Hur fungerar utdelning av aktier i företag?

Permalänk

Hur fungerar utdelning av aktier i företag?

God kväll gott folk!

Finns här någon kunnig själ på Sweclockers när det gäller aktier i ett AB? Anledningen är jag blev något konfunderad när jag läste följande artikel:

http://www.dinaavdrag.se/Utdelning

Så som jag fattar det behöver man skatta mindre på utdelningen om man äger 4% eller mer i ett företag.

Scenario:

Jag blir erbjuden att köpa 1% i bolag X AB nu i Januari. Givetvis är min förhoppning att jag ska få utdelning framöver om bolaget går bra.

Då texten i mitt tycke är aningen svår att förstå vänder jag mig till er.

Kommer jag få aktieutdelning om jag äger 1% i företaget, dock med en högre skattesats eller måste jag äga mer än 4% för att ta del av utdelning.

Som sagt jag tolkar det som att om man äger mer än 4% så behöver man inte skatta lika mycket.

Tackar på föhand!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Sidan du länkar till innehåller ingen information..

Jag har aldrig hört något om att skattesatsen skulle ändras beroende av hur mycket man äger av ett bolag.
Driver du ett eget företag så blir det lägre skatt på pengarna om du tar ut dem som utdelning istället för lön.

Permalänk

Ändrar länken genast

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;15189127']God kväll gott folk!

Finns här någon kunnig själ på Sweclockers när det gäller aktier i ett AB? Anledningen är jag blev något konfunderad när jag läste följande artikel:

http://www.dinaavdrag.se/Utdelning

Så som jag fattar det behöver man skatta mindre på utdelningen om man äger 4% eller mer i ett företag.

Scenario:

Jag blir erbjuden att köpa 1% i bolag X AB nu i Januari. Givetvis är min förhoppning att jag ska få utdelning framöver om bolaget går bra.

Då texten i mitt tycke är aningen svår att förstå vänder jag mig till er.

Kommer jag få aktieutdelning om jag äger 1% i företaget, dock med en högre skattesats eller måste jag äga mer än 4% för att ta del av utdelning.

Som sagt jag tolkar det som att om man äger mer än 4% så behöver man inte skatta lika mycket.

Tackar på föhand!

Huvudregeln är att du ska skatta med 30 % på utdelningar. Det du har läst om är i fall då du äger en så kallad kvalificerad andel i ett fåmansbolag. Först när du har en sådan andel kan du, upp till en viss gräns, få en förmånligare beskattning. Utdelning över gränsen kommer dock att beskattas ofördelaktigt.

Visa signatur

/Seriously