Hur ska man agera i olika social situationer på jobbet? (T ex inom IT-branchen)
Hejhej
Jo jag söker jobb inom IT-branchen som dataingenjör. Nu vet jag hur man skriver PB och CV och går på intervju. Men när man väl får jobbet? Hur gör man då i korridoren och på fikatimmen och på lunchen? Man har ju hört att “det sociala är mer utmanande än själva arbetet”. Speciellt om man är ny på jobbet och inte jobbat så mycket tidigare? :S
Vad ska man göra t ex om man möter någon i korridoren? T ex om det är någon man sett förut eller om det är någon man aldrig sett förut. Hur ska man veta att de jobbar på samma avdelning t ex? Om man möter någon i korridoren som man hälsat på tidigare. Vad gör man då? Ska man säga "hej" alla gånger? Eller ska man titta ner i golvet? Eller ta fram mobilen? Eller hur är det tänkt?? Ska man börja prata med någon random precis som att man känt personen i 10 år. Jag var med om några sånna improvisationer på exjobbet, man kände sig lite förvrängd. ^^
Och hur gör man på lunchrasten? När jag och min kompis från högkolan gjrode exjobb på ett företag så tog vi lunch kl 13 precis när alla 40 andra anställda haft typ fest i lunchrummet. Alla pratar med alla och skrattar och hittar på saker att babbla om så taket lyfter. Men vi visste inte hur vi kunde passa in. Vi såg först lunchrasten som en paus från allt abstrakt tänkande, men istället blev det massa sociala utmaningar istället?
Ska man vara med på fikatimmen? Om man inte är med så är man ju lite anti-socialt stämplad. Men om man väl är med och pressar sig lite. Men om man istället sitter tyst och inte säger något blir man "anti-socialt" stämplad i vilket fall? ... Vad ska man prata om då? Hur vet man vad som är bra att säga? Vad kan man inte prata om? En grej är ju att spinna vidare på det någon sagt precis för 3 sekunder sen t ex. Men det är ju inte så lätt. Här hittade jag några tips iallafall: Konsten att småprata
Och om några ska iväg och spela bandy eller gå på afterwork. Ska man följa med då fastän man har 1 timmas pendlingstid hem? Det är väl inte så snyggt att tacka nej? Men när man väl följer med så vet man inte ju vilka oskrivna regler eller standardtänk som finns? Ska man börja fråga sånt verkligen? Eller vad gör man? Om det är folk som man jobbar med på dagarna är det ju en helt annan grej, då kan man ju prata på om det mesta. Men om man ska vara med folk man inte jobbar med lixom? Vad ska man säga då? Ska man fråga: “Vad jobbar du med?” “ Är det intressant att jobba med sånt?” Och sen då? Hmm. Alla standardfrågor tar väl slut på 10 minuter om man inte lyckas pricka något gemensamt intresse förstås. Hur kan man vara mot dem man inte jobbar med? Och prata om?
Ska man fråga första dagen “Vad har ni för sociala förväntningar på mig?” eller det kanske inte är så snyggt? Ska man be om sociala tips första dagen?
Hur kommer det sig att vissa personer kan babbla på jättemycket och jättelänge utan att ens tänkt tanken på att det kan vara svårt att hitta på saker att prata om? (“Extrovert” eller vad kallar dom det? det kanske är något annat)
Någon som har några tips på hur man ska agera i alla situationer (eller några)? Och hur gjorde ni första dagarna på jobbet? Eller när ni bytt jobb t ex?
PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX