Byta ut SD-kortläsare på Raspberry Pi B

Permalänk
Avstängd

Byta ut SD-kortläsare på Raspberry Pi B

Skulle ominstallera Raspbian på min B-modell imorse och lyckades knäcka plasthöljet på kortläsaren när jag skulle sätta tillbaka pajen i chassit så jag undrar om någon vet vart man kan köpa en ny kortläsare att ersätta med?

Jag har kollat runt efter svenska butiker som säljer dessa separat men har hittills inte hittat nått. Det jag är ute efter är något i stil med det här som håller lite bättre.

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Jag körde med att löda kablar från pins till pins på sd. Funka bättre. Dem där är värdelösa, kör på nya med microsd istället.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddyfresh:

Jag körde med att löda kablar från pins till pins på sd. Funka bättre. Dem där är värdelösa, kör på nya med microsd istället.

Okey, jo det kanske är bättre att uppgradera den till microsd istället.
Är helt ny på det här men är det nått sånt här jag är ute efter då? http://www.electrokit.com/kontakt-microsd.45489
Samt vilka kablar man ska använda, går det med vilka som eller är det något speciellt man ska kolla efter?

Tog en elektroteknik-kurs i gymnasiet men tydligen fastnade det inte så mycket från den ^^

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk

De har släppt en ny raspberry pi, med 4 kärnor och 900 MHz istället för 1 kärna och 700MHz, du skulle kunna byta upp dig helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

De har släppt en ny raspberry pi, med 4 kärnor och 900 MHz istället för 1 kärna och 700MHz, du skulle kunna byta upp dig helt och hållet.

Pi 2 verkar riktigt mumma. Visst är det inget fartmonster, men tillräckligt för att nästan alla "normala" sysslor ska kunna flöda på ganska hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorlessmilk:

Skulle ominstallera Raspbian på min B-modell imorse och lyckades knäcka plasthöljet på kortläsaren när jag skulle sätta tillbaka pajen i chassit så jag undrar om någon vet vart man kan köpa en ny kortläsare att ersätta med?

Jag googlade lite snabbt på det och det verkar inte helt omöjligt att boota en Pi från USB-sticka istället. Men detta är bara ett utkast, du får återkomma undersöka det bättre själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag googlade lite snabbt på det och det verkar inte helt omöjligt att boota en Pi från USB-sticka istället. Men detta är bara ett utkast, du får återkomma undersöka det bättre själv.

Vad jag förstår behöver du ändå ett SD-kort, med en minibootloader som "pekar på" USB-minnet...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattmannen:

De har släppt en ny raspberry pi, med 4 kärnor och 900 MHz istället för 1 kärna och 700MHz, du skulle kunna byta upp dig helt och hållet.

Jo jag var o inskaffade en 2:a igår, kör Openelec på den just nu( funkar prima topp! ). Anledning till att jag vill ha kvar den gamla är att vi just nu håller på med ett projektarbete där vi använder en raspberry och vi har bara tillgång till en pi så tänkte ta min egna o utveckla på den medans dem andra i mitt team jobbar på den vi fick utav uppdragsgivaren.

Skrivet av hakro807:

Jag googlade lite snabbt på det och det verkar inte helt omöjligt att boota en Pi från USB-sticka istället. Men detta är bara ett utkast, du får återkomma undersöka det bättre själv.

Skrivet av aniron:

Vad jag förstår behöver du ändå ett SD-kort, med en minibootloader som "pekar på" USB-minnet...

Jo jag googlade lite på det med förut och fick samma svar som aniron gav, den läser boot-koden från sd-kortet så man måste ha den fungerande :/

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

De har släppt en ny raspberry pi, med 4 kärnor och 900 MHz istället för 1 kärna och 700MHz, du skulle kunna byta upp dig helt och hållet.

900 MHz är turboläget, vilket den sällan går upp till om man inte lägger till "force_turbo=1" i configfilen, annars går den bara i 600 MHz.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorlessmilk:

Jo jag googlade lite på det med förut och fick samma svar som aniron gav, den läser boot-koden från sd-kortet så man måste ha den fungerande :/

Trist, men då lärde man sig något nytt idag också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorlessmilk:

Skulle ominstallera Raspbian på min B-modell imorse och lyckades knäcka plasthöljet på kortläsaren när jag skulle sätta tillbaka pajen i chassit så jag undrar om någon vet vart man kan köpa en ny kortläsare att ersätta med?

Kan du inte bara ta en SD till MicroSD adapter och löda kablar från denna till din trasiga SD hållare?

(snubben som lött denna var inte så duktig, men enda bilden jag hittade)
På det sättet kommer du billigt undan, du får visserligen köra på MicroSD, men du kan i alla fall byta kort.

Permalänk
Medlem

Eller kolla om du kan limma fast en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/enkortsd... om du inte tror att du klarar att löda.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Kan du inte bara ta en SD till MicroSD adapter och löda kablar från denna till din trasiga SD hållare?
http://josh.wilsdon.ca/images/opened-sd-microsd-adapter.jpg

(snubben som lött denna var inte så duktig, men enda bilden jag hittade)
På det sättet kommer du billigt undan, du får visserligen köra på MicroSD, men du kan i alla fall byta kort.

Jo det hade vart en snabb o billig fix men jag vill hellre ha någonting som ser lite bättre ut och passar på pajen( en paj ska ju trots allt vara lite söt ^^ )

Men jag tänkte om man kunde återanvända en annan enhets kortläsare? Kom på att vi har en digitalkamera som inte fungerar längre som ligger o drar nånstans så man kan väl löda loss SD-läsaren därifrån och slänga på den på pajen?

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorlessmilk:

Jo det hade vart en snabb o billig fix men jag vill hellre ha någonting som ser lite bättre ut och passar på pajen( en paj ska ju trots allt vara lite söt ^^ )

Men jag tänkte om man kunde återanvända en annan enhets kortläsare? Kom på att vi har en digitalkamera som inte fungerar längre som ligger o drar nånstans så man kan väl löda loss SD-läsaren därifrån och slänga på den på pajen?

Med lite tur så passar den, annars kan du kolla här: http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=46&t=16222

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Med lite tur så passar den, annars kan du kolla här: http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=46&t=16222

Där kanske vi har nått! Hittade den kortläsaren han använde på http://se.farnell.com/wurth-elektronik/693063020911/memory-so... så om jag inte får pli på läsaren från kameran får det nog bli en beställning därifrån

Tack för tipset!

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.