Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av john_doe:

Det enda det gör är att öka utsläppen, om inte bilarna rullar vidare i Sverige så gör de det utomlands, utsläppen ökar så länge inte varje bilköpare väljer att skrota sin gamla bil. Men det är inget som säger att varje nytillverkad bil är miljövänligare, om man räknar in energi, material, transporter, ökad konsumtion av arbetarna i låglöneländer som bygger bilarna åt oss. Så tror jag att det ska vara bra många mil i en miljöbil för att gå brakeeven med en äldre bil som ackumulerat utsläppen genom sin livslängd, att minska konsumtion däribland nybilsköp är bättre i det stora hela tror jag framför att byta bilar.

Fast det är bara en gammal skröna, tittar man på livscykelsnslyser som gjorts på (iaf europeiska) bilar så är miljöpåverkan från tillverkningen knappt märkbar i jämförelse mot driftutsläppen under bilens tänkta livstid. Produktionerna är såpass effektiviserade idag för att dels tillverka mycket med lite förluster, för att ge större vinst och för att de har stränga miljökrav på sina utsläpp.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001

+600:- Skoda Superb 2.0 TDI 170 DSG -11... Surt sa räven!

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | Palit GTX1070 Dual Fan 8GB | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006

Min Golf 6a 1,6TDI Bluemotion -10 som går som "miljöbil" och är därmed skattebefriad första 5 åren fick tillomed en smäll på runt 250kr...

Min Cheva pickup från -88 som suger i sig soppa som om den hade ett eget oljefält låg förut runt 2500:- , den blev nu runt 2800:-

I kronor räknat alltså en rätt snarlik ökning, men i procent räknat...... 1000 till 1250 ska jämföras med 2500 till 2800, hur tänkte nån där?

Nä, blir snart att koka ihop nått eget åk, en härlig veteran med modern drivlina....

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2009

Givetvis har politikerna tänkt på detta mer än vad vi har, men jag ser att folk i sedvanlig ordning börjar kasta sten utan att ha koll.
Läs och begrunda http://ingenjor-hydrazine.blogspot.se/2009/06/teknikneutralit...
Visserligen är länken några är, men visar hur skatten räknas ut.

Själv fick jag höjning från 2680kr till 3030kr, men då har jag en ganska törstig bensinare så jag förstår det.

Skickades från m.sweclockers.com

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Xc70 D5 - 07. Gick från 6350 till 7250, en höjning med 900. Aj...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
övre söderträsk
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av ozo64:

Känns helt rättvist. Väljer man att köpa bilar som släpper ut en massa så får man se till att betala för det också.

Det gör man redan genom att de med mer utsläpp åxå köper mer bensin och bensin har redan en saftig skatt i sverige som är till för att kompensera utsläppen.

Denna bilskatt känns mer som kaka på kaka och bidrar till köp o släng samhället, även spär den på klass-samhället. vilket givetvis inte är ett dugg miljövänligt eller i linje ideologiskt med sossarna i sittande regering, men bra för kapitalet och alliansen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

VW T5 diesel 4-motion, nån 7-8 hundra extra på året tror jag det blev.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Årsskatten är inte en så stor del av kostnaden för en bil så jag vet inte om det gör någon större skillnad. Merparten av skatteuttaget på bilister tas ju ut på bränslet ändå och den skatten är ju mer rättvis då en bil som drar mycket betalar mer och en person som åker längre betalar mer. För mig personligen så kostar exempelvis parkeringen lika mycket i månaden som skatten kostar hela året, men jag har också en ganska liten bil så låg skatt (360:-).

Har man en lite äldre dieselbil så kan det bli dyrt dock. Jag vet inte om de är så mycket värre för miljön än bensinbilar men det har våra politiker i alla fall kommit fram till att de är.

Vad som verkligen irriterar mig när det gäller fordonspolitiken det senaste är att de tar bort fördelarna med att ha en miljöbil. Tidigare fick man gratis parkering i hela stan här exempelvis, sen fick man bara motsvarande boendeparkering och nu får man inget alls. Så det enda incitamentet att köpa en miljöbil numera är aningen lägre årsskatt (bortsett från bättre miljösamvete och möjligen lägre bränslekostnader då).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
här..
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av snajk:

Vad som verkligen irriterar mig när det gäller fordonspolitiken det senaste är att de tar bort fördelarna med att ha en miljöbil. Tidigare fick man gratis parkering i hela stan här exempelvis, sen fick man bara motsvarande boendeparkering och nu får man inget alls. Så det enda incitamentet att köpa en miljöbil numera är aningen lägre årsskatt (bortsett från bättre miljösamvete och möjligen lägre bränslekostnader då).

Problemet har ju blivit att det är för många bilar idag som klarar miljöbilsklassningen. Många fördelar fungerade när det var en mindre skara som köpte miljöbilar, men när man kan få en miljöbils klassad disel på 160-180hk så finns det ingen anledning att inte köpa miljöbil för majoriteten av konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av bha*:

Alliansen som ligger bakom det, inte mp.

Skrivet av jkrx:

Alliansen budget, kålhuvud.

Fordonssskatten skulle blivit höjd med S / MP´s budget med, så det hade blivit lika oavsett budget.

Skrivet av Valiumballong:

Tvivlar på att det kommer att köras mindre, men just bilägare är rätt populärt att beskatta. Statskassan demands it.

Precis, höjd fordonsskatt kommer säkerligen inte bidra till någon minskning på åkandet, då många har bilen just för att ta sig till / från arbetet.
Och oavsett om fordonsskatten höjs så påverkar ju inte det om man kör 1500 mil eller 2500 mil/år, utan det som kan få ner bilåkandet (onödigt åkande t.ex. till/från lokala butiken, eller gymmet, eller liknande som annars är på gångavstånd eller så) är ju att koldioxidskatten (skatten på utsläpp som ligger på bensin/diesel) höjs, vilket den även gjordes vid 1 januari, men den lilla höjningen skulle jag säga är obefintlig för att få någon verkan i praktiken, nu när bensinpriset är bland det lägsta på många år.

Och vill de få bort de gamla / äldre bilarna och få över folk till "miljövänliga" bilar så gäller det att dels ha låg fordonsskatt, och dels ha ett "mervärde" (ex gratis parkering oavsett plats, gratis besiktning, lägre bränslepris (skatten på bränsle) eller liknande) så att folket får upp ögonen för miljöbilarna.

Och främst att elbilar pressas fram till marknaden, förslagsvis att staten går in och subventionerar en viss del på elbilar, då elbilar är det som skulle göra mest för miljön, då det i princip är "0" koldioxidutsläpp (okej, inte riktigt men betydligt mindre än bensin/diesel).
Men det som sätter käppar i hjulen för elbilarna är dels:
1. Staten själva (staten drar in enorma summor på koldioxidskatten, moms och andra skatter på besnin/diesel)-
2. Fordonstillverkarna (minskade intäkter på reparationer/service etc. Då service / reparationer står för en stor del av tillverkarnas inkomster på delarna etc, och en elbil kräver mindre underhåll än en diesel/bensinbil).

Så staten har inget större intresse av att framhäva elbilarna, då staten skulle dra in mindre pengar på elbilarna än nuvarande (bensin/diesel) och att fordonstillverkarna har sina klor inne i regeringarna (både svenska och alla andra i världen) då elbilarna är ett direkt hot mot deras affärer.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
här..
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av PowerNet:

Och främst att elbilar pressas fram till marknaden, förslagsvis att staten går in och subventionerar en viss del på elbilar, då elbilar är det som skulle göra mest för miljön, då det i princip är "0" koldioxidutsläpp (okej, inte riktigt men betydligt mindre än bensin/diesel).

Det där är tyvärr inte riktigt sant i dagsläget. Problemet är att det fortfarande finns väldigt mycket elproduktion från smutsiga källor (framförallt kol), speciellt extra förbrukning.

Om man kollar på Teslas hemsida t. ex. så jämför de med en bil med 45 pounds of co^2 på 40 miles. Det blir ~300g/km (förmodligen amerikansk muskelbil, typ Ford mustang), medans moderna bilar är närmare 100g/km. http://my.teslamotors.com/goelectric#electricity

Visserligen så har vi väldigt ren elproduktion i Sverige, men elbilar är inte en universell lösning om man inte ser till att man kan täcka den extra elförbrukningen med miljövänliga källor. Någonting som inte blir lättare när man gärna pratar om att stänga kärnreaktorer utan några praktiska exempel på hur man ska lyckas täcka upp för det (som inte bygger på importerad rysk gas eller kolkraft).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Sir. Haxalot:

Problemet har ju blivit att det är för många bilar idag som klarar miljöbilsklassningen. Många fördelar fungerade när det var en mindre skara som köpte miljöbilar, men när man kan få en miljöbils klassad disel på 160-180hk så finns det ingen anledning att inte köpa miljöbil för majoriteten av konsumenterna.

Absolut. Självklart ska miljöbilsdefinitionen uppdateras allt eftersom bilarna blir bättre på detta. Framför allt kanske man inte ska klassa stora och tunga bensinbilar (ofta med turbo) som miljöbilar bara för att möjligheten finns att köra dom på etanol. De som faktiskt kör på etanol kanske, men det är inte många. Dieselbilarna släpper ju faktiskt ut ganska lite i jämförelse med dessa, men även där borde förstås definitionerna uppdateras så att det bara är kanske 10% av bilarna som når upp till att bli miljöbilar.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Det där är tyvärr inte riktigt sant i dagsläget. Problemet är att det fortfarande finns väldigt mycket elproduktion från smutsiga källor (framförallt kol), speciellt extra förbrukning.

