Permalänk

Bra datorstol för mycket spelande.

Ska köpa en ny datorstol nu. Har tröttnat på min kassa ikea stol för 300. Jag kan sitta upp mot 15 timmar per dag o spela så en bra stol vill jag ha. Min budget är max 2000 kr. Har letat efter "klipp" på blocket med men där finns inget. Vad ska jag välja för stol? Får mycket ofta ont i svanken av min ikea stol så kan detta undvikas så är jag supernöjd. Kanske hjälper det med en ryggkudde i den nya stolen?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny2111:

Ska köpa en ny datorstol nu. Har tröttnat på min kassa ikea stol för 300. Jag kan sitta upp mot 15 timmar per dag o spela så en bra stol vill jag ha. Min budget är max 2000 kr. Har letat efter "klipp" på blocket med men där finns inget. Vad ska jag välja för stol? Får mycket ofta ont i svanken av min ikea stol så kan detta undvikas så är jag supernöjd. Kanske hjälper det med en ryggkudde i den nya stolen?

Tacksam för svar

Jag har markus från ikea och är riktigt nöjd. Svankstödet är bra också

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv

Köpte precis en Markus och ja, många säger att Ikea stolar inte är nått att ha men denna är fan trevlig.

Permalänk
Medlem

Har en dxracer, tung stol, nack- och svank-kudde. Sitter aldrig obekvämt i denna

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

gaming stolar är de bästa för gaming helt enkelt

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Bästa är ju att hitta någon rh/kinnarps eller malmstolen som är beg.
Folk som rekommenderar jysk/ikea kan ju knappast ha provat bra stolar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Bästa är ju att hitta någon rh/kinnarps eller malmstolen som är beg.
Folk som rekommenderar jysk/ikea kan ju knappast ha provat bra stolar.

Har en kinnarps och de är inte mycket mer skillnad än att den är helt i läder och lite mjukare. Så du kan ju knappast ha provat Markus stolen

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Bästa är ju att hitta någon rh/kinnarps eller malmstolen som är beg.
Folk som rekommenderar jysk/ikea kan ju knappast ha provat bra stolar.

Har en ny Kinnarps på jobbet, väldigt skön sak. Dock sitter jag i en Markus hemma och anser att jag sitter lika bra i den. Både Markus och Volmar är bra stolar, både godkända och sköna!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har en Ikea Markus hemma och en svindyr Kinnarps på jobbet. Kinnarpsstolen är ljusår bättre än Markusstolen. Jag skulle inte rekommendera Markus. Jag kan inte längre ställa in rätt motstånd på bakåtlutningsfunktionen (vilket är en av få grejer man kan ställa in på den), den har gradvis blivit sämre sedan jag införskaffade stolen och nu håller den inte på långa vägar emot, trots att fjädern är spänd till max. Lutar jag mig bakåt slår jag i stoppet. Och då väger jag inte mer än 80kg...

Nej, införskaffa dig en riktig kontorsstol som du kan ställa in för att passa din kropp, hittar du ingen så spara ihop tills du hittar en. Du kommer inte ångra dig. IKEAs är leksaker i jämförelse.

Permalänk
Medlem

alla kroppar ser olika ut
enklast måste nog vara att du själv far om på ikea/jysk eller någon annan butik och provsitter.
är enda sättet och få en stol som passar dig
men tips på vars du kan leta är aldrig fel

sitter själv med en sådan http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-trige-la... och är nöjd

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Vad du behöver är en stol som ger bra komfort och stöd för din rygg, helst ingen s.k gamingstol med andra ord. Det jag skulle leta efter i din situation (beroende på pris) är en begagnad kontorsstol, typ Kinnarps eller liknande.
http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/kontorsstolar-kinn...
http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/kontorsstolar-kinn...
http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/kinnarps-6000-8000...
Kanske inte lika "coola" till utseendet och designen, men tro mig och flera andra när vi säger det här: Din rygg kommer tacka dig när du blir äldre. Kontorsstolar är verkligen inget man ska snåla in på tycker jag, allt beror ju förstås på budget. Har man inte råd att lägga (ca) 2.000:- på en stol som ex dom jag länkade så är IKEA's Markus ett bra val. Personligen hade jag gått på en begagnad Kinnarps med extra tillval som nackstöd i din situation.
Men som sagt, allt beror på budgeten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ikea Markus är nog mest stol för pengarna. De dyrare alternativen är nog bättre men fy fan vad de kostar mycket. Har du dock tur och kan hitta en begagnad Kinnarps kan det vara värt att slå till på en sådan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Har själv markus. Skulle inte vilja säga att svankstödet är speciellt bra. Dock är stolen helt okej för ett bra pris. Vad du än gör, köp aldrig aldrig en stol ifrån jysk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

gaming stolar är de bästa för gaming helt enkelt

Varför då menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Har en kinnarps och de är inte mycket mer skillnad än att den är helt i läder och lite mjukare. Så du kan ju knappast ha provat Markus stolen

Har provat en Markus och efter någon timme sitter man inte bra nå mer. Har som längst suttit närmare 40h i min stol med pauser för att pissa och hämta mat/dryck.
Sen kvalité skillnaden, har haft min RH logic 4 i över 10år och allt fungerar fortfarande perfekt. Fick den då begagnad från ett kontor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tröttnade också på jysk/ikea etc. stolar, hade dock lite tur och hittade en KAB director för ett "vettigt" pris, kommer antagligen aldrig att behöva byta den igen
(lite över op budget dock)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Har provat en Markus och efter någon timme sitter man inte bra nå mer. Har som längst suttit närmare 40h i min stol med pauser för att pissa och hämta mat/dryck.
Sen kvalité skillnaden, har haft min RH logic 4 i över 10år och allt fungerar fortfarande perfekt. Fick den då begagnad från ett kontor.

Hmm.. då har det ju snarare att göra med att din kropp inte passar Markus då jag inte ser något problem med denna, vad gäller just ryggbesvär, vilket jag haft i alla andra stolar (utom kinnarps osv såklart).
Kvalitets skillnad är det självklart, annars hade de ju inte varit dyra. Väl medveten om hur bra de håller då jag har nån betydligt äldre. Utgår från att den är äldre då designen känns.. ja, äldre. Har lite svårt för att hitta någon bättre förklaring till varför jag antar detta, kanske ska ta en bild av den imorgon eller nått o se om någon vet vad de är för nån modell..

Permalänk
Medlem

Försök hitta en begagnad kinnarpsstol på blocket. Bra kvalitet och otroligt sköna att sitta i även under längre pass uppemot 20h!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte säga att du kan få köpa min RH Logic 400 men den spräckte nog tyvärr din budget lite

Jysk skulle jag aldrig sätta mig i igen, har bara haft problem med deras utbud och när man ändå ska sitta stilla i flera timmar så är det ju sjukt viktigt att köpa något med kvalité, det är inte för inte som det står stolar från RH / Kinnarps på de flesta kontoren..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har en ny Kinnarps på jobbet, väldigt skön sak. Dock sitter jag i en Markus hemma och anser att jag sitter lika bra i den. Både Markus och Volmar är bra stolar, både godkända och sköna!

Om tio år sitter du lika skönt i kinnarpsstolen, medans Markus trillat i bitar.

Permalänk
Medlem

En stol gör inte automagiskt att din rygg kommer tacka dig när du blir äldre utan det är hållningen och hur man sitter i stolen. Det kan en stol hjälpa till med absolut men i slutet av dagen är det hur _du_ väljer att sitta i den.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har en tyg-markus från Ikea (ej den i fuskläder) kan kort och gott säga att de är den bästa stol jag någonsin ägt.

Spenderar ca 8h vardag och ca 18-20h på helg i den.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bästa är ju att hitta någon rh/kinnarps eller malmstolen som är beg.
Folk som rekommenderar jysk/ikea kan ju knappast ha provat bra stolar.

IKEAs kontorsstolar är ofta sämre än "de stora" generellt sett, men vissa modeller är minst lika bra (och till ett markant lägre pris). Har inte testat just Markus, men jag vet många som älskar den (och det är alltså folk som normalt sitter i stolar från "de stora" under arbetstid, men har Markus hemma). Efter ca 10 år på några olika Kinnarpsmodeller under arbetstid så bytte jag till slut till en IKEA-stol som inte längre tillverkas, men som är den bästa någonsin enligt mig. Minns inte namnet, men den kan ses som en hybrid av Markus och Volmar, med nätrygg. Har en både hemma och på jobbet. Skön som attan och inget ryggsvett.

Jysk är en helt annan femma. Enligt mig har de enbart och endast skit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

köp inte jysk-stol då de när så OTROLIGT ostabil och dålig. Fick byta min tre gånger innan jag gav upp och krävde pengarna tillbaka och bensinpengar. Satte ihop stolen enligt instruktionen och den var svajig direkt från början. Sedan satt man snett tills man inte orkade mer och bytte stol. FIck då nytt underrede men det blev inte bättre. Fick ny stol som var bättre dom första två dagarna sedan var de exakt likadan. Min bästa stol är en gammal ikea-stol som inte går att köpa längre

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Jag har markus från ikea och är riktigt nöjd. Svankstödet är bra också

Gillar inte alls markus, efter 2-3 blir den väldigt slapp och stödet för ryggen blir väldigt krummande pga. den nätkonstruktion som finns...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"