Ni med gtx 970 & spelar wow

Permalänk
Medlem

Ni med gtx 970 & spelar wow

Fick igår hem min nya dator med ett MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX kort, tycker dock att jag har sinnesjukt låg fps i wow tex, tom lol droppar till 80 fps ibland, i en 20 manna raid på "high" settings låg jag runt 50-70 fps, medans min polare har ett 650 kort och hade 75+ konstant, sedan i warmaul eller "huvudstaden" i ultra så ligger jag på max 30 fps och drops till 12 ungefär.. snackade med komplett å han sa jag skulle skicka tillbaka datorn så skulle dem kolla på det, men vad har ni för frames?

Datorn :
Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i5-4690K
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM

Ligger även på cirka 30-35 grader när jag spelar!

Permalänk
Hedersmedlem

Din fps i raid (eller något annat ställe där det är mycket folk) beror också på vilken uppkoppling du har samt vilka addons du kör. För ett jämförande test mellan två datorer borde ni göra två rena installationer, ställa in samma upplösning och settings samt sätta datorerna på samma nätverk. Då kan ni jämföra korrekt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort som du har (två st men använder bara ett då SLI inte fungerar bra i detta spel). Ligger för det mesta runt 95fps när jag springer runt och questar. I instances går det ner lite till 75-90 någonstans och raids är 35-75 beroende på vad som händer. Warspear är lågt, kanske 30-35 där det är som mest folk men det är fullkomligt normalt. Har dessutom ett gäng addons som drar ner det lite tror jag.

Jag har nästan aldrig drops men någon gång ibland kan det hända och jag misstänker stökiga addons, borde blåsa allt och göra om det från grunden.

Du nämner inte vilken upplösning du eller din polare kör i. Jag kör på Ultra med CSAA, Shadows på High och 1440p.

Så du kör på High och din polare på Ultra? Han får högre fps? Som någon annan sa, addons spelar roll.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

har ett gtx 770 och kör på high i lfr och kommer aldrig under 60 vilket jag har låst det på samtidigt som jag spelar in i 1080p 60fps.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Tyckte man ständigt hade över 100fps, dock inte testat i raid innan jag drog ned maxfps till en för mig lagom nivå. Det sänkte ljudnivån på mitt odämpade chassi till en behaglig nivå.

Permalänk
Medlem

wow är ju extremt processorkrävande, som jag minns det.
Kanske överklocka processorn?

Permalänk
Medlem

Kanske processorn går för varm?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som skrivet tidigare måste vi veta vilka Addons du kör med, vilken upplösning du har och ber dig också köra med den inbyggda grafikslidern på Ultra.

Din FPS har inget med din uppkoppling att göra. Du får en bättre eller sämre latency av en bra eller dålig uppkoppling, vilket kan orsaka saker som att du ser dina kamrater lagga runt, medans du själv inte känner av någon lagg. Tex.

Vad har din kompis för saker i sin dator?

Wow är primärt beroende av CPU och först beroende av GPU när du börjar gå upp i höga grafikinställningar och många effekter aktiverade. Att det laggar när det är 40 eller fler spelar på samma yta är vanligt, och mer ett problem med spelmotorn. Men att du får en sådan prestandaskillnad gentemot din kompis verkar lite konstigt.

Vad har du igång medans du spelar wow? Kör du wow från en extern disk eller från din ssd?

Börja INTE överklocka något innan du vet exakt vad du håller på med. DEssutom så ska du inte behöva överklocka din cpu i dagsläget. Den är väldigt kapabel och långt bättre än vad WOW kräver.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Kör geforce experience och låt den optimera inställningarna på wow, tycker den gör ett bra arbete med att optimera inställningarna och testa sen igen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

FPS i wow beror nästan enbart på klockfrekvens på cpun.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har samma kort som du har (två st men använder bara ett då SLI inte fungerar bra i detta spel). Ligger för det mesta runt 95fps när jag springer runt och questar. I instances går det ner lite till 75-90 någonstans och raids är 35-75 beroende på vad som händer. Warspear är lågt, kanske 30-35 där det är som mest folk men det är fullkomligt normalt. Har dessutom ett gäng addons som drar ner det lite tror jag.

Jag har nästan aldrig drops men någon gång ibland kan det hända och jag misstänker stökiga addons, borde blåsa allt och göra om det från grunden.

Du nämner inte vilken upplösning du eller din polare kör i. Jag kör på Ultra med CSAA, Shadows på High och 1440p.

Så du kör på High och din polare på Ultra? Han får högre fps? Som någon annan sa, addons spelar roll.

Jag kör sli 980 och fungerar bra i wow.

Laborera med drivrutiner o testa igen, jag kör med win8

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av glubber3:

Fick igår hem min nya dator med ett MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX kort, tycker dock att jag har sinnesjukt låg fps i wow tex, tom lol droppar till 80 fps ibland, i en 20 manna raid på "high" settings låg jag runt 50-70 fps, medans min polare har ett 650 kort och hade 75+ konstant, sedan i warmaul eller "huvudstaden" i ultra så ligger jag på max 30 fps och drops till 12 ungefär.. snackade med komplett å han sa jag skulle skicka tillbaka datorn så skulle dem kolla på det, men vad har ni för frames?

Datorn :
Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i5-4690K
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM

Ligger även på cirka 30-35 grader när jag spelar!

Jag sitter själv med ett AMD 7850 & i5-3570k på 3.0Ghz och får runt 250 FPS i Lol med mediuminställningar i 1920x1080. Installera om drivrutinerna för att se om det är de som ställer till med problem!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt. Kör ett MSI GTX 770 2GB och i5 4670k @ 4.3 GHz och kör 100 fps i garrison och 70 på Warspear (se bild). Detta är dessutom med MAX zoomout, dvs större zoomout än vad som egentligen går.

Dold text
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Din fps i raid (eller något annat ställe där det är mycket folk) beror också på vilken uppkoppling du har samt vilka addons du kör. För ett jämförande test mellan två datorer borde ni göra två rena installationer, ställa in samma upplösning och settings samt sätta datorerna på samma nätverk. Då kan ni jämföra korrekt.

Glöm inte att köra på samma upplösning i såna fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag kör sli 980 och fungerar bra i wow.

Laborera med drivrutiner o testa igen, jag kör med win8

Jag menar att det inte ger någon prestandaökning samt att det i vissa fall även ger en prestandaminskning.
Testa själv så får du se.

Skrivet av Pelegrino:

Låter väldigt konstigt. Kör ett MSI GTX 770 2GB och i5 4670k @ 4.3 GHz och kör 100 fps i garrison och 70 på Warspear (se bild). Detta är dessutom med MAX zoomout, dvs större zoomout än vad som egentligen går.

Att du får 70fps i Warspear på det stället är inte så konstigt du i princip verkar vara helt ensam där förutom några NPCer. Testa att gå till innet eller banken och titta ut mot allt folk så får vi se om du får 70fps där också (gärna under prime time).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sorry för segt svar, jag kör 1920x1080p i Ultra på wow, i warspear hade jag 35ish fps.. med drops till runt 20. När jag å min vän provade så var i i en 20 manna raid, båda har samma upplösning & exakt samma CPU. Hon har ett GTX 650 kort och fick samma fps (70ish) på high settings (båda hade samma settings) jag fick 50-70 fps, Addons i princip inga alls, kan disabla dem.. datorn kom byggd från komplett så senaste drivisarna var redan installerade, GPU ligger på runt 40 grader i wow å 28 idle, medans cpu är 30-35! Det jag blev mest förvånad över var fpsen jämfört med min vän i raid, ringde även komplett å han som jag snackade med tyckte det lät väldigt lågt. Kör en 144 hz asus skärm. Kör även på Stormscale så warspear är ganska fullsmockat. Jag har inte klockat något alls, utan allt är stock.. med 2 skärmar 899 mhz idle å 1300ish när jag spelar.. Kör även wow från SSDN. Ska även tilläga att lol på maxad grafik ligger stadigt på 150+ fps, ibland upp emot 300+ hade dock drop till 80 nån enstaka gång i en teamfight, tyckte därför det var lite lågt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag menar att det inte ger någon prestandaökning samt att det i vissa fall även ger en prestandaminskning.
Testa själv så får du se.

Att du får 70fps i Warspear på det stället är inte så konstigt du i princip verkar vara helt ensam där förutom några NPCer. Testa att gå till innet eller banken och titta ut mot allt folk så får vi se om du får 70fps där också (gärna under prime time).

Provade att benchmarka precis i unigine och detta är resultatet - http://imgur.com/BGttIs2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glubber3:

Provade att benchmarka precis i unigine och detta är resultatet - http://imgur.com/BGttIs2

Om man jämför poängen med SweClockers senaste grafikkortstest så är den precis där den ska vara.
http://www.sweclockers.com/recension/19925-geforce-gtx-960-fr...

Som jag skrev tidigare så måste allt vara helt identiskt för att du ska kunna jämföra något i Wow. Att ni har samma grafikinställning räcker inte hela vägen. Så om ni vill kunna jämföra exakt så får ni nog göra var sin ren installation med samma inställningar på allt och utan addons. Sedan måste man vara på samma ställe och göra samma saker. Först då kan du jämföra några fps hit eller dit.

