Permalänk

Blocketpaketet

Ska sälja en mobil till en i Karlstad och hade tänkt att använda Blocketpaketet men är det säkert? Kan man bli blåst? Har hört av många som har använt det att det är ganska säkert. Vad har ni för erfarenheter av det?

Permalänk
Medlem

Det är bara att köra på egentligen, har använt det många ggr, enda dryga med det är att du inte har pengarna förrän efter 1-2v efter att varan skickats. Största risken är att köparen skickar tillbaks varan, då vettikatten vad man gör, aldrig hänt mig. Men köparen kan inte returnera en tegelsten och få pengarna, då hålls pengarna inne.

Permalänk

Han kan ju paketera in en tegelsten utan att dom kollar paketet när han ska skicka tillbaka det ifall man har otur för dom har väl ingen koll egentligen på vad han skickar tillbaka?

Permalänk
Medlem

Det är du själv som inspekterar det returnerade paketet.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Blocket paketet ett antal gånger och det har funka kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om blocket någonsin ska börja tas seriöst så skulle de behöva ha något system som t, ex att de betalar posten för att de i kassan öppnar paketet med kund om man väljer den servicen som kund, när paketet ska skickas, så innan det skickas tas en bild på innehållet och skickar med det på papper eller elektroniskt och sedan förseglar paketet med en speciell tejp typ som dagens garantilappar, för det är lätt nog att hitta produktbeskrivningar på internet av allt i stort sett:P,, och den som tar emot paketet kan inte öppna det innan det är betalt utan kan försäkra sig om att bilden är korrekt, hur man löser det med trasiga grafikkort eller liknande vet jag inte:P

btw någon annan än jag som alltid reagerar när man tittar på annonser här på swec att i 99% av fallen säger folk som säljer intels i5/i7 K processorer att de aldrig varit överclockade? (köper dock nästan alltid nytt blivit bränd en gång på ett grafikkort)

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag har använt Blocket paketet ett antal gånger och det har funka kalas bra.

Som bärplockaren säger har jag också enbart positiva erfarenheter av blocketpaketet. Dock finns ju alltid risken att köparen som någonsade returnerar en tegelsten.

Vad som dock kommer att hända då är att det hela lyfts upp till ett rättsfall där ingen får pengarna innan det hela är utrett. Ni får då båda möjligheten att bevisa vem som gjort fel eller rätt. Därför kan det vara smart att du innan du packar ner paketet eventuellt skapar lite bevismaterial för att det du faktist skickade var en telefon. Kan vara en bild eller att någon går i god tro, bara för att vara extra noggrann. Dock bör ju anmärkas att detta enbart bör göras om du inte litar på köparen (och då kanske du inte borde göra någon affär med denne iallafall, oavsett blocketpaket eller inte).

Som sagt, kör blocketpaket, ger en liten extra säkerhet (primärt för köparen), med lite mindre säkerhet för dig som säljare (om köparen visar sig vara ute av att blåsa dig). Dock bör ju nämas att inget går automatiskt i något fall utan det hela bygger på att båda måste vara nöjda för att någon ska få ut pengarna =)!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRiderSWE:

Som bärplockaren säger har jag också enbart positiva erfarenheter av blocketpaketet. Dock finns ju alltid risken att köparen som någonsade returnerar en tegelsten.

Vad som dock kommer att hända då är att det hela lyfts upp till ett rättsfall där ingen får pengarna innan det hela är utrett. Ni får då båda möjligheten att bevisa vem som gjort fel eller rätt. Därför kan det vara smart att du innan du packar ner paketet eventuellt skapar lite bevismaterial för att det du faktist skickade var en telefon. Kan vara en bild eller att någon går i god tro, bara för att vara extra noggrann. Dock bör ju anmärkas att detta enbart bör göras om du inte litar på köparen (och då kanske du inte borde göra någon affär med denne iallafall, oavsett blocketpaket eller inte).

Som sagt, kör blocketpaket, ger en liten extra säkerhet (primärt för köparen), med lite mindre säkerhet för dig som säljare (om köparen visar sig vara ute av att blåsa dig). Dock bör ju nämas att inget går automatiskt i något fall utan det hela bygger på att båda måste vara nöjda för att någon ska få ut pengarna =)!

jag skulle göra precis som när jag köper nya dator delar att jag filmar när jag öppnar paketen eller paketerar dem så att om jag hittar något fel kan man se att det var ursprungliga fel och man inte kan hävda att det var jag som orsakat det, speciellt med socket 1155/1150 moderkort då det dök upp väldigt många trådar om böjda pinnar förr;P,

så innan jag hade skickat iväg paketet hade jag filmat hos posten hur man stänger paketet med varan i tejpar igen det och sedan ger det till personalen:)

Permalänk
Medlem

Som köpare så måste du betala för att få ut paketet så på så sätt kan säljaren aldrig bli lurad men om köparen väljer att plocka ur saker ur paketet och sen anmäla att det inte är komplett så dras en process igång där Schenker håller inne betalningen tills ärendet är utrett. Frågan är hur någon av parterna ska kunna bevisa vad som faktiskt låg i paketet eller ej så det blir nog ganska krångligt om det skulle uppstå problem eller om någon känner sig lurad.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Blocket direktbetalning fungerar också bra, då får du pengarna direkt o hela affären är försäkrad.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y