Permalänk
Medlem

IP Kamera

Hej behöver Hjälp!

Jag har fått problem med min web kamera D-link DCS 2121 har slutat fungera.
Har fast ip adress i mitt hem.
Öppnar port 80 adress 192.168.1.110 i rutern, DHCP Servern påslagen
Kamerans adress 192.168.1.110 static IP adress
Med den här inställning har kameran fungerat perfekt.

Nu har min leverantör ändrat någon i min bredbandsuppkoppling.

De skriver så här

Hej
Det kommer bli problem när du har inställt på detta vis då mottagaren du har blockerar portarna i ett annan subnät. Stäng av DHCP Servern i din router. Sätt sedan kamerorna på 192.168.168.110 , nätmask 255.255.255.0 och Gateway 192.168.168.1 samt DNS 192.168.168.1

När jag ändrar mina inställning i rutern och kameran och sparrar, när jag försöker hitta kameran på mitt lokala nätverk hittar jag inte kameran
varken med den nya eller gamla adressen, för att hitta kameran får jag göra en fabriks reset och då är mina inmatade värden borta

Hoppas någon kan hjälpa mig med min kamera

Permalänk

Ändrade du kamerornas ip först? om inte så ställ tillbaka routern på 192.168.1.1 med nätmask 255.255.255.0

därefter ändrar du gatewayens inställningar. Kontrollera sedan din dators inställningar att den har samma nät dvs 192.168.168.xxx där xxx är en unik adress som inte redan finns i nätverket.

OM du stänger av dhcp i gatewayen måste alla dina anslutna enheter ha statiskt inställda ip-adresser etc.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

bobonolla

Kan du förklara lite mer hur du menar gärna steg för steg är inte så bra på detta.

Permalänk
Medlem

kör med annan port, varför 80? blir ju bara strul.

Permalänk
Medlem

Behöver jag kontakta bredbandsleverantören för de ska göra någon inställning för jag ska kunna installera en kamera.

Permalänk
Medlem

nej det ska man inte, bara välj en annan port som du port forward i din router och det ska väl funka eller?