För lite el till min Raspberry Pi 2

Permalänk
Medlem

För lite el till min Raspberry Pi 2

Tja!

Jag beställde en Raspberry Pi 2 Model B så fort det gick att beställa, detta är min första enkortsdator. Jag hade en 2m micro usb kabel köpt på mediamarkt samt en elkontakt->usb från min gamla Samsung Galaxy S3 som jag hade tänkt att använda som power supply. På elkontakten står det OUTPUT: 5V, 1.0A. Som jag förstod det så ska detta räcka för min RPI2 men när jag startar upp den med Raspbian så funkar allt som det ska förutom att jag får en liten regnbågsfärgad ruta upp i höger hörn. När jag googlade lite om den fina lilla rutan så stod det att det betyder att min RPI inte får tillräckligt med el, att det inte är speciellt bra att köra den med för lite el. Testade med en Nokia laddare med samma OUTPUT värden men får den rutan ändå.

Någon som vet mer om detta? Ska man köpa någon speciell elkabel till den? Jag kör samma mus och tangentbord som min vanliga dator, se nedan.

Permalänk
Keeper of the Bamse

2 Ampere är rekommenderad ström för RPI2, så en surfplatteladdare ska inte ha några problem med det, de brukar kunna leverera 2A.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du koppla in strömkrävande tillbehör bör du ha en strömförsörjning på min 2,5A enl raspberry pi.org.
Dessutom kan långa klena kablar ge för stora förluster även om strömförsörjningen egentligen är ok.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

2 Ampere är rekommenderad ström för RPI2, så en surfplatteladdare ska inte ha några problem med det, de brukar kunna leverera 2A.

Ända surplatta jag har är MS Surface 2 pro, den har ett USB uttag på laddaren. Värt ett försök?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av morta93:

Ända surplatta jag har är MS Surface 2 pro, den har ett USB uttag på laddaren. Värt ett försök?

Ja, det borde stå på själva laddaren hur många ampere den klarar av att leverera

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morta93:

Ända surplatta jag har är MS Surface 2 pro, den har ett USB uttag på laddaren. Värt ett försök?

Du laddar väl inte din Surface med USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du laddar väl inte din Surface med USB?

Troligen inte, när det inte går.

Men surface pro laddaren har även ett usb uttag för att kunna ladda telefoner och dylikt..
Den är på 1 Ampere verkar det som.. så den kommer troligtvis inte att funka

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Prova att flasha sd kortet igen, testa eventuellt ngn annan mjukvara.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morta93:

Tja!

Jag beställde en Raspberry Pi 2 Model B så fort det gick att beställa, detta är min första enkortsdator. Jag hade en 2m micro usb kabel köpt på mediamarkt samt en elkontakt->usb från min gamla Samsung Galaxy S3 som jag hade tänkt att använda som power supply. På elkontakten står det OUTPUT: 5V, 1.0A. Som jag förstod det så ska detta räcka för min RPI2 men när jag startar upp den med Raspbian så funkar allt som det ska förutom att jag får en liten regnbågsfärgad ruta upp i höger hörn. När jag googlade lite om den fina lilla rutan så stod det att det betyder att min RPI inte får tillräckligt med el, att det inte är speciellt bra att köra den med för lite el. Testade med en Nokia laddare med samma OUTPUT värden men får den rutan ändå.

Någon som vet mer om detta? Ska man köpa någon speciell elkabel till den? Jag kör samma mus och tangentbord som min vanliga dator, se nedan.

Köp och bli glad:
http://www.24.se/mobiltillbehor/nokia-tillbehor/nokia-laddare...
Funkar perfekt, Nokia AC-10E är den laddare som oftast rekommenderas till RPi

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Och byt ut den 2 meter långa usbkabeln från Mediamarkt, den gör definitivt inte saken bättre.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Köp och bli glad:
http://www.24.se/mobiltillbehor/nokia-tillbehor/nokia-laddare...
Funkar perfekt, Nokia AC-10E är den laddare som oftast rekommenderas till RPi

Tänk på att AC-10E endast ger 1200mAh. Dock en väldigt bra strömkälla till ursprungliga RPi.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Köp och bli glad:
http://www.24.se/mobiltillbehor/nokia-tillbehor/nokia-laddare...
Funkar perfekt, Nokia AC-10E är den laddare som oftast rekommenderas till RPi

Rekommenderas? Knappast:
Problem power Adapters
Nokia
5 V 1.2 A AC-10A & AC-10E Chargers only provide 4.8V at TP1 & TP2
5 V 1 A AC-16E Charger Provides only 4.7V across TP1 & TP2 when at idle

Saxat från: http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#Power_adapters

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomle:

Tänk på att AC-10E endast ger 1200mAh. Dock en väldigt bra strömkälla till ursprungliga RPi.

