Dell Venue 11 Pro – fläktlös surfplatta med Intel Broadwell-Y

Permalänk
Melding Plague

Dell Venue 11 Pro – fläktlös surfplatta med Intel Broadwell-Y

En ny surfplatta tillika hybrid från Dell dimper ned i SweClockers testlabb. Det har nu blivit dags att undersöka andra generationens Venue 11 Pro, som begåvats med Intel Core M-processor och passiv kylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att

  • Tangentbord ingår inte vid köp

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Skulle lätt kunna tänka mig att spela på den just nu... Den drar nytta av kylan och jag av enhetens värme:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Seriöst, levererar laddaren 19,5V ur en Micro USB-kontakt? Jag ser en heeeeel del döda mobiler i framtiden. Bad move, Dell.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Seriöst, levererar laddaren 19,5V ur en Micro USB-kontakt? Jag ser en heeeeel del döda mobiler i framtiden. Bad move, Dell.

Upp till 19,5V säkerligen (Volten regleras).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv

Första gången på riktigt länge man blivit lite sugen på en dell.

Men jag undrar hur den ter sig i varmare länder. Om den blir varm när den hårdkörs i kalla Sverige så lär den ju antingen smälta eller klocka ner sig till närapå ingenting om man skulle råka använda den i solen i ett varmare land där det är 35-40c varmt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ekner:

Seriöst, levererar laddaren 19,5V ur en Micro USB-kontakt? Jag ser en heeeeel del döda mobiler i framtiden. Bad move, Dell.

Skrivet av Calle2003:

Upp till 19,5V säkerligen (Volten regleras).

Läser jag rätt står det även 5 V, 2 A på laddaren, så som Calle säger lär det regleras och krävas identifiering för den högre spänningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Ojdå, den här skulle jag kunna tänka mig att ha faktiskt. Rejält steg upp från min T100.

Men närapå 50 grader varm i ena hörnet? det är väldigt, väldigt varmt. Tur att den inte marknadsförs som en spelplatta. Man får spela harpan istället för skyrim på maldiverna, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Nackdelar:
I dagsläget endast med 4 GB RAM och 64/128 GB SSD

Denna då? http://www.dell.com/se/p/dell-venue-11-pro-7000-7140/pd?oc=cn...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Nec eller om Panasonic (men gärna nån annan) släpper nått liknande med Broadwell och penna och som är rugged. Då byter jag ut min SP2.

Permalänk
Inaktiv

Skärmens formfaktor gör den trist att använda som ren surfplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Jacke89:

Nackdelar:
I dagsläget endast med 4 GB RAM och 64/128 GB SSD

Denna då? http://www.dell.com/se/p/dell-venue-11-pro-7000-7140/pd?oc=cn...

Pinsamt, missade helt att man kunde få fram fler alternativ... Tagit bort den delen ur sammanfattningen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Om ni vill spara 3000:- och få bättre prestanda men kortare batteritid så passa på att skaffa en Surface Pro 2 med 8GB RAM och 256GB SSD innan de försvinner:

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=224678989

Skaffade själv en under mellandagsrean och är väldigt nöjd!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Jag tycker iden är bra..en liten enkel dator som är passiv och man kan ha som surplatta men samtidigt känns inte priset minsta befogat för det är en väldigt basic dator/platta till surf/film/kontor och borde absolut ha ett tangentbord med på köpet och rejält sänkt pris för som det är nu kan man få en bättre laptop + surflatta för pengarna och är att sjuta sig själv i foten när man har en bra produkt och samma problem som surface serien som är riktigt trevliga och jag lätt skulle kunna tänka mig använda men är sånt jävla överpris att man nästan skulle kunna tro apple låg bakom dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Såg ut som en riktigt vettig sak. Men jäkligt trist att de inte stödjer laddning via vanliga usb-standarden. Jag vet att det skulle ta lång till tid att ladda upp batteriet från noll till fullt men för de tillfällen då man vet att det endast kommer bli sporadisk användning skulle det vara en uppenbar fördel.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Om ni vill spara 3000:- och få bättre prestanda men kortare batteritid så passa på att skaffa en Surface Pro 2 med 8GB RAM och 256GB SSD innan de försvinner:

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=224678989

Skaffade själv en under mellandagsrean och är väldigt nöjd!

Sitter man inte fast med Windows RT då?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av gods_machine:

Sitter man inte fast med Windows RT då?

Surface Pro-serien har x86-processor och "riktiga" Windows.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lord_vasagos:

Jag tycker iden är bra..en liten enkel dator som är passiv och man kan ha som surplatta men samtidigt känns inte priset minsta befogat för det är en väldigt basic dator/platta till surf/film/kontor och borde absolut ha ett tangentbord med på köpet och rejält sänkt pris för som det är nu kan man få en bättre laptop + surflatta för pengarna och är att sjuta sig själv i foten när man har en bra produkt och samma problem som surface serien som är riktigt trevliga och jag lätt skulle kunna tänka mig använda men är sånt jävla överpris att man nästan skulle kunna tro apple låg bakom dom

Tja om man bara matchar storleken på disken så är det i princip exakt samma pris på denna enhet som en Ipad Air 2 med 128GB disk. Den senare må ha en imponerande CPU för att vara en ARM, men den är fortfarande på samma nivå som Venue Pro 5130 (som dock har en BayTrail-modell med 25% högre turbofrekvens än t.ex. Asus T100/T200 vilket också syns i resultaten i detta test).

Har hela tiden haft känslan att Intel inte anstränger sig full ut för Atom, de inser att om den blir allt för bra kommer det stjäla marknadsandelar från "Core"-serien som har betydligt bättre marginaler (BayTrail har ju ARM-priser).

Går inte att komma ifrån hur imponerande Core-M är, andra CPUer som ligger på samma TDP-nivå är överhuvudtaget inte nära. GPU-delen är även den marknadsledande (och vi talar om Intels GPU!), Dells nya platta är ca 80% snabbare i 3DMark jämfört med Apples A8X som sitter Ipad Air 2. Det är faktiskt jämt skägg mellan GPU-delen i Core-M och Nvidias X1 och vi pratar om enheter med ungefär samma TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Synd Jakob att du inte testade den med Geekbench 3. Så att man har möjlighet att jämföra den med vanliga plattor och högpresterande mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Om ni vill spara 3000:- och få bättre prestanda men kortare batteritid så passa på att skaffa en Surface Pro 2 med 8GB RAM och 256GB SSD innan de försvinner:

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=224678989

Skaffade själv en under mellandagsrean och är väldigt nöjd!

Ja det roliga är ju att dessa reviewer visar hur imponerande Surface Pro 2 fortfarande är, lol. Köpte min 8gb/256gb på Sibas lagerrensing för 5000kr. Enda nackdelen är att den är lite tung, men så är det ju en dator och ingen surfplatta.

Permalänk

Tycker inte alls att tangentbord ska ingå i priset. Iom att det finns ett gäng olika alternativ så är det ju bättre att man får välja själv vilket man vill ha. Dessutom hade de troligtvis lagt på priset för tangentbordet på grundpriset, så det hade nog inte blivit speciellt mycket billigare. Och dyrt? 7000 för en dator i den här storleken med den prestandan är inget att tala om. Vill man ha billigare finns dte alltid Atom-versionen.

Det som jag fortfarande tycker är tråkigt är skärmformatet. 16:9 blir för litet i landskapsläge och rent trams som porträtt. Surface pro 3 med sin 3:2 är närapå optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Läser jag rätt står det även 5 V, 2 A på laddaren, så som Calle säger lär det regleras och krävas identifiering för den högre spänningen.

Ah, så det sker någon form av handshake innan 19,5V skickas ut, det känns mycket tryggare

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av murklor:

Ja det roliga är ju att dessa reviewer visar hur imponerande Surface Pro 2 fortfarande är, lol. Köpte min 8gb/256gb på Sibas lagerrensing för 5000kr. Enda nackdelen är att den är lite tung, men så är det ju en dator och ingen surfplatta.

Och en annan nackdel mot denna Dell Venue 11 Pro är att Surface pro 2 inte är fläktlös.
Det betyder alltså att den agerar dammsugare om du lägger den i soffan, sängen, matbordet (=brödsmulor), golvet eller whereever. Smutsen kommer i längden göra en SP2 mer höggljud och slits snabbare.

Men jag håller med om att Surface Pro 2 är en helt otrolig surfplatta/dator ändå. Den har ju SJUKT imponerande siffror i 3D-spel för att vara surfplatta tex. Samt bra batteritid och sjukt högpresterande touch-HW. För 5000/6000kr för 8GB/256GB-modellen är den så given att jag nästan tycker synd om MS för att dom skänker bort så bra HW.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Och en annan nackdel mot denna Dell Venue 11 Pro är att Surface pro 2 inte är fläktlös.
Det betyder alltså att den agerar dammsugare om du lägger den i soffan, sängen, matbordet (=brödsmulor), golvet eller whereever. Smutsen kommer i längden göra en SP2 mer höggljud och slits snabbare.

Men jag håller med om att Surface Pro 2 är en helt otrolig surfplatta/dator ändå. Den har ju SJUKT imponerande siffror i 3D-spel för att vara surfplatta tex. Samt bra batteritid och sjukt högpresterande touch-HW. För 5000/6000kr för 8GB/256GB-modellen är den så given att jag nästan tycker synd om MS för att dom skänker bort så bra HW.

SP2 är semi-passivt kyld och inte aktivt. Höljet avleder värme förvånadsvärt bra. Fläkten varvar bara upp när den behövs vilket vanligtvis är när GPUn måste jobba. Vid vanligt och lagom CPU arbete behöver den nästan aldrig varva upp. Att Intels är överlägsna vad gäller CPU och knappast med GPU märks tydligt med SP2.

När man jobbar med den som desktop med extern skärm osv är det bara att koppla till en extern USB fläkt som blåser mot baksidan. Då förblir den sval.

Jobbar med den nu brevid min desktopmaskin med inkopplad extern skärm som står brevid min startionäras skräm. Jag använder Synergy mjukvara för att kunna använda samma tangentbord och mus till både den stationära och till SP2. Detta kombinerat med ondrive gör att det underbart att jobba såhär:)

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

SP2 är semi-passivt kyld och inte aktivt. Höljet avleder värme förvånadsvärt bra. Fläkten varvar bara upp när den behövs vilket vanligtvis är när GPUn måste jobba. Vid vanligt och lagom CPU arbete behöver den nästan aldrig varva upp. Att Intels är överlägsna vad gäller CPU och knappast med GPU märks tydligt med SP2.

När man jobbar med den som desktop med extern skärm osv är det bara att koppla till en extern USB fläkt som blåser mot baksidan. Då förblir den sval

Jag håller med om att SP2 är en underbar krabat. Och vad jag menade med bra GPU-kraft är att MS har lyckats pressa ut mer ur "Intel HD 4400" än många andra tillverkare. SP2 är klart bäst trots att det sitter samma CPU under huven, och enligt testerna får man ju runt 35-40 FPS i många spel (om man ex tittar var SP2 landar i SweC-testerna för Venue 11 pro) i 720p/low ...Det är ju lixom tom spelbart.
Det är trevligt att SP2 inte varvar upp för det mesta, men när den väl "råkat" göra det ett par ggr i sängen/soffan så blir den varmare o måste varva även vid lägre belastning.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Var det inte just dessa hybrider som ansågs som en nästan död marknad för ett tag sedan?
Om det fortfarande är så, så kan man ju säga big fail för Dell.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

En fråga köper människor verkligen en "surfplatta" för dessa dyra pengar? jag personligen tycker det är hutlöst dyrt och inte fasiken ska en surfplatta kosta dessa pengar! runt 2-3000 visst men 5-10000kr är ju ren idoiti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

En fråga köper människor verkligen en "surfplatta" för dessa dyra pengar? jag personligen tycker det är hutlöst dyrt och inte fasiken ska en surfplatta kosta dessa pengar! runt 2-3000 visst men 5-10000kr är ju ren idoiti!

iPad säljer helt okej...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 120hz:

En fråga köper människor verkligen en "surfplatta" för dessa dyra pengar? jag personligen tycker det är hutlöst dyrt och inte fasiken ska en surfplatta kosta dessa pengar! runt 2-3000 visst men 5-10000kr är ju ren idoiti!

Hela poängen med denna typ av enheter är att de är fullt kapabla till att fungera som kompakta laptops. En 2-i-1 blir aldrig fullt lika bra som en "riktig" laptop då det måste göras lite kompromisser för att göra det möjligt att köra i pekplatteläge, är därför helt vettigt att 2-i-1 enheterna använder sig av lite mindre skärm vilket ger dessa enheter en fördel i att lättare kunna användas i riktigt trånga utrymme som flygplan och liknande.

Är just på denna punkt jag tycker Surface Pro fallerar, även om tangentbordet (det med extra batteri) till Venue 11 Pro inte matchar lite bättre laptops (framförallt är touchpad:en inte alls jämförbar med den i XPS och MBP) så är det ändå klart bättre än type-cover. Hoppas på en enhet som i princip är Surface Pro 3, fast med en tangentbord likt V11P, Surface Pro 4 kanske?

Det man kan diskutera är hur mycket "surfplatta" dessa enheter i praktiken blir. Har en modell 5130 av denna enhet med tangentbordet, i praktiken har enheten nästan uteslutande används som laptop med brutalt bra batteritid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker detta är en klockren enhet. Avvaktar och ser vad som kommer närmaste månaderna från andra tillverkare. Resen endel inom jobbet och för mig skulle denna kunna ersätta min vanliga laptop fullt ut under resan. Kanske att jag tom skulle kunna satsa på en kraftfullare stationär på kontoret och sen komplettera med denna. Detta är vad alla plattor som kommit ut genom åren aldrig kunnat göra för mig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm