Permalänk

Flöde vattenkylning Hjälp! (BILD)

http://s12.postimg.org/6n86gmyu5/Funkar2.jpg

Undrar om detta fungerar? Tanken är att ha den kallaste radiatorn att blåsa in kallast luft?

Sen kanske jag ska få flödet in i CPU först efter GPU och sedan 120mm radiator till 360 radiator?

Går det så här eller jag borde vända pumpen helt åt andra hållet?

EDIT: Eller om jag ska helt enkelt låta flödet vara helt tvärt om emot bilden? Så sätt borde CPU och GPU får som svalast som möjligt. Min oro är till mina övriga delar som kanske är obefogat?

Permalänk
Avstängd

Det räcker nog med 2 radiatorer och vattentempen ändras inte märkbart var du än mäter i slingan så det spelar nog ingen roll hur du kopplar.

Så kort slang som möjligt ger bäst flöde.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Det räcker nog med 2 radiatorer och vattentempen ändras inte märkbart var du än mäter i slingan så det spelar nog ingen roll hur du kopplar.

Så kort slang som möjligt ger bäst flöde.

Gjorde edit. Dom 3 radiatorerna har jag redan. Blev bara fundersam över flödet. Som nämnt var min rädsla att blåsa in den varmaste luften från den varmaste radiatorn?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

EDIT:

Fungerar jättebra med bilden som du har här sist, har samma montering och flöde av vatten

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tack! Det kändes mest rätt så!

Permalänk
Medlem

Bara en liten "fotnot", Ordningen på din loop har absolut INGEN skillnad på temperaturerna.. Det ÄNDA som är viktigt är att ha pumpen direkt efter din ress.

Det slår på max några få grader från varmaste till kallaste delen av loopen oavsett ordning. Vattnet rör sig tillräckligt snabbt för att det inte ska göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

För att blåsa ut den mesta värmen ska du göre pracis som i den första bilden. Bra tankesätt. Även bra att du inte låter någon luft passera ut utan att gå igenom en radiator

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Skrivet av Sidju:

För att blåsa ut den mesta värmen ska du göre pracis som i den första bilden. Bra tankesätt. Även bra att du inte låter någon luft passera ut utan att gå igenom en radiator

Så du tror mer på bild 1? vet inte varför har aldrig byggt ett system tidigare men bild 2 känns mer rätt när jag tittar på det. Men frågan är ju där av en anledning

Permalänk

Då till min nästa fråga enligt BILD 1: borde jag gå ?

GPU > CPU > 120 rad > 360 rad
eller
GPU > 120 rad > CPU > 360 rad

Vet skillnad var liten men ändå

Tack snälla för all hjälp! Systemet är redan mycket kompakt och mycket kvar att bygga. Blivit flera modifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

Bara en liten "fotnot", Ordningen på din loop har absolut INGEN skillnad på temperaturerna.. Det ÄNDA som är viktigt är att ha pumpen direkt efter din ress.

Det slår på max några få grader från varmaste till kallaste delen av loopen oavsett ordning. Vattnet rör sig tillräckligt snabbt för att det inte ska göra någon skillnad.

Håller med helt och fullt, ordningen på radiatorer etc. ger bara en marginell skillnad. Bättre är att lägga ner tid på att göra en så "effektiv" loop som möjligt, det vill säga att man försöker minimera flödesbegränsningarna så som långa slangar och skarpa vinklar ger.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Håller med helt och fullt, ordningen på radiatorer etc. ger bara en marginell skillnad. Bättre är att lägga ner tid på att göra en så "effektiv" loop som möjligt, det vill säga att man försöker minimera flödesbegränsningarna så som långa slangar och skarpa vinklar ger.

Tack! frågan gäller mest luft in i datorn för övriga komponenter för placeringen av radiatorerna i ordningen borde ge olika värme på dom olika radiatorerna. dvs kallare luft in i datorn Inte själva GPU och CPU alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Tack! frågan gäller mest luft in i datorn för övriga komponenter för placeringen av radiatorerna i ordningen borde ge olika värme på dom olika radiatorerna. dvs kallare luft in i datorn Inte själva GPU och CPU alltså

In med så mycket kall luft som möjligt i fronten, värme stiger uppåt så bra att ha luften dras och tryckas ut i toppen så du inte får varmluft som inte kan ta vägen någonstans. För att få mer kyla inutå lådan så är det isf bottenmonterade fläktar som gäller, men det brukar kräva ett väldigt stort chassi

När jag spelar har jag mitt 780 klockat på 1359Mhz med 1.3475V. Brukar ligga mellan 55-62 grader beroende på spel efter 1-2h

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen

Om du nu ska ha den lilla radiatorn i bakkant (som inte kommer förbättra prestandan lika mycket som den kostar) tycker jag det blir snyggare att dra slangen direkt från grafikkortet till CPU och sedan till den lilla radiatorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Permalänk

Jag skulle skippa 120 radden, den kommer inte gör någon märkbar skillnad på temperaturerna den kommer dock gör att din loop ser fulare och har mer skarpa vinklar. Jag kyler min dator med två 480 raddar fast jag har också 3st överplockade Titans det blir knappt varmt:)

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Jag skulle skippa 120 radden, den kommer inte gör någon märkbar skillnad på temperaturerna den kommer dock gör att din loop ser fulare och har mer skarpa vinklar. Jag kyler min dator med två 480 raddar fast jag har också 3st överplockade Titans det blir knappt varmt:)

Har redan en rad och fult för mig är när det är tomt Lika bra att använda den även om den inte tillför mycket