Koppla router till fiber med Viasat IPTV?

Permalänk
Medlem

Koppla router till fiber med Viasat IPTV?

Ber om ursäkt på förhand för en rörig och lite konstiga frågor. Men så här är det...
Jag sitter i dagsläget med 100/100 via Bahnhof och jag skulle vilja köpa mig en router för att kunna dela ut internet i lägenheten. Jag har mitt fibernät kopplat till en XG6846 som jag fått från Viasat som jag har för tv. Så här är det kopplat för tillfället:
Fiberdosa (stadsnät) > XG6846 (Visat) > Delar ut internet + IPTV
Hur ska på enklast sätt gå tillväga om jag vill få min IPTV och en router att fungera? För enligt Viasat så stödjer dom enbart just den modellen som jag har om jag förstod dom rätt, vilket låter lite märkligt.

Så, hur kopplar jag alltihop på enklast sätt, och behöver jag ens ha en switch? Borde inte router göra samma sak, dvs dela ut mitt internet?

Förlåt for noob-frågorna, men är verkligen helt kass på nätverk.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Ber om ursäkt på förhand för en rörig och lite konstiga frågor. Men så här är det...
Jag sitter i dagsläget med 100/100 via Bahnhof och jag skulle vilja köpa mig en router för att kunna dela ut internet i lägenheten. Jag har mitt fibernät kopplat till en XG6846 som jag fått från Viasat som jag har för tv. Så här är det kopplat för tillfället:
Fiberdosa (stadsnät) > XG6846 (Visat) > Delar ut internet + IPTV
Hur ska på enklast sätt gå tillväga om jag vill få min IPTV och en router att fungera? För enligt Viasat så stödjer dom enbart just den modellen som jag har om jag förstod dom rätt, vilket låter lite märkligt.

Så, hur kopplar jag alltihop på enklast sätt, och behöver jag ens ha en switch? Borde inte router göra samma sak, dvs dela ut mitt internet?

Förlåt for noob-frågorna, men är verkligen helt kass på nätverk.

Det finns konsument routrar som stödjer IPTV så man slipper en switch, Asus routrar bl.a. Du behöver ett vid nr och inställningar som Viasat använder, det går att ta reda på själv. Du kan läsa mer här(handlar om Telias IPTV men principen är den samma) http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning/

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pengen:

Det finns konsument routrar som stödjer IPTV så man slipper en switch, Asus routrar bl.a. Du behöver ett vid nr som Viasat använder, det går att ta reda på själv. Du kan läsa mer här(handlar om Telias IPTV men principen är den samma) http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning/

Ok tack för tipset. Men tror du att ex AC-68U skulle funka, ska ta och läsa länken du gav mig, det ger lite hopp om att det går att få det att funka.
Återigen, tack

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Ok tack för tipset. Men tror du att ex AC-68U skulle funka, ska ta och läsa länken du gav mig, det ger lite hopp om att det går att få det att funka.
Återigen, tack

Ja såvida Viasat använder VLAN så borde det fungera. Men om det fungerar annorlunda med just Viasat så behåller du din XG6846 och kopplar helt enkelt in en router till den.

Switch
->IPTV
->Router

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Inteno XG6846 är så vitt jag vet en layer-2 switch (tjänst fördelare) och det kommer mest troligt gå bredband på port1 och IPTV på port 2/3 med separata vlan. Det bästa och enklast att dra från iptv porten direkt till din iptv box med en kabel.

Om du har otur så registrerar ditt öppna nät iptv boxarna i dhcp processen, och i sånt fall kommer inte det fungera att lägga iptv bakom en router om inte en specifik port är bryggad.