AMD bekräftar Radeon R9 300-serien – på Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag håller mig till fler nyhetssidor än sweclockers för att få ett bredare perspektiv

Jag kör bara på sweclockers, duger för mig. Får jag en nyhet en halv dag efter att andra sidor skrivit den är det lugnt. Kanske lät lite onödigt otrevlig i mitt förra inlägg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har du nån aning om hur mycket extra du betalar i hyra för "gratis" el? Låter helt klart intressant med obegränsad elförbrukning till ett fast pris.

Ligger specificerat med 329kr i mån på hyran. vilket troligen används med råge med dator och tv på typ 24/7 och infravärme på balkongen nu när det är kallt.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja 5xxx serien,6xxxx serien var riktigt bra drog mindre ström än Nvidias och låg rätt lika i prestanda. 7xxxx serien var okej, men gick över till Nvidias satsning dom gjorde med 4xx och 5xx serien, men märks att den är mer finslipad i 2xx, men kostar som sagt ström att ha beräkningsenheter som inte tänkt ha i spel, utan till andra tillämpningar. Nvidia har skalat av denna del för att pressa ner strömförbrukningen.

Så ja det bara när Nvidia leverera 9xx serien som amd inte hängde på.

Jo det är väl därför gtx 580 med sina cuda kärnor slog både 600 serien och 700 serien eftersom det hade mycket mer avancerade cuda kärnor och endast 512 av dem:), jag vet dock inte hur de står sig mot 900 serien:) men även gtx 980 har ju 4 x så många och 970 lite mer än 3^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Som vanligt lär man ju behöva ha ett kärnkraftverk för att driva det och ett kyltorn för att lyckas kyla det I övrigt... Spännande!!!

I övrigt spännande!? Jag tycker din lösning med kärnkraft och kyltorn lät mest spännande. Skicka gärna bilder på det sen

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Du har säkert ett vettigt nätagg på över 500 watt annars är man ju inte seriös:-)

Sweclockers inte lowwattclockers:-)

Trevlig helg

Bara det inte är ett Agg från Colorcase och speciellt då deras ACE serie som påstods vara på 500w, tillvarkaren i kina specade agget till 350w men det blev döpt om på vägen till 500w...
Märkte det genom att systemet blev ostabilt med ett HD3870
Löstes tillfälligt med en underklockning, blev senare ersatt med ett 700W inköpt i Thailand.
Efter det inga produkter från dom mer...

Så visst kan det ibland bli lowwattclockers

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inget ovanligt, gjorts kort förr på närmare 300 watt. Inte tala om Nvidis 4xx och 5xxx serie, dom gick varma :)AMD gör samma resa nu med att få in beräkningsenheter och ändå hålla förbrukningen nere.

Vilken tur då att utvecklingen går framåt.... eller vänta nu (host, för vissa).

Ne men AMD måste få strömförbrukningen i schack innan det börjar bli intressant på riktigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Tja 5xxx serien,6xxxx serien var riktigt bra drog mindre ström än Nvidias och låg rätt lika i prestanda. 7xxxx serien var okej, men gick över till Nvidias satsning dom gjorde med 4xx och 5xx serien, men märks att den är mer finslipad i 2xx, men kostar som sagt ström att ha beräkningsenheter som inte tänkt ha i spel, utan till andra tillämpningar. Nvidia har skalat av denna del för att pressa ner strömförbrukningen.

Så ja det bara när Nvidia leverera 9xx serien som amd inte hängde på.

Något som var riktigt bra med speciellt HD5000-serien men även HD6000 var ju Eyefinity samt flerskärmsstödet. Nvidia var långt efter här, var först med GTX 600-serien de klarade av det med ett enda kort.

Jag hoppas verkligen att Radeon Rx 300-serien kommer med någon ny härlig teknik. Prestandaförbättringar och sådant är alltid trevligt men ny teknik och funktionalitet är minst lika trevligt.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Jo men det är inte samma kort, 7970 släpptes med 925 MHz. Senare kom "GHz edition". Så helt rätt är det inte

Jo, men då kan du kolla på 280X som är under 1000Mhz som GTX 680. Och den får 100 i indexet jämfört med 680/770 som bara får mellan 91-95.

Permalänk
Medlem

300-serien intresserar mig ändå inte. Kommer ändå inte kunna köra det i ett mindre system. För mycket värme och tok för hög strömförbrukning. (Antar jag)

Men ska ändå bli kul att se prestanda siffrorna och priset som läggs. För de som verkligen bara är ute efter prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Vilken tur då att utvecklingen går framåt.... eller vänta nu (host, för vissa).

Ne men AMD måste få strömförbrukningen i schack innan det börjar bli intressant på riktigt.

Tja jag tycker inte 100watt extra eventuellt för 380x är inte farligt, dom ska ju inte göra en strypt krets som 970/980. Dessutom om det presterar 50% bättre än 980 så är det försvarlig, AMD och nvidia kan ju inte trolla med knäna.

Finns ju lägre serier att köra på som 360/370 t.ex.

Men allt är ryckten än och tpb 300 watt betyder inte att den kommer ta så mycket.

Kan ha blivit något stavfel på mobilen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja jag tycker inte 100watt extra eventuellt för 380x är inte farligt, dom ska ju inte göra en strypt krets som 970/980. Dessutom om det presterar 50% bättre än 980 så är det försvarlig, AMD och nvidia kan ju inte trolla med knäna.

*sitter väl ett komplett gm204 chip i 980, alltså är det ingen strypt krets.
*50% snabbare än 290x står det i nyheten, inte 50% snabbare än 980.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

*sitter väl ett komplett gm204 chip i 980, alltså är det ingen strypt krets.
*50% snabbare än 290x står det i nyheten, inte 50% snabbare än 980.

Självklart vet jag det. men det jag mena är 204 är inte fulla kretsen och plockat bort så mycket dom bara kan för att pressa strömförbrukningen, likt på racing bilar där dom tar bort all onödig vikt, men inget man åker till ica och handlar med typ:P

Grafikkortstillverkarna brukar skriva hur mycket bättre den är sitt eget, Men det jag tänkte på är att om 380x drar 100 watt mer bör den prestera minst 50% bättre än 980 för att ens vara försvarbart med den extra förbrukningen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja jag tycker inte 100watt extra eventuellt för 380x är inte farligt, dom ska ju inte göra en strypt krets som 970/980. Dessutom om det presterar 50% bättre än 980 så är det försvarlig, AMD och nvidia kan ju inte trolla med knäna.

Finns ju lägre serier att köra på som 360/370 t.ex.

Men allt är ryckten än och tpb 300 watt betyder inte att den kommer ta så mycket.

Kan ha blivit något stavfel på mobilen.

Kan förstå att vissa inte stör sig, men oftast har man inget direkt att jämföra med. AMD användare stör sig inte för att det är väl det man vet om.

Men jämför man t.ex. 290/x med GTX 970/980 i sin egen burk. När grafikkortet maxar en temperatur på 62c utan att knappt höras då är det svårt att gå tillbaka till 75C under load samt högre ljudnivå.

Det gör det även lättare och roligare att överklocka 9xx serien. Och ja jag jämför med den omtalade Tri-X kylaren nu.
VRM delen blir även den mycket varmare vilket försvårar överklockningen och nöjet med ett grafikkort som man betalat 3000kr+.

Man är olika helt enkelt, men det är som sagt svårt att gå tillbaka, därför hoppas jag verkligen att det drar mindre eller att de åtminstone lyckas med en expeditionell kylare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Kan förstå att vissa inte stör sig, men oftast har man inget direkt att jämföra med. AMD användare stör sig inte för att det är väl det man vet om.

Men jämför man t.ex. 290/x med GTX 970/980 i sin egen burk. När grafikkortet maxar en temperatur på 62c utan att knappt höras då är det svårt att gå tillbaka till 75C under load samt högre ljudnivå.

Det gör det även lättare och roligare att överklocka 9xx serien. Och ja jag jämför med den omtalade Tri-X kylaren nu.
VRM delen blir även den mycket varmare vilket försvårar överklockningen och nöjet med ett grafikkort som man betalat 3000kr+.

Man är olika helt enkelt, men det är som sagt svårt att gå tillbaka, därför hoppas jag verkligen att det drar mindre eller att de åtminstone lyckas med en expeditionell kylare.

Jo, självklart. AMD har gjort grafikkort förr som inte drar mer än konkurrenten. deras 270 och 260 är helt okej kort sett till strömförbrukning och prestanda (om jag inte mins fel).

380x gissar jag på är deras skrytkort, sen vet man faktiskt inte vad den drar, utan vad jag sett ett inofficiellt uttalande på 300 watt, kan ju vara så att dock klockat skiten ur grafikkortet och det som säljs i butik kanske inte drar mer än runt 200/250 watt. Sen kommer det säkert vara ett vanligt 380 som drar mindre ström kanske ligger i nivå med 980 eller 970. Men det kommer väl visa sig om några månader.

Gissar även tredjepart kommer köra med semipassiva kylare och för förhoppningsvis bättre anpassade kylare denna gången.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

En annan skiter i vad elmätaren står på, då vi har obegränsad el förbrukning som ingår i våran hyra.

