Permalänk

Idéer på ny spelmus?

Hoppas att folket kan hjälpa mig med min beslutsångest!
Ska köpa en ny mus och jag har svårt att hitta den perfekta musen.
Jag vill ha två knappar för tummen (högerhänt) och två knappar bakom scrollern för ändring av DPI, men jag vill ha något som håller längre än ett år!
Är det någon som har några tips på möss som har dessa knappar som gärna kostar under 1000 kr?
Gillar känslar på Steelseriesmöss, men vad jag vet så har dessa inga plus och minus för DPI, bara förinställda man måste klicka fram och det känns sådär...hade gärna sett två knappar istället.
Spelar i stort sett bara FPS-spel så inga Razer Naga osv.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Hoppas att folket kan hjälpa mig med min beslutsångest!
Ska köpa en ny mus och jag har svårt att hitta den perfekta musen.
Jag vill ha två knappar för tummen (högerhänt) och två knappar bakom scrollern för ändring av DPI, men jag vill ha något som håller längre än ett år!
Är det någon som har några tips på möss som har dessa knappar som gärna kostar under 1000 kr?
Spelar i stort sett bara FPS-spel så inga Razer Naga osv.
Tack på förhand!

jag är väldigt nöjd med steelseries rival. riktigt bra med gummibeläggning vid tummen för bättre grepp. kör denna båda hemma och på jobbet så sitter 10h+ per dag. passar min hand mkt bra.

Permalänk
Skrivet av kex:

jag är väldigt nöjd med steelseries rival. riktigt bra med gummibeläggning vid tummen för bättre grepp. kör denna båda hemma och på jobbet så sitter 10h+ per dag. passar min hand mkt bra.

La precis till det i inlägget att jag gillar känslan i steelseriesmöss, men t.ex Rival har bara två lägen för DPI, right?

Permalänk
Avstängd

Rival från Steelseries! Fett najs mus utan massa onödiga knappar! Känns skön i handen och precisionen är najs som fan!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweet_Shadow:

La precis till det i inlägget att jag gillar känslan i steelseriesmöss, men t.ex Rival har bara två lägen för DPI, right?

Det stämmer!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

La precis till det i inlägget att jag gillar känslan i steelseriesmöss, men t.ex Rival har bara två lägen för DPI, right?

Du kan finjustera i programvaran, som förövrigt faktiskt är riktigt bra. Men tror bara det är 2 lägen om du trycker på musen direkt JA.

Permalänk

Jag har en DeathAdder i dagsläget som jag rekommenderar varmt, men den har inte dpi knapparna, det har däremot min gamla mus, Qpad OM-75. Den kan jag också rekommendera men då den är rätt stor så kanske den inte passar alla, qpaden hade jag i 2 år innan den hamnade på kontoret och har suttit där i säkert 1 år, det är bra kvalitet men den känns väldigt billig.

Permalänk
Skrivet av Wizty:

Det stämmer!

Skrivet av kex:

Du kan finjustera i programvaran, som förövrigt faktiskt är riktigt bra. Men tror bara det är 2 lägen om du trycker på musen direkt JA.

Den är riktigt skön att hålla i, bara att den saknar + - bakom scrollern som stör mig lite, haft det på senaste 3 mössen så det är en vana som är svår att släppa!
Läst att gummit på sidan av musen har tendens att smulas sönder efter ett tags användande, något som har märkts av?
Kom gärna med fler idéer!

Permalänk
Medlem

Logitech G502 (Proteus Core) är mitt tips, jäklar vad grym den är!

Permalänk
Skrivet av CamelActivate:

Jag har en DeathAdder i dagsläget som jag rekommenderar varmt, men den har inte dpi knapparna, det har däremot min gamla mus, Qpad OM-75. Den kan jag också rekommendera men då den är rätt stor så kanske den inte passar alla, qpaden hade jag i 2 år innan den hamnade på kontoret och har suttit där i säkert 1 år, det är bra kvalitet men den känns väldigt billig.

Den har jag också kollat lite på. Har inte varit och klämt på den, men jag har rätt stora händer så att det kanske är värt att kolla lite på den också, den ser rätt lik ut 5K musen som ska vara bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Den är riktigt skön att hålla i, bara att den saknar + - bakom scrollern som stör mig lite, haft det på senaste 3 mössen så det är en vana som är svår att släppa!
Läst att gummit på sidan av musen har tendens att smulas sönder efter ett tags användande, något som har märkts av?
Kom gärna med fler idéer!

Förstår det.
Nej inte ännu iaf. Min ena är från när den precis släpptes (höstas?) och den har fortfarande gummit kvar..

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmss/logitech-g5...

Logitech G502 är en ruggigt bra mus för alla typer av spel, men framför allt FPS(BF4 för min del). Tycker att den ligger fint i handen, bra vikt(justerbart), lätt att ändra profiler, gedigen och helt klart värd sitt pris!

Permalänk

Roccat kone pure
Roccat Xtd
Roccat Savu riktigt fina möss

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Logitech G502 (Proteus Core) är mitt tips, jäklar vad grym den är!

Har varit och känt på G402 och fick känslan att jag ofta kom åt knapparna bredvid vänsterklick, nästan för många knappar, men kanske bara är att jag inte är van.
Använder du alla knappar på musen?

Skrivet av kex:

Förstår det.
Nej inte ännu iaf. Min ena är från när den precis släpptes (höstas?) och den har fortfarande gummit kvar..

Okej, man vet ju riktigt aldrig när folk skriver att allt börjar glappa och låta och släppa, man får bilder i huvudet när dom slänger musen i golvet osv. och undrar varför allt inte funkar helt plötsligt, förvirrande när man försöker ta reda på kvalitén.

Permalänk
Skrivet av Borderlander:

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmss/logitech-g5...

Logitech G502 är en ruggigt bra mus för alla typer av spel, men framför allt FPS(BF4 för min del). Tycker att den ligger fint i handen, bra vikt(justerbart), lätt att ändra profiler, gedigen och helt klart värd sitt pris!

Det var riktigt bra pris också, kanske är värt och åka och klämma på den nånstans, fick som jag skrev förut känslan att jag kom åt alla knappar som fanns på musen hela tiden men det är kanske bara en vanesak.

Skrivet av TimMy2003:

Roccat kone pure
Roccat Xtd
Roccat Savu riktigt fina möss

Hade en Roccat för några år sen och den gick sönder rätt snabbt, vet inte om jag fick ett dåligt ex. men sköna är dom definitivt!

Permalänk

Som många redan sagt, Steelseries Rival!

Helt underbar, bästa jag någonsin haft. Tror den kosta 550:- på webhallen, men finns billigare.

Den har bara en knapp för dpi, men bara två lägen som man kan ställa med programvara. För mig är det den perfekta musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Det var riktigt bra pris också, kanske är värt och åka och klämma på den nånstans, fick som jag skrev förut känslan att jag kom åt alla knappar som fanns på musen hela tiden men det är kanske bara en vanesak.

Sitter själv med samma mus och är riktigt nöjd med alla aspekter än så länge (Har haft den i 1-2 månader). Kom åt dpi knapparna fram på musen en del i början men det försvann efter en dag eller två. Värt att notera att du inte kan använda de två knapparna uppe på musen för dpi byte då den främre är helt mekanisk och skiftar mellan "freescroll" (scrollen kan snurra helt fritt vilket är underbart när du ska scrolla långt) och vanlig scroll.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Som många redan sagt, Steelseries Rival!

Helt underbar, bästa jag någonsin haft. Tror den kosta 550:- på webhallen, men finns billigare.

Den har bara en knapp för dpi, men bara två lägen som man kan ställa med programvara. För mig är det den perfekta musen.

Jo, den verkar vara en storsäljare, såg att man kan få tag i den för så lite som 449 kr så är den så bra som folk säger så är den riktigt prisvärd!

Skrivet av Qnott:

Sitter själv med samma mus och är riktigt nöjd med alla aspekter än så länge (Har haft den i 1-2 månader). Kom åt dpi knapparna fram på musen en del i början men det försvann efter en dag eller två. Värt att notera att du inte kan använda de två knapparna uppe på musen för dpi byte då den främre är helt mekanisk och skiftar mellan "freescroll" (scrollen kan snurra helt fritt vilket är underbart när du ska scrolla långt) och vanlig scroll.

Så det är det dom är till för, la precis märke till att knapparna uppe på musen såg lite annorlunda ut! Får i såna fall hoppas att jag också vänjer mig med knapparna där efter ett par dar om jag köper denna!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Jag kör på Qpad OM-75, I mitt tycke väldigt prisvärd
Köpte den mest eftersom jag har rätt stora händer och den passa bra i handen på mig

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=952151

Permalänk

jag röstar för en Qpad 5k, har den själv o den är riktigt bra. har alla knappar du kräver med på exakta ställen med

den kostar 200 mer än Qpad OM-75 men den är dock snabbare för den delen.

haft min i två år snart och det är kvalitet på den

Visa signatur

Fractal define R4 | Gigabyte z97x gaming 3 | Corsair Vengeance Pro Red 16GB 2133MHz | i7-4790k @ 4.8GHz | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB | EVGA SuperNOVA 850 G2 | CPU-kylning: Corsair H100i | Intel 530 Series 120GB X 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Logitech G502 (Proteus Core) är mitt tips, jäklar vad grym den är!

