Trådlöst nätverk tappar hastighet konstant

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk tappar hastighet konstant

I slutet av december började det trådlösa nätverket hemma hos min mamma att underligt nog gå ner till cirka 300 Kbit/s i nerladdningshastighet (normalt ~25 Mbit/s). Det sker ganska ofta, ungefär en gång i halvtimmen. Det är en ganska gammal router, den har enbart b/g-standarderna.

Givetvis har jag startat om routern och kollat i inställningarna om det var något underligt där, men hittade inget. Jag har även kollat om det är något som ligger och stör ut den trådlösa signalen (mikro, synkande mobiler, etc), men inte hittat något som kan orsaka det än.

Vet ni något man kan testa för att få den att fungera bättre? Eller för att lokalisera källan till problemet? Just nu verkar den enda lösningen jag kommit fram till vara att köpa en ny router, men det kan ju vara något jag missat.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

ladda hem inssider
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
använd programmet för att se om det ligger andra nät på samma kanal som ditt.
Testa att byta kanal, eller helt enkelt flytta routern till en annan del av huset/lägenheten

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

ladda hem inssider
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
använd programmet för att se om det ligger andra nät på samma kanal som ditt.
Testa att byta kanal, eller helt enkelt flytta routern till en annan del av huset/lägenheten

Det finns inga andra nät, de bor på landet. Det kvittar vart routern står, den trådlösa anslutningen är kass även tre meter ifrån den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Inaktiv

Testa med en ny powersupply. Oftast rena skiten som skickas med original. Billigaste lösningen som köps in.

Permalänk

Testa om du får ut samma hastighet direktkopplad med en dator till tjänstefördelare/modemet, får du ut ungefär det dom ska få ut därigenom skulle jag rekommendera att man kollar på en ny router. Routrar är, framför allt de billigare, känsliga (har bytt ut 3 routrar hos mig själv det senaste året). Sitter nu med en med AC-standard då jag har AC-standarden i mobilen och det är underbart att surfa i de högsta tillåtna