AMD bekräftar Radeon R9 300-serien – på Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jo men det är inte samma kort, 7970 släpptes med 925 MHz. Senare kom "GHz edition". Så helt rätt är det inte

Jag skrev inte att han hade fel, bara att siffrorna ser annorlunda ut idag. 7970 Ghz ersatte det vanliga 7970 som snabbt försvann

Permalänk
Medlem

Ehm.. detta läste jag för nästan en hel dag sen. Sen "nyhet".

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Du har rätt. Tänkte inte på att 7970 faktiskt är signifikant långsammare jmf med 280x.

Dock var re-releaserna 770 och 7970 ghz betydligt närmre varann.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Skulle det inte bli blandat med staplat minne & vanligt ddr5 på minnena pga att Annars skulle dom bli allt før dyra før vanliga konsumenter?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Ehm.. detta läste jag för nästan en hel dag sen. Sen "nyhet".

Jag läste det när jag läste nyheten för en kvart sen. Men vilken tur att du ändå vill umgås i forumet här med oss andra som är lite "efter"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte ens kul när Titan X kommer med denna Dollllllllarn, typ 12k per kort..
Och AMD Blir inte heller billiga

Eftersom att du inte kommer vara i behov av dina nuvarande Titan-kort så kan jag lätta på din börda och adoptera dem utan extra kostnad. Jag står självklart för frakten

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Många:

TDP gnäll. Kärnkraftverk osv osv

Ett överklockat 780 presterar sämre och kräver även det runt 300W. Avstår ni från överklockning för att det är för dyrt med strömmen?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gender Bender:

Eftersom att du inte kommer vara i behov av dina nuvarande Titan-kort så kan jag lätta på din börda och adoptera dem utan extra kostnad. Jag står självklart för frakten

Hehe :3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

300 TDP... Hade varit kul om AMD fick sina kort subventionerade av olika elbolag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Som vanligt lär man ju behöva ha ett kärnkraftverk för att driva det och ett kyltorn för att lyckas kyla det I övrigt... Spännande!!!

Kyltornen är redan klara! Dom byggdes när GTX 580 släpptes
http://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-gtx-580-review,7...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hoppas 300-serien gor att Nvidia far skammas!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bojaka:

Som vanligt lär man ju behöva ha ett kärnkraftverk för att driva det och ett kyltorn för att lyckas kyla det I övrigt... Spännande!!!

Du har säkert ett vettigt nätagg på över 500 watt annars är man ju inte seriös:-)

Sweclockers inte lowwattclockers:-)

Trevlig helg

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ungefär lika troligt att Nvidia släpper ett nytt kort som motsvarar Titan som att AMD kommer släppa en 300-serie. Prislappen lär också vara spikad då Nvidia har lagt sig på $999 de senaste gångerna. Sen om det blir Titan, 980 Ti eller ett nytt namn får vi se men kortet kommer och det kommer bli dyrt. De måste ju släppa något till nästa generation Tesla och toppkorten bland Quadro. Då kommer de självklart släppa samma kort som Geforce så länge det är tekniskt möjligt.

Det låter mer än väldigt troligt då nvidia såg med 780/titan att de kunda släppa sina defekta GK 100 kretsar och göra muy profit^^

Däremot är jag nyfiken på om AMD gjort om 390x till dubbel kort eller om de drar en nvidia och avvaktar på att se hur gm200 blir för att sedan släppa sin vassaste krets,

Hur som tror jag ändå GM 200 blir nära 10 k och amds allt mellan 4 - 6 k även om 6k känns lite väl, och 4k är väl wishful thinking;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Behövs det inte ett kort som utan problem driver en 32 tums 4K skärm? Är detta ett sådant kort?

Jag passar på att slänga in en brasklapp om att endast upplösningen på skärmen spelar roll, inte storleken, för hur lätt- eller tungdrivet det blir.

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

300 TDP... Hade varit kul om AMD fick sina kort subventionerade av olika elbolag

En annan skiter i vad elmätaren står på, då vi har obegränsad el förbrukning som ingår i våran hyra.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Ehm.. detta läste jag för nästan en hel dag sen. Sen "nyhet".

Jag följer bara sweclockers inom nyheter för hårdvara så för mig var det en nyhet.

Egentligen kunde ju sweclockers skita i att skriva en artikel om detta, för du visste det redan ju.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

En annan skiter i vad elmätaren står på, då vi har obegränsad el förbrukning som ingår i våran hyra.

Det har jag med, därför jag hade varit extra glad om detta skedde.

citerade fel snubbe
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

300 TDP... Hade varit kul om AMD fick sina kort subventionerade av olika elbolag

Ja man sparar kanske 20 till 100 kr om året i el kostnader på att köra nVidia. Så tillvida man inte är arbetslös och kan spela dygnet runt.

Även med 3e partskylare så är ju oftast AMD billigare än nVidia. Så du måste använda nVidia kortet fem år eller något sådant för att få break even på den investeringen.

Jag skulle bara köra nVidia i laptops. Det är bars där de verkligen har fördel mot AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jo men det är inte samma kort, 7970 släpptes med 925 MHz. Senare kom "GHz edition". Så helt rätt är det inte

Skrivet av matte70:

Jag skrev inte att han hade fel, bara att siffrorna ser annorlunda ut idag. 7970 Ghz ersatte det vanliga 7970 som snabbt försvann

7970 hade väl rätt dåliga drivrutiner när det kom, prestandan ökade med 20-30% när de fick ordning på dem, men det tog ett bra tag har jag för mig, så jämförelsen med 680 är nog med de gamla drivrutinerna.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

TDP på 300 W.

"The electricity bill for the 290X alone can sustain a village in Africa for a month."

"There was this guy who asked for a refund for his 970, he got his money back, and he spent even more to 'upgrade' to a 980. With people like that supporting us..."

spZJrsssPA0

hahahah längesen jag skratta så här mycket.. solklar gilla på den

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag följer bara sweclockers inom nyheter för hårdvara så för mig var det en nyhet.

Egentligen kunde ju sweclockers skita i att skriva en artikel om detta, för du visste det redan ju.

Jag håller mig till fler nyhetssidor än sweclockers för att få ett bredare perspektiv

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ja man sparar kanske 20 till 100 kr om året i el kostnader på att köra nVidia. Så tillvida man inte är arbetslös och kan spela dygnet runt.

Även med 3e partskylare så är ju oftast AMD billigare än nVidia. Så du måste använda nVidia kortet fem år eller något sådant för att få break even på den investeringen.

Jag skulle bara köra nVidia i laptops. Det är bars där de verkligen har fördel mot AMD.

Jag personligen oroar mig mest om ljudnivån vid överklockning i crossfire/sli (då även med överklockad processor), då det dels produceras mer värme från korten inne i chassit och även kräver högre kapacitet på nätagget (svårt att producera tysta nätagg över 1000W).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Jag vill verkligen tycka om AMD:s grafikkort, men Nvidia får mig att köpa varje gång. Förra gången jag köpte nytt så hade de problem med drivrutiner och micro stuttering, och sen gången efter det och jag skulle köpa nytt så ville jag ha Shadowplay och gången efter det så hade AMD dålig kompabilitet med Linux. Till processorerna så köper jag gärna AMD, men på senaste tid så har de halkat efter Intel ordentligt faktiskt.

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Betydligt mer sugen på ett 960ti. UT MED DET NVIDIA!

Ingen idé för Nvidia att släppa något ti kort ännu då dom inte vet om dom behöver slå Amd eller inte. Lyckas Amds värme element slå gtx980 så kommer inom en vecka att komma ett gtx980ti efter det kommer Amd fortsätta vara kung över enbart strömförbrukning som vanligt.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Ingen idé för Nvidia att släppa något ti kort ännu då dom inte vet om dom behöver slå Amd eller inte. Lyckas Amds värme element slå gtx980 så kommer inom en vecka att komma ett gtx980ti efter det kommer Amd fortsätta vara kung över enbart strömförbrukning som vanligt.

Observera att han efterfrågade 960ti och inte 980ti

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Observera att han efterfrågade 960ti och inte 980ti

Skickades från m.sweclockers.com

Observera att ja spekulerade i just det.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

det enda tråkiga med AMD korten ær att varje gång nytt ska komma så øses berøm øver dom dom førsta månaderna sen så visar det sig att Nvidia slår dom ændå (tycker det varit så dom senaste 10 åren) vore kul om dom kunde leverera nåt riktigt bra denna gång

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

TDP på 300 W.

"The electricity bill for the 290X alone can sustain a village in Africa for a month."

"There was this guy who asked for a refund for his 970, he got his money back, and he spent even more to 'upgrade' to a 980. With people like that supporting us..."

spZJrsssPA0

"TDP på 300 W."

Ja, det kan vara bra att veta vad TDP faktiskt betyder!

Du kan smälla in en kylare på ett GTX 970 med 1500 TDP om du vill, betyder inte att grafikkortet kommer dra 1500W.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

En annan skiter i vad elmätaren står på, då vi har obegränsad el förbrukning som ingår i våran hyra.

Har du nån aning om hur mycket extra du betalar i hyra för "gratis" el? Låter helt klart intressant med obegränsad elförbrukning till ett fast pris.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Ase:

det enda tråkiga med AMD korten ær att varje gång nytt ska komma så øses berøm øver dom dom førsta månaderna sen så visar det sig att Nvidia slår dom ændå (tycker det varit så dom senaste 10 åren) vore kul om dom kunde leverera nåt riktigt bra denna gång

Tja 5xxx serien,6xxxx serien var riktigt bra drog mindre ström än Nvidias och låg rätt lika i prestanda. 7xxxx serien var okej, men gick över till Nvidias satsning dom gjorde med 4xx och 5xx serien, men märks att den är mer finslipad i 2xx, men kostar som sagt ström att ha beräkningsenheter som inte tänkt ha i spel, utan till andra tillämpningar. Nvidia har skalat av denna del för att pressa ner strömförbrukningen.

Så ja det bara när Nvidia leverera 9xx serien som amd inte hängde på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar