Problem med svart skärm efter windows inloggning ( Acer )

Permalänk

Problem med svart skärm efter windows inloggning ( Acer )

Hej

Försöker hjälpa en bekant men kommer ingen vart.
Har har tydligen under gårdagen tryckt på återställa till fabrik inställningar. Nu när man startar datorn så kommer man till inloggning , trycker in lösen och därefter när windows förväntas köra igång så får man svart skärm där muspekaren är synlig.
Har försökt att återställa till tidigare tidpunkt via USB men har inte lyckats lösa problemet.

Har försökt att nå bios men där krävs det en kod som han tydligen inte kan eller har tappat bort.

Uppskattar all hjälp !

Update:
Har låtit datorn stå igång länge och jag kan åtminstone se varningsmeddelande om att antivirus måste uppdateras. Kan det vara grafikdrivrutiner som spökar?

Permalänk
Medlem

Gör en automatisk reparation om du har W7 eller en non-destructive re-install om du har W8/8.1.

Båda kör du från installations USBn. Berätta vilket windows du kör och språk så länkar jag var du kan ladda ner den.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Samma problem på min Acer

Jag fick samma problem på min Acer laptop för ett tag sen. Det kom helt plötsligt utan att jag hade gjort något speciellt.
Det gick att komma in i aktivitetshanteraren så att man kunde starta kommandoprompten o starta/köra program.
Men systemåterställning från tidigare "punkt" misslyckades.
Det enda som löste detta var att läsa tillbaka en gammal ghost image jag som tur var hade gjort för länge sen.

Det kändes som om problemet kan vara ett Windows 8.1 problem eftersom datorn kom med Windows 8 och jag väntade väldigt länge innan jag uppgraderade till 8.1. Och problemet kom just i Windows 8.1 versionen. Dock kom det inte direkt efter uppgradering...kanske nån windows patch. Eller drivrutinsproblem med acer o windows 8.1. Grafikdrivrutin kan ju kanske vara nåt faktiskt.

Det enda matnyttiga jag hittade på nätet var någon som postat en youtube video med exakt samma problem och han löste det med en system restore.
Det kan vara värt o prova.

Jag kör fortfarande med Windows 8. Vågar fan inte uppgradera till 8.1 igen.

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Gör en automatisk reparation om du har W7 eller en non-destructive re-install om du har W8/8.1.

Båda kör du från installations USBn. Berätta vilket windows du kör och språk så länkar jag var du kan ladda ner den.

Win 8.1 och engelska

Update 2:
Har försökt att nå safemode via troubleshooting-advanced options men där finns ingen ikon för startup settings vilket är märklig. Kollade på en youtube video och där syns en ikon för startup settings.

Misstänker att det är grafikkortets drivrutiner som är problemet men vet ej hur man avinstallerar utan att kunna se windows kontrolpanel .

Permalänk
Medlem

Som sagt, kör en non-destructive re-install från
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/create-reset-ref...

Brukar ta 20-30 minuter.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Har låtit datorn vara igång i ca 1 timme och nu kan jag se windows . Så man har svart skärm i en timme och sedan så syns windows desktop och alla program normalt. Någon som vet vad det kan röra sig om?

Permalänk
Medlem

Hej Flexiblus,
Jag har vart med om liknande fel tidigare,
För att snabba upp processen kan du trycka på ctrl+alt+del, välja aktivitetshanteraren och därefter arkiv - starta ny process, starta "explorer.exe".

Men när du väl har kommit så långt,
Troligtvis är det någon process eller tjänst som låser ner start processen.

Jag gissar på att det är Windows 8?
Öppna aktivitetshanteraren på nytt,
Välj fliken "Startup" eller "Autostart"
Markera alla program i listan och välj "Inaktivera"

Starta om datorn på nytt.
Om det går snabbare nu så vet vi att det är något av programmet i autostart listan som är problemet.
Ta dig tillbaka till samma plats och slå igång dem en och en med en omstart emellan varje, på det sättet kan du ta reda på vilken av dem som bråkar.

Om det inte går snabbare så är nästa steg att göra samma sak, men för tjänster.
Tryck på Windowsknappen + R på tangentbordet för att få fram "Kör"
Skriv in "msconfig" och välj Kör.
Välj fliken "Tjänster"
Bocka i "Göm alla Microsoft Tjänster" nere i väster (Mycket viktigt!)
Välj "Inaktivera alla"

Starta om datorn på nytt.
Om det går snabbare nu så vet vi att det är något av tjänsterna i autostart listan som är problemet.
Ta dig tillbaka till samma plats och slå igång dem en och en med en omstart emellan varje, på det sättet kan du ta reda på vilken av dem som bråkar.

Permalänk

OK nu löste jag problemet , det var tydligen en massa trojaner och konstiga program som hade tagit över. Tack vare Malwarebytes fantastiska program så lyckades jag radera allt det onda:)
Nu startar datorn som det ska utan några som helst problem.

Tack alla för hjälpen och för er tid