Rykte: AMD Radeon R9 380X tillbaka i nya prestandatester

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av sKRUVARN:

Låter konstig iom om detta stämmer så presterar det ju 50% bättre och drar typ lika mycket och har helt annorlunda minnestyp så skulle knappast kalla det ett upphottat 290x. Och med tanke på att detta kortet redan drar typ max för vad som är rimligt för grafikkort så är det knappast troligt att de klämmer till med ett 390X snart, lär krävas en krympning mm om de vill öka prestanda, för chipstorleken och strömförbrukningen lär de inte kunna öka om denna informationen stämmer. Detta verkar ju redan va en "monsterkrets". Men du kanske tog den här informationen som helt falsk och hitta på egna siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

De kan fortf använda 290x chippet (samma teknik) o göra ett större chip sen klockat max satt på en kylare o nya minnen jag tar det där 50% med en nypa salt som man ska göra. Därav upphotat 290x innan recensioner.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Så 35% snabbare än 980 och GM200 ska vara 50% större och gissningsvis lika mycket snabbare. Så 380X blir 15% långsammare än titan2/980ti som kommer 17–20 mars. Och det är med en mycket dyrare kylare och svindyra minnen till det.... stackars AMD

Jag hänger på gissningsleken och säger att Titan kommer vara 50-75% dyrare än 380x vid lansering.

Permalänk

Om detta kan stämma lär detta vara ett grymt grafikkort. Sen kommer det kanske dra en del i ström också men så länge den kan kylas med luft så gör det inget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

De kan fortf använda 290x chippet (samma teknik) o göra ett större chip sen klockat max satt på en kylare o nya minnen jag tar det där 50% med en nypa salt som man ska göra. Därav upphotat 290x innan recensioner.

men om 380x är en "uphottad" 290x krets borde de inte ha släppt grafikkortet Långt tidigare, redan innan nvidia släppte 900 serien för att få övertaget över 700 serien då? istället för att lika efter lanseringen av 900 serien som nu med 4 månader och kortet har inte släppts än:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njäe.
Jag skulle nog säga tvärt om att GTX 970 har högre prestanda per yta än vad 290X har. De presterar rätt lika men storleken diffar mer. Jämför man med GTX 980 är skillanden ännu tydligare.

290X -> 438mm²
GTX 970 (samt GTX 980) -> 398mm²

970 och 980 har alltså mindre kontaktyta eftersom deras krets är mindre.

Angående värmeutvecklingen så ses den lättast genom att kolla på totalförbrukningen av hela systemet och där ligger 290X rätt mycket högre än nvidias toppkort.

Men du har rätt i att ytan på chipet också är en relevant faktor när det kommer till kylning. Inte bara effektåtgång som räknas. AMDs större krets har större kontaktyta och bör således vara aningen lättare att kyla.

Hur stor die size 380X kommer få har jag däremot ingen aning om. Den väntar jag med att dra slutsatser om ;).

Gör inte det här till en ny diskusion om termodynamik. Det fick vi nog av vid lanseringen av 290/290X. Om du nu läser vad han skrev en gång till så ser du att han syftar till Nvidias kort som utvecklar ungefär lika mycket värme vid snarlik prestanda. Dvs.GTX 780/780 Ti/Titan -> 561mm².

GTX 970/980 är inte att jämföra med då de utvecklar betydligt mindre värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om detta kan stämma lär detta vara ett grymt grafikkort. Sen kommer det kanske dra en del i ström också men så länge den kan kylas med luft så gör det inget.

Den här strömdebatten är intressant, och 900 serien är imponerande ur energi effiktivitet men personligen hadde jag sett ett 980 som drog 250 watt och presterade högre för pengarna istället,

Lustigt nog hörde jag ingen klaga på 780 och 780ti/titan trots att alla tre var rätt törstiga, inte lika törstiga som 290x men inte så långt ifrån som vissa tror heller,

det är kul att de kunde få ut den prestandan de kunde för det effektbudgeten men jag hade hellre sett att saker drog mer för bättre prestanda,

för mig går det 1. prestanda 2. pris < det beror dock på vad jag känner jag behöver som sist jag köpte krävdes det inte mer än ett 280x medans jag nu vill ha ett topp prestanda:), 2.1. bra kylare så jag kan överclocka^^ 4. ljudnivå 5.värme 6. effektförbukning:)
och jag kan tänka mig att för många som spelar så kanske effektförbrukningen kan flyttas runt lite mellan 3 och 6 men för det mesta tror jag det ser likadant ut men sedan släppet av 900 serien verkar det för många ha ändrats tiil,