1+

Slår Zowie FK1 samt Rival, lätt!

Permalänk
Skrivet av Jink:

Har kollat på nya "Gaming" serien möss som ser identiska ut i stort sett, ska kolla på den också, dock är Vengeance billigare!

Skrivet av Donkers:

Jag kör på Qpad OM-75, I mitt tycke väldigt prisvärd
Köpte den mest eftersom jag har rätt stora händer och den passa bra i handen på mig

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=952151

Skrivet av lillman89:

jag röstar för en Qpad 5k, har den själv o den är riktigt bra. har alla knappar du kräver med på exakta ställen med

den kostar 200 mer än Qpad OM-75 men den är dock snabbare för den delen.

haft min i två år snart och det är kvalitet på den

Jag har rätt stora händer så jag ska se om någon av dessa faller mig i smaken också!

Vilken underbar support btw! Fortsätt gärna!

Permalänk
Skrivet av Sweet_Shadow:

Har kollat på nya "Gaming" serien möss som ser identiska ut i stort sett, ska kolla på den också, dock är Vengeance billigare!

Jag har rätt stora händer så jag ska se om någon av dessa faller mig i smaken också!

Vilken underbar support btw! Fortsätt gärna!

jo stora händer har jag med och då var denna mus perfekt för min del har bra plats och hållning för både tumme , ring och lill finger

Visa signatur

Fractal define R4 | Gigabyte z97x gaming 3 | Corsair Vengeance Pro Red 16GB 2133MHz | i7-4790k @ 4.8GHz | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB | EVGA SuperNOVA 850 G2 | CPU-kylning: Corsair H100i | Intel 530 Series 120GB X 2 |

Permalänk
Skrivet av lillman89:

jo stora händer har jag med och då var denna mus perfekt för min del har bra plats och hållning för både tumme , ring och lill finger

Hur många DPI inställningar kan man ha på 5K som man väljer med snabbknapparna?

Permalänk
Medlem

Jag använder en QPAD 5K på jobbet och det är absolut en helt okej mus och ifall man använder ett palmgrip och formen ligger bra i ens hand (den ligger helt okej men långt ifrån klockrent i min hand) så är det ett bra köp. Dock flera mil från kvaliteten hos G502.

Jag använder i stort sett alla knappar på G502 och det är riktigt gött när man vänjer sig vid att de finns där. Sedan är den justerbara vikten (samt placeringen av vikterna) och kvalitetskänslan överlag grymt bra.

Permalänk
Skrivet av Sweet_Shadow:

Hur många DPI inställningar kan man ha på 5K som man väljer med snabbknapparna?

5040 är ju max på musen har jag för mig, samt att man kan ställa in det lite som man själv vill med deras program vara har jag för mig

Edit: kanske läste fel nu men du menar kanske hur många profiler man kan ha. det kommer jag faktiskt inte ihåg.

Visa signatur

Fractal define R4 | Gigabyte z97x gaming 3 | Corsair Vengeance Pro Red 16GB 2133MHz | i7-4790k @ 4.8GHz | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB | EVGA SuperNOVA 850 G2 | CPU-kylning: Corsair H100i | Intel 530 Series 120GB X 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Hur många DPI inställningar kan man ha på 5K som man väljer med snabbknapparna?

Endast två olika, mot fem hos G502

Permalänk
Medlem

Stod i höstas i valet och kvalet om en ny mus.
De jag valde mellan var razer deathadder och steelseries rival.
Kände på båda och tyckte båda kändes bra men blev tillslut en rival.

Ännu har inte belägningen på tummen nötts ner.
Rivals native dpi är 400 så är alltid den dpin jag kör på när jag lirar fps och justerar istället upp ingame sensen.
Så egentligen borde 1 gamingläge och 1 surfläge räcka för dig då 400dpi är åt helskotta för lågt i windows.
Har ett svagt minne av att man kan ställa in 4st dpi lägen men är inte hemma nu så kan inte dubbelkolla detta.

Skälet till att jag just valde mellan rival och deathadder är för att de inte har någon inbyggd musacceleration.
Det är viktigt för mig att de inte har det för jag vill ha 1:1 ratio.
Kan ingenting om de andra ovan nämna mössen har detta så tänker uttala mig om dem.
Är inbyggd musacceleration någonting du aldrig tidigare tänkt på så kan du skippa det som jag precis skrev.

Lycka till med val av mus

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Fler än två DPI-lägen är helt klart trevligt att ha i flera lägen. Jag använder exempelvis fyra olika lägen i BF4 beroende på ifall jag flyger, kör tank, är till fots eller prickskjuter från långt håll.