Mus av hög kvalité, motsvarande ducky premier pro tbord?

Permalänk
Medlem

Mus av hög kvalité, motsvarande ducky premier pro tbord?

Hej!

Kör idag med ett ducky premier pro tangentbord som verkligen är gediget å känns som det kommer livet ut.

Genom åren har möss kommit å gått, å aldrig av att jag tröttnat på dem utan för att de inte har hållt (å då spelar jag inte dataspel). Min fråga är:
finns det någon datormus med motsvarande kvalité som ducky premier pro tangentbord?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andromeda:

Hej!

Kör idag med ett ducky premier pro tangentbord som verkligen är gediget å känns som det kommer livet ut.

Genom åren har möss kommit å gått, å aldrig av att jag tröttnat på dem utan för att de inte har hållt (å då spelar jag inte dataspel). Min fråga är:
finns det någon datormus med motsvarande kvalité som ducky premier pro tangentbord?

Möss slits hårdare eftersom de har färre knappar och glidytor så de utsätts för mer koncentrerat mekaniskt slitage när de används.
Däremot går det ju bra att byta "klickbrytare" och glidytor när de är slitna, det finns ju reservdelar så jag renoverar i stället för byter för det är ju sällan man sliter ut höljet, man rengör och smörjer även scrollen samtidigt när man tar isär dem för att byta brytare och glidytor.
Scrollhjul och "tumknappappar" och höljen är det som inte finns att få tag på så när de är slutkörda så får man skaffa nytt, men det är ju klickknapparna som oftast är nån standard Omron och glidytorna som om de inte finns färdigskurna är lätt att själv fixa till som slits hårdast och de kan man ju byta ett antal gånger innan man sliter ut resten av musen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...det är ju sällan man sliter ut höljet...

Höljet är ett stort problem på många möss idag som har någon yta som ska förbättra känslan. Möss som MS Intellimouse etc som enbart hade hårdplast va ju i princip eviga, men idag har ju många nån form av "super-coating" som känns bra de första månaderna men sen börjar slitaget. Musen är förstås helt funktionsduglig även om ytan slits bort, men det är ändå ganska irriterande + att de blir mer ohygieniska då smutsen fastnar bättre.

Mina två senaste Zowie möss som exempel, båda två efter ganska jämnt 1 års användning. Den svart/vita är en nyare modell och har hållit bättre, men är på god väg att tappa sin yta också.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som sagt av wh1sp så skulle jag säga att Intellimouse är en av de sjysstare mössen i termer av kvalité och livslängd. Jag gillar också Logitechs Performance MX jag nu bytt min intellimouse mot då jag vill ha trådlöst+en riktigt stor mus som passar mina händer lite bättre. Men jag är absolut nöjd med både två.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Det får bli en Intellimouse!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Jag hade min förra Logitech MX 500 i nära på 10år.
Bytte främst för att ytan började se lite sliten ut på sina håll.

Har en Logitech G400 nu, det ska ju vara samma serie som MX500, men det återstår att se om den håller i 9år till

Permalänk
Avstängd

Testat alla möjliga möss. Skaffade precis Steelseries Rival, vilken är nog den bästa jag haft. Sköna knappar och rejält gummigrepp.
Razer har för lätta knappar i min mening (testat Deathadder 2013).
Har en Zowie ec2 om jag minns namnet rätt, och den skrollar av sig självt ibland när man kommer åt hjulet. Dessutom har den inget bra grepp och sidoknapparna är alldeles för lätta.
Har en Logitech G700s som är åt helvete obekväm med dåligt placerade knappar.
Haft Logitech G9 och G9X, men de känns lite små.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk

Har en SS Rival sen lite över ett år, och gummit på sidorna har blivit utnötta, så det är en liten grop där mitt lillfinger brukar vara och vänstra sidan är slät och halkig... Ska köpa en ny Rival, för den är så jävla perfekt

Visa signatur

ASUS G750JH-T4070H

i7 4700HQ (2.4 GHz TURBO 3.4 Ghz) GeForce GTX 780M SSD: 256 GB
HDD: 1 TB RAM:16 GB (DDR3L 1600MHz 4x4 GB) 17.3" TN

SteelSeries Rival SteelSeries QcK Mass Qpad QH-85

ASUS VS229H 21,5" IPS