Advokatbyrå tar sikte på Nvidia efter kontroverserna kring Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Stäm hellre de som säljer speldatorer med "Upp till 2GB video-minne!" och egentligen menar 32mb minne + resten bara stulet RAM-minne. Detta kort har trots allt 4GB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kul att folk lägger så mycket energi på detta utan att ens bry sig om det största problemet, nämligen dåligt optimerade spel. Och vart var alla klagomål innan detta uppmärksammades i media? Då var det det mest hyllade kortet på länge för sin grymma prestanda till sitt låga pris..

Ja, fast samtidigt är det ju pga. alla forum inlägg värden över som det togs upp i media.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Att det blir en höna av en fjäder är bara bra för då kommer NVIDIA skärpa till sig i framtiden, vilket resulterar i att vi förhoppningsvis kan lita på deras produkter.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Stäm hellre de som säljer speldatorer med "Upp till 2GB video-minne!" och egentligen menar 32mb minne + resten bara stulet RAM-minne. Detta kort har trots allt 4GB minne.

Va? Aldrig hört talas om något sådant, kanske händer om du köper en "gaming" dator ifrån Aliexpress.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Ultra settings och 1080p på dying light går upp till 3.5gb utan vidare problem.

Inte för att vara sån men det tror jag när jag ser det

Permalänk
Medlem

Jag behåller nog mitt 970. Finns inga alternativ som är lika bra i samma prisklass. Men någon form av kompensation för att man blivit lurad borde man ju få. Eller så borde i alla fall nVidia bli dömda till att betala böter.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Inte för att vara sån men det tror jag när jag ser det

Kan ge screenshot senare idag när jag kommer hem

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Inte för att vara sån men det tror jag när jag ser det

Grafikkort allokerar gärna mer minne än vad som faktiskt behövs. Och i 970s fall alllokerar det gärna just 3.5 GB minne.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Lika upprörande som att SF visar reklam för Viktväktarna innan de visar barnfilmer!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Dem borde kapa ½lök på priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Allt för att kunna roffa åt sig så mycket pengar som möjligt!

Förstår inte ens hypen över 3.5GB
Vill gärna veta vad alla dessa användare som returnerar kort gör för att använda upp mer än 3.5GB!
90% sitter ändå och spelar med 1080p skärmar, SVÅRT att komma upp i 3.5GB då

Enkelt: Man ska få det som står på kartongen...

Permalänk
Medlem

Kul att nVidia fortfarande insisterar om att man ska se det som att man får 500MB extra som bonus. Deras stolthet finner inga gränser. Man ska vara glad att man överhuvudtaget fick lov att köpa ett GTX 970.

Permalänk
Medlem

Ett gott skratt

Permalänk
Medlem

Ouch!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Stealthbomb:

Ett gott skratt

Jag tror de flesta sett den redan, med tanke på att den postats cirkus tvåhundra gånger i diverse olika trådar...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Att folk orkar... Det ska stämmas till höger och vänster.

Är det inte bättre att bara lämna tillbaka grafikkortet om man nu är så upprörd?

Jo men Nvidia hävdar att de inte gjort ngt galet och nekar dig att lämna tillbaka kortet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Folk gråter över lite prestanda förlust, när det finns mycket större problem i världen... Det är som att man letar efter fel idag, hittar man något, kvittar om det är jätte litet eller stort. Så ska denna person/företag få lida enormt mycket.

använder du dig utav den logiken så finns det inte många problem vi har rätt att bry oss om då, eftersom det finns så mycket större problem därute som världshunger, almän fattigdom, krig, diktaturer där folk brukar få lida väldigt mycket?

Problemet med dessa är dock att sverige är ett ganska litet land när allt kommer omkring, så medans man kan stödja olika hjälporganisationer så kan man inte göra någon större skillnad,

Därför att folk fortfarande ska känna att de kan ändra någonting och ha någon ide om själv kontroll och i detta falla inte lägga sig ner så fort det blir problem,

Utan människorna som bryr sig nu hade företagen gjort sådant här till praxis och vem hade varit glad då?

Sist men inte minst anledning till att så många stämmer i USA är för att de inte har i närheten av samma konsumenträttigheter/skydd som oss, därför blir deras enda vapen i samhällslådan att stämma företag så skyll på landets politik finns det system att utnyttjas så blir dessa o regel utnyttjade,

Permalänk
Medlem

Det finns gott om giriga opportunistadvokater i usel-a, så den biten är inte det minsta förvånande.

Däremot tycker jag det är bra att Nvidia får en näsbränna för sina lögner (jag tänker på antal ROP, inte på långsammare minne), så kanske de lär sig. Falsk marknadsföring är falsk marknadsföring, även om kortet presterar bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Stäm hellre de som säljer speldatorer med "Upp till 2GB video-minne!" och egentligen menar 32mb minne + resten bara stulet RAM-minne. Detta kort har trots allt 4GB minne.

Det är inga problem att skriva "Upp till 2GB videominne" i ett sådant fall. Men att skriva "2GB dedikerat videominne" vore falsk marknadsföring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nu fattas det bara att AMDs 300-serie visar sig vara en riktig bomb-serie och då blir Nvidia riktigt brun i kallingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Stäm hellre de som säljer speldatorer med "Upp till 2GB video-minne!" och egentligen menar 32mb minne + resten bara stulet RAM-minne. Detta kort har trots allt 4GB minne.

Det är vilseledande men inte lögn, så det är inte riktigt samma sak.

Men jag håller med om att de som säger så ändå förtjänar en pungspark.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

man är ju inte direkt chockad över att folk i USA tänker stämma nvidia över detta...
hade blivit chockad om det inte försökt stämma

utan att försvara nvidia nu, men de där sista 500mb gör det verkligen så himla stor skillnad? jag förstår de som kör SLI att det tar slut minne, men skulle säkert ha gjort det med 4gb också? eller är 4GB "the sweet spot"
värsta fall får man väl dra ner på någon inställning och få högre FPS

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte skydda Nvidia på något sätt, skit ska de ha.

Men om man kan stämma för problemet med GTX 970, varför kan man inte stämma de tillverkarna som gör GTX 770-kort med 4GB minne? 770 kan ändå inte använda mer än 2.2GB.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Entusiast

Jag är inte ett dugg förvånad. Det finns gott om ambulansjägare i USA och att dra igång ett class action som potentiellt kan bli rätt stort kan dra in en rätt fin summa pengar till advokatbyrån. Värt att notera är också att USA är tämligen värdelös på konsumenträtt så en masstämning är ofta det enda sättet att få rätt om företaget själv inte erkänner att de gjort fel. Men det här set mest ut som några jurister som är ute efter att tjäna lite pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Personligen skulle jag lämna tillbaka kortet av princip. Skulle inte heller ha något emot att myndigheter slår ned på liknande beteende från företag. Jag menar, det spelar ingen roll hur mycket designval detta är från nvidias sida, de redogjorde inte för det i specifikationerna. Falsk marknadsföring är falsk, även om den effektiva skillnaden är marginell.

Så som konsumentskyddet ser ut i USA så är ju en grupptalan lite av deras form av rättvisa. Så samtidigt som jag kan tycka det är löjligt så är det ju lite så systemet ser ut i USA. Du skulle ju aldrig se en myndighet i USA skydda konsumenter.

Personligen tycker jag rebrandade grafikkort är lika illa faktiskt. Sälja något gammalt som påstås nytt med högsiffriga namn och förvirring.
Tyvärr jag behåller mitt 970, orkar inte byta ner mig bara för att. Skulle dock varit aktuellt om AMD hade något lockande i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

man är ju inte direkt chockad över att folk i USA tänker stämma nvidia över detta...
hade blivit chockad om det inte försökt stämma

utan att försvara nvidia nu, men de där sista 500mb gör det verkligen så himla stor skillnad? jag förstår de som kör SLI att det tar slut minne, men skulle säkert ha gjort det med 4gb också? eller är 4GB "the sweet spot"
värsta fall får man väl dra ner på någon inställning och få högre FPS

Handlar väll mer om principen, det "saknas" trots allt 12.5% av det som används i marknadsförning. Hade du accepterat om intel marknadsfört alla sina CPUer med 12.5 % högre klock än vad som kan användas?

Sen ang stämmning så är det som redan sagts i tråden, USA har väldigt svagt konsumentskydd jämfört med här, så att stämma kan vara enda utvägen att få rätt mot företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Nu ska jag inte skydda Nvidia på något sätt, skit ska de ha.

Men om man kan stämma för problemet med GTX 970, varför kan man inte stämma de tillverkarna som gör GTX 770-kort med 4GB minne? 770 kan ändå inte använda mer än 2.2GB.

De ljuger väl inte om det. Kortet har väl 4 GB trots allt.

Sedan om det kanske inte framgår allt för tydligt att det inte går att använda är väl en annan sak antar jag!

Det här med lagar brukar vara luddigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

De ljuger väl inte om det. Kortet har väl 4 GB trots allt.

Sedan om det kanske inte framgår allt för tydligt att det inte går att använda är väl en annan sak antar jag!

Det här med lagar brukar vara luddigt!

Ja det är förbannat luddigt och just det här fallet hade jag verkligen dragit mig för att gå någonstans med. MEN sen så finns det också stora chanser att få rätt iom lagen om falsk marknadsföring. Man måste ge rätt information när man säljer en produkt. Sen att den informationen som finns är felaktig fast att prestandan är riktig... väldigt luddigt och allt hänger på hur lagen kommer att tolkas. Altså vem som har bäst advokater.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Gtx 970 har väl också 4Gig minne men 0,5gig av 4gig går i snigelfart.

Skrivet av Forsgren:

De ljuger väl inte om det. Kortet har väl 4 GB trots allt.

Sedan om det kanske inte framgår allt för tydligt att det inte går att använda är väl en annan sak antar jag!

Det här med lagar brukar vara luddigt!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Handlar väll mer om principen, det "saknas" trots allt 12.5% av det som används i marknadsförning. Hade du accepterat om intel marknadsfört alla sina CPUer med 12.5 % högre klock än vad som kan användas?

Sen ang stämmning så är det som redan sagts i tråden, USA har väldigt svagt konsumentskydd jämfört med här, så att stämma kan vara enda utvägen att få rätt mot företag.

Det saknas ju egentligen inte. Där ÄR 4GB minne, men 0.5GB utav dessa delar minneshantering med ett annat minne samtidigt och får därför reducerad hastighet. Av denna anledning valde nVidia att lågpriotera just dessa 500MB då det är långsamt.

L2 cache är dock inte vad som anges.

Så har jag iaf uppfattat det av nVidias förklaring.