SSD Som Håller På Att Lägga Av ???

Permalänk

SSD Som Håller På Att Lägga Av ???

Tjena Sweclockare

Jag köpte en OCZ Agility III 240GB SSD här på Sweclockers marknad. Allt fungerar frid och fröjd med den. Men jag laddade ner HDTune programmet och allting visade sig inte vara frid och fröjd. Programmet varnar mig om att SSD disken kan havera. Samt att jag får en average read count på skämmiga 188.5 MB/s...
Och på deras hemsida så ska både read/write vara över 500MB/s. Finns det någon lösning till detta, eller har jag köpt en trasig SSD ?

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melinho2895:

Tjena Sweclockare

Jag köpte en OCZ Agility III 240GB SSD här på Sweclockers marknad. Allt fungerar frid och fröjd med den. Men jag laddade ner HDTune programmet och allting visade sig inte vara frid och fröjd. Programmet varnar mig om att SSD disken kan havera. Samt att jag får en average read count på skämmiga 188.5 MB/s...
Och på deras hemsida så ska både read/write vara över 500MB/s. Finns det någon lösning till detta, eller har jag köpt en trasig SSD ?

http://gyazo.com/c915d0860c241d9b1a6e59f6abdc23a6

http://s17.postimg.org/yxf0wh4bj/gyazo.png

Tack på förhand.

En SSD är en produkt som blir sämre ju mer den används. OCZ Agility 3 är dessutom en gammal disk med budgetminnen, så jag blir inte förvånad om den inte är i det bästa skicket.

Testa även CrystalDiskMark och se vad den presterar. Däremot gäller 500MB/s som anges under ideala förhållanden och rätt typer av data.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

En SSD är en produkt som blir sämre ju mer den används. OCZ Agility 3 är dessutom en gammal disk med budgetminnen, så jag blir inte förvånad om den inte är i det bästa skicket.

Testa även CrystalDiskMark och se vad den presterar. Däremot gäller 500MB/s som anges under ideala förhållanden och rätt typer av data.

Jo, men under 200 MB/s är ju inte okej.
Jag får ungefär 225 MB/s read på crystalmark.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melinho2895:

Jo, men under 200 MB/s är ju inte okej.
Jag får ungefär 225 MB/s read på crystalmark.

Eftersom du inte berättar hur den är ansluten går de värdenas rimlighet inte att bedöma.

Dock är ju disken på väg att paja oavsett eftersom det börjat dö block. Hur länge den varar till är dock osäkert. Min gamla Intel 320 från 2011 har fortfarande inga skadade block och visar ungefär samma värden som när den var ny. Dock ingen budgetdisk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hastigheten för read/write beror även på filens storlek, stor skillnad från 5MB till 5kB.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Eftersom du inte berättar hur den är ansluten går de värdenas rimlighet inte att bedöma.

Dock är ju disken på väg att paja oavsett eftersom det börjat dö block. Hur länge den varar till är dock osäkert. Min gamla Intel 320 från 2011 har fortfarande inga skadade block och visar ungefär samma värden som när den var ny. Dock ingen budgetdisk.

Den är ansluten till en 6 GB/s port på moderkortet. Samt via en 6 GB/s kabel. Så det finns alltså ingen lösning till detta eller ?

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Hastigheten för read/write beror även på filens storlek, stor skillnad från 5MB till 5kB.

Jag har testat 50MB på Crystaldiskmark. Bör jag testa något annat ?

Permalänk
Hedersmedlem

Kör AS SSD och lägg upp skärmdump så att vi får se om alignment och drivrutiner är ok också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Kör AS SSD och lägg upp skärmdump så att vi får se om alignment och drivrutiner är ok också.

Ok, ska göra det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Den är ansluten till en 6 GB/s port på moderkortet. Samt via en 6 GB/s kabel. Så det finns alltså ingen lösning till detta eller ?

Alla 6Gbit-portar är inte identiska. Är det 6Gbit chipset-port är det bra. Är det 6Gbit från extra kontroller så är det mer eller mindre dåligt. Tex Marvell 6Gbit presterar sämre än intels 3Gbit chipset-port. En bidragande anledning är att extra kontroller vanligtvis är ansluten via PCIe 1x, vilket inte har bandbredden som krävs för sata 6Gbit.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Kör AS SSD och lägg upp skärmdump så att vi får se om alignment och drivrutiner är ok också.

Här har du resultatet :

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Alla 6Gbit-portar är inte identiska. Är det 6Gbit chipset-port är det bra. Är det 6Gbit från extra kontroller så är det mer eller mindre dåligt. Tex Marvell 6Gbit presterar sämre än intels 3Gbit chipset-port. En bidragande anledning är att extra kontroller vanligtvis är ansluten via PCIe 1x, vilket inte har bandbredden som krävs för sata 6Gbit.

Jag har detta moderkort Gigabyte B75M-D3H (Rev 1.0) och disken är ansluten till 6GB/s porten.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som SATA II...
En disk kan fungera typ hur bra som helst när några få block har dött. Jag skulle tippa att svaret finns på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag har detta moderkort Gigabyte B75M-D3H (Rev 1.0) och disken är ansluten till 6GB/s porten.

Övre eller undre porten? Det går snabbt att byta för att se om det blir någon skillnad.

Ändra även till maximal prestanda som energialternativ i windows när du kör benchmark.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Övre eller undre porten? Det går snabbt att byta för att se om det blir någon skillnad.

Ändra även till maximal prestanda som energialternativ i windows när du kör benchmark.

Den undre porten. Det är väl den som ska vara 6GB/s ?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Ser ju ut som SATA II...
En disk kan fungera typ hur bra som helst när några få block har dött. Jag skulle tippa att svaret finns på annat håll.

Ne, det är SATA 3.0 om man kollar på hemsidan. Men alla andra portar är SATA II.

Permalänk
Medlem

Disken är vad den är, agility 3 har asynkrona minnen (vertex hade synkrona), så den skrivprestanda är lite som den är. Komprimering hjälper den att hålla bättre prestandan i normalt bruk dock.
Ang SMART värden så har den hela 4 sektorer som är utgångna... den har några 1000 i reserv, SSD livsräknaren säger 100/100.
Den är inte ny, utan tvekan dock, men har mycket liv kvar.
Du kan kolla med SSD life om du vill, den brukar ge lite mer "SSD" jämförbar livslängd, där HDTune är mer för HDD.

Beroende på hur den räknar sin NAND skrivning så har den förbrukat 11,1TB skrivning (eller 5,5TB om det är andra sättet). Den ska klara lätt 500-1000TB om man jämför med extremtesterna på moderna SSD.

Sata0 är din enda 6Gbps port, alla andra är Sata 3Gbps.
Testa med Crystal disk mark, och data: 0x00.
Disken bör ge 450-500MB/s i sekv hastighet pga komprimeringen om den sitter på en Sata 6Gbps port.

http://ssd.userbenchmark.com/OCZ-Agility-3-240GB/Rating/369
Är lite stats på hur de prestera i verkliga livet, så att säga. Notera att många här troligen har Sata2/3Gbps portar dock.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Lånar tråden lite!

Fick för mig att titta på mina överföringshastigheter, SSD'n har känts otroligt seg den senaste tiden, får dessa skrämmande resultat:

http://imgur.com/toPocQK

Så uppenbarligen är något fel. Köpte SSDn för ganska exakt 3 år sedan, haft OS och de mest frekvent spelade spelen sedan dess. Den är kopplad till en 6 gb/s port, och mode är inställt på "ACHI". Vad kan vara felet? Är den helt enkelt "förbrukad"? Har gått i tankarna att köpa ny och större i vilket fall, men det tjänar man ju inte mycket på ifall det kanske bara är någon inställning.

Tacksam för svar!

EDIT: Glömde skriva att det är en Corsair Force 3 120GB.

Permalänk
Medlem

Info:
Crucial C300
Retired block count: 4096
Non-4k aligned Access: 6´884´896´080´506
Power on hours: 32725
Reallocated event count: 2
SSD Life: 26

Skrivet av Paddanx:

Du kan kolla med SSD life om du vill

Den säger 26% likaväl som HD Tune, och gissar att den ska hålla till 2025-04
Med tanke på att jag kört den i 3,74 år så tvivlar jag starkt att den klarar 10år.
Teoretisk livslängd torde nog bli 1,31 år till.

Har 2 SSD till och även dessa får 9Y8M samt 9Y2M.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Info:
Crucial C300
Retired block count: 4096
Non-4k aligned Access: 6´884´896´080´506
Power on hours: 32725
Reallocated event count: 2
SSD Life: 26

Den säger 26% likaväl som HD Tune, och gissar att den ska hålla till 2025-04
Med tanke på att jag kört den i 3,74 år så tvivlar jag starkt att den klarar 10år.
Teoretisk livslängd torde nog bli 1,31 år till.

Har 2 SSD till och även dessa får 9Y8M samt 9Y2M.

Om du tittar på det stora SSD Endurence testet som fortfarande (1 år?) senare pågår, är inte många år till omöjligt. Diskarna där har som värst flera tusen omflyttade sektorer. 840 Pro disken är väl lite imponerade, då dens liv status sa stop vid 0,5PB. Disken i testet har nu felfritt (utom omflyttade sektorer) passerat 2PB.

Notera att SSD har många reservsektorer, och klarar av att flytta om 1000 av dem utan problem. Naturligtvis sjunker till slut prestandan, men ironiskt nog är de ofta ändå betydligt snabbare än en frisk HDD
Om du sällan skriver till disken så kan din disk säkert hålla 10 år till, men visst, jag hade inte litat på det heller.

Sen är det nog ingen dum ide att byta disken när den börjar närma sig 0% liv kvar. Men det betyder bara att disken "borde" vara slut, inte att den automatiskt är det (förutom för vissa Intel som medvetet låser sig).

En vän till mig fick problem med sin gamla Adata SSD (minns ej modell, men gammal 64GB). Den hade svårt att hantera skrivningarna under hög last och han fick BSOD mm.
Disken använder han fortfarande dock... han skaffa ny systemdisk, men Adata SSDn sitter som Cache disk till hans mekaniska HDD med eboostr. Eftersom det cache programmet endast skriver 1.0 kölängd, och är kalibrerat även för långsamt skrivande USB stickor, så har den inga problem att låta SSDn i lugn och ro skriva. När SSDn ska läsa är det inga problem, så han får en stor cache boost på sin mekaniska disk för ynka 75kr (som licensen kostade när vi köpte den för programmet), och den har fungerat så i 1,5 år, utan problem.
Den dagen SSDn lägger av så slutar cachen att fungera bara, och mekaniska disken fortsätter, så ingen dataförlust direkt.