Permalänk
Medlem

Extern hårddisk?

En polare letar efter en extern hårddisk.
Han har en dator med 120 GB SSD och om han öppnar datorn bryter han garantin.

Så vad bör han fixa? Det ska bara vara till filmer och skit typ.. så inget high tech behövs, så prisvärt som möjligt
Typ 500gb räcker men är det typ bara 50-100kr för 1TB så.. ja, ni fattar.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera några specifika modeller men se till att den har USB 3!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kanske detta kan vara något?

http://www.inet.se/produkt/4304591/wd-elements-portable-usb-3...

Eller en billigare/mindre variant

http://www.inet.se/produkt/4304790/seagate-expansion-portable...

Rekommenderar dock WD men det är min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

En polare letar efter en extern hårddisk.
Han har en dator med 120 GB SSD och om han öppnar datorn bryter han garantin.

Så vad bör han fixa? Det ska bara vara till filmer och skit typ.. så inget high tech behövs, så prisvärt som möjligt
Typ 500gb räcker men är det typ bara 50-100kr för 1TB så.. ja, ni fattar.

500gb brukar inte vara prisvärt alls jämfört med 1TB, 2TB brukar vara sweet spot vad gäller utrymme/kr, iaf vad gäller interna.

Är datorn plomberad på så vis att det är omöjligt att öpnna utan att lämna tydliga tecken? Annars är ju inte att stoppa i en hdd särskilt svårgjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

500gb brukar inte vara prisvärt alls jämfört med 1TB, 2TB brukar vara sweet spot vad gäller utrymme/kr, iaf vad gäller interna.

Är datorn plomberad på så vis att det är omöjligt att öpnna utan att lämna tydliga tecken? Annars är ju inte att stoppa i en hdd särskilt svårgjort.

Ja det är den, det är klistermärken eller något på insidan så när man öppnar den så går det sönder.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ja det är den, det är klistermärken eller något på insidan så när man öppnar den så går det sönder.

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/lagringsmedia/harddiskar/extern/wd-my-book-essential-edition-30-2tb

Finns ett fåtal kvar. Sedan finns lite blandade 1 Tb diskar för runt 8-900:- på komplett.se och liknande affärer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Var noga med att inte flytta den externa disken när den är igång bara, då du avsevärt kan korta dens livslängd. De ska bara flyttas när de är avstängda. (ett problem SSD inte har)

Om han bara ska ha den till en stationär dator så funkar de flesta USB 3 diskar bra. Är det laptop så skaffa en modell mindre (2,5"), typ som de Range länkat. (Jag litar mer på WD också, samt Toshibas diskar, men jag vet inte om de har externa)

Permalänk
Medlem

Går det att koppla en disk till befintlig router/modem ? då är den alltid inkopplad och behöver inte flyttas , alternativt skaffa en NAS.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg flyttade från "Dagens fynd — Diskussionstråden" enligt §3.3*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360&o=eg_1198&rev=1#pro...
Sortera efter Pris/GB och ta den som är inom ramarna. Intenso med flera som inte tillverkar hårddiskar köper dem av tex Seagate/WD/Toshiba. Min Intenso har en Toshiba i sig medans andra fått WD diskar så de verkar köra lite blandat. Det ni bör tänka på är att externa med usb 3.0 går upp i 50-55c vid tungt arbete.. Plockade själv isär mina just för att jag fann det lite oroväckande. (satte in dem som interna)

Edit: Kan ju göra som mig och vänta lite på rabatter då jag brukar hitta diskar för en 100-400 mindre lite då och då (beror på storlek). 3tb Intenso för 799 sist jag handlade vilket är ungefär vad jag anser prisvärt.