Responstid i mekaniska vs vanliga tangentbord

Permalänk
Medlem

Responstid i mekaniska vs vanliga tangentbord

Hej

Jag har funderat lite över att köpa ett nytt tangentbord. Då är det ett mekaniskt som gäller.

Jag spelar mesta dels på min dator. jag spelar mest fps spel som CS GO eller BF4. Det jag undrar är hur mycket tid tjänar jag på att ha ett mekaniskt tangentbord istället för att ha ett "vanligt" tangentbord? Sedan också om det är något man märker i spel samman hang?

Sedan om det spelar någon roll om man har usb eller PS/2 på tangent bordet?

Permalänk
Medlem

Skillnaden tror jag mest ligger mellan billiga kontorstangentbord och bättre tangentbord/speltangentbord än mellan membran och mekaniskt.

Bättre tangentbord och speltangentbord snackar USB "Full Speed". USB "Full speed" och PS/2 är i praktiken ungefär lika snabba. Billigare tangentbord med USB använder en långsammare hastighet.
Annars ligger skillnaderna mest i detaljerna i den firmware som körs på microcontrollerna i tangentborden, och de är inte lätta att jämföra.

Varje brytare studsar lite när den trycks eller släpps, så elektroniken måste vänta några millisekunder innan den har fått ett stabilt värde: Detta kallas för "debouncing".
De flesta typer av brytare - membran, mekanisk kontakt eller capacitativ - borde kunna "debouncas" på fem till tio millisekunder, men ibland så väljer tillverkare ett längre tidsintervall ifall att det skulle kunna smyga sig in något måndagsexemplar av en brytare i tillverkningen som behöver längre tid på sig för att det inte ska registreras dubbla tangenttryckningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

ok då är det mest att köpa ett lite dyrare tangent bord så blir det lika bra som mekaniskt

tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

ok då är det mest att köpa ett lite dyrare tangent bord så blir det lika bra som mekaniskt

tack för svaret

Precis, mjukvaromässigt är det detsamma. Men sedan kan du få en helt annan känsla och hållbarhet med ett mekaniskt. Det är inte att förringa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

ok då är det mest att köpa ett lite dyrare tangent bord så blir det lika bra som mekaniskt

tack för svaret

Det behöver inte alls vara rätt sak att göra. Det finns väldiga överpriser på många tangentbord. Kolla på recensioner istället och fokusera på de negativa aspekterna och se om du kan leva med dem eller inte. Läs också recensioner från flera olika källor då vissa kan vara väldigt partiska.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gundeboy:

Hej

Jag har funderat lite över att köpa ett nytt tangentbord. Då är det ett mekaniskt som gäller.

Jag spelar mesta dels på min dator. jag spelar mest fps spel som CS GO eller BF4. Det jag undrar är hur mycket tid tjänar jag på att ha ett mekaniskt tangentbord istället för att ha ett "vanligt" tangentbord? Sedan också om det är något man märker i spel samman hang?

Sedan om det spelar någon roll om man har usb eller PS/2 på tangent bordet?

Din egna reaktionsförmåga är en så pass mycket större faktor att några millisekunder eller hundradelar av sekunder, inte spelar nån roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Din egna reaktionsförmåga är en så pass mycket större faktor att några millisekunder eller hundradelar av sekunder, inte spelar nån roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant. Men ska man vara petig tror jag att det kan gå lite snabbare med ett rubberdome, eftersom att i alla fall Cherry MX-brytarna har relativt långa aktiveringspunkter. Alltså, du måste trycka ner tangenten ~2 mm (osäker på om någon brytare avviker) innan trycket registreras. Med en lågprofilare (t.ex. SS Apex) kan det vara kanske 1,5 mm. Ingen större skillnad, men ändå en liten skillnad. Men det kommer inte göra någon större skillnad. Den största anledningen till att folk köper mekaniskt är känslan, så om du har pengarna rekommenderar jag mekaniskt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av FilosofN:

Sant. Men ska man vara petig tror jag att det kan gå lite snabbare med ett rubberdome, eftersom att i alla fall Cherry MX-brytarna har relativt långa aktiveringspunkter. Alltså, du måste trycka ner tangenten ~2 mm (osäker på om någon brytare avviker) innan trycket registreras. Med en lågprofilare (t.ex. SS Apex) kan det vara kanske 1,5 mm. Ingen större skillnad, men ändå en liten skillnad. Men det kommer inte göra någon större skillnad. Den största anledningen till att folk köper mekaniskt är känslan, så om du har pengarna rekommenderar jag mekaniskt.

Fast med rubberdomes så måste du bottna tangenterna för att det ska hända något. Med ett mekaniskt så kan man vara mycket säkrare på att man har tryckt ner tangenten och att den registrerats.

Skulle tro att det går betydligt snabbare att spamma samma knapp genom att ligga runt aktiveringspunkten och bara svaja med fingrarna istället för att släppa upp och trycka ner switchen i botten varje gång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fast med rubberdomes så måste du bottna tangenterna för att det ska hända något. Med ett mekaniskt så kan man vara mycket säkrare på att man har tryckt ner tangenten och att den registrerats.

Skulle tro att det går betydligt snabbare att spamma samma knapp genom att ligga runt aktiveringspunkten och bara svaja med fingrarna istället för att släppa upp och trycka ner switchen i botten varje gång..

Som sagt menade jag inte ett "vanligt" rubberdome med högprofil, utan typ laptopstorlek, ifall det var lite otydligt. Det betyder att om aktiveringspunkten på detta är 1,5 mm ner, så är även botten 1,5 mm ner. Man kan alltså inte trycka ner tangenten längre ner än 1,5 mm, eftersom att man måste trycka ner tangenten hela vägen för att det ska registrerat. (Jag antar att du redan visste det :).) Man kan säga lite vad man vill, för jovisst, kanske är det lättare för dig att spamma knappar på ett mekaniskt, men chansen finns ju att du råkar gå lite längre än 1,5 mm. Har man inte superkontroll över sina fingrar, går det nog snabbare att spamma knapp med ett lågprofilstangentbord. (Notera att jag inte vet exakta avstånden på ett godtyckligt lågprofilstangentbord med membranbrytare, 1,5-2,5 mm är vad jag skulle tro, men bara en gissning.)

Vilket inte betyder att jag står för rubberdomes, jag föredrar och rekommenderar mekaniskt, så länge plånboken blir nöjd.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

bra med information.

Så om jag har förstått det rätt så är det inte ett argument att köpa mekaniskt för det går snabbare utan det är bara sin egen känsla och andras recensioner som man får gå på.

Men tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så är det enbart PS/2 du ska gå efter om ms är ett krav.
Och här spelar de knappast nån roll om de så är ett 20:- eller 2000:-

Gummi-membrans-brytare registrerar vid botten, men är oslagbara när det gäller nedtryckningar per sekund då du inte måste frilägga knappen mellan varje knapptryckning.

Mekaniska har ett/flera distinkta sätt som markerar att du tryckt ner knappen, dock måste du frilägga den helt innan nästa nerslag.

Så som du skriver så gissar/antar jag att du är helt novis och enda rätta svaret är.
PS/2 vs USB kommer inte spela någon roll för dig.
Mekaniska eller membran får du avgöra helt å hållet själv, gå till en butik och testa skriv en mening och gör en EGEN bedömning.

Vad jag tycker om ...
PS/2 funkar alltid oavsett bios eller i operativsystemet.
Program som krävs för att komma åt allt på ett tangentbord är tummen ner.
Membran är mjukare för fingrarna samt tystare medans mekaniska ger en mer distinkt "skriv" känsla.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Mekaniska har ett/flera distinkta sätt som markerar att du tryckt ner knappen, dock måste du frilägga den helt innan nästa nerslag.

Helt korrekt är du inte men du har en poäng.

Du behöver egentligen bara släppa upp den till reset-punkten. På klickiga brytare som Cherry MX Blue och Razer Green är resetpunkten märkbart högre än aktiveringspunkten men på andra brytare är båda punkterna på samma ställe.
Det är svårt att veta var i nedslaget/uppsläppet brytpunkten ligger i linjära brytare, men i taktila brytare som Cherry MX Brown så ska man få feedback precis i samband med den.
Tyvärr är Cherry's bästa taktila brytare som inte klickar (Cherry MX Clear) väldigt ovanlig, och pga av Cherrys försämrade kvalitet på sista tiden så har nya osmörjda brytare en lite grynig känsla.

Skrivet av Bloopy:

PS/2 vs USB kommer inte spela någon roll för dig.

PS/2 är teoretiskt snabbare än USB i normalfallet, men långsammare än full speed USB i det sämsta fallet eftersom protokollen fungerar på olika sätt.
Men som jag skrev tidigare så tror jag att andra väldigt svårmätbara faktorer spelar större roll i praktiken.
Jag skulle tro att tillverkare optimerar för USB nuförtiden och ser PS/2-stöd som inte mycket mer än bakåtkompatibilitet när det stödjs överhuvudtaget.
Ett tangentbord som kör i 1000 Hz poll rate när det kör USB skulle behöva det dubbla när det kör PS/2 för att kunna utnyttja PS/2s högre hastighet och köra ännu gånger snabbare för att utnyttja PS/2's lägre latency, och ett sådant snabbt serietillverkat tangentbord tror jag inte existerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det är inte någon mening att betala mer bara för att få PS/2 istället för USB. För som jag fattar det så är USB snabbera eller lika snabbt