Det kan nog kanske bli en liten nackdel, om man ska belasta och koppla på mycket på RPi 2.

Skrivet av MatteN:

Rekommenderas? Knappast:
Problem power Adapters
Nokia
5 V 1.2 A AC-10A & AC-10E Chargers only provide 4.8V at TP1 & TP2
5 V 1 A AC-16E Charger Provides only 4.7V across TP1 & TP2 when at idle

Saxat från: http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#Power_adapters

Well, AC-10E är en av de adaptrarna som rekommenderas till RPi/RPi B+, och de fungerar utan problem.
Dock kan det bli lite för lite ström om man ska koppla på mycket till RPi2, eller belasta den till max.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Kommer köpa en sådan imorgon. Vet du om det finns någon USB switcher som gör att man kan koppla samma tangentbord/mus till 2 olika datorer och byta mellan dem med en knapptryckning? Vet inte vad det heter så hittar inte

Permalänk
Medlem

Om det är en sån här laddare du har till din Surface Pro 2

http://images.anandtech.com/reviews/tablets/microsoft/Surface...
(den till vänster)

...så ger den ju bara 1.0A ur USB den också, så borde inte göra nån skillnad

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det kan nog kanske bli en liten nackdel, om man ska belasta och koppla på mycket på RPi 2.

Well, AC-10E är en av de adaptrarna som rekommenderas till RPi/RPi B+, och de fungerar utan problem.
Dock kan det bli lite för lite ström om man ska koppla på mycket till RPi2, eller belasta den till max.

Tror knappast den rekommenderas till B+, raspberrypi.org rekommenderar att om man ska använda alla 4 usbuttagen, bör man inte ha strömförsörjning på under 2,5A. Den duger säkert till modell A.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Tror knappast den rekommenderas till B+, raspberrypi.org rekommenderar att om man ska använda alla 4 usbuttagen, bör man inte ha strömförsörjning på under 2,5A. Den duger säkert till modell A.

Beroende på hur mycket som är tillkopplat på USB ja, där ligger B+ mellan 600 - 2000mA, således är 1200 mA helt inom den gränsen.
Så kapaciteten på PSU får man dimensionera efter hur mycket man ska ha tillkopplat, har man inte så mycket tillkopplat så räcker 1200mA alldeles utmärkt.

Och tänk också på att en "noname" laddare på 1500-2000mA likväl kan vara sämre än en märkesladdare som har lägre mA, i ren stabilitet och funktionsmässigt (och kvalité).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Läs annars pappret du fick med i lådan, där står det rekommenderade värdet är 5v och 1500-2000 mA Jag använder en gammal iPad laddare som tar ut 5.1 volt och 2.1A, funkar hur bra som helst!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Nu är ju ett av problemen med Nokialaddaren att den bara ger 4,8V på TP1 & TP2, vilket är en välkänd källa till problem med Pi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mille666:

Läs annars pappret du fick med i lådan, där står det rekommenderade värdet är 5v och 1500-2000 mA Jag använder en gammal iPad laddare som tar ut 5.1 volt och 2.1A, funkar hur bra som helst!

Jag har läst den, och säger även att Nokia AC-10E räcker med (Körde precis igång en RPi 2 med en AC-10E och det funkar utan problem).

Skrivet av MatteN:

Nu är ju ett av problemen med Nokialaddaren att den bara ger 4,8V på TP1 & TP2, vilket är en välkänd källa till problem med Pi.

Inte direkt, då AC-10E laddaren funkar till RPi, och AC-10E är den som rekommenderas oftast till RPi.
Sen så om man ska ha mer tillkopplat till RPi (usb dongel för WiFi, kamera etc) så kräver det nog en laddare med mer mA än 1200mA.
Men AC-10E funkar utan problem med en RPi 2 (testade precis).

Ska köra mer tester senare ikväll och se att allt rullar på stabilt

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Hursomhelst, en laddare som står på listan ( http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#Power_adapters ) under "Problem power Adapters" skulle inte jag chansa på att köpa, då den troligen inte hamnat där av en slump.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har också en AC-10E, försörjt min RPi B i snart två år utan några som helst problem. En bra laddare så länge man inte behöver mer än 1200mAh.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av morta93:

Kommer köpa en sådan imorgon. Vet du om det finns någon USB switcher som gör att man kan koppla samma tangentbord/mus till 2 olika datorer och byta mellan dem med en knapptryckning? Vet inte vad det heter så hittar inte

https://fyndiq.se/product/383987-aten-automatiskmanuell-usb-2...

ATEN USB switch

Jag har använt en sådan till ursprungliga pi:n. Borde inte vara några konstigheter med 2:an.
Om du vill ha skärmdelning också så är det en KVM switch du vill ha. Men har inte själv letat efter någon med HDMI så känner inte till utbudet där.

Permalänk
Medlem

Nokia AC-10E är inte en nätadapter jag rekommenderar. Den har för låg spänning, så fort den belastas nära sin maximala strömstyrka så kommer spänningen att sjunka och marginalen är mycket mindre än andra nätadaptrar.

De kriterier som är önskvärda är:
- Stabil spänning så nära den maximala spänningen som USB standarden tillåter (5.25V)
- God isolation mellan primär och sekundärsidan.
- Kabel av god kvalitet och area för att förhindra att resistansen i kabeln leder till att spänningen sjunker vis högt strömuttag.

Nokia AC-10E / AC-16E har möjligen god isolation, det vet jag inget om men faller på de andra punkterna.

Bara för att Nokia AC-10E råkar kunna driva din Raspberry Pi så att det fungerar, betyder det inte att det är en bra produkt för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Nokia AC-10E är inte en nätadapter jag rekommenderar. Den har för låg spänning, så fort den belastas nära sin maximala strömstyrka så kommer spänningen att sjunka och marginalen är mycket mindre än andra nätadaptrar.

De kriterier som är önskvärda är:
- Stabil spänning så nära den maximala spänningen som USB standarden tillåter (5.25V)
- God isolation mellan primär och sekundärsidan.
- Kabel av god kvalitet och area för att förhindra att resistansen i kabeln leder till att spänningen sjunker vis högt strömuttag.

Nokia AC-10E / AC-16E har möjligen god isolation, det vet jag inget om men faller på de andra punkterna.

Bara för att Nokia AC-10E råkar kunna driva din Raspberry Pi så att det fungerar, betyder det inte att det är en bra produkt för ändamålet.

Precis vad jag försökt få fram här, förgäves.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Nokia AC-10E är inte en nätadapter jag rekommenderar. Den har för låg spänning, så fort den belastas nära sin maximala strömstyrka så kommer spänningen att sjunka och marginalen är mycket mindre än andra nätadaptrar.

Nokia AC-10E / AC-16E har möjligen god isolation, det vet jag inget om men faller på de andra punkterna.
Bara för att Nokia AC-10E råkar kunna driva din Raspberry Pi så att det fungerar, betyder det inte att det är en bra produkt för ändamålet.

Det är just det den är, då den är bra och stabil laddare. Eller varför tror du annars just Nokia AC-10E är den mest rekomenderade laddaren för just Raspberry Pi / Raspberry Pi B+ och den funkar även för Raspberry Pi 2 B (beroende på hur mycket usb saker som kopplas på, ex WiFi kort, osv).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är just det den är, då den är bra och stabil laddare. Eller varför tror du annars just Nokia AC-10E är den mest rekomenderade laddaren för just Raspberry Pi / Raspberry Pi B+ och den funkar även för Raspberry Pi 2 B (beroende på hur mycket usb saker som kopplas på, ex WiFi kort, osv).

Var är det den mest rekommenderade laddaren och varför? Plocka fram en voltmeter och mät mellan TP1 och TP2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Var är det den mest rekommenderade laddaren och varför? Plocka fram en voltmeter och mät mellan TP1 och TP2.

Behöver inte mäta något, då jag vet att den funkar utan problem med Raspberry Pi, så helt irrelevant att mäta upp något som inte har någon betydelse då det hela funkar utan problem.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Den var rekommenderad 2012 i början på Pi's historia innan man insåg att driftsäkerheten krävde minimum 5V mätt på TP1 & TP2, Nokialaddaren ger 4,8V, därför har den flyttats från listan över rekommenderade tillbehör. Vad är det som är så jävla svårt att förstå?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.