Det gäller för övrigt för alla spel, det är därför man helst vill använda en demo-snurra i spelet för att mäta fps. För onlinespel så blir problemet med att jämföra ännu värre, eftersom det finns så mycket folk runt om kring som också gör saker som påverkar din fps. I Wow är problemet värre än en del andra spel eftersom man kan få väldigt skiftande fps för till synes små skillnader.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har ett 970 och ligger på runt 80-90 fps i 1440p. Som tidigare i tråden sagt så är wow processorkrävande. Prova att klocka den ?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Har ett 970 och ligger på runt 80-90 fps i 1440p. Som tidigare i tråden sagt så är wow processorkrävande. Prova att klocka den ?

Det låter som en vettig FPS och i linje med min.

Tycker också TS skall klocka CPUn, borde hjälpa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av glubber3:

Sorry för segt svar, jag kör 1920x1080p i Ultra på wow, i warspear hade jag 35ish fps.. med drops till runt 20. När jag å min vän provade så var i i en 20 manna raid, båda har samma upplösning & exakt samma CPU. Hon har ett GTX 650 kort och fick samma fps (70ish) på high settings (båda hade samma settings) jag fick 50-70 fps, Addons i princip inga alls, kan disabla dem.. datorn kom byggd från komplett så senaste drivisarna var redan installerade, GPU ligger på runt 40 grader i wow å 28 idle, medans cpu är 30-35! Det jag blev mest förvånad över var fpsen jämfört med min vän i raid, ringde även komplett å han som jag snackade med tyckte det lät väldigt lågt. Kör en 144 hz asus skärm. Kör även på Stormscale så warspear är ganska fullsmockat. Jag har inte klockat något alls, utan allt är stock.. med 2 skärmar 899 mhz idle å 1300ish när jag spelar.. Kör även wow från SSDN. Ska även tilläga att lol på maxad grafik ligger stadigt på 150+ fps, ibland upp emot 300+ hade dock drop till 80 nån enstaka gång i en teamfight, tyckte därför det var lite lågt

Det krävs inte mycket för gpu'n för att kunna maxa spel som WoW, det är inte något spel som t.ex FC4, Unity, BF osv som har väldigt krävande grafik. Processorn är det viktigaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det krävs inte mycket för gpu'n för att kunna maxa spel som WoW, det är inte något spel som t.ex FC4, Unity, BF osv som har väldigt krävande grafik. Processorn är det viktigaste

Min ena polare köpte exakt samma dator som mig fast gainward kort och windows 7, han fick 200 mer i benchmark på unigine, är detta något "mycket" i skillnad ? Om någon vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glubber3:

Min ena polare köpte exakt samma dator som mig fast gainward kort och windows 7, han fick 200 mer i benchmark på unigine, är detta något "mycket" i skillnad ? Om någon vet?

Det är strax under 10%. Det kan skilja så mycket på två olika GTX 970. Det beror på hur kylningen ser ut och hur mycket boost firmwaren tillåter. Sedan är väl inte Heaven världens bästa benchmark.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är strax under 10%. Det kan skilja så mycket på två olika GTX 970. Det beror på hur kylningen ser ut och hur mycket boost firmwaren tillåter. Sedan är väl inte Heaven världens bästa benchmark.

Börjar tro att det kanske inte alls är något fel på den då? & det var i valley vi provade!

Permalänk
Medlem

Ingen som nämt v-sync? Prova stäng av det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Ingen som nämt v-sync? Prova stäng av det.

V sync har varit av på alla spelen jag provat

Permalänk
Medlem

wow är mest cpu krävande än gpu.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

sen när var wow ett optimerat spel ?

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glubber3:

Min ena polare köpte exakt samma dator som mig fast gainward kort och windows 7, han fick 200 mer i benchmark på unigine, är detta något "mycket" i skillnad ? Om någon vet?

Ptja, nu har jag inte benchmarkat mitt grafikkort men har gjort en benchmark på min cpu och jag gjorde samma 2-3 gånger och fick inte samma resultat varje gång. Fick t.ex några hundra mer poäng mer andra gången än första, dock är det väldigt få procent i skillnad. Varför det blir så vet jag dock inte men kan vara samma sak med ditt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ptja, nu har jag inte benchmarkat mitt grafikkort men har gjort en benchmark på min cpu och jag gjorde samma 2-3 gånger och fick inte samma resultat varje gång. Fick t.ex några hundra mer poäng mer andra gången än första, dock är det väldigt få procent i skillnad. Varför det blir så vet jag dock inte men kan vara samma sak med ditt kort.

Alright, körde precis ett lol game å har runt 200 fps med drops till 120 etc, dock i en teamfight droppade den till 67 o,O 30 grader GPU , 35-40 CPU