Webhallen vill ha personnummer vid reklamation

Permalänk
Medlem

Webhallen vill ha personnummer vid reklamation

Hej!

Jag har nyligen önskat att göra en reklamation på en vara som jag köpt från Webhallen. I den mejlkontakt jag haft så uppmuntras det att jag ska skicka mitt personnummer för att de ska kunna ta emot min reklamation. Detta är något jag inte stött på vid någon annan reklamation med andra återförsäljare. Min fråga är om detta är ett normalt tillvägagångssätt för Webhallen och hur jag ska besvara deras förfrågan.

Permalänk
Medlem

Står inget om det på deras hemsida gällande reklamation så jag skulle nog bara fråga vad dem ska med det till och att det inte ska behövas.

http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/reklama...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Hej!

Jag har nyligen önskat att göra en reklamation på en vara som jag köpt från Webhallen. I den mejlkontakt jag haft så uppmuntras det att jag ska skicka mitt personnummer för att de ska kunna ta emot min reklamation. Detta är något jag inte stött på vid någon annan reklamation med andra återförsäljare. Min fråga är om detta är ett normalt tillvägagångssätt för Webhallen och hur jag ska besvara deras förfrågan.

Hur betalade du?
Är det någon form av avbetalning inblandat?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det har med eventuella hanteringskostnader att göra, ta detta som ett exempel: kund skickar in en trasig produkt som sedan efter felsökning av verkstad visar sig vara vattenskadad.

Detta är inget fel som täcks av garanti eller reklamationsrätt. Verkstaden skickar då en undersökningsavgift för ärendet och denna skall då faktureras kund då felet faller utanför återförsäljarens åtaganden.

I det fall kunden då inte väljer att hämta ut sin defekta vara så fakturerar återförsäljaren kunden för de omkostnader som ärendet skapat, därför behöver återförsäljaren kunna styrka kundens indentitet.

Det är min tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Du kan väl fråga dem varför de vill ha det...?

Permalänk
Avstängd

Vad är problemet med att ge dom personnumret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Hur betalade du?
Är det någon form av avbetalning inblandat?

Jag betalade med ett VISA-kort. Så inga avbetalningsavtal är gjorda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Vad är problemet med att ge dom personnumret?

Jag har inget direkt problem med att ge dem mitt personnummer. Jag är mest fundersam vad det ska vara till då det inte står något om det i informationen om reklamation. Sedan så är jag inget fan av att vifta med mitt personnummer, varken på internet eller i andra sammanhang. Samtidigt är jag medveten om att mitt personnummer går att få tag på rätt lätt. Jag antar att det mest är en principsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Jag betalade med ett VISA-kort. Så inga avbetalningsavtal är gjorda.

Ring och fråga. Bättre det än att bolla mejl fram och tillbaka Tar bara sån tid

Permalänk
Medlem

Ställ frågan i Webhallens egen avdelning här på forumet

De brukar vara snabba på att svara där, de var aktiva senast tidigare idag.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Jag gissar att det har med eventuella hanteringskostnader att göra, ta detta som ett exempel: kund skickar in en trasig produkt som sedan efter felsökning av verkstad visar sig vara vattenskadad.

Detta är inget fel som täcks av garanti eller reklamationsrätt. Verkstaden skickar då en undersökningsavgift för ärendet och denna skall då faktureras kund då felet faller utanför återförsäljarens åtaganden.

I det fall kunden då inte väljer att hämta ut sin defekta vara så fakturerar återförsäljaren kunden för de omkostnader som ärendet skapat, därför behöver återförsäljaren kunna styrka kundens indentitet.

Det är min tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Väl utvecklat! Frågan är om det ska nödvändigt i ett sammanhang som du beskriver. Känns underligt.. Även om jag inte har så bra koll på diverse regler och lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Ställ frågan i Webhallens egen avdelning här på forumet

De brukar vara snabba på att svara där, de var aktiva senast tidigare idag.

Det kan jag ju faktiskt göra, tänkte inte på att de hade en egen forumdel. Skål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Väl utvecklat! Frågan är om det ska nödvändigt i ett sammanhang som du beskriver. Känns underligt.. Även om jag inte har så bra koll på diverse regler och lagar.

Ett tillägg där också; det finns folk som tycker det är skitkul att godkänna reparationer utanför garantin (om de till exempel har tagit sönder produkten själv) och sedan aldrig hämta ut varan, bara för att jävlas.