Kontantinsättning på bank nekad trots underlag

Permalänk
Medlem

Kontantinsättning på bank nekad trots underlag

Min vän har sparat kontanter hemma sen hon var 16år gammal, idag 25. Alltid bott hemma, levt gratis och har haft jobb. Rätt stor summa kontanter. Tanken med att hon haft ett sparande hemma har varit att hon skulle göra en framtids operation som har förskjutits. Hon började med sparandet där, och det har bara fortsatt.
Hon skulle sätta in dom på sin bank, fick papper o fylla i och skickade med underlag på vart pengarna kom ifrån, dvs kontoutdrag på mer än hälften av pengarna som är utdraget 1x i månaden till sitt sparande.

Banken tog beslutet idag och nekade henne. De tyckte kontoutdragen inte var starkt nog som bevis.
Jag känner till penningstvätt lagen, men enligt den så gäller det svarta pengar eller om de anser att hon är terrorist?

Kan dom verkligen göra såhär? Hon är ledsen då sedlarna osv kommer bytas ut så småningom och hon måste handla upp dom.
Tänker själv hjälpa henne med o ringa banken så hon får en bättre förklaring men vill gärna veta om nån har mer koll på vad de har rätt o göra och inte göra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja, min (nu före detta) tjej gav mig ett par tusenlappar som hon hade lånat mig. Jag fick dem kontant och gick till Swedbank i Tumba. Nog fan skulle de ha ett kvitto eller nån form av bevis på var pengarna kom från, annars skulle hon absolut inte sätta in dem på mitt konto.

Extremt löjligt och idiotiskt så det finns inte. Vad hände med en faktisk bank.

Permalänk
Medlem

Under 10k kr så skall inte banken fråga. Så dela upp inbetalningar på flera mindre.

Permalänk
Föredetting

Byt bank är väl standardsvaret i de här sammanhangen. Ring runt och fråga vilka som erbjuder faktisk kontanthantering.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

SEB säger att man i deras insättningsautomater kan sätta in max 40 000 per 30 dagar. Det borde vara liknande regler för andra banker. Beroende på hur mycket pengar det är så går det ju att få in dem på några månader.

Permalänk
Medlem

Skaffa en bank som har insättningsautomater så slipper man dumma frågor.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Forex brukar vara vänligt inställda till att ta emot kontanter och de ställer inga knepiga frågor. Du bör byta bank. Så behandlar man inte sina kunder helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Märkligt. Om det inte är väldigt stora summor så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Forex brukar vara vänligt inställda till att ta emot kontanter och de ställer inga knepiga frågor. Du bör byta bank. Så behandlar man inte sina kunder helt enkelt.

Kan bara hålla med, sitter som kund hos dom sen 1 år ungefär och det är en riktigt kundmedveten bank om inte annat. Alltid tillmötesgående och trevliga, och som sagt inga som helst problem med kontantinsatser. Har gjort insättningar på 10k+ 2 gånger och flera mindre småbelopp och inga frågor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

flera insättningar är väl det enklaste, men det kan vara värt att fundera på vilken bank som ger den bästa räntan, visst det är inte så hög ränta på någon just nu men kan man få 1-2 procent extra så blir det ju ändå lite pengar extra varje år, "gratis" pengar ska man inte säga nej till.

Permalänk
Medlem

Vadå, fick hon sin lön i kontanter? Varför sparar man pengar i konanter, och varför har hon sparat pengar för en operation? De mesta är ju gratis i Sverige, förutom vissa fall kosmetiska operationer - men då betalar man ju knappast med kontanter.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Låter mycket märkligt att hon skulle ta ut pengar från sitt bankkonto för att spara pengarna hemma (utgår från att det är detta hon gjort då du skriver att hon hade kontoutdrag på sina uttag)?
Oavsett vad hon skulle göra med pengarna så går det att betala med kort om det inte handlar om nå skumma affärer så att spara dem hemma är bara dumheter.

Men ja, få henne att sätta in lite i taget eller kolla om det finns någon bank som kan ta emot en stor klumpsumma, gissar att det handlar om minst ett 6 siffrigt belopp baserat på vad som skrevs i första inlägget.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Tog upp den frågan med min bankman förra veckan eftersom jag själv har en del kontanter hemma. Hon sa att skulle jag sätta in, säg 50k, en gång så skulle hon inte bry sig. Skulle bankpersonalen neka var det bara för mig att vända sig till henne, så hade hon satt in dom åt mig.
Gå till din bankman och ge denne kontanterna dvs.

Däremot hade jag satt in tex 10k i månaden hade banken nekat mig, sa hon.

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

Hon påbörjade sparandet i kontanter som skulle gå till körkort. Sen när hon tog det sparade hon till en operation som utförs utomlands. De vill ha kontanter. Väldigt dumt kan det tyckas. Men gåvor från födelsedagar och annat har hon bara lagt undan.

Kan säga att det har löst sig nu. Jag ringde banken åt henne som skulle gå igenom underlagen en gång till och diskutera ärendet. Fick beslut att dom nu kan hjälpa henne.

Permalänk
Medlem

De flesta banker har insättningsautomater där man kan sätta in max 10 000 tror jag där finns det ingen som frågar något, sätt in ditt visa kort, mata in pengarna = pengarna finns på kontot direkt.

Så länge vi INTE snackar om flera hundra tusen så går det bra att sätta in på insättningsautomaterna.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hahaha. "Ta ut kontanter varje månad i syfte att spara till ett större inköp som ska göras kontant" är en rövare som complianceavdelningen på varje bank har hört x antal gånger. Tur att det löste sig.

For future reference kan du väl tipsa din kompis om att inte vara så fullständigt idiotisk att göra något dylikt igen. Varför i helvete ska hon exempelvis spara kontanta SEK som ska användas till att köpa något utomlands? Varför skulle de vilja ha SEK? Är hon medveten om att 10k EUR/USD eller motsv ska deklareras och tullas när hon reser? Nu kanske det förvisso var fråga om mindre deg än den summan. För att inte tala om den värdeförstörelse hon skulle tvingas ta vid en kontantväxling till t ex USD.

Om du vill ha färre frågor och större förståelse för dina affärer från bankens sida rekommenderar jag dig att utforska privatbankserbjudandet. Då bygger du upp en etablerad kundkännedom och kan således begagna dig av bankens tjänster i större grad utan att (förvisso helt lagenliga och korrekta) frågor ställs.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är för övrigt roligt att folk i tråden hyllar Forex Banks kundfokus. Jag antar att ni är medvetna om att den banken har varit involverad i stora tvivelaktigheter? Dels fick de böta maxbelopp till FI pga non-existant penningtvättsrutiner, dels var de den enskilt största aktieägaren i Panaxia (som visade sig vara ett pyramidspel under ett flertal år)? Men vad är väl inte folk villiga att understödja för att få sätta in några lusingar utan frågor? :facepalm:

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggan:

Hahaha. "Ta ut kontanter varje månad i syfte att spara till ett större inköp som ska göras kontant" är en rövare som complianceavdelningen på varje bank har hört x antal gånger. Tur att det löste sig.

For future reference kan du väl tipsa din kompis om att inte vara så fullständigt idiotisk att göra något dylikt igen. Varför i helvete ska hon exempelvis spara kontanta SEK som ska användas till att köpa något utomlands? Varför skulle de vilja ha SEK? Är hon medveten om att 10k EUR/USD eller motsv ska deklareras och tullas när hon reser? Nu kanske det förvisso var fråga om mindre deg än den summan. För att inte tala om den värdeförstörelse hon skulle tvingas ta vid en kontantväxling till t ex USD.

Om du vill ha färre frågor och större förståelse för dina affärer från bankens sida rekommenderar jag dig att utforska privatbankserbjudandet. Då bygger du upp en etablerad kundkännedom och kan således begagna dig av bankens tjänster i större grad utan att (förvisso helt lagenliga och korrekta) frågor ställs.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är för övrigt roligt att folk i tråden hyllar Forex Banks kundfokus. Jag antar att ni är medvetna om att den banken har varit involverad i stora tvivelaktigheter? Dels fick de böta maxbelopp till FI pga non-existant penningtvättsrutiner, dels var de den enskilt största aktieägaren i Panaxia (som visade sig vara ett pyramidspel under ett flertal år)? Men vad är väl inte folk villiga att understödja för att få sätta in några lusingar utan frågor? :facepalm:

Håller med. Forex är heller inte alls trevliga mot sin personal utan har fått till någon sektliknande rörelse där folk är personligt ansvariga för företagets tillgångar osv. "Tänk gult" är tydligen ett motto som man måste följa...

Permalänk
Medlem

På ICA-banken kan man sätta in 10.000 i månaden utan dumma frågor.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av killawife:

På ICA-banken kan man sätta in 10.000 i månaden utan dumma frågor.

Detaljanmärkning: 8000:- per 30-dagarsperiod enligt Ica-bankens hemsida.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jo jag läste det med, men jag satte in 10k vilket var max vid ett och samma tillfälle och ingen klagade.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skaffa en bank som har insättningsautomater så slipper man dumma frågor.

Det där fungerar inte, har man otur så slår deras system ifrån och du får skicka in underlag innan du får pengarna...

Hände mig när jag satte in 60 000 i omgångar pga att man bara fick sätta in en viss summa åt gången.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av killawife:

Jo jag läste det med, men jag satte in 10k vilket var max vid ett och samma tillfälle och ingen klagade.

Det var innan 2014. De började krångla ifjol, nu är det max 2000:- per dygn, max 8000:- i månaden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.