Hur ska man agera i olika social situationer på jobbet? (T ex inom IT-branchen)

Permalänk

Hur ska man agera i olika social situationer på jobbet? (T ex inom IT-branchen)

Hejhej

Jo jag söker jobb inom IT-branchen som dataingenjör. Nu vet jag hur man skriver PB och CV och går på intervju. Men när man väl får jobbet? Hur gör man då i korridoren och på fikatimmen och på lunchen? Man har ju hört att “det sociala är mer utmanande än själva arbetet”. Speciellt om man är ny på jobbet och inte jobbat så mycket tidigare? :S

  1. Vad ska man göra t ex om man möter någon i korridoren? T ex om det är någon man sett förut eller om det är någon man aldrig sett förut. Hur ska man veta att de jobbar på samma avdelning t ex? Om man möter någon i korridoren som man hälsat på tidigare. Vad gör man då? Ska man säga "hej" alla gånger? Eller ska man titta ner i golvet? Eller ta fram mobilen? Eller hur är det tänkt?? Ska man börja prata med någon random precis som att man känt personen i 10 år. Jag var med om några sånna improvisationer på exjobbet, man kände sig lite förvrängd. ^^

  2. Och hur gör man på lunchrasten? När jag och min kompis från högkolan gjrode exjobb på ett företag så tog vi lunch kl 13 precis när alla 40 andra anställda haft typ fest i lunchrummet. Alla pratar med alla och skrattar och hittar på saker att babbla om så taket lyfter. Men vi visste inte hur vi kunde passa in. Vi såg först lunchrasten som en paus från allt abstrakt tänkande, men istället blev det massa sociala utmaningar istället?

  3. Ska man vara med på fikatimmen? Om man inte är med så är man ju lite anti-socialt stämplad. Men om man väl är med och pressar sig lite. Men om man istället sitter tyst och inte säger något blir man "anti-socialt" stämplad i vilket fall? ... Vad ska man prata om då? Hur vet man vad som är bra att säga? Vad kan man inte prata om? En grej är ju att spinna vidare på det någon sagt precis för 3 sekunder sen t ex. Men det är ju inte så lätt. Här hittade jag några tips iallafall: Konsten att småprata

  4. Och om några ska iväg och spela bandy eller gå på afterwork. Ska man följa med då fastän man har 1 timmas pendlingstid hem? Det är väl inte så snyggt att tacka nej? Men när man väl följer med så vet man inte ju vilka oskrivna regler eller standardtänk som finns? Ska man börja fråga sånt verkligen? Eller vad gör man? Om det är folk som man jobbar med på dagarna är det ju en helt annan grej, då kan man ju prata på om det mesta. Men om man ska vara med folk man inte jobbar med lixom? Vad ska man säga då? Ska man fråga: “Vad jobbar du med?” “ Är det intressant att jobba med sånt?” Och sen då? Hmm. Alla standardfrågor tar väl slut på 10 minuter om man inte lyckas pricka något gemensamt intresse förstås. Hur kan man vara mot dem man inte jobbar med? Och prata om?

  5. Ska man fråga första dagen “Vad har ni för sociala förväntningar på mig?” eller det kanske inte är så snyggt? Ska man be om sociala tips första dagen?

  6. Hur kommer det sig att vissa personer kan babbla på jättemycket och jättelänge utan att ens tänkt tanken på att det kan vara svårt att hitta på saker att prata om? (“Extrovert” eller vad kallar dom det? det kanske är något annat)

Någon som har några tips på hur man ska agera i alla situationer (eller några)? Och hur gjorde ni första dagarna på jobbet? Eller när ni bytt jobb t ex?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

1: som vanligt, vet du vem det är, hälsa, eller sett att personen är i närheten av er, hälsa. Läs av dem, känns det som en hälsa situation, hälsa.

2: Sätt dig med dina kollegor om ni går på lunch samtidigt, eller om ni bestämt att gå någonstans att äta. Ofta är det mest skitsnack som pågår.

3: Samma som 2.

4: Jag pendlar alltifrån 1h till 1.5h hem, och jag rör mig bara till afterwork om det är något som jag tycker är intressant och ett specifikt tillfälle, inte varje gång om det är flera gånger i månaden till exempel, de har oftast överseende för sådant.

5: Njae, bara att vara dig själv och försök att vara lite social, engagera dig i samtal som du känner att du har någon hum om, annars är det bara att "smile and nod, smile and nod". Funkar nästan alltid.

6: Vissa är bra på skitsnack

Jag försökte att vara social första dagen på jobbet (ca 9 månader sedan), och sedan dess bara bondat med gruppen.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Om vi struntar i hur man bör agera så kan du fundera över vad du vill åstadkomma? Om du skiter i vad andra tycker och du inte bryr dig om det sociala så kan du vägra allt.

Dock är det oftast roligare att vara lite mer sociala och snacka lite skit på jobbet, men för att hamna där behöver du utsätta dig för saker du inte kommer gilla direkt och du behöver vara lite utan för din comfort zone. Dock behöver du inte alltid vara med på allt utan det är okej att tacka nej.

Utöver detta hoppas jag att dina nya kollegor tar hand om dig som nyanställd.

Permalänk
Inaktiv

Det beror lite på hur stor företaget är och hur mycket kunder som ni har på besök.

Om det är ett mindre företag och inom IT så handlar det oftast enbart om att fakturera, den tid som man inte fakturerar tittar folk snett på en och undrar varför de är kvar på jobbet? På rasterna kan man vara hur trevlig som helst, det viktiga är dock vad man kan.
Alltså är man så duktig så att folk på en rast kan söka upp en för att få råd eller är det vice versa?

På lunchraster kan man göra lite som man vill om jobbar inne i en stad. Äta tillsammans med de som har med mat, gå ut och äta med de andra tillsammans eller äta själv. Det har också betydelse på hur man jobbar, har man haft ett möte precis innan lunch, så hör det såklart till att ta följe ute på matställena om flera ska äta ute.

Så det jag säger är att den sociala biten inte är så viktig på många IT jobb, utan det är att kunna prestera, i början bör man såklart vara så trevlig som man kan, men det hjälper inte om man ej presterar. Under alla mina år som IT-konsult så har jag aldrig vart med om att någon har haft problem med den sociala biten på rasterna, däremot finns det såklart problem hur man ska agera på arbetstiden och emot kunder.
T.ex. om man har kört fast och vill fråga någon om hjälp, så tar man denna persons dyrbara tid. Där man dels kan ha bättre social förmåga på hur man ska fråga, men att kunna mer är något som hjälper så otroligt mycket.

Angående Afterwork och liknande så skiter jag fullständigt i dessa och jag är ej ensam. Orsaken är att vi har så höga krav på oss så att vi ej har tid.
Man bör dock som nyanställd dessa på såna om detta inte innebär att man missar någon deadline.
Att säga att man inte har tid för att man måste göra något arbetsrelaterat istället gör medarbetarna glada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det beror lite på hur stor företaget är och hur mycket kunder som ni har på besök.

Om det är ett mindre företag och inom IT så handlar det oftast enbart om att fakturera, den tid som man inte fakturerar tittar folk snett på en och undrar varför de är kvar på jobbet? På rasterna kan man vara hur trevlig som helst, det viktiga är dock vad man kan.
Alltså är man så duktig så att folk på en rast kan söka upp en för att få råd eller är det vice versa?

På lunchraster kan man göra lite som man vill om jobbar inne i en stad. Äta tillsammans med de som har med mat, gå ut och äta med de andra tillsammans eller äta själv. Det har också betydelse på hur man jobbar, har man haft ett möte precis innan lunch, så hör det såklart till att ta följe ute på matställena om flera ska äta ute.

Så det jag säger är att den sociala biten inte är så viktig på många IT jobb, utan det är att kunna prestera, i början bör man såklart vara så trevlig som man kan, men det hjälper inte om man ej presterar. Under alla mina år som IT-konsult så har jag aldrig vart med om att någon har haft problem med den sociala biten på rasterna, däremot finns det såklart problem hur man ska agera på arbetstiden och emot kunder.
T.ex. om man har kört fast och vill fråga någon om hjälp, så tar man denna persons dyrbara tid. Där man dels kan ha bättre social förmåga på hur man ska fråga, men att kunna mer är något som hjälper så otroligt mycket.

Angående Afterwork och liknande så skiter jag fullständigt i dessa och jag är ej ensam. Orsaken är att vi har så höga krav på oss så att vi ej har tid.
Man bör dock som nyanställd dessa på såna om detta inte innebär att man missar någon deadline.
Att säga att man inte har tid för att man måste göra något arbetsrelaterat istället gör medarbetarna glada.

Herregud, det där låter som en tragisk arbetsplats.. Låter ju nästan som att folk är rädda för att fråga om hjälp för att inte störa andras 'dyrbara' arbetstid! Låter inte särskilt produktivt att ha såpass hög kravbild att man blir orolig över att förlora några minuters faktureringstid för att hjälpa en kollega. Jag kanske är naiv då jag är rätt ny ut i arbetslivet och i IT-branschen, men vad hände med passionen för utveckling? Hos oss känns det mer som att folk är stolta över det vi gör och väldigt gärna hjälper de som inte är domänexpert komma up to speed så att säga. Jag minns att jag ofta tog upp rätt mycket av folks tid till förklaringar när jag var helt grön, men jag antog mer att det är så det går till. Frågar man inte lär man sig inte.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 3070 - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

[*]Vad ska man göra t ex om man möter någon i korridoren? T ex om det är någon man sett förut eller om det är någon man aldrig sett förut. Hur ska man veta att de jobbar på samma avdelning t ex? Om man möter någon i korridoren som man hälsat på tidigare. Vad gör man då? Ska man säga "hej" alla gånger? Eller ska man titta ner i golvet? Eller ta fram mobilen? Eller hur är det tänkt?? Ska man börja prata med någon random precis som att man känt personen i 10 år. Jag var med om några sånna improvisationer på exjobbet, man kände sig lite förvrängd. ^^

Jag tänkte också mycket på liknande frågor om vilka sociala regler som gäller när jag var yngre och gör det väl delvis fortfarande.
I korridoren beror det nog lite på hur stort företag det är. Är det ett större företag kan man väl låta bli att säga något om det är någon helt främmande. Om man råkar få ögonkontakt är det nog däremot en god ide att hälsa.
Är det ett mindre företag där man känner igen folk i korridoren brukar det vara bra att hälsa första gången man ser någon för dagen.
En gång räcker, andra gången man ser personen behövs det inte, utan kan nog snarare verka lite konstigt.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

[*]Och hur gör man på lunchrasten? När jag och min kompis från högkolan gjrode exjobb på ett företag så tog vi lunch kl 13 precis när alla 40 andra anställda haft typ fest i lunchrummet. Alla pratar med alla och skrattar och hittar på saker att babbla om så taket lyfter. Men vi visste inte hur vi kunde passa in. Vi såg först lunchrasten som en paus från allt abstrakt tänkande, men istället blev det massa sociala utmaningar istället?

Det beror lite på kulturen i företaget. Om folk brukar gå ut och äta tillsammans så är det givna samtalsämnet att försöka komma överens om något ställe att gå till. Nästan alla där jag jobbar går ut och äter. Ett fåtal har matlåda ibland. Vet inte vad de säger på lunchen, men att diskutera varandras mat kan då vara naturligt och kanske spinna vidare med andra samtalsämnen om matlagning, vardagssysslor osv.
Går man ut och äter ihop behöver man inte säga speciellt mycket. Det går bra att vara rätt tyst, speciellt som ny. Följer man med så visar ju redan det att man är lite social och välvilligt inställd.
I diskussioner vid matbordet är det ofta lättast att lyssna vad anda säger och flika in lite egna kommentarer och åsikter.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

[*]Ska man vara med på fikatimmen? Om man inte är med så är man ju lite anti-socialt stämplad. Men om man väl är med och pressar sig lite. Men om man istället sitter tyst och inte säger något blir man "anti-socialt" stämplad i vilket fall? ... Vad ska man prata om då? Hur vet man vad som är bra att säga? Vad kan man inte prata om? En grej är ju att spinna vidare på det någon sagt precis för 3 sekunder sen t ex. Men det är ju inte så lätt. Här hittade jag några tips iallafall: Konsten att småprata

Vi har ingen direkt fikatimme eller så. Varje torsdag inköps dock fika och folk sätter sig och proppar i sig. Där behöver man inte säga speciellt mycket. Inga har några direkt förväntningar. Lite lätta kommentarer om fikat duger bra.
Övriga dagar tar sig folk lite kaffe och så var för sig när de känner för det. Vi har ingen gemensam fika iallafall.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

[*]Och om några ska iväg och spela bandy eller gå på afterwork. Ska man följa med då fastän man har 1 timmas pendlingstid hem? Det är väl inte så snyggt att tacka nej? Men när man väl följer med så vet man inte ju vilka oskrivna regler eller standardtänk som finns? Ska man börja fråga sånt verkligen? Eller vad gör man? Om det är folk som man jobbar med på dagarna är det ju en helt annan grej, då kan man ju prata på om det mesta. Men om man ska vara med folk man inte jobbar med lixom? Vad ska man säga då? Ska man fråga: “Vad jobbar du med?” “ Är det intressant att jobba med sånt?” Och sen då? Hmm. Alla standardfrågor tar väl slut på 10 minuter om man inte lyckas pricka något gemensamt intresse förstås. Hur kan man vara mot dem man inte jobbar med? Och prata om?

Nja, det förväntas inte att man följer med, men att göra det någon gång kan vara bra för att lära känna folk lite mer.
Gör man något ihop på after worken så är det naturligt att prata om det man gör. Sitter man på någon pub eller så och bara sitter och dricker öl så kan det vara svårare. Man får, som mer introvert, hoppas att någon annan är mer drivande att diskutera så kan man haka på.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

[*]Ska man fråga första dagen “Vad har ni för sociala förväntningar på mig?” eller det kanske inte är så snyggt? Ska man be om sociala tips första dagen?

Nej, det kommer bara att låta konstigt att fråga det. Folk kommer då att förstå att du inte riktigt har koll på det sociala och tänka mer på det.
Du kanske kan diskutera lite hur folk brukar göra i olika situationer på jobbet och så, men linda in frågorna lite smidigare.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

[*]Hur kommer det sig att vissa personer kan babbla på jättemycket och jättelänge utan att ens tänkt tanken på att det kan vara svårt att hitta på saker att prata om? (“Extrovert” eller vad kallar dom det? det kanske är något annat)

Mja, det har jag också alltid undrat. Min hjärna funkar inte så iallafall. Jag är rätt tom i huvudet om jag inte har något givet att associera kring, då kan jag prata rätt mycket.
Jag känner att jag börjar acceptera mig själv mer som jag är när jag blivit äldre. När jag var yngre ledde detta till en hel del skuldkänslor och ångest över att vara så tyst och tråkig när alla andra bara kunde babbla på.

Skrivet av marukusu:

Herregud, det där låter som en tragisk arbetsplats.. Låter ju nästan som att folk är rädda för att fråga om hjälp för att inte störa andras 'dyrbara' arbetstid! Låter inte särskilt produktivt att ha såpass hög kravbild att man blir orolig över att förlora några minuters faktureringstid för att hjälpa en kollega. Jag kanske är naiv då jag är rätt ny ut i arbetslivet och i IT-branschen, men vad hände med passionen för utveckling? Hos oss känns det mer som att folk är stolta över det vi gör och väldigt gärna hjälper de som inte är domänexpert komma up to speed så att säga. Jag minns att jag ofta tog upp rätt mycket av folks tid till förklaringar när jag var helt grön, men jag antog mer att det är så det går till. Frågar man inte lär man sig inte.

