå.

Synd spelet suger i övrigt för det finns inte mycket kul att göra i spelet. Degenereringen av vapen är otroligt löjlig och att hålla på att reparera saker stup i kvarten brukar sluta med att jag tröttnar på att spela.

Jag menar, ett solitt järnrör och man slår på mjuka kroppsdelar...och röret tar skada? Eller ett svärd...som klarar av sju slag innan det måste repareras?

Det är inte bara grafiken som suger skit i spelet....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Sitter på ett gtx 780 klockat till 1250mhz och en i5 2500k på 4.5ghz, dock så är det inte ofta spelet håller sig över 60 fps, brukar hoppa mellan 40 och 60 var femte sekund vilket är jäkligt störande. Allting på max förutom view distance som är på 50%.

Någon med liknande besvär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Sitter på ett gtx 780 klockat till 1250mhz och en i5 2500k på 4.5ghz, dock så är det inte ofta spelet håller sig över 60 fps, brukar hoppa mellan 40 och 60 var femte sekund vilket är jäkligt störande. Allting på max förutom view distance som är på 50%.

Någon med liknande besvär?

Jag kör GTX 780 Ti klockat till 1240mhz och i7 3930k på 4,2ghz och jag håller mig nu efter senaste patchen för det mesta i 60fps med v-sync på.

Men det droppar för mig också oftast ner till 40 och upp igen. Har också view distance på 50%.

Det är faktiskt störande och det borde vara bättre än så här.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av waspen123:

spelet verkar riktigt trevligt! MEN, jag har dock statiskt ljud när jag spelar? Alltså då och då så låter ljudet statiskt, ungefär som datorn håller på att dö (fast jag har över 100fps och flyter på riktigt fint). Det fastnar inte eller något, men liksom lite "krrsh" kr" "kr" då o då. (fin förklaring xD) alltså "cracking" noise typ.

EDIT: SJÄLVKLART vart det värre bara för jag skrev "då och då" nu är det konstant och mycket värre, nu laggar ljudet efter samtidigt också, derp!

Blev ett köp för mig nu efter patch 1.2.1 har dock samma problem som waspen här i tråden skriver; att ljudet börjar "buzza". Spelade in ett klipp med shadowplay för att visa hur det låter men buzzet fastnade inte på klippet. Någon annan som har samma problem eller läst något om det? Vill jättegärna hitta en lösning.

Ganska hyfsat fps med avstängd DoF och view distance på 50% fast då och då får jag väldigt aggressiva drops ner till ~45fps. Kan bero på 3.5GB Vram -problemet för den gränsen uppnås ganska snabbt.

Bara spelat i ungefär 1 timme sammanlagt men gillar det än i alla fall, om något ganska seg början med "mycket" cutscenes istället för att slänga spelaren in i spelet direkt. Det är oehört tillfredställnade att smälla till en zombie i skallen så den flyger all världens väg eller att lägga all stamina på att banka lite extra vett i en död zombie

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

GTx 970 överstiger dock inte mer än 3,5 vram :(. Köpt f.ö 8gb extra ram inatt från inet, hoppas minnet håller sig nu.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Och vilken jävla skillnad det gjorde när jag sänkte Texture Quality till Medium. Nu används ungefär 2,4gb vram utanför hus.

Stabila 60fps och droppar knappt något.

Alla ni som har 3gb vram GPU sänk texture quality till Medium..

Annars vid High vill spelet dra över 3gb vram och då droppas fps och blir stuttering ofta.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gillar spelet skarpt, men tycker tyvärr att vapnena tar för lite skada, speciellt melee.
Vet att spelet mer är inriktat på "fly" via hustak, bussar, bilar osv men det skulle vara betydligt roligare om zombiserna dog av 2-3 slag istället för 9-10 som det är nu.

Då har jag bara modifierade vapen med electroshock, poison, osv som ger rätt mycket skada.

Man kan döda dom med 1-3 slag längre fram i spelet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det var likadant i Dead island. Vapnen man hittade var otroligt ineffektiva. Sen craftade man nåt som gjorde typ fem gånger så mycket skada och då blev det mycket roligare.
Har iallafall hittat en pistol och det var bra mycket effektivare. Ammon tog slut direkt och ingen ny finns att köpa

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Har iallafall hittat en pistol och det var bra mycket effektivare. Ammon tog slut direkt och ingen ny finns att köpa

Låter bra Är trött på "survival spel" där man hittar tonvis med ammo och vapen liggandes

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Är man tvungen att lira klart "prologen" innan det går att köra Co-op?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Skrivet av ghostfenix:

Är man tvungen att lira klart "prologen" innan det går att köra Co-op?

Japp, men den är inte så farligt lång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Sweets589:

Japp, men den är inte så farligt lång

Nej jag vet men hade lite problem igår att lira Co-op med en vän. Antar att det var för att han inte kört klart prologen.☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Sitter på ett gtx 780 klockat till 1250mhz och en i5 2500k på 4.5ghz, dock så är det inte ofta spelet håller sig över 60 fps, brukar hoppa mellan 40 och 60 var femte sekund vilket är jäkligt störande. Allting på max förutom view distance som är på 50%.

Någon med liknande besvär?

Det har med DOF att göra stäng av det på nVidia kort.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det var likadant i Dead island. Vapnen man hittade var otroligt ineffektiva. Sen craftade man nåt som gjorde typ fem gånger så mycket skada och då blev det mycket roligare.
Har iallafall hittat en pistol och det var bra mycket effektivare. Ammon tog slut direkt och ingen ny finns att köpa

Skrivet av Sweets589:

Låter bra Är trött på "survival spel" där man hittar tonvis med ammo och vapen liggandes

Hur lätt som helst att hitta ammo och vapen. Jag och polaren har kört ca 40% story och 60% completion (side missions mm.) och vi har fullt ammo på pistol, gevär och hagel, samt så klart mer vapen än vi kan göra oss av med. Vi brukar gå till ställen med mycket zombies och bara skjuta för att använda upp lite ammo nu och då.
Många av fienderna senare som är lite "värre" använder oftat rifles eller liknande. Så där får man både ammo och vapen i massor. Sedan om man nu så vill går det att dupa ammo också. Bara se till att en person har fullt ammo (i mitt fal, 20 i geväret och 100 extra) och sedan droppa vapnen och plocka upp det. Och då spawnas det en ammo låda framför en. Repeate for infinite ammo.

utöver det går det inte åt mycket ammo just. 20 skott är 20 kills, runt 250 dollar. Och för 20 kills får man mycket mer än 250 dollar.

Så rent generellt kommer man hitta hur mycket vapen som helst, hela mitt inventory fullt med bra vapen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hur är mouse and keyboard kontrollerna och menyerna i det här spelet? Gillade inte Dead Islands system för att swappa vapen då det var en knapp att trycka på för nästa vapen (varav platsen på nästa vapen var en gåta) eller att man höll inne knappen för att få upp en cirkel med ens vapen. Att navigera menyerna var också horribelt då mouse sensitivity ingame och menyer var samma. Det blev trögt som sirap i menyerna efter att jag drog ner sensetivity så jag kunde sikta ordentligt. Att de hårdkodade in knappar som till exempel för "Use" på F var ingen höjdare heller då det fortfarande är flera saker som är hårdkodat (gå in och ur vapen ställning till exempel).

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Hur är mouse and keyboard kontrollerna och menyerna i det här spelet? Gillade inte Dead Islands system för att swappa vapen då det var en knapp att trycka på för nästa vapen (varav platsen på nästa vapen var en gåta) eller att man höll inne knappen för att få upp en cirkel med ens vapen. Att navigera menyerna var också horribelt då mouse sensitivity ingame och menyer var samma. Det blev trögt som sirap i menyerna efter att jag drog ner sensetivity så jag kunde sikta ordentligt. Att de hårdkodade in knappar som till exempel för "Use" på F var ingen höjdare heller då det fortfarande är flera saker som är hårdkodat (gå in och ur vapen ställning till exempel).

Jag tycker de fungerar utmärkt.

De har lagt till en funktion för att binda de vapen och sekundära tillbehör du har med dig. Jag snabbbindade mina till F1-F8 enligt nedan, går förstås att snygga till om man lägger ner mer tid på keybinds.

I bilden ser du också att du kan flytta i menyerna med tangenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Jag tycker de fungerar utmärkt.

De har lagt till en funktion för att binda de vapen och sekundära tillbehör du har med dig. Jag snabbbindade mina till F1-F8 enligt nedan, går förstås att snygga till om man lägger ner mer tid på keybinds.

http://abload.de/img/dl_0012g8yt4.jpg

I bilden ser du också att du kan flytta i menyerna med tangenter.

Den där menyn fanns från början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dew87:

Hur är mouse and keyboard kontrollerna och menyerna i det här spelet? Gillade inte Dead Islands system för att swappa vapen då det var en knapp att trycka på för nästa vapen (varav platsen på nästa vapen var en gåta) eller att man höll inne knappen för att få upp en cirkel med ens vapen. Att navigera menyerna var också horribelt då mouse sensitivity ingame och menyer var samma. Det blev trögt som sirap i menyerna efter att jag drog ner sensetivity så jag kunde sikta ordentligt. Att de hårdkodade in knappar som till exempel för "Use" på F var ingen höjdare heller då det fortfarande är flera saker som är hårdkodat (gå in och ur vapen ställning till exempel).

Finns två sensitivity-sliders, en för spelet och en för menyerna.