1, effektförbrukning, 2,prestanda 3. pris <- alltså allt annat har hamnat bak ett snäpp:)

detta är såklart bara mina egna tankar som jag uppfattar det i forumet, och behöver inte på något sätt representera sanningen på något annat sätt än jag upplevt den:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Den här strömdebatten är intressant, och 900 serien är imponerande ur energi effiktivitet men personligen hadde jag sett ett 980 som drog 250 watt och presterade högre för pengarna istället,

Lustigt nog hörde jag ingen klaga på 780 och 780ti/titan trots att alla tre var rätt törstiga, inte lika törstiga som 290x men inte så långt ifrån som vissa tror heller,

det är kul att de kunde få ut den prestandan de kunde för det effektbudgeten men jag hade hellre sett att saker drog mer för bättre prestanda,

för mig går det 1. prestanda 2. pris < det beror dock på vad jag känner jag behöver som sist jag köpte krävdes det inte mer än ett 280x medans jag nu vill ha ett topp prestanda:), 2.1. bra kylare så jag kan överclocka^^ 4. ljudnivå 5.värme 6. effektförbukning:)
och jag kan tänka mig att för många som spelar så kanske effektförbrukningen kan flyttas runt lite mellan 3 och 6 men för det mesta tror jag det ser likadant ut men sedan släppet av 900 serien verkar det för många ha ändrats tiil,

1, effektförbrukning, 2,prestanda 3. pris <- alltså allt annat har hamnat bak ett snäpp:)

detta är såklart bara mina egna tankar som jag uppfattar det i forumet, och behöver inte på något sätt representera sanningen på något annat sätt än jag upplevt den:)

För mig som lurkat runt i faggorna oerhört länge så verkar det som att väldigt många bara anpassar sina krav efter det senaste släppet från det gröna laget.

Vi får se hur det kommer bli med detta, men staplade minnen är ju bland de större stegen på GPU-fronten någonsin. Elförbrukningen struntar jag i så länge eländet går att kyla på ett vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Så 35% snabbare än 980 och GM200 ska vara 50% större och gissningsvis lika mycket snabbare. Så 380X blir 15% långsammare än titan2/980ti som kommer 17–20 mars. Och det är med en mycket dyrare kylare och svindyra minnen till det.... stackars AMD

Först så får matten bli rätt...

R390X 35% snabbare än 980 -> 135%
GM200 50% snabbare än 980 -> 150%

150/135=1.11... -> 11.11% skillnad

Man kan inte bara köra pluss och minus...

Nu får man ju även räkna med att GM200 är en större krets vilket troligen sänker frekvensen en aning, var vi då hamnar??
Inge naning...
Men en sänkning till 90% av ursprunglig klocka ger 10/9=1.11... ->11.11% lägre = dött lopp!

Obs! Enbart teoretiskt på föregående siffror, vad som blir verkligt återstå att se

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam

Ni som tycker att det inte får ta hög effekt, kan växla till Intels inbyggda grafik och plocka ur ert grafikkort, på så sätt tar ert system ännu mindre effekt än i dag.
Bara ett tips.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

GREYSKULL GE MIG STYRRRRRKKAAAA!!!!

Ta mina salt kar och gör mig till kung! (swedenvirre kastar salt på allt och alla)

Nej nog med kommedi!

Stämmer det så är det ju något, men jag kommer blunda för allt detta fram tills kortet släpps och man har svart på vitt alla fakt, specar(helst riktiga) och prestanda siffror!

Permalänk
Medlem

HEJJA AMD.
Konkurrens är viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Om watten ligger ungefär som 290X går det ju absolut att köra på luft, med tanke på hur många fina 290x kylare det finns där ute!

Jepp. Det första jag införskaffade till mitt 290. Sen låste jag upp kärnorna. Sweet!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Först så får matten bli rätt...

R390X 35% snabbare än 980 -> 135%
GM200 50% snabbare än 980 -> 150%

150/135=1.11... -> 11.11% skillnad

Man kan inte bara köra pluss och minus...

