Permalänk

Fylla på toner till skrivare

Hej!

Det börjar vara dags för första gången byta toner på min skrivare. Modellen är en Samsung ML-1630 som fungerat perfekt från dag 1. Kruxet är det vanliga, tonern kostar multum.

Jag vet att det ska gå att fylla på tonern själv om man köper grejer och då kanske komma undan för en dryg hundralapp istället för strax under tusenlappen för en komplett toner, men har aldrig testat det själv.

Är det någon som testat fylla på och isf - är det krångligt/kladdigt?

Jag överväger beställa http://www.refillkit.se/product_info.php/cPath/2_31_1543/prod... som ser smidigt ut med allt som behövs. Är det någon som nyttjat refillkit.se och kan gå i god för att butiken är OK? Den verkar ha en fysisk butik i Lund vad jag kan se, men känns ändå lite svajjigt.

Vänligen,
/m

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Ingår toner vid köpet av skrivaren? Köp i så fall en ny skrivare

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Ingår toner vid köpet av skrivaren? Köp i så fall en ny skrivare

Huh? Nee, jag vill ha kvar min skrivare. Den är liten och fin nog att smälta in i en hylla i ett vanligt möblerat rum, istället för vanliga anskrämliga skrivare. Dessutom fungerar den perfekt, endast fylla på toner-vätska är vad jag hade i åtanke

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är lite "kladdigt", eller iaf kan bli beroende på hur mycket man spiller.

Och du behöver inte köpa ett refill-kit.
Går med en annan toner eller dylikt, och bara hälla i den förra.

Det är olika från modell till modell huruvida det går att fylla på.
Vissa enheter pratar med tonerns chip och säger hur mycket som går ut och därmed räknar ut när tonern borde vara slut, och därmed säger "TONER EMPTY" trots att det kanske inte är helt slut.

I ovanstående fall (gäller främst nya modeller, sedan några år tillbaka) så kommer det inte hjälpa att fylla på. Chippet på tonern säger att tonern är tom, även om du fyllt den till bredden.

Dock inte kollat din modell, men du verkar påläst att det skall gå.
Enklast är att göra det med en liten tratt och "skaka" i pulvret.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Det är lite "kladdigt", eller iaf kan bli beroende på hur mycket man spiller.

Och du behöver inte köpa ett refill-kit.
Går med en annan toner eller dylikt, och bara hälla i den förra.

Det är olika från modell till modell huruvida det går att fylla på.
Vissa enheter pratar med tonerns chip och säger hur mycket som går ut och därmed räknar ut när tonern borde vara slut, och därmed säger "TONER EMPTY" trots att det kanske inte är helt slut.

I ovanstående fall (gäller främst nya modeller, sedan några år tillbaka) så kommer det inte hjälpa att fylla på. Chippet på tonern säger att tonern är tom, även om du fyllt den till bredden.

Dock inte kollat din modell, men du verkar påläst att det skall gå.
Enklast är att göra det med en liten tratt och "skaka" i pulvret.

Ah, där ser man! Tack för tipsen!

Jag var först i färd med att bara beställa själva tonern-vätskan och helt sonika drälla i lämplig mängd, men då upptäckte jag det du skriver om själva chippet med och lugnade mig lite.

I länken i mitt första-inlägg verkar det för lite styvt 160kr ingå ett modellspecifikt kit bestående av 90g tonervätska (låter lite tycker jag men...), tratt, handskar, munskydd, instruktioner samt ett nytt chipp som ska räcka för 2000 sidor. Känns som det borde vara allt man behöver då väl?

Isf tror jag att jag ska testa chansa på att företaget är seriöst och dra iväg en beställning, det är ju inga stora summor så.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av marmeladov:

Ah, där ser man! Tack för tipsen!

Jag var först i färd med att bara beställa själva tonern-vätskan och helt sonika drälla i lämplig mängd, men då upptäckte jag det du skriver om själva chippet med och lugnade mig lite.

I länken i mitt första-inlägg verkar det för lite styvt 160kr ingå ett modellspecifikt kit bestående av 90g tonervätska (låter lite tycker jag men...), tratt, handskar, munskydd, instruktioner samt ett nytt chipp som ska räcka för 2000 sidor. Känns som det borde vara allt man behöver då väl?

Isf tror jag att jag ska testa chansa på att företaget är seriöst och dra iväg en beställning, det är ju inga stora summor så.

Prova på, alltid kul med erfarenheter annars till de summorna

Observera dock att alla sådana här tredjeparts lösningar kan ta sönder din skrivare på sikt, och då har du nada garanti eller liknande hos Samsung.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Den som länkas från din prisjaktlänk i första inlägget är inget alternativ eller? Verkar ju hyffsat billigt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem

På din skrivare byter du den så kallade trumman samtidigt som du byter tonern. De sitter ihop i en enhet. Trumman är också en del som behöver bytas på sikt. Den kan säkert hålla en vända till, men inte hur länge som helst. Du kommer att börja se fläckar och streck på dina utskrifter som inte ska vara där. Gör du det redan nu så fyll inte på.

Om du tycker att originaltoners är dyra så kan man också överväga att köpa piratvarianter. De stora försäljarna av bläck och toners har alla sina egna modeller som kostar betydligt mindre än originalen. Jag hittade tex en toner till din skrivare för 650kr. Det kan tyckas dyrt, men du får ut ett betydande antal utskrifter av en sådan trumma. Om du aldrig bytt så kan det vara bra att veta att det bara brukar vara hälften så mycket toner i den patronen man får med skrivaren som i en ny. Helt plötsligt blir det inte så dyrt.

Sedan vet jag inte hur Samsung funkar. Jag har själv en HP-laser och den börjar gnälla på låg toner långt innan tonern faktiskt är slut. Byt inte tonern förrän utskrifterna börjar bli matta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Hej!
Samsung ML-1630[/URL] som fungerat perfekt från dag 1. Kruxet är det vanliga, tonern kostar multum.

Skrivet av Blofeld:

Ingår toner vid köpet av skrivaren? Köp i så fall en ny skrivare

Jag har en likadan som jag bytt på. Tar emot att köpa ny för det priset men du ska veta att en ny toner är helfylld jämfört med den som kommer med. Kommer inte ihåg siffror men har för mig att den som kommer med är för ca 600 sidor och en ny toner för ca 2000.
Edit: jag köpte inte en Samsung utan en pirat och hittade för okej pris.

Detta är också en anledning till varför inte är så ekonomiskt som det ser ut att köpa en ny skrivare, eftersom den också kommer med en reducerad toner...

Permalänk
Hedersmedlem

Letade vidare. Varför hålla på liksom?
http://www.24.se/black-toners/lasertoner/samsung-lasertoner/l... 279kr

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av era909:

Den som länkas från din prisjaktlänk i första inlägget är inget alternativ eller? Verkar ju hyffsat billigt.

Jag får erkänna att jag inte ens hade sett den, blir drygt 290kr inklusive frakt. Riktigt bra pris!

Skrivet av giplet:

På din skrivare byter du den så kallade trumman samtidigt som du byter tonern. De sitter ihop i en enhet. Trumman är också en del som behöver bytas på sikt. Den kan säkert hålla en vända till, men inte hur länge som helst. Du kommer att börja se fläckar och streck på dina utskrifter som inte ska vara där. Gör du det redan nu så fyll inte på.

Om du tycker att originaltoners är dyra så kan man också överväga att köpa piratvarianter. De stora försäljarna av bläck och toners har alla sina egna modeller som kostar betydligt mindre än originalen. Jag hittade tex en toner till din skrivare för 650kr. Det kan tyckas dyrt, men du får ut ett betydande antal utskrifter av en sådan trumma. Om du aldrig bytt så kan det vara bra att veta att det bara brukar vara hälften så mycket toner i den patronen man får med skrivaren som i en ny. Helt plötsligt blir det inte så dyrt.

Sedan vet jag inte hur Samsung funkar. Jag har själv en HP-laser och den börjar gnälla på låg toner långt innan tonern faktiskt är slut. Byt inte tonern förrän utskrifterna börjar bli matta.

Tusen tack! Jag hade ingen aning om att man behöver byta själva trumman med, vilket gör att enbart en påfyllning av tonern känns opålitlig. Mycket bra jag fick en heads-up om detta. Det är ett tag sedan skrivaren började klaga över att tonern sjunger på sista versen, har plockat ut och "skakat" tonern, vilket ökade livslängden något. Igår noterade jag dock att det utskrifterna blivit lite matta som du skriver.

Skrivet av Imaculent:

Jag har en likadan som jag bytt på. Tar emot att köpa ny för det priset men du ska veta att en ny toner är helfylld jämfört med den som kommer med. Kommer inte ihåg siffror men har för mig att den som kommer med är för ca 600 sidor och en ny toner för ca 2000.
Edit: jag köpte inte en Samsung utan en pirat och hittade för okej pris.

Detta är också en anledning till varför inte är så ekonomiskt som det ser ut att köpa en ny skrivare, eftersom den också kommer med en reducerad toner...

Du har PM

Skrivet av giplet:

Tack till dig med! 30kr dyrare (inklusive frakt) än amazon.co.uk-länken ovan, men tror jag kör på din länk så får jag nog tonern snabbare.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM