Överföring av Windows till SSD

Permalänk

Överföring av Windows till SSD

Tjenare!
Har köpt en SSD och tänkte föra över allt jag har på min gamla HDD och där följer Windows med.. Hur får jag över mitt operativsystem till SSD? Jag har installationsskivan kvar. Tänkte egentligen föra över allt jag har på SSD, men Windows är la det ända krångliga.. Tänkte endast ha den gamla HDD till lagring.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Så länge din gamla disk inte har mer data på sig än vad som finns plats på ssd´n så ska det fungera, finns ett flertal migrerings program.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att göra en ominstallation ändå. Det skiljer lite hur vissa tjänster sköter sig (*fetch).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Rekommenderar dig att göra en ominstallation ändå. Det skiljer lite hur vissa tjänster sköter sig (*fetch).

Ja. I övrigt: Det finns något specialprogram som eventuellt kan fixa det (själva "operationen") har jag läst, men att göra det med gratisalternativ blir riktigt komplicerat.

Permalänk

Kan ni namnge något program som utför denna tjänst?

Permalänk
Medlem

Läger man ner pengar på en SSD bör man ta sista steget och se till att Windows går så snabbt och bra som möjligt genom att installera om allt. Lär vara väldigt länge sedan det gjordes.

Förbreder man sig i förväg så blir det inte alls så krångligt och tidskrävande. Tröttnar du så har fortfarande din gamla fungerarnde Windows disk.

Du förbereder dig bla genom att innan du installerar om ladda ned i lugn och ro nya drivrutiner, program mm. Har du ingen backup att spara dom i så är det hög tid att fixa det nu. Oavsett hur många program osv du har så är det bara några få du använder varje dag. Resten tar du den dagen de behövs. Börja lägga in de små och som går snabbt. Tex din favorit webbläsare och media spelare så du har något att göra medan de som tar längre tid installeras. Planera så du har annat att göra samtidigt.

Permalänk

Vad händer om jag tar bort windows från min gamla hårddisk och startar om datorn? Kan jag installera windows på SSD då?

Permalänk

Kan jag använda samma installations skiva och cd-key två gånger?
'

Permalänk
Skrivet av Bossebarra:

Vad händer om jag tar bort windows från min gamla hårddisk och startar om datorn? Kan jag installera windows på SSD då?

Nu framgår det inte vilket Win du kör men har du någon variant av Win 8 så kan du lägga allt på en USB och sen installera till din SSD.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...

Tar max 10 - 15 minuter att installera från USB till SSD.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Det är windows 7

Permalänk

Om jag har fattat rätt så går processen så här: För över Windows med uppdateringar till USB-sticka--> för över till SSD --> Ta bort Windows från min gamla HDD? hur vet datorn om att den ska starta upp operativsystemet på SSD?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bossebarra:

Vad händer om jag tar bort windows från min gamla hårddisk och startar om datorn? Kan jag installera windows på SSD då?

Gör som såhär att du helt enkelt kopplar ur din gamla disk temporärt för att först och främst endast ha SSDn inkopplad då du installerar Windows.

Efter installationen är klar så kan du koppla in gamla disken igen för att lägga de filer du vill spara på SSDn temporärt, sedan formatera den gamla disken och sedan överföra tillbaka filerna igen till den plats du vill ha den.

Det är det absolut enklaste sättet och eftersom du gör det själv så vet du exakt var du har grejerna

Permalänk

Bra svar för en okunnig person som mig! Tack för hjälpen gubbar! Hur skulle jag kunna klara mig utan er!?