Nu får man ju även räkna med att GM200 är en större krets vilket troligen sänker frekvensen en aning, var vi då hamnar??
Inge naning...
Men en sänkning till 90% av ursprunglig klocka ger 10/9=1.11... ->11.11% lägre = dött lopp!

Obs! Enbart teoretiskt på föregående siffror, vad som blir verkligt återstå att se

Låter rätt rimligt i teorin, 980 presterar ju ungefär det dubbla mot ett 960 och har även en dubblering av cudakärnor, minnesbuss, etc. Det vi sett av GM200 är ju samma ökning i kärnor och minnesbus, däremot verkar ju frekvensen ligga lite lägre enligt en tidigare läcka här. Så om dessa siffror stämmer så kan vi nog förvänta oss ganska jämn prestanda och jag tycker nog att det läckta resultaten på R9 380X kan stämma.

Det enda som ser lite trist ut är ju förbrukningen på R9 380X, det finns ju inte så mycket mer att hämta där om man vill ligga inom PCI-E specifikationerna. Å andra sidan så kan nog HBM ge riktigt intressanta resultat när man kikar på lösningar med fler GPUer och rejäla upplösningar. Ska bli spännande att se hur det blir när det kommer ut

Permalänk

Inte alls trevligt någonstans...

Om AMD inte satsar på strömsnålhet kommer det kanske betyda 1000w vilket blir dyrt i längden. Oerhört tråkigt.

Men det är alltså för mig det gäller. Många av er kommer ju kunna prestera ordentligt med detta grafikkort.

Permalänk
Medlem

Stämmer detta kan jag äntligen byta ut mina 7950s...
Har inte varit värd slanten i ren prestandasynpunkt förrän nu

Edit: Underbart att majoriteten som tror att detta är BS eller att Nvidia kommer kontra med GM200 har Nvidiakort i Sign, helt klockrent att några även funderar på att belöna Nvidias lögner genom att lämna tillbaka kortet(970) och köpa ett ännu dyrare Nvidiakort, för då visar man verkligen hur missnöjd kund man är...
Sen har de gröna lagets anhängare förträngt att Fermi någonsin existerat också, palla gnälla över effektförbrukning asså, men nått måste man väll ha o hacka ner på >_<

Permalänk
Medlem

Funderar på ett sånt här för att stöda det röda laget. Räkna med ännu bättre prestanda med riktiga officiella drivrutiner sen också

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

om detta är sant så ska jag byta till AMD, F*CK nvidia

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

helt klockrent att några även funderar på att belöna Nvidias lögner genom att lämna tillbaka kortet(970) och köpa ett ännu dyrare Nvidiakort, för då visar man verkligen hur missnöjd kund man är...
Sen har de gröna lagets anhängare förträngt att Fermi någonsin existerat också, palla gnälla över effektförbrukning asså, men nått måste man väll ha o hacka ner på >_<

Äsch, nu är det bara du som klagar o försöker få det att verka ruttet att köpa nVidia kort när du börjar snacka om att nVidia håller på med lögner och liknande.

Jag har köpt flera AMD & ATI (=AMD) kort genom åren, och om vi ska snacka fulspel kan jag säga att redan mitt första ATI kort (runt 1996/97 nångång) med "RAGE 2+DVD" chippet var ett fulspel på flera fronter. Delvis försökte dom rida på DVD vågen och kallade kortet "+DVD". Läste man det finstilta så stod "+DVD" för nått helt annat, så ville man ha DVD-stöd var man tvungen att köpa ATI's nyare grafikkort med Rage Pro-chip. Bedrägligt.
Och delvis hade kortet massa utlovad 3D prestanda, men i verkligheten saknade den hästkrafter till att driva spel och massa nödvändiga HW funktioner som spelen var beroende av - tex "genomskinlighets-effekter" och liknande, så spelen såg ut som skräp i 10FPS med trasig rendering överallt. DirectX stöd fanns alltså utlovat på pappret, men läste man det finstilta var det mest SW-support och knappt det.
Kände mig grundlurad i spelväg (samt DVD) men fick iaf ett bra grafikkort för VCD/MPEG vilket var huvudskälet till köp.

Det har ärligt talat varit massor med skit genom åren.

På senare tid har vi det där med att AMD nu kör med kängan "4GB means 4GB".
Som nån annan poängterade kan man alltså dra upp AMD's så kallat "8-kärniga CPU" och köra samma känga tebax till AMD:
"Intel Core i7-5960x - 8 cores means 8 cores".

Intel har sin skit oxå. Tex i flera kretsar där dom utlovat T&L och DirectX10 stöd, för att till slut bara lämna kunderna med besvikelse. I ett fall sket dom tom att släppa en 64-bit drivrutin för Windows.

Det finns väldigt mycket skit att dra upp om alla företag, men om du väljer att snacka om "att belöna nvidia för sina lögner" och att du bara försöker änglaförklara AMD är du själv inte mer än en ihålig fanboy.

I slutändan köper jag fortfarande kort från alla läger och har slutat hetsa upp mig på det sättet med "skuldbeläggande vs. änglaförklarande" för det finns inget företag som gjort sej förtjänt av sådan hängivelse från mej.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Äsch, nu är det bara du som klagar o försöker få det att verka ruttet att köpa nVidia kort när du börjar snacka om att nVidia håller på med lögner och liknande.

Jag har köpt flera ATI/AMD kort genom åren, och om vi ska snacka fulspel kan jag säga att redan mitt första ATI kort (runt 1996/97 nångång) med "RAGE 2+DVD" chippet var ett fulspel på flera fronter. Delvis försökte dom rida på DVD vågen och kallade kortet "+DVD". Läste man det finstilta så stod "+DVD" för nått helt annat, så ville man ha DVD-stöd var man tvungen att köpa ATI's nyare grafikkort med Rage Pro-chip. Bedrägligt.
Och delvis hade kortet massa utlovad 3D prestanda, men i verkligheten saknade den hästkrafter till att driva spel och massa nödvändiga HW funktioner som spelen var beroende av - tex "genomskinlighets-effekter" och liknande, så spelen såg ut som skräp i 10FPS med trasig rendering överallt. DirectX stöd fanns alltså utlovat på pappret, men läste man det finstilta var det mest SW-support och knappt det.
Kände mig grundlurad i spelväg (samt DVD) men fick iaf ett bra grafikkort för VCD/MPEG vilket var huvudskälet till köp.

Det har ärligt talat varit massor med skit genom åren.

På senare tid har vi det där med att AMD nu kör med kängan "4GB means 4GB".
Som nån annan poängterade kan man alltså dra upp AMD's så kallat "8-kärniga CPU" och köra samma känga tebax till AMD:
"Intel Core i7-5960x - 8 cores means 8 cores".

Intel har sin skit oxå. Tex i flera kretsar där dom utlovat T&L och DirectX10 stöd, för att till slut bara lämna kunderna med besvikelse. I ett fall sket dom tom att släppa en 64-bit drivrutin för Windows.

Det finns väldigt mycket skit att dra upp om alla företag, men om du väljer att snacka om "att belöna nvidia för sina lögner" och att du bara försöker änglaförklara AMD är du själv inte mer än en ihålig fanboy.

I slutändan köper jag fortfarande kort från alla läger och har slutat hetsa upp mig på det sättet med "skuldbeläggande vs. änglaförklarande" för det finns inget företag som gjort sej förtjänt av sådan hängivelse från mej.

nej jag håller med dig men jag tycker nvidia har tagit väldigt konsumentfientliga val de senaste åren och rör sig mer och mer mot att försöka segregera hela Pc spels marknaden där de iaf angånde deras beslut med t, ex gameworks, gsync, deras egna kontroller och shield, vissa av dessa är harmlösa andra mer allvarliga det tyder dock på något väldigt oroväckande och det är att nvidia avskyr öppna standarder så det skriker om det.

Men den generella känslan som ges utav deras strategi om man nu inte är ett fan, är att de på något sätt försöker carva upp pc spelmarknaden så att det blir ungefär som konsoll marknaden förutom att nu väljer du vilket grafikkort du ska ha istället för konsoll:/ priset för togs i deras gameworkstitel är de hade en funktion som kan verka harmlös men som hette NDOF, Nvidia Depth Of Field, och liksom what?