Bor man i stort hus, som jag gör, är datorn en droppe i havet. Den jävla värmepumpen som sliter hårt när det är kallt är en skoningslös rånare dock. Skönt att elpriserna inte är skyhöga samt att det varit en relativt varm vinter. Typ 7-9000 mindre i elförbrukning denna vinter jämfört med vargavintrarna för nåt år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart vet jag det. men det jag mena är 204 är inte fulla kretsen och plockat bort så mycket dom bara kan för att pressa strömförbrukningen, likt på racing bilar där dom tar bort all onödig vikt, men inget man åker till ica och handlar med typ:P

Åhå? Har du någon information som inte alla andra har?

Du kanske tänker på GM200?

Permalänk
Medlem

Hittade denna: http://videocardz.com/54858/amd-radeon-300-series-speculation...
Dock spekulationer, men ändå intressant

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dock spekulationer, men ändå intressant

Ett hypotetiskt 395X2, vad kommer det ligga på om 380X ligger på 300W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Bor man i stort hus, som jag gör, är datorn en droppe i havet. Den jävla värmepumpen som sliter hårt när det är kallt är en skoningslös rånare dock. Skönt att elpriserna inte är skyhöga samt att det varit en relativt varm vinter. Typ 7-9000 mindre i elförbrukning denna vinter jämfört med vargavintrarna för nåt år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det bara och vara tacksam och se glad ut, 7-9k mer o lägga på en uppgradering

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ett hypotetiskt 395X2, vad kommer det ligga på om 380X ligger på 300W?

600W?

Dax att stänga av värmepumpen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dax att stänga av värmepumpen

OCH plocka fram grillkorven.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag undrar om AMD sitter med några kort i rockärmen?
I R9 200-serien var det 290X som var toppmodellen, i 300-serien verkar det vara 380X?
Eller sitter de och väntar på Nvidias 980Ti/Titan 2 så de kan matcha dessa med 390X?

Inte för att vara den som är den men det är essen man sitter med i rockärmen. Korten har man i handen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Åhå? Har du någon information som inte alla andra har?

Du kanske tänker på GM200?

Vad jag hört så är GM 204 mellanklass typ och gm200. Eller vad den nu ska heta är toppkorten.

Dom har ju skalat bort allt onödigt på 980 och 970 för att få ner ström förbrukningen. Ändrat om minnetskontrolen t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag hört så är GM 204 mellanklass typ och gm200. Eller vad den nu ska heta är toppkorten.

Dom har ju skalat bort allt onödigt på 980 och 970 för att få ner ström förbrukningen. Ändrat om minnetskontrolen t.ex.

Uppbyggnaden av 900-serien är annorlunda eftersom det är en annan arkitektur, men att kalla 980 för "nedskalad" blir fel. Pratar vi 970 är däremot det en nedskalad (eller snarare binnad) version av 980, men 980 utnyttjar den fulla kretsen. GM200 är en större GPU på samma arkitektur.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Uppbyggnaden av 900-serien är annorlunda eftersom det är en annan arkitektur, men att kalla 980 för "nedskalad" blir fel. Pratar vi 970 är däremot det en nedskalad (eller snarare binnad) version av 980, men 980 utnyttjar den fulla kretsen. GM200 är en större GPU på samma arkitektur.

Ja jag kanske uttryckte mig klumpigt:) Men i alla fall hoppas och verkar som du förstår vart jag vill komma

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja jag kanske uttryckte mig klumpigt:) Men i alla fall hoppas och verkar som du förstår vart jag vill komma

I förhållande till eventuellt "Titan" (eller vad de nu kommer kalla det) så är ju inte 980 ett "toppkort" i meningen att det presterar sämre. Annars kan man nog med gott samvete utnämna ett 980 eller motsvarande nivå till toppkort, inte minst med tanke på hur relativt få "riktiga" toppkort som säljs d.v.s. en ganska smal nischprodukt. Poängen är att det inte finns någon större GPU att tillgå för konsumenter i dagsläget, det nya "Titan" kommer inte vara en upplåst GM204.

Permalänk

640GB/s.. Vad kommer de ge för praktiska fördelar?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Albinfiskare:

640GB/s.. Vad kommer de ge för praktiska fördelar?

Finns nog ingen här inne som kan ge ett vettigt svar på det.

Ju snabbare åtkomst till minnet desto snabbare kan texturer laddas t.ex. Snabbare åtkomst till framebuffer etc. Det brukar sägas att det är just minnesbussen som påverkar prestanda i 4K mest t.ex. Därav att R9 290-serien presterar så bra i 4K jämfört med Maxwell, gapet minskar ju högre upplösningen är.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt