Reallocated sectors count - 1 (endast en vecka gammal)

Permalänk
Medlem

Reallocated sectors count - 1 (endast en vecka gammal)

Som titel säger har jag fått error-meddelandet Reallocated sectors count, med antalet 1.
Som ni själva ser är disken helt ny, jag fick den tillsammans med min HP N54L förra veckan, så det verkar kanske som att disken inte är helt ok?

Vad tycker ni? ska man bry sig om detta?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ursäkta för offtopic , men vad heter programmet du använder?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Ursäkta för offtopic , men vad heter programmet du använder?

CrystalDiskInfo

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

"Reallocated sectors" är ju aldrig bra... speciellt inte så tidigt. Hade nog bytt ut disken

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

"Reallocated sectors" är ju aldrig bra... speciellt inte så tidigt. Hade nog bytt ut disken

Det är ju ingen fara egentligen, sålänge som värdet inte ökar, eller?
Men jag håller med om att det är mysko när den bara är en vecka gammal.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Nya diskar har större felfrekvens pga barnsjukdomar än medelålders/äldre.
Kör därför alltid en ny disk som temp-disk de första 100-200 timmarna.

1 reallocted sectors count kan man leva med såvida det inte blir fler.

Permalänk
Medlem

om man vill reklamera, ska man då vända sig till dustin, HP, eller Seagate?
(Jag köpte servern från dustin, tillverkad av HP, men disken som följde med servern är en Seagate)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Permalänk
Medlem

En sektor är inget jag skulle förlora sömn över. Det är om-allokerat och inget mer. Kom tillbaka när det är tusentals.
Förslag - fyll disken fram och tillbaka, om den inte börjat allokera om en massa andra sektorer är det lunch.

Ska du skicka tillbaka den tar du kontakt med de du köpte disken av, dvs Dustin.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Lånar tråden.

Sprillans ny disk, 140 Reallocated sectors. Reklamera?

http://i.imgur.com/rihETBr.png

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Lånar tråden.

Sprillans ny disk, 140 Reallocated sectors. Reklamera?

http://i.imgur.com/rihETBr.png

Utan tvekan skulle jag säga. En reallokerad sektor innebär att jag personligen inte skulle kunna lita på hårddisken/SSDn längre.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Lånar tråden.

Sprillans ny disk, 140 Reallocated sectors. Reklamera?

http://i.imgur.com/rihETBr.png

Stop, du tittar på ett tröskelvärde som inte ens säger mig nånging, har du skadade sektorer så ska 200 värdet minska, plus att raw värdet är 0, du har inga skadade eller flyttade sektorer.

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Skrivet av Worfarn:

Stop, du tittar på ett tröskelvärde som inte ens säger mig nånging, har du skadade sektorer så ska 200 värdet minska, plus att raw värdet är 0, du har inga skadade eller flyttade sektorer.

Ooh, sedär. Tack tack

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Som titel säger har jag fått error-meddelandet Reallocated sectors count, med antalet 1.
Som ni själva ser är disken helt ny, jag fick den tillsammans med min HP N54L förra veckan, så det verkar kanske som att disken inte är helt ok?

Vad tycker ni? ska man bry sig om detta?

http://i.imgur.com/dp9xLJv.jpg

Solklar RMA. Kass sektor är kass sektor och en disk med en Trasig sektor kommer alltid få fler trasiga sektorer och definitivt aldrig färre.

Aldrig varit med om en ÅF som inte tagit tillbaks en disk med endast en kass sektor.

Många accepterar även Pending sektors.

Värt att tänka på är att när du får en kass sektor så får du bitröta och sektorer ersätts BARA om disken försöker skriva till just den sektorn.

Man kan initisera ett SAMRT själv test men det stannar vid första dåliga sektor om de n inte är ersatt och rapporterar LBA. Man kan sedan tvinga disken att skriva till just den sektorn och på så vis tvinga den att byta ut sektorn. Men som sagt man förlorar data när en sektor blir kass och tvinga den att ersätta sektorer är bara plåster på såren.
I bland kan det hjälp en disk som har svårt att läsa delar av filsystemet när man räddar data att tvinga den att ersätta sektorer för att komma vidare. Men finns ju uppenbara risker med mer data förlust. Men jag har gjort det så fungerar ibland.

Så som sagt en kass sektor betyder inte att det inte kan finnas fler kassa heller. Pending sektors är en bra indikation på fler kassa sektorer.

Kan dock inte se om du har några då du inte postat all SMART data. Men Sektorer antigen dåliga eller suspekta är det man anser mest riskabelt på en disk vad det gäller SMART stats.

Jag hade gjort en RMA. Oftast bara skicka med SMART datan så brukar dom inte ens käfta om det.

En kass sektor är inget bra tecken på en ny disk.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ohjälpsamt svar/gnäll enligt §1.6 & §5

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.
§ 5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...