Ja, det är ett problem. Inte ett så stort problem i Sverige dock då i princip all vår el kommer från antingen förnybara källor som vattenkraft, eller kärnkraft, som inte ger några direkta utsläpp av koldioxid. I en del andra länder ser det värre ut dock. Kolkraft är inte bra någonstans men det är få länder som förlitar sig på kolkraft till stor del och även med 100% kolkraft så släpper en elbil ut ganska mycket mindre än en bensinbil i drift. Ett stort stationärt kraftverk är mycket lättare att få effektivt än ett litet som man måste kunna dra runt på liksom. En stor del av elbilens utsläpp kommer dock ifrån batteritillverkningen och den kommande skrotningen av batterierna, men inte ens med det medräknat så når man upp till en bensinbils utsläpp sammantaget.

Citat:

Om man kollar på Teslas hemsida t. ex. så jämför de med en bil med 45 pounds of co^2 på 40 miles. Det blir ~300g/km (förmodligen amerikansk muskelbil, typ Ford mustang), medans moderna bilar är närmare 100g/km. http://my.teslamotors.com/goelectric#electricity

Det kan vara så att Tesla inte bara tittar på de direkta utsläppen från avgasröret så som vi gör när vi beräknar utsläpp men det kan också vara så att de tittar på en hyfsat normalstor amerikansk bil. 300g/km betyder en bensinförbrukning på ungefär 1,25 l per mil (då 0,5l/mil ger 120g/km) vilket inte är direkt jättemycket utan typ som en Volvo som inte har en liten motor. Sen att en modern bil ligger på 100g/km är att ta i ganska ordentligt. Jag har en bil som på pappret ska ligga på 99g/km men på pappret har den också en bensinförbrukning på typ 0,4l/mil och i verkligheten ligger jag över 0,6 trots att jag försöker köra lugnt och "ekologiskt" och så, vilket betyder närmare 150g/km, och det är för en extremt klen och liten bil. Tittar man på hur bilparken ser ut i Sverige så ligger vi sannolikt bra mycket närmare 300g än 100g/km i verkliga utsläpp.

Citat:

Visserligen så har vi väldigt ren elproduktion i Sverige, men elbilar är inte en universell lösning om man inte ser till att man kan täcka den extra elförbrukningen med miljövänliga källor. Någonting som inte blir lättare när man gärna pratar om att stänga kärnreaktorer utan några praktiska exempel på hur man ska lyckas täcka upp för det (som inte bygger på importerad rysk gas eller kolkraft).

Jo det är ett problem. Elbilar är inte en universallösning som innebär att man kan fortsätta som förut och bara vänta lite längre vid tankning men de kan vara en del av en lösning. Jag tror dock att vi måste komma till insikten att vi inte kan fortsätta åka runt ensamma i stora tvåtons-klumpar bara för att vi vill ta oss någonstans. Först då kan man börja titta på helhetslösningar för samhällens transportbehov.

Jag gillar att ha bil då det ger en väldigt frihet osv. och dessutom tjänar jag så mycket tid på min dagliga pendling att jag får tillbaka en relativt stor del av kostnaden på skatten, men samtidigt inser jag ju hur förkastligt det är. Jag kör mot merparten av trafiken i min pendling så jag behöver inte sitta i köer så mycket men jag ser ju köerna åt motsatt håll och de består av tusentals bilar till 99% med en person i varenda dag som knappt rör sig framåt. Detta på en väg där det går pendlingståg (relativt) parallellt med vägen varje kvart. Jag kan inte se hur man kan göra det valet varje dag, att ta bilen och sitta åtminstone en timme i kö för att man inte vill ta tåget i en kvart och typ kunna ta en tupplur eller surfa lite eller kanske sätta igång med jobbet. Dessutom får man betala trängselskatt och dyra parkeringsavgifter när man kommer fram. Samtidigt gör jag ju det valet själv varje dag (visserligen utan trängselskatt, parkeringsavgifter eller köer) så jag kan väl inte säga så mycket.

Det stora problemet för min del är att både min bostad och mitt arbete inte ligger så bra till kollektivtrafikmässigt, jag får byta flera gånger mellan linjer som inte matchar varandra så det blir långa väntetider utomhus och blir det något strul (vilket det blir lite oftare än hälften av gångerna) så missar jag något byte och blir direkt minst tjugo minuter försenad. Detta till en kostnad likvärdig med bensinkostnaden för att pendla med bilen (som förstås också har andra kostnader, men de hade jag haft ändå om jag hade behållit bilen oavsett pendlingsmetod) och på en och en halv timme om allt går som det ska istället för de tjugo minuter det tar med bilen.