Permalänk
Skrivet av Sirme:

...
det tyder dock på något väldigt oroväckande och det är att nvidia avskyr öppna standarder så det skriker om det.
...
priset för togs i deras gameworkstitel är de hade en funktion som kan verka harmlös men som hette NDOF, Nvidia Depth Of Field, och liksom what?

Du har helt rätt i det. Dom har börjat fäktas på ett väldigt bitskt sätt med sina patent.
Jag tror att det handlar om det som hände för några år sen när Intel förvägrade Nvidia att tillverka moderkorts-chipset och på så vis tvingade tebax Nvidia till att bara syssla med grafikkort igen. Samt att AMD och Intel numera har riktigt bra integrerad grafik i sina CPU/APUer, som slagit ut hela low end marknaden för grafikkort.
Nvidia saknar ju x86 licens och får därför bara titta på medans nya tekniker dyker upp för att integrera CPU+Grafik på allt mer imponerande sätt.
Dom försöker slåss med hjälp av sina ARM SoCar och Shield, men dom förstår nog själva att risken är stor att dom fasas ut från grafik-marknaden mer och mer. Snart släpps ju stacked memory som tillsammans med unifierade bussar kan ge brutala boostar till integrerad grafik.

Av ovanstående anledningar har jag alltså ändå fått viss förståelse för att Nvidia slåss med näst intill banditliknande fasoner för att istället kunna hävda sig med proprietär teknologi.
AMD och Intel är ju till skillnad från nVidia ganska framtidssäkrade med sina kompletta uppsättningar patent och licenser.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BiffenL:

Gör inte det här till en ny diskusion om termodynamik. Det fick vi nog av vid lanseringen av 290/290X. Om du nu läser vad han skrev en gång till så ser du att han syftar till Nvidias kort som utvecklar ungefär lika mycket värme vid snarlik prestanda. Dvs.GTX 780/780 Ti/Titan -> 561mm².

GTX 970/980 är inte att jämföra med då de utvecklar betydligt mindre värme.

Aha. Ja det har ni rätt i!
Vad syftet skulle vara att jämföra konkurrenternas produkter ur energieffektivitet när ena lagets senaste produkter inte får vara med förstår jag inte. Men visst har ni båda rätt då. My bad.

Termodynamikdiskussionen från 290x har jag missat eller förträngt :). Får kanske ta ett span och ångra allt för att undvika en snöbollseffekt, haha

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Massor med prestanda gillar vi. Hur länge sen var det ett kort var på gränsen egentligen? (375w).

Kan inte låta bli att undra hur mitt gamla nätagg (2008) skulle klara ett sånt kort....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njäe.
Jag skulle nog säga tvärt om att GTX 970 har högre prestanda per yta än vad 290X har. De presterar rätt lika men storleken diffar mer. Jämför man med GTX 980 är skillanden ännu tydligare.

290X -> 438mm²
GTX 970 (samt GTX 980) -> 398mm²

970 och 980 har alltså mindre kontaktyta eftersom deras krets är mindre.

Angående värmeutvecklingen så ses den lättast genom att kolla på totalförbrukningen av hela systemet och där ligger 290X rätt mycket högre än nvidias toppkort.

Men du har rätt i att ytan på chipet också är en relevant faktor när det kommer till kylning. Inte bara effektåtgång som räknas. AMDs större krets har större kontaktyta och bör således vara aningen lättare att kyla.

Hur stor die size 380X kommer få har jag däremot ingen aning om. Den väntar jag med att dra slutsatser om ;).

Edit:
Effektförbrukning per yta har jag inte kollat närmre på. Där kan det säkert stämma att 290X har mer värme per yta än konkurrentens alternativ.

Du läser inte riktigt vad jag skriver. Jag skriver motsvarande nVidia krets. Den som motsvarar med liknande prestanda och värmeutveckling, det är inte GTX 980. Jag menade alltså 780Ti som går svalare trots lika hög värmeutveckling. Folk gillar att tillskriva detta kylaren, men man ser samma mönster även med tredjepartskylare. 290X har dock mycket mindre yta att dissipera värmen på vilket förklarar varför 290X är varmare vid liknande kylarkonfiguration trots liknande värmeutveckling.

GTX 980 är en mycket nyare konstruktion och en ny arkitektur, den gör den snabbare och effektivare. Men kan inte jämföras med 290X då den inte alls har samma värme att dissipera. Poängen är alltså att precis som 780Ti så kommer 380X vara mer lättkyld vid samma värmeutveckling som 290X, då vi snackar större ytor vid motsvarande värme. En likhet 380X tycks ha med 980 är ju att den tycks få mycket mer jobb gjort per watt och ytenhet än sin föregångare.

EDIT: Missade att BiffenL redan förklarat bra. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha. Ja det har ni rätt i!
Vad syftet skulle vara att jämföra konkurrenternas produkter ur energieffektivitet när ena lagets senaste produkter inte får vara med förstår jag inte. Men visst har ni båda rätt då. My bad.

Termodynamikdiskussionen från 290x har jag missat eller förträngt :). Får kanske ta ett span och ångra allt för att undvika en snöbollseffekt, haha

För att det inte är en tävling, jag pratade inte om vilket märke som var bäst eller sämst. Därför jämförde jag inte med senaste produkten.
Jag ville visa 380X kan vara mer lättkyld, och tog 290X vs 780Ti som ett exempel. Båda utvecklar ungefär lika mycket värme till liknande prestanda, men 290X är mycket mer svårkyld för att den gör allt detta på mycket mindre yta. 380X ska utveckla marginellt mer värme, men på markant större yta. Vilket är mycket lovande både ur kylningssynpunkt och ur prestanda/W-synpunkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

För att det inte är en tävling, jag pratade inte om vilket märke som var bäst eller sämst. Därför jämförde jag inte med senaste produkten.
Jag ville visa 380X kan vara mer lättkyld, och tog 290X vs 780Ti som ett exempel. Båda utvecklar ungefär lika mycket värme till liknande prestanda, men 290X är mycket mer svårkyld för att den gör allt detta på mycket mindre yta. 380X ska utveckla marginellt mer värme, men på markant större yta. Vilket är mycket lovande både ur kylningssynpunkt och ur prestanda/W-synpunkt.

Jahaa! Ja då är jag med helt på tåget!
Ja då håller jag med helt! Jag missförstod poängen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Verkar lite för bra för att vara sant...och då brukar det oftast vara det

Fast nu har ju AMD filat på ett nytt kort på 1 och ett halvt år om det lanseras till våren. Det borde väl vara rimligt att anta att de arbetar med ett kort som ska ersätta tidigare generationer i särklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Fast nu har ju AMD filat på ett nytt kort på 1 och ett halvt år om det lanseras till våren. Det borde väl vara rimligt att anta att de arbetar med ett kort som ska ersätta tidigare generationer i särklass.

Är det sant är det ju bra nyheter Då kommer jag direkt skriva "I stand corrected..."

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant och denna typ av minnen på mindre och strömsnålare kretsar nu också.
Med tanke på bandbredden så skulle de kunna vinna en del på att fixa sina bärbara grafikkort och nästa generation apu kretsar med detta.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Om dessa siffror stämmer och kortet hamnar i en sweet spot ca 4-5k så lär det bli köp direkt.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Tror faktiskt inte att det är så osannolikt att nästa grafikkort ifrån amd skulle prestera såhär. De har inte releaseat ett nytt kort på 1,5 år nu ju, och de hoppade ju över en lansering också, så AMD måste ju ha gjort något under den tiden. Samtidigt så ska de ju använda en ny sorts minnen som bör vara duktigt snabbare än nuvarande. Trots allt är det "bara" 50% snabbare än 970 och ännu mindre än 980. Hur osannolikt är det egentligen, inte mycket tycker jag. De kortet de visar testerna på är ju sannolikt deras flaggskepp som då brukar kosta 5 tusen eller mer.

JAg håller helt med om att det inte är osannorlikt.. Därimot har du det om bakfoten att det är deras flaggskepp ifall det nu verkligen är 380x.

Enligt AMD's egna uttalande om deras nya naming convention så är det den lägre av antusiast nivån. 390X kommer vara flaggskeppet. Och 395X2 är sedan det möjliga dubbel GPU paketet.

390X kommer släppas lite efter 380x och jag ser fram mot att se 390X tester "in the wild" då de förhoppningsvis presterar ännu bättre (men troligen bara 5-15% bättre än 380X)