Tull och moms på 2 kilos paket från USA?

Permalänk
Medlem

Tull och moms på 2 kilos paket från USA?

Tjenare, är inne på att köpa datortillbehör såsom tangentbord inom någon månad från en snubbe (privatperson) jag snackat lite med från USA.
Varorna ligger på runt 2000 kronor utan frakt så känner inte riktigt för att betala nästan hälften av detta i moms och tull.
Frakten kommer väl ligga på runt 500 kronor.

Har hört lite om att man kan be personen som skickar att skriva "gift" eller "on repair" för att undvika moms och tull.
Däremot så får ju gåvor inte överstiga 500 kronor, och det är kanske lite dumt att skriva att paketet är värt 500 kronor om det nu skulle försvinna eller något sånt hemskt så man får ta de på försäkringen eller liknande.

Att skriva att det har varit eller är på väg till reparation trodde jag faktiskt det inte skulle vara några problem med, men enligt en snubbe så är de väldigt hårda med sådant och man riskerar att de inte skickar ut paketet alls och att det blir mycket dyrare om man försöker lura dem på det sättet om man inte har papper för detta.

Tacksam för tips!
Någon som även vet hur mycket hela kalaset kommer gå på om det nu blir moms, tull och sånt skit?
Kom själv fram till allt från 500 kronor till 800 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Tjenare, är inne på att köpa datortillbehör såsom tangentbord inom någon månad från en snubbe (privatperson) jag snackat lite med från USA.
Varorna ligger på runt 2000 kronor utan frakt så känner inte riktigt för att betala nästan hälften av detta i moms och tull.
Frakten kommer väl ligga på runt 500 kronor.

Har hört lite om att man kan be personen som skickar att skriva "gift" eller "on repair" för att undvika moms och tull.
Däremot så får ju gåvor inte överstiga 500 kronor, och det är kanske lite dumt att skriva att paketet är värt 500 kronor om det nu skulle försvinna eller något sånt hemskt så man får ta de på försäkringen eller liknande.

Att skriva att det har varit eller är på väg till reparation trodde jag faktiskt det inte skulle vara några problem med, men enligt en snubbe så är de väldigt hårda med sådant och man riskerar att de inte skickar ut paketet alls och att det blir mycket dyrare om man försöker lura dem på det sättet om man inte har papper för detta.

Tacksam för tips!
Någon som även vet hur mycket hela kalaset kommer gå på om det nu blir moms, tull och sånt skit?
Kom själv fram till allt från 500 kronor till 800 kronor.

Läs:
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Tull: 0% för datorer, om detta inte matchar den faktiska varan så får du slå upp rätt tullsats för vad det nu är
Moms: 25% för de flesta varor (räknas på inköpspris + frakt + tull)

Den här kan vara till hjälp för att räkna:
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/av...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Läs:
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Tull: 0% för datorer, om detta inte matchar den faktiska varan så får du slå upp rätt tullsats för vad det nu är
Moms: 25% för de flesta varor (räknas på inköpspris + frakt + tull)

Den här kan vara till hjälp för att räkna:
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/av...

Tackar fick det till runt 600 kronor totalt med både tull o moms, vilket ändå är rätt mycket :/
Har haft rätt god kontakt med snubben jag köper grejorna av så han kan säkert skriva gift eller on repair om det skulle va så, men vad tycker du om det? Gift kanske är dumt som sagt då värdet ej får överstiga 500 kronor, och vad som sen skulle hända om paketet försvinner under leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Tackar fick det till runt 600 kronor totalt med både tull o moms, vilket ändå är rätt mycket :/
Har haft rätt god kontakt med snubben jag köper grejorna av så han kan säkert skriva gift eller on repair om det skulle va så, men vad tycker du om det? Gift kanske är dumt som sagt då värdet ej får överstiga 500 kronor, och vad som sen skulle hända om paketet försvinner under leveransen.

Alla skriver gift nu för tiden. Riktigt så dumma är inte tullen.
Du kan få visa hur mycket du har betalt via kontoutdrag om du har otur.
De kan kolla i paketet och tycka att 500 verkar lite väl billigt.

Om det försvinner och om värdet har deklarerats till 500 så lär det vara det du eventuellt skulle kunna få tillbaka antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Alla skriver gift nu för tiden. Riktigt så dumma är inte tullen.
Du kan få visa hur mycket du har betalt via kontoutdrag om du har otur.
De kan kolla i paketet och tycka att 500 verkar lite väl billigt.

Om det försvinner och om värdet har deklarerats till 500 så lär det vara det du eventuellt skulle kunna få tillbaka antar jag.

Ja de var de jag med tänkte, beror på hur hårda de är med att ha papper på allt men att skriva "on repair" på paketet borde ju gå i teorin.

Känna dumt o skriva låg value om de nu skulle försvinna, att de skulle tycka paketet är värt mer än 500kr är nog inga problem om de nu öppnar, värre om de försvinner och jag bara får 1/4 av vad jag betalt.

Men hur kommer det sig att de blir tull o moms på vissa grejor och andra inte? Vissa grejor slinker igenom och vissa får betala flera hundralappar i moms o tull, vad är de som gör att de bestämmer sig för att ta moms o tull på just mitt paket? Och inte de efter som exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Men hur kommer det sig att de blir tull o moms på vissa grejor och andra inte? Vissa grejor slinker igenom och vissa får betala flera hundralappar i moms o tull, vad är de som gör att de bestämmer sig för att ta moms o tull på just mitt paket? Och inte de efter som exempel.

Tullen saknar troligen resurser för att inspektera varenda paket, utan de gör gissningsvis stickprov. Undantag dock för paket från välkända butiker med tydligt synlig logga, t.ex. Amazon, för de brukar väldigt ofta fastna i tullen.

Jag har beställt från USA väldigt många gånger, och när paketen varit "anonyma" så har de i princip aldrig fastnat i tullen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tullen förstår nog att om det står "on repair" och ska till Göran Svensson så är det någon som försöker fuska...
Generellt öppnar inte tullen paket såvida de inte misstänker att det är droger eller något olagligt. Tull och moms tar de oftast ifrån tulldeklarationen. Du kan ju alltid råka hamna i någon drive de har att de ska öppna och kolla men det är rätt så liten chans.
Men skriva ner värdet på tulldeklarationen innebär lägre belopp tillbaka utifall det försvinner så du får välja själv om du vill chansa på att de ska tulla paketet eller tappa bort det.
Du får räkna med att betala tull och moms och sen om du slipper är det en bra bonus

Permalänk
Medlem

Skicka som vanligt & hoppas på det bästa. Sakerna du köper borde väl rimligtvis vara billigare med moms inräknat än om du köpt de i Sverige? Så det är ju en "win-win situation" hur som helst...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare sagt, tullen är inte puckon.
Jag köper en hel del grejor från kina och liknande, ber dom alltid skriva ner värdet och skriva gift

Problemet är att det hela är återigen som tidigare talare sagt ett lotteri, det handlar nog mest om stickprov.
För dom gånger mina paket "åkt fast" har varken deklarerat varuvärde eller "gift" spelat nån roll, dom har lyckats lista ut det faktiska värdet rätt bra och slängt på moms.

Och varför? Tja, det är ju så vårt svenska system fungerar.
Verksamma företag som säljer varor här i Sverige får ju själva påföra 25% moms, skulle man som privatperson kunna slippa det 100% legit genom tullen skulle man ju likaväl kunna lägga ner hela momssystemet då den svenska marknaden skulle gå under.

Så återigen som folk redan sagt, när jag köper nått så räknar jag på moms + avgift, räknar med det priset och ser det som en bonus om jag slipper.
(Mkt bra att veta, oftast är det 100:- i avgift för behandling, detta slår extremt hårt mot billiga varor, mitt worst-case exempel är en vara där det påfördes typ 20:- moms, och 100:- i avgift...
Så ett inköp för runt 100:- slutade på 100 + 100 + 20 = 220:- )

Permalänk
Medlem

Tullare är knappast dumma i huvudet. Jag tror de klarar av att göra en sökning på nätet efter produkten för att se vad den kostar

Permalänk
Medlem

Det där kommer du aldrig undan, nån enstaka grej i ett kuvert kan man göra så, men ett 2kg paket? kom igen nu.. sluta va så snål oftast så lönar det sig inte alla vill köpa och betala mindre än här men tänk om alla skulle göra som du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Skicka som vanligt & hoppas på det bästa. Sakerna du köper borde väl rimligtvis vara billigare med moms inräknat än om du köpt de i Sverige? Så det är ju en "win-win situation" hur som helst...

