Hårddisken dyker inte upp

Permalänk
Medlem

Hårddisken dyker inte upp

Tjena,
satt i min gamla laptop HDD i min stationära men får inte upp den på min dator. Vill inte formatera om då det finns filer där jag behöver få tag i. Hårddisken syns dock i Disk Management samt Intel Rapid Storage.
Disk 1

Någon som har en lösning?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Den är inte monterad då det inte finns någon enhetsbokstav. Du bör kunna högerklicka och välja enhetsbokstav så borde det fungera om det inte finns några andra fel

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Högerklicka och tilldela enhetsbokstav.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Den är inte monterad då det inte finns någon enhetsbokstav. Du bör kunna högerklicka och välja enhetsbokstav så borde det fungera om det inte finns några andra fel

Antog det men finns inget alternativ för att montera, enbart radera partition. Högerklickar jag på disken istället så är enda alternativet "Convert to dynamic Disk" och Offline.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Antog det men finns inget alternativ för att montera, enbart radera partition. Högerklickar jag på disken istället så är enda alternativet "Convert to dynamic Disk" och Offline.

nm, läste fel.

Permalänk
Medlem

Någon som kan skina lite ljus på detta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Om du går in via kommandofönster (CMD), diskpart, väljer disken, listar partitioner, vad säger den att det är för typ (och ev övrig info)?

(när du valt rätt partition, skriv detail par)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du går in via kommandofönster (CMD), diskpart, väljer disken, listar partitioner, vad säger den att det är för typ (och ev övrig info)?

(när du valt rätt partition, skriv detail par)

Dum fråga men vilka kommandon ska skrivas i diskpart?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Dum fråga men vilka kommandon ska skrivas i diskpart?

Okej, jag var lite stressad när jag svara.

När du skrivit diskpart, får du en kommando promt i den.
List Disk - listar alla diskar.
(eller "lis dis", det räcker med 3 första tecknen, om du inte vill skriva hela jag skriver nedan)
Select disk 1 - Väljer disk 1 (1 är enligt din bild rätt disk, men kolla i listan)
List partition - Listar alla partitioner på den valda disken.
Select partition 2 - Väljer partition 2 (2 är den större 690GB disken enligt din bild, men kolla i listan)

Details partition - Ger dig den listan jag var ute efter.
Details disk - kan vara bra info det också för att hitta ev fel

De 2 sista hade varit bra om du kunde kopierat och klistrat till mig. (Höger klicka på kommando fönstret, välj markera. Sen markera de raderna som behövs, högerklicka på kommando fönstret igen så kopierar den det.)

Permalänk
Medlem

Disken är inte från en Linux/MAC dator?

Permalänk
Medlem

That should do it

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, jag var lite stressad när jag svara.

När du skrivit diskpart, får du en kommando promt i den.
List Disk - listar alla diskar.
(eller "lis dis", det räcker med 3 första tecknen, om du inte vill skriva hela jag skriver nedan)
Select disk 1 - Väljer disk 1 (1 är enligt din bild rätt disk, men kolla i listan)
List partition - Listar alla partitioner på den valda disken.
Select partition 2 - Väljer partition 2 (2 är den större 690GB disken enligt din bild, men kolla i listan)

Details partition - Ger dig den listan jag var ute efter.
Details disk - kan vara bra info det också för att hitta ev fel

De 2 sista hade varit bra om du kunde kopierat och klistrat till mig. (Höger klicka på kommando fönstret, välj markera. Sen markera de raderna som behövs, högerklicka på kommando fönstret igen så kopierar den det.)

lite såhär:

Dold text

Skrivet av Svampen:

Tack men hade du läst ovan så hade du vetat att det inte funkade då allt är gråmarkerat.

Skrivet av dabman:

Disken är inte från en Linux/MAC dator?

Disken är från Asus K55VM laptop.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Prova att boota datorn med linux live CD/USB med Linux Mint. Från menyn i GUI:t kan du köra programen disks och GParted för att kolla hur diskarna ser ut. Linux kan hantera diskar och partitioner från i princip alla typer av operativsystem och kan dessutom konvertera.

Det bästa med linux live är att i princip alla program fungar innan du har installerat och kan därför köra i full upplösning med internetaccess direkt från ett usb-minne.

Linux Mint 64 Bit download

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

lite såhär:

Rätt info, fel partition.

Säker på att du valde rätt disk/partition?
Den säger ju att det var en Fat32 512MB partition.
Detta kan mycket väl vara EFI partitionen som den bootar mot (med UEFI).

Jag börjar fundera här på om disken är skyddad. Du sa den kom från en laptop, var det en relativt modern laptop? (Typ Windows 8)
I så fall kan den ha låst disken.
Det bör gå, om du kan sätta tillbaka disken i laptopen, gå in i BIOS och stänga av secure boot och ev andra skydd. Beror på om Windows 8 har krypterat infon eller inte också, vill minnas jag har läst att 8.1 gör detta som standard på laptops numera.

Permalänk
Medlem

Enligt uppgifterna från diskpart så var det partitionen på 512 MB på disk 1 (vilket stämmer med första partitonen på disk 1 på bilden) vilket betyder att parttionstabellen antagligen är fragmenterad, dvs partitonerna är inte i samma ordning på disken som i listan. Lista parttonera så går det att se vilken som är 690 GB och sedan att välja den partitionen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Enligt uppgifterna från diskpart så var det partitionen på 512 MB på disk 1 (vilket stämmer med första partitonen på disk 1 på bilden) vilket betyder att parttionstabellen antagligen är fragmenterad, dvs partitonerna är inte i samma ordning på disken som i listan. Lista parttonera så går det att se vilken som är 690 GB och sedan att välja den partitionen.

Partition 2 listades som 690gb men när jag valde den så stod det 512mb (som enligt bild) kollar alla mär kag kommer hem. Datorn har 4 år på nacken och kom med Windows 7. Den är hos mina föräldrar så får isåfall ta mig dit lågon helg och försöka lösa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Partition 2 listades som 690gb men när jag valde den så stod det 512mb (som enligt bild) kollar alla mär kag kommer hem. Datorn har 4 år på nacken och kom med Windows 7. Den är hos mina föräldrar så får isåfall ta mig dit lågon helg och försöka lösa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man tittar på diskhanteraren som du visade i början så ser man också att den "upptäcker partitioner", men inte kan hantera ett dugg från dem. De har 100% ledigt, vilket ingen partition har om den har filsystem och det står inte vilket filsystem mm.
Därför tror jag den är skyddad med någon säkerhetsfunktion (i kombo med att den enda partitionen som egentligen visas är just boot partitionen för EFI, och även den är dold.)

Edit: Det kan ju också röra sig om skadad MBR/Partitionstabell, men i så fall borde den inte säga att den är "felfri" partition. Om så är fallet dock så kan många recovery program ofta lösa det, men försäkra dig först att det inte är en secure boot av något slag (med bitlocker tex) som låst den.