Permalänk

Fastnat lite..

Hallå från en riktigt nybörjare!

Sitter med en 4690K som kyls med en H110 i en låda från corsair (Cube 450)
Verkar inte komma förbi 101 BCLK och x48 på min 4690K, har ökat VCore till 1,3, åker på bluescreen hur jag än gör för att öka.

Frågan är då om det hjälper och om man vågar öka volten lite till? och isf. till vad? och ska jag följa upp volt höjningen med BCLK/BUSS eller med multipeln?

Tempsen har hållt sig under 80c i flertalet stresstester från både Intel burn test och Aida64

Eller ska jag stanna här och vara nöjd helt enkelt?, tänkte jag frågar proffsen om råd!

//Jocke

Permalänk

Jag behövde 1,35v på 4,8ghz. Det blir lite för varmt samt ostabilt jag tror sweetsporten ligger på x45/46 på 1.25v

Jag la ner en hel del tid för att få det stabilt i x48 men det tog stop efter ett tiotal minuter i occt.

Permalänk

Jag tycker inte du bör röra bclk

Permalänk

Tolkar det som att jag borde sänka BCLK till 100 igen och trycka in 1,35 på Vcore och se om jag kan öka multipeln ett steg?
Har kört otaligt många stresstester så den klarar nuvarande klock utan bluescreens

När vet man när man är klar? d.v.s. vart går gränserna för Vcore osv?, är som sagt lite ny på det hela...

Permalänk

Jag brukar sikta på maxtemp 80c (+- 3c) i realtemp med stressprogram
Samt att den klarar en natt testande utan bsod i occt eller prime95. (medans jag sover)

Jag fick aldrig min stabilt i 4,8ghz med 1.35v jag tror jag testade med 1.38v men det blev satans varmt kör en 240mm aio kylare.

Alla chip klockar olika min förra prolle 3570k klockade 4,8 på 1.3 utan problem.

Ibland är inte överklockningen värd volten som behövs för att nå den klockningen man eftersträvar.

Permalänk

Men i princip bara öka Vcore om man får bluescreen tills man tycker tempen har blivit för hög?
Just nu har jag inget direkt mål annat än att testa, var ju rätt kul med överklockning när man ser prestandavinsterna så direkt!

Permalänk
Inaktiv

Från vad jag läst så säger vissa att du ska börja tveka efter 1.3 och andra 1.4, skulle personligen hållit mig på det lägre värdet för säkerhetsskull. Annars så ska du inte pilla på annat än vcore om du nu inte vet vad du pysslar med. Ha den på offset läge och ändra sakta men säkert. Det finns det väldigt utförliga guider för detta, en trevlig sådan här på sweclockers.
Detta är som sagt utefter vad jag läst, så det går säkert att pilla lite med annat också.
Jag kände mig nöjd när jag hade kommit upp i 4.8 (2700k) med maxtemp på 75 med luftkylning. Sänkte dock till standard klock bara för att jag inte kan nyttja det med ett 270x.. Roligt att prova men du kan ju stoppa när du inte längre har användning utav mer, alternativt inte vinner tillräckligt på det.

Edit: Alla processorer klockar olika bra så du ska inte gå efter andras resultat. Jag menar då inte bara olika processor serier utan från samma serie också.

Permalänk
Medlem

Låt BCKL vara, eftersom det ändrar både hur ram och PCI-e beter sig också. Är den stabil på 4,8 med vcore på 1.3?

Ska du bara testa hur långt du kan komma så kan du enligt de visa här på forumet röra dig runt 1.45 innan du ska lägga ner, utan större risk för skador. Förutsatt att du har kylning nog för det! Är det för en 24/7 klock så skulle jag hålla mig rung 1.3-1.35.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Fick inte riktigt till den stabilt nog vid 1,3 så klev upp till 1,35 och nu ser det ut så här:

Dock verkar detta funka något bättre (Sänkt BCLK till 100 igen), anledningen till att den var ökad var för att jag körde Asus egna "tuning" först och då drogs den upp däri.

Maxtemp är 84 men det rör sig om oerhört korta tillfällen innan den sjunker igen, men uynder load skulle jag nog säga att jag ligger omkring 60-70 som det ser ut nu.

Behöver man oroa sig för "spikarna" på temperaturen? eller pratar med mer om jämn hög temperatur som skadligt? och vart är gränsen även där

EDIT: länken för bilden: http://imgur.com/AenDpbX

Permalänk
Medlem
Skrivet av helas:

EDIT: länken för bilden: http://imgur.com/AenDpbX

Du behöver inte oroa dig, ett spel eller andra program kommer inte stressa processorn lika hårt som CPU stresstestet du kör. Ser fint ut, var nöjd med det du åstadkommit!

/Rasmus

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av helas:

Fick inte riktigt till den stabilt nog vid 1,3 så klev upp till 1,35 och nu ser det ut så här:
http://i.imgur.com/AenDpbX.jpg

Dock verkar detta funka något bättre (Sänkt BCLK till 100 igen), anledningen till att den var ökad var för att jag körde Asus egna "tuning" först och då drogs den upp däri.

Maxtemp är 84 men det rör sig om oerhört korta tillfällen innan den sjunker igen, men uynder load skulle jag nog säga att jag ligger omkring 60-70 som det ser ut nu.

Behöver man oroa sig för "spikarna" på temperaturen? eller pratar med mer om jämn hög temperatur som skadligt? och vart är gränsen även där

EDIT: länken för bilden: http://imgur.com/AenDpbX

Dold text

Blir nog bra. Håll koll så att det inte ökar allt för kraftigt under sommarn bara. 80-85 är mitt personliga max då jag vill ha lite förvarning kring när man behöver byta pasta. Har för mig att de klockar ner sig vid ~90-100 och då vill man ju helst inta ha detta som varningstecknet. Du kommer dock ha svårt att lyckas få sådana temps under normala omständigheter då det heter stresstest utav en anledning.