Kan iallafall säga att det är totalt annorlunda på min arbetsplats också och antagligen rätt likt hur det är hos dig. Där hjälper vi alltid varandra om vi kan. Det skulle vara totalt emot kulturen att neka någon hjälp med någonting. Enda anledningen att inte hjälpa någon skulle vara om de just då har något möte med någon kund eller liknande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Herregud, det där låter som en tragisk arbetsplats.. Låter ju nästan som att folk är rädda för att fråga om hjälp för att inte störa andras 'dyrbara' arbetstid! Låter inte särskilt produktivt att ha såpass hög kravbild att man blir orolig över att förlora några minuters faktureringstid för att hjälpa en kollega. Jag kanske är naiv då jag är rätt ny ut i arbetslivet och i IT-branschen, men vad hände med passionen för utveckling? Hos oss känns det mer som att folk är stolta över det vi gör och väldigt gärna hjälper de som inte är domänexpert komma up to speed så att säga. Jag minns att jag ofta tog upp rätt mycket av folks tid till förklaringar när jag var helt grön, men jag antog mer att det är så det går till. Frågar man inte lär man sig inte.

Johan86c skriver utifrån sina erfarenheter som IT-konsult, vilket är betydligt mer krävande än att vara fast anställd på ett företag. Som konsult är du inhyrd för att utföra vissa arbetsuppgifter, och du förväntas klara av dem. Naturligtvis kan du fråga specifika frågor om kundens IT-miljö, önskemål o.s.v., men om du inte klarar av grundläggande uppgifter utan att fråga om hjälp, eller det verkar som du spenderar en massa tid med att småprata eller maska kommer kund att börja fundera på varför de ö.h.t. hyrt in dig. Dessutom drar du ner ditt konsultbolag i skiten eftersom du är deras representant hos kunden. Det gäller oavsett om du är där bara för ett par månader eller på ett längre uppdrag under ett eller t.o.m. flera år.

Tyvärr är det oftast konsultuppdrag du hamnar på som ny i IT-branschen. De flesta jag känner tröttnar på osäkerheten och de höga kraven och hittar så småningom ett "lugnare" arbete som fast anställd.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Jo jag söker jobb inom IT-branchen som dataingenjör. Nu vet jag hur man skriver PB och CV och går på intervju. Men när man väl får jobbet? Hur gör man då i korridoren och på fikatimmen och på lunchen? Man har ju hört att “det sociala är mer utmanande än själva arbetet”. Speciellt om man är ny på jobbet och inte jobbat så mycket tidigare? :S

...

Någon som har några tips på hur man ska agera i alla situationer (eller några)? Och hur gjorde ni första dagarna på jobbet? Eller när ni bytt jobb t ex?

  1. Möten i korridorer brukar föranleda ett hej eller godmorgon första gången en viss dag och sen bara en nick eller ett leende typ.

  2. Första tiden lär du få en mentor som du kan följa med på lunch, sen med tiden så kommer du att hitta några som du trivs med som du lunchar med de flesta dagarna. På mitt jobb kom jag fram till att det var en grupp som uppskattade goda luncher precis som jag, övriga käkar antingen låda eller på samma kassa arbetarställe varje dag. Som tur var var dessa personer också hyfsat vettiga.

  3. Fikat kan vara viktigt. En av HR-cheferna på mitt jobb (som nu fått sluta) ansåg att den sociala biten var viktigare än allt annat. En tjej som började samtidigt som mig fick exempelvis inte jobbet (det var en hyr-rekrytering) eftersom HR-chefen ansåg att hon inte var tillräckligt social på fikat trots att alla kollegor och kunder var väldigt nöjda med henne. Samtidigt så brydde sig inte den andra HR-chefen det minsta om sådana saker så de som hörde till hennes grupp (jag bland annat) slapp oroa oss för detta. Jag lyckades få dem att anställa en polare till mig och den första tiden så blev det förstås ofta så att vi lunchade och drack kaffe ihop, vi var ju polare och dessutom ganska mycket yngre än de flesta andra på företaget. Han hade dock den här hårdare chefen och fick därmed ett allvarligt samtal om att han inte skulle bara umgås med mig för då skulle han inte komma in i gemenskapen osv. Lite obehagligt. Det råd jag kan ge är att du känner av hur viktig den sociala biten är för den som är din närmaste chef då det är hen som beslutar om du får stanna kvar eller ej. Att vara med på fikat åtminstone några gånger i veckan är nog ett bra råd oavsett dock.

  4. AW är för det mesta väldigt frivilligt. Det är ytterst sällan som merparten av företaget följer med på sådana saker på de jobb jag har haft i alla fall. Skulle det vara så att alla går på AW typ varje fredag eller så så får du nog hänga med till en början i alla fall. Julfester och konferenser är mycket viktigare dock. Då måste man nästan följa med och om man inte har en bra ursäkt så måste man nästan dricka också. Drick inte för mycket bara.

  5. Får du en chef som tycker sånt är viktigt så lär du få höra det utan att behöva fråga.

  6. Tja, olika människor har problem med olika saker. Det är rätt många som har svårt för den sociala biten, exempelvis visade någon undersökning att "Att tala inför grupp" var det som folk var mest rädda för, att dö kom på tredje plats. Men det handlar ju mycket om osäkerhet, när man känner sig mer trygg i sin roll så känns det inte lika jobbigt att typ ställa sig upp och ge sig in i en beskrivning av vad man håller på med eller så. I dagens IT-företag är det svårt att undvika med agil utveckling osv. där allt ska demas och så.

Permalänk
Hedersmedlem

It's super easy. Var dig själv och gör det som känns bra. Det är vad jag kör på. Jag har inte velat vara utstött så på rasterna har jag bara gått och satt mig mitt i smeten av folk, snott platser som jag vet folk anser är "sina". Känner jag inte för att prata eller har något att säga så gör jag inte det. Är samtalsämnet något där jag känner jag kan bidra så kanske jag säger något. I korridoren hälsar jag ibland om jag får ögonkontakt, en nick, en honnör för skojs skull eller ett hej.

Tycker inte det ska behöva vara så krångligt. Jag vill inte gå runt och vara stressad över hur jag ska bete mig eller upplevas så jag gör det som känns rätt. Funkar inte det, ja då kanske det inte är rätt plats helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

It's super easy. Var dig själv och gör det som känns bra. Det är vad jag kör på. Jag har inte velat vara utstött så på rasterna har jag bara gått och satt mig mitt i smeten av folk, snott platser som jag vet folk anser är "sina". Känner jag inte för att prata eller har något att säga så gör jag inte det. Är samtalsämnet något där jag känner jag kan bidra så kanske jag säger något. I korridoren hälsar jag ibland om jag får ögonkontakt, en nick, en honnör för skojs skull eller ett hej.

Tycker inte det ska behöva vara så krångligt. Jag vill inte gå runt och vara stressad över hur jag ska bete mig eller upplevas så jag gör det som känns rätt. Funkar inte det, ja då kanske det inte är rätt plats helt enkelt.

Perfekt beskrivning hur jag också gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

It's super easy. Var dig själv och gör det som känns bra. Det är vad jag kör på. Jag har inte velat vara utstött så på rasterna har jag bara gått och satt mig mitt i smeten av folk, snott platser som jag vet folk anser är "sina". Känner jag inte för att prata eller har något att säga så gör jag inte det. Är samtalsämnet något där jag känner jag kan bidra så kanske jag säger något. I korridoren hälsar jag ibland om jag får ögonkontakt, en nick, en honnör för skojs skull eller ett hej.

Tycker inte det ska behöva vara så krångligt. Jag vill inte gå runt och vara stressad över hur jag ska bete mig eller upplevas så jag gör det som känns rätt. Funkar inte det, ja då kanske det inte är rätt plats helt enkelt.