Skrivet av HazZarD:

Det där kommer du aldrig undan, nån enstaka grej i ett kuvert kan man göra så, men ett 2kg paket? kom igen nu.. sluta va så snål oftast så lönar det sig inte alla vill köpa och betala mindre än här men tänk om alla skulle göra som du ?

Skrivet av ozo64:

Tullare är knappast dumma i huvudet. Jag tror de klarar av att göra en sökning på nätet efter produkten för att se vad den kostar

Nu handlar det inte riktigt om att köpa grejor från USA för att det är billigare än i Sverige, utan för att de inte säljs i Europa särskilt ofta.
Vet inte hur duktiga de är att lista ut värdet på grejor, men om de nu öppnar paketet och ser ett 20 år gammalt tangentbord tror jag inte det första de tänker är att tangentbordet faktiskt skulle vara värt några stora summor.

Permalänk
Medlem

Har du ens kollat vad det kostar att skicka paketet? Det är inte direkt billigt heller.

Permalänk
Medlem

Men sen är det ju en privatperson som skickar det till mig så vet inte riktigt hur det funkar jämfört med om man köper från företag såsom Amazon eller liknande som de flesta här verkar ha gjort. Säger att jag har släktingar i USA och glömde mitt tangentbord eller nåt, då ska jag ju inte behöva betala moms eftersom det är den som är den dyra jämfört med tullen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Har du ens kollat vad det kostar att skicka paketet? Det är inte direkt billigt heller.

Räknar på att det kommer kosta runt 500 kronor.

Permalänk
Medlem

Hade kört på och bett om gift då det gäller paket från en privatperson.
Tullen öppnar väldigt sällan paket och då gäller det paket där något inte stämmer rätt till, inte ett paket där varan är i bra skick och inte har en facken fyllda med konstiga substanser.

Men räkna alltid med att betala moms så slipper man överraskningen om man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Nu handlar det inte riktigt om att köpa grejor från USA för att det är billigare än i Sverige, utan för att de inte säljs i Europa särskilt ofta.
Vet inte hur duktiga de är att lista ut värdet på grejor, men om de nu öppnar paketet och ser ett 20 år gammalt tangentbord tror jag inte det första de tänker är att tangentbordet faktiskt skulle vara värt några stora summor.

Jag vet inte riktigt hur dom arbetar men jag antar att du kan få betala oavsett hur du gör. Räkna med åtminstone 500kr extra i avgifter även om snubben skriver "gift" eftersom det som sagt inte riktigt fungerar längre.

Permalänk
Medlem

Hört att om personen skickar det som gift och som express leverans är sannolikheten väldigt liten att de lägger på moms. Men däremot kostar ju express leverans en del också... Gör som andra har föreslagit, räkna med kostnaden och ta det som en bonus om du slipper.

Permalänk
Medlem

Du kommer åka på tull även om paket är markerat som en gåva.
http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...

Dessutom kan du åka på att få betala schablontull för att värde övertiger 500 kr. Vilket innebär att du betalar moms+schablontullavgift.

Oavsett hur du vänder och vrider på det så ska du alltid betala moms. Gåva eller köp, detta brukar tas ut oavsett.

Du kan om du har tur slippa det, men räkna aldrig med det. Räkna istället med de 25% extra som du alltid minst kommer få betala.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Du kommer åka på tull även om paket är markerat som en gåva.
http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...

Dessutom kan du åka på att få betala schablontull för att värde övertiger 500 kr. Vilket innebär att du betalar moms+schablontullavgift.

Oavsett hur du vänder och vrider på det så ska du alltid betala moms. Gåva eller köp, detta brukar tas ut oavsett.

Du kan om du har tur slippa det, men räkna aldrig med det. Räkna istället med de 25% extra som du alltid minst kommer få betala.

Fast tullen brukar väl ligga på nån hundring som mest? Det är som de dyra är väl momsen?
Men säger att jag har en släkting som ska ge mig något över post eller att jag glömde något hos dem när jag var där sist och inte kommer åka till dem i USA på flera år så de blir tvungna att skicka det, hur bör man sig åt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Fast tullen brukar väl ligga på nån hundring som mest? Det är som de dyra är väl momsen?
Men säger att jag har en släkting som ska ge mig något över post eller att jag glömde något hos dem när jag var där sist och inte kommer åka till dem i USA på flera år så de blir tvungna att skicka det, hur bör man sig åt då?

Om du läser länken får du det förklarat hur dom gör. Tullverket struntar fullständigt i vad, varför och andra omständigheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så betalar man moms på grejorna på grund av att de kommer från ett annat land och det är ingen som betalt någon moms på varan förut. Men när det gäller begagnade prylar då? Är det samma sak där?
Om jag till exempel skulle be han skriva "preowned keyboard" på paketet och sätta lägre value?

Som jag förstår det så oftast när folk får betala tull så är det för att de köper något av ett företag såsom Amazon, så bör inte vara lika stor chans att få tull o moms eftersom det är privatperson?

Edit:
Har kollat lite noggrannare med vad de skulle kosta.
235 Dollar för tangentbordet
50-60 Dollar i frakten

Funderar på om jag skulle be han skriva gift och värde på under 500 kronor ändå,
och be han skicka de redigt med tracking number för att minska risken att de försvinner spårlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Som jag förstår det så betalar man moms på grejorna på grund av att de kommer från ett annat land och det är ingen som betalt någon moms på varan förut. Men när det gäller begagnade prylar då? Är det samma sak där?
Om jag till exempel skulle be han skriva "preowned keyboard" på paketet och sätta lägre value?

Som jag förstår det så oftast när folk får betala tull så är det för att de köper något av ett företag såsom Amazon, så bör inte vara lika stor chans att få tull o moms eftersom det är privatperson?

Edit:
Har kollat lite noggrannare med vad de skulle kosta.
235 Dollar för tangentbordet
50-60 Dollar i frakten

Ska du köpa ett begagnat tangentbord av en främling på andra sidan sjön för ca 2000 kronor och du oroar dig för att momsen kommer bli det dyra? Hur vet du ens att du får ett tangentbord eller att det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ska du köpa ett begagnat tangentbord av en främling på andra sidan sjön för ca 2000 kronor och du oroar dig för att momsen kommer bli det dyra? Hur vet du ens att du får ett tangentbord eller att det fungerar?

Privatperson som renoverar äldre tangentbord och sedan säljer, har bara hört gott om han.
Och han är relativt "känd", så känd som man kan vara när man riktar in sig på att renovera gamla IBM tangentbord i alla fall.

Han har haft flera nöjda kunder innan, han har till och med hemsida där han lägger upp bilder på alla han renoverar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Privatperson som renoverar äldre tangentbord och sedan säljer, har bara hört gott om han.
Och han är relativt "känd", så känd som man kan vara när man riktar in sig på att renovera gamla IBM tangentbord i alla fall.

Han har haft flera nöjda kunder innan, han har till och med hemsida där han lägger upp bilder på alla han renoverar och liknande.

Då kan jag tycka att det bara är att bita i det sura äpplet och betala momsen även om det blir mycket dyrare än vad du hade tänkt.

Lycka till oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Som jag förstår det så betalar man moms på grejorna på grund av att de kommer från ett annat land och det är ingen som betalt någon moms på varan förut. Men när det gäller begagnade prylar då? Är det samma sak där?
Om jag till exempel skulle be han skriva "preowned keyboard" på paketet och sätta lägre value?

Som jag förstår det så oftast när folk får betala tull så är det för att de köper något av ett företag såsom Amazon, så bör inte vara lika stor chans att få tull o moms eftersom det är privatperson?

Edit:
Har kollat lite noggrannare med vad de skulle kosta.
235 Dollar för tangentbordet
50-60 Dollar i frakten

Funderar på om jag skulle be han skriva gift och värde på under 500 kronor ändå,
och be han skicka de redigt med tracking number för att minska risken att de försvinner spårlöst.

Det bästa är om du kontaktar tullverket och frågar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §8*

Citat:

8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...