[Laptop] Byta hårdisk från den gamla till den nya

Permalänk

[Laptop] Byta hårdisk från den gamla till den nya

Tjena Allihopa!
Jag är ganska ny här och behöver lite hjälp. Det började så att på min nya data som jag köpte för någon månad sen gick sönder. Det var så att jag fick malware och jag gjorde det värre med att installera om allting på HDD och installationen gick fel... Men sen så har jag en gammal data (som jag är på nu) som funkar prima och är gammal 3 år kanske mer. Kan jag ta det HDD:n från min gamla data och installera den in i min nya data som HDD:n är sönder?

''Gamla'' Data
HP Pavilion g6-1155sa, Jag har försökt leta vad HDD den använder men lyckades ej.

Söndriga data
HP Pavilion 15-n001so

Permalänk
Medlem

Vill du ta HDD:n från din trasiga dator och sätta in i den som funkar...?

Permalänk

Nej nej. Byta från den fungerande in till den ny köpta som gick sönder så snabbt

Permalänk

Hur gjorde du sönder hårddisken? Fysiskt våld?

Data är sådant du lagrar på en hårddisk. Hårddisken sitter i en dator.

Permalänk

liksom den är trasig, datan går inte att starta och det är HDDs fel. Som sagt den har malware och jag har fösrökt att ta bort allting (alltså allting) från HDD:n och den installationen har craschat på något sätt. Fokusera på frågan inte historian

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavilionguy:

liksom den är trasig, datan går inte att starta och det är HDDs fel. Som sagt den har malware och jag har fösrökt att ta bort allting (alltså allting) från HDD:n och den installationen har craschat på något sätt. Fokusera på frågan inte historian

Sålänge det är 2,5" HDD i båda och det är samma tjocklek (finns generellt två tjocklekar på laptop HDD:s, 7mm och 9mm, och vissa laptops klarar inte tjockare än 7mm) bör det funka. Du är säker på att man kommer åt HDD:n på båda datorerna? Om det är en Win 8 dator kan det vara lite meckigt med att installera nytt OS på datorn för man måste fixa lite grejer i bios innan den vill starta från externa källor.

Permalänk

På den HP 15 så är det windows 8 på och windows 7 på HP g6. Jag har gjort lite forskning över nätet. Jag är säker på att det är samma dimension men om jag ska lägga in den med windows 7 hur ska jag ta bort allting så att Hårddisken är typ som när man köper en helt ny som har ingenting i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavilionguy:

På den HP 15 så är det windows 8 på och windows 7 på HP g6. Jag har gjort lite forskning över nätet. Jag är säker på att det är samma dimension men om jag ska lägga in den med windows 7 hur ska jag ta bort allting så att Hårddisken är typ som när man köper en helt ny som har ingenting i sig?

Du formaterar den, men antar att du ska installera om OS direkt efter att du satt in HDD:n och när du gör det formateras disken under installationsprocessen. Som sagt kan det blir problematiskt när man ska installera OS på en Win 8 dator då man oftast måste in och pilla i bios för att tillåta installation från USB-stickor eller skivor.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det låter som att din nya dators hårddisk är sönder utifrån din beskrivning, det är bara operativsystemet som möjligtvis är sönder. Det du vill göra med din gamla dators hårddisk fungerar precis lika bra för att få igång den nya datorns hårddisk.

Permalänk

Men om operativsystemet är sönder. Vart kan jag hitta den rätta Windows 8 så jag inte behöver köpa en ny Windows 8? Det står på vissa sidor att på nyare datorer är product key i BIOS och att det kommer själv att fixas när jag installerar den rätta windows 8

Permalänk
Medlem

Ser dessutom problemet att man inte bara kan byta dators installerade OS som att byta en reservdel. Den bör installeras om om du byter "moderkort" vilket man tekniskt sett gör när man flyttar ett installerat Windows från en dator till en annan.

Dessutom kommer Windows att skrika, för du har inte rätt licens, så det kommer bara ge problem.

Rensa den infekterade datorns hårddisk (den är inte trasig för att den har virus), och installera om OSet på den.

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra en recovery på den nya datorn med massa malware? När du startar upp datorn så tryck F11 på tangentbordet!

Permalänk

Jag får recovery fail när jag startar upp recoveryn :/ Jag tänkte jo ladda ner för att se om det är verkligen OS fel

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ser dessutom problemet att man inte bara kan byta dators installerade OS som att byta en reservdel. Den bör installeras om om du byter "moderkort" vilket man tekniskt sett gör när man flyttar ett installerat Windows från en dator till en annan.

Dessutom kommer Windows att skrika, för du har inte rätt licens, så det kommer bara ge problem.

Rensa den infekterade datorns hårddisk (den är inte trasig för att den har virus), och installera om OSet på den.

Hur ska jag kunna rensa den infekterade hårddisken? Kan inte komma åt något förutom BIOS och usb tror jag och i dartorn är windowset redan installerat och har ingen cd skiva för den

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavilionguy:

Hur ska jag kunna rensa den infekterade hårddisken? Kan inte komma åt något förutom BIOS och usb tror jag och i dartorn är windowset redan installerat och har ingen cd skiva för den

Värsta fall är ju att kontakta datorns tillverkare och be om återställningsskivor. Men du ska kunna ladda ner Windows med din nyckel vill jag minnas.
Tömma HDDn kan du ju göra med Windows installationen, eller 3:e part program, som Hirens Boot CD som har verktyg att rensa allt, samt partitionsprogram. Finns även antivirus och mini XP som kan köras direkt från skivan för att komma åt dina filer.

Permalänk

Om du kan gärna göra en tutorial vore det suveränt jag är inte sån dator expert men kan vissa basics. Jag är glad att det är OS fel och inte hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavilionguy:

Om du kan gärna göra en tutorial vore det suveränt jag är inte sån dator expert men kan vissa badics

Finns en hel del guider på forumet om du söker:
#15177964

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Finns en hel del guider på forumet om du söker:
#15177964

Tack så mycket! Jag svarar om det kommer funka, dock har jag inte 8gb usb minne men kan låna från någon

Permalänk
Medlem

Om/när du installerat datorn så kommer du troligen behöva ladda ner vissa drivrutiner för att få datorn att fungera bättre, eller för att fungera överhuvudtaget. HP har ett eget verktyg för att underlätta detta som du hittar på deras hemsida: LÄNK

Sen kan det vara en bra ide att kolla så du har ett aktivt antivirusprogram installerat innan du kopplar upp datorn mot internet efter ominstallationen. Har du nåt antivirusprogram du föredrar så installera det, annars så duger Microsofts egna (iaf tillfälligt).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Värsta fall är ju att kontakta datorns tillverkare och be om återställningsskivor. Men du ska kunna ladda ner Windows med din nyckel vill jag minnas.
Tömma HDDn kan du ju göra med Windows installationen, eller 3:e part program, som Hirens Boot CD som har verktyg att rensa allt, samt partitionsprogram. Finns även antivirus och mini XP som kan köras direkt från skivan för att komma åt dina filer.

Jag har kikat på hirens boot cd och har frågor. För att återställa hdd ska jag då gå in på Darins boot and nuke då? Och sen ladda ner windows 8 från microsoft sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavilionguy:

Jag har kikat på hirens boot cd och har frågor. För att återställa hdd ska jag då gå in på Darins boot and nuke då? Och sen ladda ner windows 8 från microsoft sidan?

Det bör räcka med att du följer guiden jag länkade. I ena steget så kan du ta bort partitionerna. Men vill du överdriva, så visst kan du radera med ett sådant program. Det räcker dock med att du tar bort partitionerna.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det bör räcka med att du följer guiden jag länkade. I ena steget så kan du ta bort partitionerna. Men vill du överdriva, så visst kan du radera med ett sådant program. Det räcker dock med att du tar bort partitionerna.

Jag ska först prova ta bort partitionerna, sen det andra.

[EDIT] Så jag har installerat windows 8 på USB men när jag la in USB i den HP 15 så kommer fortfarande HP märket och det snurrar sen så blir skärm svart och man kan inte göra något. Jag har både bytt så att USB ligger först och track på F9 i början av startup så jag kan välja att den ska startas från USBen.