Precis så som jag själv skulle göra. Dock så kanske ts är en lite mer introvert person, vilket gör att självklara saker för dig och mig, blir everest klättringar för TS

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

1. Hör väl till vanligt hyfs att man hälsar på folk man stöter på i byggnaden?
2. För min egen del så äter jag inte alltid lunch. Ibland käkar jag ngt vid datorn för mig själv, ibland går jag ut och käkar lunch med några kollegor och ibland har jag mat med mig och käkar i köket med eller utan kollegorna. Mao det varierar.
3. Fikar i princip aldrig. Jag hämtar kaffe när jag känner för det. Ngn specifik tid för fika har vi inte. Bara om det är ngn som bjuder in till fika för att fira ngt speciellt.
4. AW har vi nästan aldrig. De flesta har familj och småbarn här och kan/vill helt förklarligt inte gå på AW. Oavsett så är det såklart upp till en själv om man vill vara med eller inte. Jag brukar skippa det. Super hellre till det med mina kompisar istället Julfesten brukar jag också skippa men det är rätt lugnt då ca halva företaget brukar skippa det. Värre om alla skulle gå dit och man själv inte gör det antar jag.
5. Det där skulle jag aldrig fråga om. Då skulle man framstå som en konstig jäkel. Go with the flow istället om du tycker det är viktigt att smälta in.
6. Ingen aning. En del gillar att bekräfta sig själva antar jag.

Permalänk
Medlem

1) Jag kör med regeln "hej till alla" första gången på dagen man ser personen. Ibland kan det bli många hejningar för man har glömt att man redan hejat. Få tar illa upp av att man hejar men många tar illa upp om man aldrig hejar på dem.

2) Vi har flexlunch och folk gör olika. Själv fördrar jag att luncha när det är lite folk i matsalen / lunchrummet för jag gillar inte köer. Det ska gå fort och effektivt. Men andra gillar att prata och umgås. Huvudsaken man själv trivs för lunchen räknas som fritid och då bestämmer man själv. Jag tränar ibland på lunchpausen och då kastar jag i mig maten klockan 11 för att hinna tillbaka till klockan 13.

3) Fika ska inte underskattas. Det är där de bästa idéerna kommer fram och man bättrar på kontakterna med sina kollegor vilket är till fördel när man samarbetar i diverse projekt. Genom att lära känna andra på företaget får man reda på vad de är bra på så man vet vem man ska fråga när man får problem.

4) Afterwork är inget krav. Tycker det är bra man är med någon gång men man har man barn och familj hinner man ju inte. Var mer när man var singel som afterwork uppskattades för då hade man liksom inget annat för sig efter jobbet. Gör som du vill.

5) Nej, var dig själv bara så blir det bra.

6) Människor är olika. Alla gillar inte att prata och alla gillar inte pratkvarnar. Andra pratar bara på utan att tänka. Inget är fel och inget är rätt. Du kommer att hitta din typ av människor och din motsats oavsett hur du själv är. Du kommer antagligen också att få gå på utbildningar om hur man ska samarbeta på bästa sätt med olika människotyper. Man brukar se det som en fördel att människor är olika men det är också orsaker till konflikter. Men konflikter är inte negativt, det är ett sätt att angripa problem som uppstår för att så småningom komma överens om en lösning. Oftast är det värre att undvika alla konflikter för då leder det inte till någon utveckling. Konflikter är ett led som ska gås igenom innan gruppen blir ett produktivt team. Ungefär så låter det på utbildningarna som teambygge som jag gått på.

Det är alltså helt naturligt att det blir lite konflikter när ny personal kommer in i gruppen. Men det är alltså så vi människor känner av varandra för att så småningom lära sig hur man effektivt samarbetar. Första stadiet är att alla går omkring och är trevliga mot varandra men håller aggregationerna inom sig. Så småningom när man känner varandra lite bättre så uppstår lite småbråk innan den nya personen funnit sin rätta plats i gruppen. Vi människor är alltså flockdjur och det är så vi beter oss när vi tar in nya medlemmar i flocken. Inget konstigt och inget att vara rädd för.