EVGA accepterar returer av Geforce GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

EVGA, vad mer ska man säga ? Alltid gillat EVGA fast jag använt AMD på senaste tiden, fan att det inte finns en AMD version av EVGA. Älskar att man kan ta bort grafikkortskylaren utan att tappa garantin.

EVGA är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Kräv minst 20% prisavdrag.. Kortet fungerar väl som det ska eller du upplever prestandaförluster?

Jag har ju ingen referens, men jag kör spel på hög upplösning som lätt kommer upp i 3-4GB minnesåtgång, och visst känner jag lagg och ryck, men vet inte vad det beror på. Men när man läst flera testar så verkar det som att högupplösta minneshungriga spel ger upphov till de problem dom observerat. Känner mig lurad ja, valde ett sånt här "fint" grafikkort för att kunna köra just höga upplösningar pga. minnesmängden.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Avstängd

".. inte är någon defekt utan ett designbeslut.."

Varför skulle de medvetet designa på det viset? Helt absurt. Tråkigt att dom inte erkänner att dom gjort ett misstag.

Sitter och funderar på om jag ska returnera mina två kort eller inte..är så otroligt nöjd med dem så det svider ordentligt.
Samtidigt vet jag att jag kommer köra 1440p till våren och då kommer det bli problem.
Blir det att lägga till 3000-4000kr för att få två 980 istället, vilket svider..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Om man nu skall byta så skall man nog välja ett annat märke än XFX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Om man nu skall byta så skall man nog välja ett annat märke än XFX

Pga?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Alina återköper MSI 970?

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Trodde det skulle dyka upp fler 970:s på blocket efter detta spektakel, men icke...

Tror fler som jag , play the wating game och se vad detta tar vägen. För tidigt ännu.

Skrivet av makn:

".. inte är någon defekt utan ett designbeslut.."

Varför skulle de medvetet designa på det viset? Helt absurt. Tråkigt att dom inte erkänner att dom gjort ett misstag.

Sitter och funderar på om jag ska returnera mina två kort eller inte..är så otroligt nöjd med dem så det svider ordentligt.
Samtidigt vet jag att jag kommer köra 1440p till våren och då kommer det bli problem.
Blir det att lägga till 3000-4000kr för att få två 980 istället, vilket svider..

Jag sitter med 3 skärmar och 3D idag och jag måste säga att jag hade nog inte reflekterat över detta fenomen utan denna informationen. Jag inväntar mer detaljerade tester, sen finns det inte så många alternativ heller. Som du säger är det stort steg upp till 980

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Är sånt här som gör mig lite "ledsen" att mina GTX 780 är från MSI och inte EVGA. ^^

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Ett gott skratt till er alla denna kvällskvist

Och jag tycker det har gott lite över styr men EVGA vill väl visa framfötterna genom att böja sig över..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Ett gott skratt till er alla denna kvällskvist

[spoiler]https://www.youtube.com/watch?v=spZJrsssPA0

[/spoiler]

Haha ja de fick en å le nalta

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ac3R:

Fan så grymt gjort av EVGA. Adrig ägt en produkt av dom men de ska det blir ändring på.

Ja dom följer lagen, fan va grymt

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Min personliga åsikt är att det är slöseri med tid och resurser att returnera ett fullt fungerande GTX 970 för vad som nu framkommit om det segmenterade minnet. Visst kan man se det som ett politiskt statement och skicka tillbaka av ren princip, men då får man nog fundera över sina prioriteringar här i livet.

Det är alltså OK att fula sig, ljuga för kunder för att tjäna lite pengar i hopp om att ingen märker något? Frågan är varför nvidia överhuvudtaget tog det här steget. Har man kunder med ditt tankesätt finns det mycket pengar att tjäna, iofs. Vem vet vad som kommer härnäst?

Trodde det var Swec du jobbade för och inte nvidia.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Det är alltså OK att fula sig, ljuga för kunder för att tjäna lite pengar i hopp om att ingen märker något? Frågan är varför nvidia överhuvudtaget tog det här steget. Har man kunder med ditt tankesätt finns det mycket pengar att tjäna, iofs. Vem vet vad som kommer härnäst?

Trodde det var Swec du jobbade för och inte nvidia.

Precis, även om det är lite det står om ska man inte mörka alls, det leder aldrig till något gott. Rätt ska vara rätt, och i mitt huvud borde alla returnera sina kort för att visa var skåpet ska stå.

Kanske Nvidia har fått lite för bra självförtroende nu när dom smått börjat dra ifrån AMD? Det hade inte varit svårt att bara sätta en 3,5gb stämpel på kortet, folk hade ändå köpt.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Min personliga åsikt är att det är slöseri med tid och resurser att returnera ett fullt fungerande GTX 970 för vad som nu framkommit om det segmenterade minnet. Visst kan man se det som ett politiskt statement och skicka tillbaka av ren princip, men då får man nog fundera över sina prioriteringar här i livet.

Det är ju en principsak. Man skall inte komma undan med att lura sina kunder. I grova mått mätt så betalar du för en dieseltrea skall du ha en dieseltrea och inte en dieseltvåa med annan märkning på.

Permalänk
Medlem

Då blir det EVGA-fokus på mina datordelar i år då.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av TheDiddler:

Det är ju en principsak. Man skall inte komma undan med att lura sina kunder. I grova mått mätt så betalar du för en dieseltrea skall du ha en dieseltrea och inte en dieseltvåa med annan märkning på.

Det smarta är att begära kompensation istället för att tampas med retur och allt va det innebär. Det är inte så att Geforce GTX 970 är ett dåligt grafikkort, tvärtom. Alternativen är att byta till äldre/törstigare 290X, eller ge Nvidia ännu mer pengar och ta steget till 980.

Då har du visat ditt missnöje, gett Nvidia en näsbränna och dessutom gjort en bra affär på kuppen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det smarta är att begära kompensation istället för att tampas med retur och allt va det innebär. Det är inte så att Geforce GTX 970 är ett dåligt grafikkort, tvärtom. Alternativen är att byta till äldre/törstigare 290X, eller ge Nvidia ännu mer pengar och ta steget till 980.

Då har du visat ditt missnöje, gett Nvidia en näsbränna och dessutom gjort en bra affär på kuppen.

Absolut inte. Har inte sagt att det är ett dåligt kort heller. Jag har endast påpekat att det är falsk marknadsföring och individerna som köpt detta kort inte fått vad dem betalat för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Ibland är man glad att man bor i Sverige. Låt butikerna med större hävstång ta striden med tillverkarna. Skönt dock att EVGA "är beredda att acceptera" returer. Ger nog många i andra länder hopp om att få returnera kortet, och kanske uppmuntrar fler tillverkare att ta samma steg.

Verkar konstigt att nVidia inte är mer måna om sitt anseende än att dom hävdar att det är "by design". Trodde faktiskt att dom skulle kompensera kunderna på något sätt, och lugna den större skaran. Nu kommer det antagligen bli ramaskri istället.

Ge kunderna valet att byta upp sig till 980 mot en mindre peng, eller stanna kvar mot ersättning typ i form av spel eller något annat som kan tänkas vara likvärdigt.

Fast det finns väl en chans att sista ordet än inte är sagt.

Den möjligheten finns hos EVGA, de har haft ett EVGA Step-Up® - Upgrade program i ett par år nu.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

FYI så har jag under kvällens gamingsession mätt med MSI afterburner... grafikminne på Dragonage Inqusition på max i 1440p ligger på stadiga 3396mb... dvs. magra 104Mb tills det slår i den andra minnessektionen.
Det känns ju skitdåligt nu när jag tänkte att det var bättre med att köpa 900-serien istället för ett 3gb gtx780.

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gnisch:

Var i telefon precis med netonnet och dom sa dom inväntade beslut ifrån leverantören kring om det kommer bli återköp. Köpte mitt MSI GTX 970 G4 Gaming vecka 2.

Fast det är detta jag inte förstår. Du som kund har inget med leverantören att göra, det är netonnets problem. Du har rätten att få pengarna tillbaka. En säljare kan aldrig skylla på leverantören eller tillverkaren om de inte går med på det, det får säljaren själv ta. Som konsument är du skyddad av konsumentköplagen och den är tvingande.

Så slutsatsen är att du har rätt att få pengarna tillbaka och Netonnet får driva ärendet själva mot leverantören.

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med Alina i Uppsala idag. Dom återköper båda korten om jag vill och jag får byta till ett 980 med lite pengar emellan(förmodligen tillgodokvitto?). Men nu är jag lite konfys! Jag byter ju isåfall ner mig prestandamässigt (2*GTX970=~160-170% av ett ensamt 980) men å andra sidan kanske(?) inte det flaskar i kommande spel de närmsta två åren?

Ghaa, vet inte vad jag ska göra! Har någon en tanke?

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grim2you:

Jag har pratat med Alina i Uppsala idag. Dom återköper båda korten om jag vill och jag får byta till ett 980 med lite pengar emellan(förmodligen tillgodokvitto?). Men nu är jag lite konfys! Jag byter ju isåfall ner mig prestandamässigt (2*GTX970=~160-170% av ett ensamt 980) men å andra sidan kanske(?) inte det flaskar i kommande spel de närmsta två åren?

Ghaa, vet inte vad jag ska göra! Har någon en tanke?

Behåll 970-korten, hela saken är bara uppblåst och korten presterar bra nu och om 2 år.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grim2you:

Jag har pratat med Alina i Uppsala idag. Dom återköper båda korten om jag vill och jag får byta till ett 980 med lite pengar emellan(förmodligen tillgodokvitto?). Men nu är jag lite konfys! Jag byter ju isåfall ner mig prestandamässigt (2*GTX970=~160-170% av ett ensamt 980) men å andra sidan kanske(?) inte det flaskar i kommande spel de närmsta två åren?

Ghaa, vet inte vad jag ska göra! Har någon en tanke?

AMDs 300-serie närmar sig men det är förmodligen någon månad kvar annars. Kan du leva med att Nvidia bluffat och kan dra ner texturanvändningen efter behov så bör din SLI-setup fungera något år framåt. Fungerar korten bra annars och inte har något märkbart fel eller, vilket tyvärr verkar vara vanligt, coil whine så är det i mitt tycke mer jobb att byta om du ändå känner dig nöjd med dina kort. Byta till ett GTX 980 skulle jag nog se som en rejäl nedgradering vilket du själv också inser.

Bra av Alina där, alltid gillat dom och deras kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Beundrar verkligen EVGA och deras förhållningssätt gentemot kunderna. Byta ut luftkylaren mot custom kylning/vattenkylning, inga problem med garantin hos EVGA där inte! TRADE-UP programmet är också något som fler tillverkare borde anamma, uppgradera ditt befintliga kort till ett nyare (med vissa restriktioner) gör iaf EVGA till den all-round bästa tillverkaren i mina ögon!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

AMDs 300-serie närmar sig men det är förmodligen någon månad kvar annars. Kan du leva med att Nvidia bluffat och kan dra ner texturanvändningen efter behov så bör din SLI-setup fungera något år framåt. Fungerar korten bra annars och inte har något märkbart fel eller, vilket tyvärr verkar vara vanligt, coil whine så är det i mitt tycke mer jobb att byta om du ändå känner dig nöjd med dina kort. Byta till ett GTX 980 skulle jag nog se som en rejäl nedgradering vilket du själv också inser.

Bra av Alina där, alltid gillat dom och deras kundtjänst.

Ja, jag har nog börjat tänka i de banorna med att det blir en nedgradering! Inga som helst problem med korten! Bara plug and play och inga oljud över huvudtaget (mycket tyst kort även vid full load!)

Jag håller nog på det en dag till sen får jag nog ta och bestämma mig, men det lutar åt att behålla dem!

Ja... Nvidia gjorde en fuling... men jag kommer att köpa dom nästa gång också! Jag vet inte riktigt vad jag har emot AMD... men det känns inte rätt bara! =P

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

FYI så har jag under kvällens gamingsession mätt med MSI afterburner... grafikminne på Dragonage Inqusition på max i 1440p ligger på stadiga 3396mb... dvs. magra 104Mb tills det slår i den andra minnessektionen.
Det känns ju skitdåligt nu när jag tänkte att det var bättre med att köpa 900-serien istället för ett 3gb gtx780.

Det är ju faktiskt under all kritik att NVIDIA har hanterat saken på ett så "luddigt" vis, men faktum kvarstår att 970 är ett av de bästa pris/prestanda korten de någonsin lanserat, nästan AMD-feeling på det hela. Antagligen så har de valt just denna lösningen för att kunna pressa ned prissättningen/tillverkningskostnaden till följd av AMD's aggressiva marknadsstrategi. Kör själv med två 780's och Dragonage flyter på som smör i 1440 konstigt nog

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Beundrar verkligen EVGA och deras förhållningssätt gentemot kunderna. Byta ut luftkylaren mot custom kylning/vattenkylning, inga problem med garantin hos EVGA där inte! TRADE-UP programmet är också något som fler tillverkare borde anamma, uppgradera ditt befintliga kort till ett nyare (med vissa restriktioner) gör iaf EVGA till den all-round bästa tillverkaren i mina ögon!

STEP-UP

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st Asus Strix 970 GTX, och _hade_ tänkt köra i högre upplösningar (UHD osv).
Har varit i kontakt med Webhallens kundtjänst och dom har gått med på att ta tillbaks mina kort (lär väl ändå få stångas lite när jag väl åker till butik för att lämna dom), men osäker på hur jag ska göra. Finns egentligen inget att byta emot, hade väl isåfall varit 980 gtx, men då blir det ju bara ett tills vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0verseer:

Jag har 2 st Asus Strix 970 GTX, och _hade_ tänkt köra i högre upplösningar (UHD osv).
Har varit i kontakt med Webhallens kundtjänst och dom har gått med på att ta tillbaks mina kort (lär väl ändå få stångas lite när jag väl åker till butik för att lämna dom), men osäker på hur jag ska göra. Finns egentligen inget att byta emot, hade väl isåfall varit 980 gtx, men då blir det ju bara ett tills vidare.

Det är egentligen inga problem med 970 heller, det är bara uppmålat större av media än vad det egentligen är.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det är egentligen inga problem med 970 heller, det är bara uppmålat större av media än vad det egentligen är.

Inget problem. Det har sina 4GB VRAM som det kan använda, men att påstå att det har samma sorts minnesbus och lika många rasterenheter som ett 980, vilket visat sig vara helt fel är väldigt fult. Det påverkar som av flertalet användare bevisat faktiskt prestandan märkvärt i vissa fall. Att ljuga om att dess faktiska prestanda är inte ok någonstans. Det är fortfarande ett oerhört bra kort och oftast även över 3.5GB minnesanvändning påverkas inte prestandan alltför mycket heller, men återigen. Det var per design som kortet beter sig som det gör. Då visste Nvidia hela tiden vad dess faktiska specifikationer var och hur det presterar. Jag hoppas faktiskt att de får ett tufft läge följt av lite rättsliga åtgärder för i ärlighetens namn har vi fått mindre än vad vi alla betalat för.