Permalänk
Medlem

Datormus lyser när dator är avstängd

Halloe

Har nyss införskaffat en ny billig datormus eftersom att min trådlösa inte ville fungera. Denna är kopplat med USB och lyser i fina färger (ill-grönt). Modellen är en Zombee GM1, och problemet är alltså att den lyser i denna fina gröna färg även när systemet är avstängt.
Jag läste på tomshardware-trådar att det hade med bios eller moderkortet att göra som ger ifrån sig ström även om datorn är avstängd/att bios har igång en sak som ska se till att styrenheter registreras när systemet är nere, MEN jag har testat på min dator2 och där lyser den också, fast en annan mus (Steelseries Sensei RAW) som jag använder på dator2 lyser inte alls när systemet är avstängt. Vad som är värst är att detta gröna "sken" lyser utav bara helskotta till skillnad från Senseien, så något sovande blir det inte (ja jag är känslig).

Så kort sagt: Zombeen lyser även när systemet är nere, oavsett vilken dator jag använder, och Senseien lyser inte alls när systemet är avstängt (precis som det ska vara).

Så är det någon som vet vad detta kan bero på? Har det att göra med resistorer i musen eller är det något annat?
Tack på förhand för svar

/Trött och besvärad kille

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Har du varit inne och kollat i BIOS? Det brukar finnas någon inställning som heter något i stil med "Keep USB power on when system is off".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag hade faktiskt samma problem 2 gånger. Ingen inställning i bios men efter ett tag så slutade det bara, jag behövde inte göra nånting :s

Kan ju vara värt att testa?

Permalänk

Jag har en steelseries sensei, och när jag stänger av datorn så slutar den lysa, sen om jag råkar klicka på någon knapp på musen så börjar den lysa, lite drygt :s

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har du varit inne och kollat i BIOS? Det brukar finnas någon inställning som heter något i stil med "Keep USB power on when system is off".

Lutar att jag får kolla detta... Gäller att hitta rätt bara, för det finns den som du säger som bara bestämmer ifall det ska va ström i usb-portarna, och så finns det en som bestämmer ifall alla styrenheter kopplade via usb ska fungera när maskinen är avstängd. Det senare vill jag dock undvika för då fungerar t.ex inte wake-on-lan via Unified Remote...

Skrivet av Darkboot:

Jag hade faktiskt samma problem 2 gånger. Ingen inställning i bios men efter ett tag så slutade det bara, jag behövde inte göra nånting :s

Kan ju vara värt att testa?

Oj ok, får hoppas Jobbigt dock i så fall att behöva vänta... O.o

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Jag har en steelseries sensei, och när jag stänger av datorn så slutar den lysa, sen om jag råkar klicka på någon knapp på musen så börjar den lysa, lite drygt :s

Ska säga dig att det händer mig med. Men samtidigt, man är ju inte på musen och klickar ändå när maskinen är avstängd, bara ifall den är i sleep-mode

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Jag hade faktiskt samma problem 2 gånger. Ingen inställning i bios men efter ett tag så slutade det bara, jag behövde inte göra nånting :s

Kan ju vara värt att testa?

Jag fick mig ett skratt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Jag hade faktiskt samma problem 2 gånger. Ingen inställning i bios men efter ett tag så slutade det bara, jag behövde inte göra nånting :s

Kan ju vara värt att testa?

Bästa svaret

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag fick mig ett skratt

Skrivet av griid_83:

Bästa svaret

Är det nånting jag missar här eller? Känns som att han driver när ni skriver så där haha xD

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Har samma på min dator jag bryr inte mig dioden drar så lite ström. .
Men ska kolla mitt bios om jag har nån inställning för att stänga av den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har samma på min dator jag bryr inte mig dioden drar så lite ström. .
Men ska kolla mitt bios om jag har nån inställning för att stänga av den

Tänker inte på strömmen i sig att det står och drar utan snarare att det är sjukt jobbigt med en så stark diod som lyser när man ska sova och allt annat är kolsvart i princip.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hjälpsam

Olika möss uppför sig olika. En del lyser upp när de blir aktiverade och har kommunikation (drivrutiner laddade och kommunicerar med musen), andra lyser när datorn är igång (PnP kommunicerar med moderkortet men behöver inte OS/Drivrutiner) medan några lyser för att det är 5v matning till musen (cheep lösningen).

Det ligger default en spänning på USBportarna för att kunna få start och Wakeup info från tangentbord eller andra enheter. Wake on Keyboard, Wake on USB eller liknande sådana saker. En del moderna moderkort stödjer även att man kan ladda mobiltelefoner och liknande även när datorn är avstängd och då ger full sprutt på USB portarna oavsett om datorn är igång eller ej.

I ditt fall har du en cheepo-mus som har LED's kopplade direkt på USB 5v ledningen till musen och bryr sig således inte om datorn är igång eller ej. Och du behöver deaktivera funktioner för att strömmata USB när den är avstängd, dvs dv charge och wake on XYZ funktioner.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Olika möss uppför sig olika. En del lyser upp när de blir aktiverade och har kommunikation (drivrutiner laddade och kommunicerar med musen), andra lyser när datorn är igång (PnP kommunicerar med moderkortet men behöver inte OS/Drivrutiner) medan några lyser för att det är 5v matning till musen (cheep lösningen).

Det ligger default en spänning på USBportarna för att kunna få start och Wakeup info från tangentbord eller andra enheter. Wake on Keyboard, Wake on USB eller liknande sådana saker. En del moderna moderkort stödjer även att man kan ladda mobiltelefoner och liknande även när datorn är avstängd och då ger full sprutt på USB portarna oavsett om datorn är igång eller ej.

I ditt fall har du en cheepo-mus som har LED's kopplade direkt på USB 5v ledningen till musen och bryr sig således inte om datorn är igång eller ej. Och du behöver deaktivera funktioner för att strömmata USB när den är avstängd, dvs dv charge och wake on XYZ funktioner.

Oj, en riklig förklaring det älskar jag! Synd bara att det inte var någon enklare lösning :/ Men om jag förstår det rätt så är alltså Senseien en typ av cheepo-lösning? Eftersom att ledsen kan börja lysa om man trycker på musknapparna när maskinen är avstängd...? Och då bör det ju finnas något man kan göra för att få samma "funktion" på Zombeen?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av vompen:

Oj, en riklig förklaring det älskar jag! Synd bara att det inte var någon enklare lösning :/ Men om jag förstår det rätt så är alltså Senseien en typ av cheepo-lösning? Eftersom att ledsen kan börja lysa om man trycker på musknapparna när maskinen är avstängd...? Och då bör det ju finnas något man kan göra för att få samma "funktion" på Zombeen?

Att meka om kontrollerkretsen och justera firmware i musen är inte en enkel om ens möjlig lösning

Däremot att stänga av all strömförsörjning till USB portarna när datorn är avstängd från BIOS är en enkel väg. Leta efter USB power, USB charge och Wake On ... funktioner i BIOS. Kika gärna i manualen med.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Att meka om kontrollerkretsen och justera firmware i musen är inte en enkel om ens möjlig lösning

Däremot att stänga av all strömförsörjning till USB portarna från BIOS är en enkel väg. Leta efter USB power, USB charge och Wake On ... funktioner i BIOS. Kika gärna i manualen med.

Då får det bli BIOS då! Eller hoppas på att det försvinner...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Köp en mus som inte lyser som ett jävla UFO nästa gång

Permalänk
Medlem

Om du har ett ASUS moderkort ska du sätta EuP Ready till Enabled i BIOS för då sätts ingen ström till USB-portarna. Om detta inte hjälper antar jag att du har Windows 8 och då behöver du gå in i Power Options (vet ej det svenska namnet) och ha checkrutan Snabb uppstart ej förbockad.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Känns som om den enklaste lösningen är att lägga något över musen när du ska sova...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Om du ej lyckas lösa det i bios, använd bara grenuttag och switcha av strömmen till datorn när du går och lägger dig? Gör alltid jag

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Då får det bli BIOS då! Eller hoppas på att det försvinner...

Gammal tråd - men du kan ju alltid testa att byta usb-port! Vissa kan vara aktiva (för t.ex. laddning) och andra inte då datorn är avstängd.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Rekordmedlem

En budgetlösning kan vara att kolla om det hjälper att bryta +5vsb från nätdelen, då borde portarna bli strömlösa när datorn är av. Pilla loss den ledaren från atxkontakten och prova, se bara till att isolera den losstagna kabeln så den inte vidrör nått olämpligt om den ligger lös i datorn. .
Det kan även påverkas av om man kopplar via en hub.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.